CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Klor och spachock tillsammans?  (läst 8356 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harriboy

Klor och spachock tillsammans?
« skrivet: december 30, 2015, 10:32:45:45 »
Jag har fått lite olika information av olika spabadsförsäljare så nu frågar jag er spabads vänner istället om jag gör rätt eller fel?
Efter varje bad så klorar jag med pulver lika många matskedar som antal badare. Om ingen har badat så klorar jag badet en gång i veckan med ca tre matskedar klor. Jag låter alltid locket vara av ca 25 min när jag klorar för att inte förstöra locket samt att jag byter filter var 3 vecka.
Nu till min fråga som jag får olika bud om:
Var 3 vecka så använder jag  spachock 3-4 matskedar som jag har förstått tar hand om det bundna kloret.
Gör jag helt rätt?
En säljare sa till mig att spachock kan man ha i strax innan man badar varje gång???
Samt att klor och spachock samverkar bra tillsammans o går att köra samtidigt.
Jag är lite orolig att jag gör fel med kemikalierna och så badar man samt att barnen badar ofta.
Har jag för mycket eller för lite av klor eller spachock?
Hoppas att ni spabads vänner kan ge mig kloka svar.
Mvh
Harri
Harri

Poolgiganten

Utloggad spa_nisse

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 86
  • Total likes: 21
  • Badar helst när det är stjärnklart och kallt ute.
    • Visa profil
SV: Klor och spachock tillsammans?
« Svar #1 skrivet: december 30, 2015, 11:49:49:49 »
Kan du definiera vad du menar med pulver och spachock?
Tillverkare av kemikalien? Vad kemikalien heter (alltså inte "klor" utan "spa klor", "quick klor" osv.) likaså spachock är det aktivt syre du menar? Kan du läsa på burken och tala om ifall det är oorganiskt eller organiskt klor, diklor eller triklor?

Utloggad Harriboy

SV: Klor och spachock tillsammans?
« Svar #2 skrivet: december 30, 2015, 13:42:03:03 »
Kloret som jag använder är Snabbklor ( snabbupplösande klorgranulat som desinfekterar vatten)
Spachock ( granulat pulver aktivt syre O3).
Jag mäter vattnets värde minst 1-2 gånger veckan.
Mvh
Harri

Utloggad Engans

SV: Klor och spachock tillsammans?
« Svar #3 skrivet: december 30, 2015, 13:53:27:27 »
jag kör med långsamt klor 20g tabletter. när klor värdet blir lågt. sen snabb klor som chockklor varannan vecka. snabb klor är väl mest för chock klorera.
sen kan man även chocka med syre men syre tar inte bort samma saker som klor..

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Klor och spachock tillsammans?
« Svar #4 skrivet: december 30, 2015, 17:55:14:14 »
Jag är förespråkare av att man alltid ska testmäta vattnet innan man häller i någon som helst kemikalie då man annars kan överdosera helt i onödan och bli tvingad till täta vattenbyten då vattnet blivit mättat av för mycket kemikalier.
(Högt TDS värde)

Testar du och tillsätter precis rätt mängd kemikalier så får du ett trevligare vatten och ett mer lättskött bad. Mät före och efter bad vilken sanatizer nivå du har, kolla PH och Alkanitet minst 2 gånger i veckan och chocka badet 1 gång i veckan så kommer du att ha ett fint vatten.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad Engans

SV: Klor och spachock tillsammans?
« Svar #5 skrivet: december 30, 2015, 19:37:03:03 »
jupp jag testar vattnet 1-2 gånger i veckan jag har en scuba 2. och doserar klor efter det.

Utloggad Harriboy

SV: Klor och spachock tillsammans?
« Svar #6 skrivet: januari 04, 2016, 20:18:06:06 »
Men är min dosering rätt?
Efter varje bad klora lika många matskedar som badande.
Om ingen har badat så klora en gång i veckan.
Aktivtsyre var tredje vecka ca fyra matskedar.
Jag mäter både digitalt samt med stickor vattnet.
Mvh
Harri

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Klor och spachock tillsammans?
« Svar #7 skrivet: januari 08, 2016, 14:06:02:02 »
Jag tycker att det låter som att du hivar i enorma mängder av klor i ditt bad, vad har du för testvärden efter ett bad ?

På de produkter som jag har så pratar man ju teskedar, dvs 5 gr per badande. Men jag doserar alltid efter testvärden och inte med en gissning, då kan man ju hana hur tokigt som helst.

Beträffande AquaChek mätaren så anser jag att den är så pass dålig att man inte kan lita på den, då är teststrips eller tablett test med färgmatchning bättre men bäst är en riktig photometer enligt mig.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad falmarkspeter

SV: Klor och spachock tillsammans?
« Svar #8 skrivet: januari 08, 2016, 14:37:23:23 »
Jag tycker att det låter som att du hivar i enorma mängder av klor i ditt bad, vad har du för testvärden efter ett bad ?

På de produkter som jag har så pratar man ju teskedar, dvs 5 gr per badande. Men jag doserar alltid efter testvärden och inte med en gissning, då kan man ju hana hur tokigt som helst.

Beträffande AquaChek mätaren så anser jag att den är så pass dålig att man inte kan lita på den, då är teststrips eller tablett test med färgmatchning bättre men bäst är en riktig photometer enligt mig.

Om han inte har ett gigantiskt Spabad förstås...  ;)

Utloggad Harriboy

SV: Klor och spachock tillsammans?
« Svar #9 skrivet: januari 08, 2016, 22:20:33:33 »
Jag har skrivit lite fel!
Klor så är det tsk och spachock är det msk.
Så står det i bruksanvisningen.
Jag använder både aquachek o testpinnar.
Jag tror att man som nybörjare jagar exakta siffror och det är ganska svårt att alltid uppnå. Eller har jag fel?
Jag upplever att ha ett spabad är lite krångligare än den bild som man får av försäljarna.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag