Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Författare Ämne: Champangebubblor inlopp  (lĂ€st 529 gĂ„nger)

0 medlemmar och 1 gÀst tittar pÄ detta Àmne.

Utloggad Fredrik_1976

Champangebubblor inlopp
« skrivet: juli 25, 2017, 22:00:50:50 »
Hej!
Jag har efter drygt en veckas drift fÄtt smÄ champangebubblor i inloppen.

Rent logiskt borde det komma in luft nÄgonstans pÄ sugsidan av pumpen.

Det sitter en skruv/limkoppling nere pÄ utloppet. DÀr har jag grÀvt upp, vattenfyllt hÄlet rumt skimmern men vattenslang ÀndÄ fortfarande luftbubblor.
Sitter en ventil innan pumpen, den har jag skruvat bort den har jag ocksÄ plockat isÀr och satt ihop igen likasÄ kopplingen pÄ pumpen.
Locket pÄ pumpen har jag tagit av och gjort rent allt.

Hur mycket ska det bubbla i pumpfiltret? Under locket kokar det sÄ mycket att det nÀstan skummar.

skulle det rent teoretiskt kunna suga luft efter pumpen, för dÀr finns flera kopplingar tex vid sandfilter och luftvÀrmepumpen?

Inloggad Fredde-Gbg

SV: Champangebubblor inlopp
« Svar #1 skrivet: juli 25, 2017, 22:13:42:42 »
Hej!
Jag har efter drygt en veckas drift fÄtt smÄ champangebubblor i inloppen.

Rent logiskt borde det komma in luft nÄgonstans pÄ sugsidan av pumpen.

Det sitter en skruv/limkoppling nere pÄ utloppet. DÀr har jag grÀvt upp, vattenfyllt hÄlet rumt skimmern men vattenslang ÀndÄ fortfarande luftbubblor.
Sitter en ventil innan pumpen, den har jag skruvat bort den har jag ocksÄ plockat isÀr och satt ihop igen likasÄ kopplingen pÄ pumpen.
Locket pÄ pumpen har jag tagit av och gjort rent allt.

Hur mycket ska det bubbla i pumpfiltret? Under locket kokar det sÄ mycket att det nÀstan skummar.

skulle det rent teoretiskt kunna suga luft efter pumpen, för dÀr finns flera kopplingar tex vid sandfilter och luftvÀrmepumpen?

Efter pumpen Àr det ju övertyck, dÀr borde det pissa ut istÀllet för att suga in.

Det Àr inte sÄ enkelt att du har en virvel i skimmern sÄ den suger luft den vÀgen, typ lite för lÄg vattennivÄ? Ta bort den övre plattan över silkorgen och se om det blir bÀttre? Jag mÀrker direkt av lÄg vattennivÄ och det Àr inte mycket lÀgre nivÄ (typ 3 cm) som behövs innan det spritsar lite i inloppen.

Utloggad Erica

« Svar #2 skrivet: juli 26, 2017, 00:05:59:59 »
Jag antar att du inte har fyllt poolen med champagne ? :)  Nej men virvelbildning kan som sagt vara en orsak. Om inte det kommer in luft dĂ€r sĂ„ Ă€r det nĂ„gon annan stans pĂ„ sugsidan. LĂ€ckande axeltĂ€tning i pumpen kan ocksĂ„ ge tjuvluft, men dĂ„ skulle det inte bubbla i silkorgshuset, eftersom luften dĂ„ inte skulle komma in förrĂ€n efter detta. SjĂ€lva lockpackningen pĂ„ silkorgen kan ju tĂ€nkas lĂ€cka, men det borde du kunna se - dĂ„ borde bubblandet i silkorgen vara koncentrerat till det stĂ€lle dĂ€r packningen lĂ€cker.

Nej luftlÀckage efter pumpen tror jag inte alls pÄ. Du har rejÀlt övertryck dÀr, ingen luft kan ta sig in "bakvÀgen" och dessutom skulle du inte dÄ fÄ bubbel i silkorgen.

Utloggad Erik N

• IT-Tekniker
  • DignitĂ€r
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlĂ€gg: 2112
  • Total likes: 86
  • Kön: Man
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: augusti 24, 2017, 14:41:50:50 »
Kolla att pumpen gÄr Ät rÀtt hÄll om det Àr en trefaspump.

Det ska inte vara nÄgra bubblor alls under locket i pumpen. Har du det sÄ suger den in luft innan pumpen eller i sjÀlva pumpen. Alternativet att det kaviterar om pumpen snurrar Ät fel hÄll.
/Erik
Thermopool 8x4, badmÄtt 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen pĂ„ skimmer.  VĂ€rmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 mÂł/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak frÄn Living Quality
Min byggtrÄd frÄn 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som hïżœller vad de lovar! 50 Ă„r av innovation och norrlĂ€ndsk kvalitet!

Pooler och SPA-bad med montering i toppkvalitet!
Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons frÄn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service pÄ hög nivÄ!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!
Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Use CS Theme