Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hg kvalit, korta leveranstider! Kvalitet! Prisvrda pooler!
ppnar din e-postklient
Poolsidan Hssleholm

Frfattare mne: Bygga liten pool  (lst 1529 gnger)

0 medlemmar och 1 gst tittar p detta mne.

Jrfllabo

• Gst
Bygga liten pool
« skrivet: mars 20, 2017, 11:33:42:42 »
Hej!!
Vill bygga en pool och som strst kan den vara 3x6. Ska leja ut allt arbete och vi har en plan mark bestende av endast jord. r det mjligt att komma under 100 000 kr? (Rknar inte en trdck d) Vilka "budget" pooler hller mttet? Hittade nmligen en billig Luxlama PP pool med trappa fr under 60 000. Vet ej skrinnade p alla dessa pooler.

Utloggad Castrol

SV: Bygga liten pool
« Svar #1 skrivet: mars 20, 2017, 18:00:32:32 »
Hej,

om du fr till en pool med totalentreprenad fr 100tkr beror i stor utstrckning p vad din byggare kommer kosta. Oavsett om du vljer en Glasfiberpool eller t.ex. en Thermopool (gjuten i frigolitblock och med Liner som ttskikt) s r vissa moment samma.

Gemensamt fr bda typerna som du kan be att f specificerat i offert r:
Markfrberedelse - grvning, drnering, singel, komprimering/padda
Maskinrum - komplett installation inklusive el och rrdragning ToR till poolen

Fr en Thermopool behver du gra fljande moment som ev. ej behvs vid glasfiberpool:

1 Gjuta platta - isolering, armeringsnt, betong
2 Bygga upp poolvgar och armera (lego med frigolitblock)
3 Montera pooltillbehr i poolvggar (1st lampa, 2st inlopp, 1st breddavlopp
4 Gjuta poolvgar
5 Lgga i Liner

Vilka moment som behvs fr din glasfiberpool behver du hra med tillverkaren, det r olika beroende p fabrikat.
Kolla ven vilja tillbehr som ingr i det priset du ftt, dvs. r det ett poolpaket eller bara en pool utan tillbehr.

Till en pool 3x6m behver du i s fall komplettera med: Inlopp 2st, Breddavlopp 1st, Sandfilter 1st, Poolpump 1st.

Mnga vill ven ha:
Belysning 1st vid 3x6m, Poolvrmepump 1st, Pooltckning, ph&Klor automatik, Poolrobot

I en pool som r 3x6m s kan en hel gaveltrappa ta upp ganska mycket utrymme. I en 3x6m skulle jag rekommendera en utanpliggande trappa, typ romantrappa istllet, fr att f mer utrymme kvar att bada i. Kolla ven baddjupet i glasfiberpoolen. Du vill ha en pool som 150cm djup, vilket ger ett baddjup p ca 140cm. Vissa glasfiberpooler r bara 130cm djupa vilket ger fr lgt baddjup enligt mig.

//Martin
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahln, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Jrfllabo

• Gst
« Svar #2 skrivet: mars 20, 2017, 21:20:25:25 »
Tack fr svar! Folkpool bland annat  sljer pooler som varken behver gjutas eller r glasfiber. Det r tr i konstruktionen. Dessa borde vara billigare att montera?

Utloggad Castrol

« Svar #3 skrivet: mars 20, 2017, 22:41:37:37 »
Ditt absolut billigaste alternativ om du vill ha en nedgrvd pool r att kpa en sk. Stlvggspool. Denna bygga med hjlp av galvad plt som stlls i en profil. Det finns ovala, runda och i ttaform. Kika i bifogad PFD frn sida 13 s ser du dem.

Med vnlig hlsning,
Martin
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahln, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad 62ragtop

« Svar #4 skrivet: mars 23, 2017, 11:19:41:41 »
Hej,

Vill p intet stt verka ofrskmd, men fr du till ett pool-bygge (pool, de mest ndvndiga tillbehren, grvning, installation), givet att du vill "leja bort allt arbete", fr 100papp s nskar jag dig lycka till. Det gr skert, men det krver nog ett visst mtt av serist planerande, begra in offerter p bde pooler, grvning, installation etc,  hra med bekantas bekanta mm

Poolen du kikat p fr 60papp, vad ingr i det priset? Det r det frsta du br fundera kring. Castrol nmner det mest sedvanliga tillbehren, dvs poolpump, sandfilter. Personligen s anser jag att inlopp och utlopp tillhr poolen, men det finns kanske F som kvoterar dessa separat.

Uppvrmning? Fr mig en sjlvklarhet. Belysning? Likas. Ngon form av tckning? Cover med stroppar? med rr? Lameller? Eller ett tak...? Ngon form av tckning r fr mig en sjlvklarhet.

Installation, montering. Vissa moment r de samma oavsett vilken typ av pool du vljer, vissa moment tillkommer eller faller ifrn.

Plan mark bestendes av jord? Mmm, men hur vet du hur marken ser ut 150cm ned i backen? Bortforsling av massor?

El-arbete? Hur ser frammatningen av el ut? Jordfelsbrytare? etc

Allt kostar pengar. Skulle prata med dina pool-Fs frst fr att f en uppfattning kring vad ett "pool-paket" kan g loss p, hra efter vad kostnad kan ligga kring "sttning av pool", grvning etc. D kan du brja f en uppfattning kring vad din kostnad kan hamna kring.

Exempelvis, vi kikade ett tag p en linerpool frn den F du nmner, dr var en tumme-pekfinger offert p "sttning av pool" ca 25papp. Det var att montera ram, liner, koppla in mot pump och vrmare, terfylla (tror jag). Dock s skulle gropen vara klar. Om jag inte missminner mig... vilket jag kan gra, fr vi valde ett annat spr.

Det finns gott om duktiga experter hr, jag r blott en nybliven pool-gare och amatr i det avseendet. Men det finns/fanns en klyschig tumme-pekfinger uppskattning som lyder/ld, p ett ungefr att: ta kostnaden fr din pool gnger 2 s fr du ett hum om vad det kan kosta, i slutndan...

Men vill man s ska man!  O0

mvh

Jrfllabo

• Gst
« Svar #5 skrivet: mars 24, 2017, 11:21:47:47 »
Hej!
Uppskattar era svar. Vi har en budget p 300 000 fr vrt tog p ca 250 m2 trdgrd och d vill vi ha pool, trdck, kanske uterum ej isolerat fr hst/vinter. Fr se om vi lyckas

Jrfllabo

• Gst
« Svar #6 skrivet: mars 26, 2017, 11:02:32:32 »
Vill bara uppdatera med att vi bestmt oss fr rsfirande pool. 3,5x5,6 mest troligen frn Poolkungen. Ftt en offert frn de p 100 000 kr och montering fr 30 000 men sedan tillkommer grvning, schaktning, eldragning, bygga ner pumpen s de kommer till samma niv som poolen etc. Vet ej vad man ska behva plussa p. 50 000? Vingar hjt vr budget till 200 000 kr. Vi har totalt 300 000 kr och d ska vldigt stor altan, (kanske oisolerat uterum) ing.
Min frga r om man kan spara genom att kolla vrmepumpar sandfilter etc frn andra leverantrer eller ska man hlla dig till samma?

Vad r bsta skyddet fr en ttaformad pool? Vill inte lgga ner mer n 60 000 p skydd.

Har ngon tips p poolmontr nra Jrflla som fixar ttaformade pooler s hojta till :-)

Utloggad Castrol

« Svar #7 skrivet: mars 26, 2017, 12:27:03:03 »
Vill bara uppdatera med att vi bestmt oss fr rsfirande pool. 3,5x5,6 mest troligen frn Poolkungen. Ftt en offert frn de p 100 000 kr och montering fr 30 000 men sedan tillkommer grvning, schaktning, eldragning, bygga ner pumpen s de kommer till samma niv som poolen etc. Vet ej vad man ska behva plussa p. 50 000? Vingar hjt vr budget till 200 000 kr. Vi har totalt 300 000 kr och d ska vldigt stor altan, (kanske oisolerat uterum) ing.
Min frga r om man kan spara genom att kolla vrmepumpar sandfilter etc frn andra leverantrer eller ska man hlla dig till samma?

Vad r bsta skyddet fr en ttaformad pool? Vill inte lgga ner mer n 60 000 p skydd.

Har ngon tips p poolmontr nra Jrflla som fixar ttaformade pooler s hojta till :-)

Poolkungen i Stockholm brukar samarbeta med en poolmontr som heter Dape https://dape.se Vet att det brukar ge fastpris s kolla med dem.

Vad gller cirka.pump osv. s r det svrt att sga ngot om det om du inte kan ge oss priserna du ftt. Vidare kanske Poolkungen gett dig en viss rabatt p poolen om du kper allt genom dem, s kanske kan du inte kpa frn annan om priset fr poolen skall ligga dr det ligger?

Fr en 8-formig pool dr du vill hlla bra budget r det nog en RIB-cover som r mest lmpad. Kolla hr fr tv modeller med prisexempel RIB-Covers
 Notera att mtten gr att anpassa efter nskeml.
« Senast ndrad: mars 26, 2017, 12:43:32:32 av Castrol »
Mvh
Martin | Oceanum

Utloggad TommyC

« Svar #8 skrivet: mars 26, 2017, 12:47:56:56 »
Vi som har pooltak tycker att det r absolut bsta skyddet. Fr 60 000 kr kan du nog hitta ett passande tak.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika niver. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW vrmepump stlld p 31 grader. Lgt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfllbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Castrol

« Svar #9 skrivet: mars 26, 2017, 12:53:16:16 »
Vi som har pooltak tycker att det r absolut bsta skyddet. Fr 60 000 kr kan du nog hitta ett passande tak.

Hller med, noterade inte att du hade s hg budget, pooltak r super om man vill f bra vrmeisolering, och det r ett faktum att det badas fler dagar i de pooler som har pooltak. Nackdelen r att de r dyrare n enklare pooltckningar, typ RIB-cover, och att vissa inte gillar hur de ser ut.
Mvh
Martin | Oceanum

Svenska kvalitetspooler som h�ller vad de lovar! 50 år av innovation och norrländsk kvalitet!

Annons fr Pooltorget
Annons frn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service p hg niv!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!

* Online nu!

• Dot gster: 54
  • Dot dolda: 0
  • Dot anvndare: 0