CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Solfångare "kupol"  (läst 1515 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

PallePlutt

  • Gäst
PallePlutt
Solfångare "kupol"
« skrivet: juni 13, 2016, 08:08:06:06 »
Vad kan man egentligen förvänta sig av sådana här kupoler http://www.poolnet.se/shop/product/solfangare-kupol?tm=webbshop/poolvarme/solfangare

Jag har seriekopplat 5 st men tycker inte dem ger någon vidare värme till min ovanmarkpool på 16 kubik.
Visst måste det vara sol men det har det varit då jag testat. Solen når fångarna vid 10 på fm och sedan står dem i sol fram till 19.00
Jag låter bara vattnet gå i slingan till solfångarna under denna perioden och vid en molnig dag inte alls.

Jag har en pump på ca 4000 l/h och slangarna från pump till solslinga är ca 15 m långa.
Kan det vara att vattnet går för långsamt genom solslingan?
Eller för snabbt men det tycker jag inte är troligt då pumpen är ganska svag.

Ni som har solfångare. Hur mycket ökar er vattentemp på en solig dag?

Poolgiganten

Utloggad Tomas i Sthlm

SV: Solfångare "kupol"
« Svar #1 skrivet: juni 14, 2016, 11:37:07:07 »
Hej

Jag tror tyvärr man inte kan förvänta sig så mycket av dem.
När det gäller solfångare är det den m2 ytan som räknas, och dessa har en väldigt begränsad yta som exponeras mot solen.

Ang. flödet är det svårt att säga. Använder du dig av en by-pass? Isf, hur mycket av flödet styr du om till fångarna?

Mvh

Tomas

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag