CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: VP-köp: Swim and fun, Luxlama eller Brilix?  (läst 6717 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Poolvärme

  • Gäst
Poolvärme
SV: VP-köp: Swim and fun, Luxlama eller Brilix?
« Svar #10 skrivet: april 05, 2017, 13:43:59:59 »
Jag ifrågasätter inte att det finns urusla manualer som kan förvirra brukaren, ofta översatta via Google translate.
Borde följa med någon på engelska som kanske beskriver anslutningarna bättre.
Men i praktiken så monterar man bara in och utlopp trycker på on/off och ställer in temperaturen.

Behövs mer vägledning så borde återförsäljaren kunna hjälpa till med detta.

Av ren nyfikenhet undrar jag vad det är för funktioner som annars söks i manualerna?
En del vill nog driva cirkulationspumpen via värmepumpen men det kan kräva att man måste gå upp till 20-25A och då är det bättre att driva dom via varsin fas.

Den inbyggda timern är många gånger onödigt krånglig att ställa in och göra byten av in och urkoppling så det är smidigare att använda en extern timer, val av timer beror på anslutningen.

Jag skulle snarare välja värmepump efter seriös återförsäljare än efter hur manualen är skriven är min lilla åsikt om värmepumparna via produktblad är snarlika i effekt och effektivitet.

Poolgiganten

Utloggad hoffy

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 13
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Nu närmar sig allt verkligen!!!
    • Visa profil
SV: VP-köp: Swim and fun, Luxlama eller Brilix?
« Svar #11 skrivet: april 06, 2017, 22:44:05:05 »
Hej,

hur går tankarna för dig? Jag själv är i samma sits och undersöker vilken VP jag ska skaffa. Elektrikern tycker väldigt mycket att jag ska ta en 3-fas och inte 1-fas.

Brilix 140 och Hydropro 13 rekommenderar 20A. Luxlama har 3-fas (pratade med en leverantör som inte rekommenderade dem då deras service var dålig. Ingen aning om det stämmer). Lyfco skriver inte många om. Aquaheat är ett eget märke från Polarpumpen som verkar bra och inte kräver så mycket Ampere.

Har 20A på huvudsäkringen för huset. Vet inte vad jag ska göra, förut lutade åt en Brilix som många har, men 20A funkar inte för mig tydligen... lutar nu åt aquaheat eller luxlama. Har inte kollat på swim and funs, kanske jag borde?
J&F Fritid Ovanmarkspool Deluxe 40m3
Saltklorinator Zodiac Ei10
Värmepump Brilix XHP 140

Poolvärme

  • Gäst
Poolvärme
SV: VP-köp: Swim and fun, Luxlama eller Brilix?
« Svar #12 skrivet: april 06, 2017, 23:38:45:45 »
3-fas har sin fördel med att man delar förbrukningen på alla 3 faser och risken för snebelastning försvinner och vid riktigt kraftiga maskiner bör man verkligen välja dessa.
Vid 1-fas maskiner gäller det att den hamnar på "rätt" fas så inte säkringarna sticker när man brassar käk eller startar tvätt/torktumlare.

HYDRO PRO med flera uppger väldigt höga rekomenderade säkringar vilket inte behövs såvida man inte har anslutit cirkulationspumpen till värmepumpen.
Har inte värmepumpen anslutning för extern cirkulationspump så behöver man inte uppge så höga A.
Hydro Pro 10 räcker 10A och Hydro Pro 13 räcker 13A.

Googla omdömen på dom olika märkena eller dess återförsäljare så kan du nog ganska snart utesluta en hel del märken/återförsäljare.

Lite lustigt att läsa på många återförsäljaren hemsidor att deras verkligen är anpassad för vårat klimat då dessa ändå bör användas vid + grader utomhus ;-)
Flera skriver att dom tagit fram en helt egen värmepump men skulle ni lyfta på höljet och jämföra så är det troligen samma som något annat märke och modell men med "eget" utseende eller bara egen dekal.

En modell från samma fabrik med samma innehåll men med "rätt" namn kostar betydligt mer ut till slutkund,  ibland kan prisskillnaden motiveras med långa totalgarantier eller andra bra serviceåtaganden.
Jag räknar inte in en längre materialgaranti på en lös kompressor som jämförbart med lång totalgaranti.

Tusan vad mycket text det blev!!!!!!!


Utloggad TommyC

SV: VP-köp: Swim and fun, Luxlama eller Brilix?
« Svar #13 skrivet: april 08, 2017, 12:30:15:15 »
Det är inte ”bara” att koppla in och utopp och trycka på knappen och ställa in temperaturen.

Återförsäljaren ska kunna förklara hur VP installeras och används men det ersätter inte manualen.

Hur gör man då många år senare när återförsäljaren inte finns kvar eller inte minns hur den gamla VPn fungerade och ingen manual finns. Många som köper sin första VP har ingen aning om hur den installeras och sköts. Vi som har haft VP ett antal år kan kanske hanka oss fram utan manual men jag kommer aldrig att köpa någon dyr apparat med undermålig dokumentation.

Det finns en hel del viktig information och annat som bara är intressant att veta i en bra manual som t ex den till vår G&J.

