Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Pumpen gick dock som vanligt så styr-strömmen flöt tydligen genom flödesvakten på något sätt. Jordfelsbrytaren hade inte heller stoppat pumpen. Jag funderade LÄNGE på när jag installerade flödesvakten om jag även skulle lägga pengar på en 24V SELV-trafo och byta de andra reläerna till 24V’s drivspolar för att inte dra 230V till flödesvakten. Det hade känts bättre just nu MEN hade varken undvikt eller stoppat katastrofläckan.
Återupplivar detta ämna då jag går i samma tankar och vill bryta automatisk dosering med flödesvakten.ser att i stort sätt alla kör med Pahlens flödesvakt som är 230v? är den godkänd för pool. vad jag förstår så måste flödesvakten kopplas till kontaktor som bryter strömmen och vill man köra pumpen så är det bra att ha tidsräle mellan? fattar jag rättnån vänlig själ som kan länka till komponenter som behövs för inköp.Hittar denna kompletta flödesvakten på vattenliv, undrar om den kan tillämpas till poolen?https://www.vattenliv.se/produkt/flodesvakt/Mvh
För att undvika att denna katastrof händer igen har jag letat och lyckats få tag på en flödesvakt helt i rostfritt material där switchen sitter galvaniskt åtskild och hela paketet passar direkt i samma anborrningsbygel. Henke Sass Wolf DW-R-E 1/2” VA, art no 7305117820. Samma familj som Pahléns äldre flödesgivare MEN inte mässing alltså utan rostfritt genomgående. Kan knappt vänta till våren nu för att få driftsätta pumpen igen och se att det fungerar som det ska....! Skam den som ger sig, förr eller senare ska skyddet ha räddat mig fler gånger än det skapat egna katastrofer...