Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Författare Ämne: JW bygger Thermopool 4x8 med gaveltrappa och tak  (lĂ€st 5015 gĂ„nger)

0 medlemmar och 1 gÀst tittar pÄ detta Àmne.

Utloggad JoWe

JW bygger Thermopool 4x8 med gaveltrappa och tak
« skrivet: november 06, 2016, 21:43:43:43 »
Ja bygget har ju pÄgÄtt sedan slutet av september och mycket har hÀnt. Finns ju mycket att fundera pÄ och ta stÀllning till. Har nu kommit en bit men vi tar det frÄn start:
Tanken vÀxte fram under sommaren. Vi började kolla pÄ Folkpool med klassisk trÀstomme. Var helt hundra pÄ att det var det som vi skulle ha. Men var inte riktigt bekvÀma med trÀ i mark och packad stenmjöls botten. Tittade vidare pÄ Poolkungens lösningar men det klickade inte riktigt dÀr heller. Och allt efter att tiden gick och vi lyssnade med andra och kollade sÄ fastnade vi för Poolstores variant med gjuten platta och thermoblock. Storlek 4x8 med invÀndig hel gaveltrappa samt tak. Rening blir UV och klor. I och med det blir det rostfria lampor, inlopp och skimmer. Teknikrummet byggs vid ena gaveln. OcksÄ det i thermoblock. Under teknikrummet blir det en brunn för drÀnering.
DÄ sÄ dÄ startar bygget

..

Utloggad JoWe

SV: JW bygger Thermopool 4x8 med gaveltrappa och tak
« Svar #1 skrivet: november 06, 2016, 21:55:23:23 »
Stor grÀvare vs liten? Och vad fÄr man tag pÄ? KÀnner en som har ett lagom litet företag med stor maskin! En tigersÄg i staketet mot gatan och vips hade vi en maskin pÄ tomten.
GrÀvandet och schaktande för trallgolv tog 1 förmiddag. Planen var att Äterfylla med det som togs upp. Men som befarat var det 100% lera vilket inte rekommenderas att Äterfylla med. Blev att köra bort hela . Lite singel och paddande sÄ var det hela klart under eftermiddagen.

Utloggad TommyC

« Svar #2 skrivet: november 06, 2016, 22:12:38:38 »
Smidig "liten" maskin - snyggt  O0

LĂ€gg in mycket bilder, det gillas hĂ€r  ;D
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivÄer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW vÀrmepump stÀlld pÄ 31 grader. LÄgt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfÀllbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad JoWe

« Svar #3 skrivet: november 07, 2016, 11:07:47:47 »
Mer bilder pÄ gÄng !!

HÀr frÄn alla prylar som enligt sÀljaren skulle rymmas pÄ en lite transportbild.
Kom med bil+slÀp. 6 bastanta pallar med gott och blandat.
Det Àr bra att ha bekanta som har maskin som kunde lossa allt!!

Utloggad JoWe

« Svar #4 skrivet: november 07, 2016, 11:11:17:17 »
och bilderna ocksÄ..

Utloggad JoWe

« Svar #5 skrivet: november 07, 2016, 11:35:46:46 »
NÀr vi skulle till och gjuta plattan valde vi att borra ned de stÄende armeringsjÀrnen och fÀsta dem med ankarmassa. Alternativet Àr ju att gjuta in dem direkt i plattan. Valde det 1a alternativet för att lÀttare fÄ en helt slÀt yta dÀr blocken ska staplas.
Som ses pÄ bilderna Àr inte plattan 100% slÀt. Dock sÄ lÀgger man en "filt" mattan mellan betongen och linern.
Enligt poolleverantören behöver plattan vara helt jÀmn. Minsta lilla upphöjning/ojÀmnhet kommer kÀnnas igenom linern? Gjutaren, som har gjutit nÄgra poolbottnar innan, tyckte att resultatet blev bra. Ev tyckte han att man kunde slipa av topparna med typ diamatklinga.
Och det Àr min tanke ocksÄ att "toppa" av dem (heter sÀkert nÄgot annat pÄ gjutarsprÄk) innan filtmattan limmas.

Vad har ni andra för erfarenhet? Hur slÀtt behöver det vara?

Utloggad JoWe

« Svar #6 skrivet: november 07, 2016, 11:40:48:48 »
Verkar stökigt att fÄ upp bilder!! :-\

Utloggad JoWe

« Svar #7 skrivet: november 07, 2016, 11:44:28:28 »
En till bild pÄ plattan.

Utloggad j-t

« Svar #8 skrivet: november 07, 2016, 15:23:43:43 »
Vad har ni andra för erfarenhet? Hur slÀtt behöver det vara?

Ganska sÄ slÀt, jag ser "filtstrukturen" i mattan genom linern pÄ sommaren.
Min platta blev bubblig dÄ jag vattnade för tidigt sÄ spacklade hela bottnen sÄ den blev nÄgorlunda slÀt.

Utloggad Erik N

• IT-Tekniker
  • DignitĂ€r
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlĂ€gg: 2194
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: november 07, 2016, 15:27:59:59 »
Jösses. Jag som aldrig gjutit förr fick betydligt jÀmnare yta med slodan. Drog ni bara av det dÀr med brÀdan?

Jag har platslagd liner och tvivlar pÄ att det skulle synas nÄgot, dÀremot kÀnnas. Om du har fÀrdigsvetsad liner frÄn fabrik sÄ Àr den tunnare och jag tror att allt syns och kÀnns lÀttare genom den.

Jag skulle slipa av det dÀr innan jag gick vidare.
/Erik
Thermopool 8x4, badmÄtt 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen pĂ„ skimmer.  VĂ€rmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 mÂł/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak frÄn Living Quality
Min byggtrÄd frÄn 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Svenska kvalitetspooler som hÄller vad de lovar! 50 Är av innovation och norrlÀndsk kvalitet!

Pooler och SPA-bad med montering i toppkvalitet!
Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons frÄn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service pÄ hög nivÄ!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!
Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Use CS Theme