Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Författare Ämne: PEM/tubolit i mark  (lĂ€st 780 gĂ„nger)

0 medlemmar och 1 gÀst tittar pÄ detta Àmne.

Utloggad Torbjörn Kristiansen

PEM/tubolit i mark
« skrivet: juni 16, 2017, 22:08:40:40 »
Hej!

Undrar hur ni har gjort med nedgrÀvad PEM-slang.
TÀnkte klÀ 50 mm PEM-slang med tubolit (20 mm tjock) och grÀva ner. Jag hade tÀnkt att bara fylla igen schaktet utan att skydda det pÄ nÄgot sÀtt. Jag talade med en firma som sÀljer tubolit och enligt dom Àr det OK. Vad sÀger ni som har grÀvt ner isolerade rör i marken.

\TK

Utloggad karljon

SV: PEM/tubolit i mark
« Svar #1 skrivet: juni 17, 2017, 08:52:23:23 »
Inga problem gör det var och varannan dag i jobbet om du vill vara extra noga sÄ kan du tejpa skarvarna med silvertejp

« Svar #2 skrivet: juni 17, 2017, 10:46:14:14 »
Inga problem gör det var och varannan dag i jobbet om du vill vara extra noga sÄ kan du tejpa skarvarna med silvertejp

Tack!

DĂ„ kanske du kan svara pĂ„ en annan frĂ„ga, jag kommer gĂ„ igenom bottenplattan i hus (pool-vvx skall stĂ„ dĂ€r) och bottenplattan i uthus (poolpump skall stĂ„ dĂ€r), jag vill helst inte anvĂ€nda vinkelkopplingar under bottenplattorna utan böja PEM-slangen. Är det problem att böja en 50 mm PEM? Eller skulle man kunna tĂ€nka sig att anvĂ€nda kopplingar? Hur ser du pĂ„ detta som jobbar med det?

Utloggad TommyC

« Svar #3 skrivet: juni 17, 2017, 10:54:37:37 »
Den frĂ„gan var nyligen uppe hĂ€r. TillĂ„ten böjradie stĂ„r i specen pĂ„ slangen. Den jag tittade pĂ„ dĂ„ sade 22*Dy dĂ€r Dy Ă€r slangens ytterdiameter vilket blir 1100mm för 50mm PEM. LĂ€s specen pĂ„ slangen du tĂ€nker anvĂ€nda. Jag skulle anstrĂ€nga mig en hel del för att slippa dolda koplingar och anstrĂ€ngande lĂ€r det vara att böja 50mm PEM.  ;D
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivÄer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW vÀrmepump stÀlld pÄ 31 grader. LÄgt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfÀllbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

« Svar #4 skrivet: juni 17, 2017, 12:15:23:23 »
FrÄn -20 °C till -6 °C: 28 x dy
FrÄn -5 °C till 10 °C: 25 x dy
FrÄn 11 °C till 35 °C: 22 x dy

SÄ det blir ju 22 x dy nÀr jag skall göra detta, för jag antar att det Àr utetemperatur som dom menar!
Jag vill ju inte grÀva ner kopplingar under plattan egentligen, sÄ viss lutar det Ät att böja. Förutom varmluftpistol, finns det nÄgra andra verktyg som Àr bra?

Utloggad TommyC

« Svar #5 skrivet: juni 17, 2017, 12:36:31:31 »
NÀr slangen levereras sÄ ligger den rullad sÄ den Àr ju redan förböjd i ungefÀr rÀtt radie. Minst en medhjÀlpare ska man nog ha. Varmluft skulle jag ta det vÀldigt försiktigt med eller skippa helt.

Jag anvÀnde kedjerörtÄng att dra klÀmkopplingarna pÄ PEM med. NÄgon hÀr tipsade om ett verktyg frÄn Biltema som var till för att öppna burklock. Stor polygrip fungerar ocksÄ om man har en sÄn och kopplingarna inte sitter för nÀra en vÀgg.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivÄer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW vÀrmepump stÀlld pÄ 31 grader. LÄgt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfÀllbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad karljon

« Svar #6 skrivet: juni 17, 2017, 12:45:00:00 »
Man ska inte anvÀnda nÄgon vÀrme typ varmluftpistol eller gasol.
Man kan vÀrma slangen med varmt vatten det bÀsta Àr om den fÄr ligga i solen en dag. Om du grÀver tillrÀckligt djupt under plattan och kÀrnborrar ett större hÄl sÄ ska du nog fÄ in den man kan borra lite snett ut. Vi elektrosvetsar skarvar för det mesta. Men plast kopplingar hÄller det enda man ska tÀnka pÄ Àr att inte bygga in dom olyckan kan ju vara framme och dÄ vill man komma Ät dom jag har haft AHs kopplingar till mina solfÄngare liggande pÄ taket i 18 Är utsatta för sol inga problem och det finns dom som anvÀnder dom till tryckavlopp ibland.

Utloggad ByggaNytt

• Expert
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlĂ€gg: 269
  • Total likes: 27
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
« Svar #7 skrivet: juni 26, 2017, 17:28:53:53 »
Bilder pÄ PEM och Tubolit:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=12451.msg95749#msg95749

hÀr kan du ocksÄ se nÀr jag elektrosvetsar kopplingarna:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11675.msg87808#msg87808

Ja, att böja 50 mm PEM slang Àr inte lÀtt och att den ens fÄr heta slang nÀr det borde vara rör..... :-)

4,5*6,75 Thermopool med gjuten hörntrappa och svetsad liner med Alkorplan3000 Persia Black.
BassÀngutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pump Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas med sandfilter Pahlens 525 inklusive 100 kg sand.
UppvĂ€rmning: BergvĂ€rmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW vĂ€rmevĂ€xlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster med PH + Klor samt UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpÄfyllning: Pahlens NivÄvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

Logger: http://familjenlindstrom.se/logger

« Svar #8 skrivet: juli 25, 2017, 21:52:01:01 »

HÀr kan du ocksÄ se nÀr jag elektrosvetsar kopplingarna:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11675.msg87808#msg87808

Det verkar inte "svĂ„rt" men Ă€r utrustningen dyr? Är det för dyrt sĂ„ fĂ„r jag lĂ€gga mödan pĂ„ att böja sjĂ€lv :)

Utloggad ByggaNytt

• Expert
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlĂ€gg: 269
  • Total likes: 27
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
« Svar #9 skrivet: juli 26, 2017, 17:06:31:31 »
Det vanligaste Ă€r nog att hyra maskinen eftersom den kostar minst 10.000 + moms att köpa.... Ja, det Ă€r lĂ€tt att svetsa  O0

Varje svetskoppling kostar sen ett par hundra kr styck:
https://www.gpa.se/sv-SE/produkter-sv-se/Industri/PE/Rordelar/Elsvetsmuffdelar
4,5*6,75 Thermopool med gjuten hörntrappa och svetsad liner med Alkorplan3000 Persia Black.
BassÀngutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pump Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas med sandfilter Pahlens 525 inklusive 100 kg sand.
UppvĂ€rmning: BergvĂ€rmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW vĂ€rmevĂ€xlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster med PH + Klor samt UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpÄfyllning: Pahlens NivÄvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

Logger: http://familjenlindstrom.se/logger

Svenska kvalitetspooler som hÄller vad de lovar! 50 Är av innovation och norrlÀndsk kvalitet!

Pooler och SPA-bad med montering i toppkvalitet!
Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons frÄn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service pÄ hög nivÄ!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!
Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Use CS Theme