Kraven på fritt avstånd runt VP är viktiga att följa och inte identiska för olika VP. Hur man ställer in bypass för bästa verkningsgrad är bra att veta, kanske är det samma för alla, kanske inte. Hur man läser av och ändrar olika driftsparametrar är långt ifrån självklart och ofta ganska krångligt. Att veta hur man får VP att återgå till fabriksinställningarna kan vara viktigt. Det händer att de lagrade parametrarna försvinner. Felkoder finns förklarade i manualen. Elschema och komponentplacering blir användbart när det krånglar (obs inte om utan när). Rekommenderad säkring och andra tekniska data vill jag självklart veta.

En tillverkare som inte tycker det är viktigt att dokumentera hur produkten används tycker säkert att även andra moment i produktutveckling är oviktiga.

En annan viktig aspekt när man köper VP är att ta reda på före köpet hur man får service och reparationer både före och efter garantitidens utgång. Även där är G&J ett föredöme: http://www.gullbergjansson.se/support/servicepartners/
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Poolvärme

  • Gäst
Poolvärme
SV: VP-köp: Swim and fun, Luxlama eller Brilix?
« Svar #14 skrivet: april 08, 2017, 14:38:23:23 »
Som jag har uppgett tidigare tycker jag återförsäljaren viktigare än en riktigt bra manual.
Du krånglar till förfarandet med att installera och driftsätta en poolvärmepump tycker jag, det är mer eller mindre att "bara" koppla in vatten in och ut och använda dom förinställda parametrar som är inställda som på dom märken och modeller vi sålt är bra.
Att hålla på och ställa om parametrar som tex hetgas/HZ på kompressor ökar snarare risken att det blir sämre om man inte verkligen har koll på vad man håller på med och detta framgår inte i någon mig veterligen manual.

Avstånd från vägg eller fritt framåt/uppåt beroende på hur den blåser är väldigt lika vid jämförelse av samma effekt.
I princip så räcker det med ca 20-25cm bakåt mot vägg och fritt framåt vid framåtblåsande ca 2 meter så inte kallare luft återcirkulerar.

Hur dom 3 kulventilerna ska justeras med en by pass finns det flera teorier om men återförsäljaren bör ge förslag på ett enkelt sätt som fungerar över tid,  den som är extremt road över driftförhållanden justerar ventiler vid olika ute och vattentemperaturer för att optimera allt men för 99% av användarna så tror jag  en grundinställning är nog så den sköter sig själv.

Elschema och komponenters beskrivning vet jag inte om man kan kräva att det finns i kartongen då risken finns att händige Harry ska dit och ersätta något som en elektriker eller kylmontör om man ska bryta kylkretsen bör göra.
Vid behov så bör man kolla detta med Återförsäljaren/generalagenten så dels inte garantin sätts ur spel eller så man inte gör något som kan bli direkt livsfarligt.

Alla har vi olika åsikter om saker och ting och mitt råd är fortfarande att köpa ett känt märke där det finns återförsäljare och generalagent att rådfråga vid behov än att en manual visar hur man ändrar tex parametrar och elscheman.
Gullberg är en stor numera börsnoterad aktör och har troligen fortfarande bra service och support men man betalar ganska stora summor mer för motsvarande produkt hos en något mindre känd aktör så man får även fundera på vad vad är villig att betala för en förhoppningsvis bättre service och support.

Bäst är som vanligt att handla lokalt så det är nära till återförsäljaren, dom kan dock aldrig hålla samma låga priser som dom många rena nätförsäljare tar för ibland rena skräpet dessvärre.

En luft/vatten i en fastighet är det en annan femma när det gäller parametrar som man själv bör kunna påverka med en bra manual.

Utloggad Kojak

SV: VP-köp: Swim and fun, Luxlama eller Brilix?
« Svar #15 skrivet: april 08, 2017, 23:23:32:32 »
Var vänlig och kolla upp IP nummer på Poolvärme så vi kan blocka denna återförsäljare.

Poolvärme

  • Gäst
Poolvärme
SV: VP-köp: Swim and fun, Luxlama eller Brilix?
« Svar #16 skrivet: april 08, 2017, 23:47:57:57 »
Vad är det som är fel i mitt resonemang med att en seriös återförsäljare är bättre än en bra manual?
En bra återförsäljare ger nog bättre tips än vad som normalt finns i en manual om det skulle behövas.

Eller vad är det som är så fel?
Att folk ska in i det elektriska via elscheman som kanske inte vet helt säkert vad dom gör och utsätter andra för eventuell fara med tex strömförande chassin om man har otur!


Poolvärme

  • Gäst
Poolvärme
SV: VP-köp: Swim and fun, Luxlama eller Brilix?
« Svar #17 skrivet: april 09, 2017, 00:17:31:31 »
Ett exempel på en riktigt riktigt bra poolvärmepump för 6-7 år med riktigt usel manual var Azuro, fanns även under ett annat namn via en italiensk generalagent.
Dom gick som tåget och gav mer effekt än utlovat och inga problem förutom att en oring vid anslutningen av in och utlopp var lite dålig kvalité och behövde bytas relativt snabbt.
Dom fanns till mycket bra priser och med lite assistans från säljaren så fick dom kunderna en mycket prisvärd värmepump.

Har sett att dom fortfarande finns att köpa och är dom lika pålitlig som förr så är det ett tips på märke och förhoppningsvis så är manualen bättre nu då den inte ens var begriplig på engelska förut.
Är manualen lika dålig fortfarande så är återigen återförsäljaren mycket viktig.

Har inte koll på hur prisvärda dom är i år.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag