VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vinterstängning av pool [Nybörjare]  (läst 15737 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vinterstängning av pool [Nybörjare]
« Svar #30 skrivet: november 08, 2016, 12:31:01:01 »
Vad är det för fabrikat och modell på pumpen?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Poolgiganten

Utloggad Fredrik_malmo

SV: Vinterstängning av pool [Nybörjare]
« Svar #31 skrivet: november 09, 2016, 20:28:11:11 »

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vinterstängning av pool [Nybörjare]
« Svar #32 skrivet: november 09, 2016, 20:34:51:51 »
Där finns inget verktyg. Vingarna på ovansidan är ju kurviga för att passa tumme/hand när man ska öppna. Kolla med dem att det går att köpa ett lock löst innan du tar i för mycket och det går sönder. För det är väl vad som gäller, mer kraft.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Fredrik_malmo

SV: Vinterstängning av pool [Nybörjare]
« Svar #33 skrivet: november 09, 2016, 20:42:57:57 »
Tack för svaret. Har skickat mail till dom. Får helt enkelt ta i lite mer.
Kan det vara undertryck i pumpen som gör att det sitter? Då jag tagit av ventilen borde det inte bero på det utan snarare locket eller packningen.

Utloggad Dimitris76

« Senast ändrad: november 10, 2016, 14:58:00:00 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5568
  • Total likes: 489
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vinterstängning av pool [Nybörjare]
« Svar #35 skrivet: november 10, 2016, 16:19:01:01 »
Tack för svaret. Har skickat mail till dom. Får helt enkelt ta i lite mer.
Kan det vara undertryck i pumpen som gör att det sitter? Då jag tagit av ventilen borde det inte bero på det utan snarare locket eller packningen.

Muskelmassa?  ;)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Milo14

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 65
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Underbart med pool!
    • Visa profil
SV: Vinterstängning av pool [Nybörjare]
« Svar #36 skrivet: november 16, 2016, 12:27:23:23 »
Hej Fredrik,
har läst din tråd nu och all bra hjälp du har fått. Hoppas det har löst sig.
Om du vill ha hjälp med att städa poolen kan du få låna min poolrobot. Skicka ett meddelande i så fall. (Bor i Helsingborg)

Med vänlig hälsning
Mikael
Glasfiberpool 8x4x1,52. Pooltak Gullberg / Jansson Nova comfort, Brilix THP 100, Poolrobot Astral Pulit, Vattenmätare eXact iDip

Utloggad Fredrik_malmo

SV: Vinterstängning av pool [Nybörjare]
« Svar #37 skrivet: november 19, 2016, 10:22:18:18 »
Supersnällt! Jag skall testa lite till våren och återkommer eventuellt :)

Utloggad Fredrik_malmo

SV: Vinterstängning av pool [Nybörjare]
« Svar #38 skrivet: november 19, 2016, 10:24:40:40 »
Nu har det töat och är plusgrader igen. Det verkar som om vattennivån stigit något och är precis under skimmern. Rekommenderar ni att jag tömmer ut ytterligare vatten?

Jag har som sagt aldrig testat pumpen och är lite osäker på hur jag skall göra. Så här ser alternativen på pumpen ut.


Utloggad Erica

SV: Vinterstängning av pool [Nybörjare]
« Svar #39 skrivet: november 20, 2016, 00:48:27:27 »
Hmm, lite svårt att se vad det står på den bilden, men texterna är på tyska. Det läget du har nu är filtreringsläget, alltså poolens normala driftläge när vattnet filtreras genom filtret. Ett snäpp medsols vridning ger dig "Entleeren" vilket betyder tömning, samma som "waste" på amerikanska filter - vattnet tas från poolen och pumpas till avlopp. Nästa steg är "Geschlossen", alltså STÄNGD, ventilen är helt stängd och inget vatten cirkulerar.Om du vrider ett snäpp åt motsols håll kommer ett läge där jag inte kan läsa texten, men som borde vara Renspolning ("rinse"), alltså det läge man kör kanske 15 s efter en backspolning för att sanden skall lägga sig rätt och smutsvattnet tryckas ut. Nästa steg motsols står det Zirkulieren, vilket betyder cirkulation - vattnet cirkulerar runt till poolen MEN UTAN ATT FILTRERAS. Använd inte detta läge när poolen är i drift - allt skräp stannar ju kvar i vattnet. Det sista läget, åt rakt motsatt håll till hur spaken nu står, går heller inte att läsa, men uteslutningsmetoden ger att detta då måste vara backspolningsläget, där du alltså ställer den för att spola rent filtret, under 1-2 minuter eller tills det blir klart i siktglaset. Enda tveksamheten är de två som jag inte kunde läsa - det skulle kunna vara tvärt om med dessa, men med tanke på läget gissar jag att det är som jag sa. Backspolningsläget bör heta "Rückspülen" eller något liknande. Förhoppningsvis går det att läsa texterna ok på plats.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag