Hej på er, jag funderar lite här, jag köpte ett Denform Spa för 4 år sedan från Bahaus och för vår del var det ungefär vad vi hade råd med just då (30k), under den här tiden som vi har haft badet har jag fått köpt ett nytt lock för 7k och nu sist en pump för 4,5k. Vad är normalkostnaden för ett spa från en välrenommerad till tillverkare i underhåll på säg en tio-års period? Måste man byta pump, lock etc? Jag är uppe i 41k nu men räknar kallt med att inte behöva fixa några större grejor dom närmsta 5 åren, skulle jag ha köpt ett spa för säg 80k, och haft samma kostnader skulle jag vara aningen besviken. Vad tycker ni?
Mvh Nisse
Har varit ledig ett tag och inte sett tråden förens nu.
Det är massor som spelar in när man ska köpa ett spabad,men folk hänger alltid upp sig på priset utan att kolla på vad man får.
Inte bara vad för bad ,utan också vad man få för support efter köp,hjälp med kem och reserv delar mm .
Finns ju flera trådar här på forat som exempel.
Ditt denform bad har inte lika bra massage som ett premium bad ,pumpar är inte anpassade efter jets och annat,det är helt enkelt inte lika välbyggt och samma kvalite som ett premium bad ,men,som du påpekar så har du en hög pengar att serva och laga ditt bad jämfört med ett premium bad.
Om du kollar på bilden på din läckande pump så ser du att trät ser ut som det börjat ruttna? Eller är det bara som det ser ut på bilden?
Och dina kabinettsidor har väl tappat färg?
Sen är väl ditt bad 200X200 ?
Sådant spelar också roll i sammanhanget ,de flesta premium baden börjar på 7fot ,dvs ca 213X213 ,dom extra cm gör mkt för upplevelsen utav badet.
När man jobbar med spabad så märker man skillnader på premium och billiga bad.
Det jag blir irriterad på är när folk köper billigare bad och tror dom köpt samma kvalite och prestanda som premium bad.
Så ,lite åter till din fråga.
Mitt första spa jag köpte ,begagnat ,2003 var ett master spa.
Det var ca ett år gammalt när jag köpte det och jag sålde det för samma som du gav för ditt nytt på blocket julen 2012.
Då hade jag bytt lock och nack kuddar,det berodde på att jag slarvat med kemet i badet så dom tog stryk och tappade färg.
Bytte även cirk pumpen , kostade mig totalt ca 5000 ink allt.
Har varit ute på ca 10 år gamla premiumbad,och om man sköter dom så håller det mesta ,det som tar stryk är lock,väder och vind påverkar ju det ,samma som fel PH ,överklorering mm.
Men premium bad är inte för alla,vissa har inte råd/vill inte lägga mer än att det räcker till ett Kina bad.
Men man kan inte komma och tro att man får samma bad hos en kina säljare som hos en premium säljare.
Enkelt och simpelt, jag börjar tröttna på allt snack hit och dit hur bra kina baden är ,att man inte kan jämföra med bilar ,att premium tillverkarna luras mm mm.
Så jag tänker inte ge mig in i disskusion mer ang det,jag kommer bara läsa och skratt åt allt.
Jag anser att jag har mer kunskap och insyn ang spa bad än dom flesta här på forat ,men ni som har ett bad hemma vet kanske bättre än mig som meckar med ca 15 bad / vecka ,allt fr Viskan,artesian,coast spa,denform,jacuzzi,sundance,folkpool,hudropool, samt div kina bad ?
Så from nu kommer jag inte posta fram och tillbaka,det hjälper ju inte.....