Jag har anonymiserat företagsnamnet då inlägget bryter mot forumets regler mot inlägg i utpressningssyfte.
Att försöka skada ett företags rykte baserat på en konflikt man har med en leverantör, genom att smutskasta dem i ett publikt forum som nås av tiotusentals läsare, och indexerar högt i google är en mycket moraliskt tveksam metod när det gäller att få rätt i en konflikt.
Varken jag som moderator, eller andra medlemmar kan omöjligt avgöra om det du påstår är sant, och det gör i princip att allt du skriver kan få stå oemotsagt, eller uppfattas som en absolut sanning av andra som läser detta ämne, inte bara nu utan i åratal framåt.
Jag har själv inte möjlighet att försöka utreda ärenden som dessa för att säkerställa att medlemmar inte använder forumet i utpressningssyfte, kort sagt så är varken jag eller forumet, advokat, domare eller bödel, och fall som dessa ser jag därför helst hålls utanför detta forum, det finns många andra sajter som accepterar smutskastning, men inte detta.
Varningar för enskilda företag kan få framföras i forumet, men då skall kritiken vara källkontrollerad, t.ex. kan man länka till tidningsartiklar, domstolsutslag, fällningar från ARN, eller länka till beslut om konkurs, om fallet skulle gälla ett företag på obestånd.
Varningar rent generellt är alltså inte förbjudna, men med tanke på hur ett ämne som detta kan skada ett enskilt företag utan att deras skuld är bevisad så har jag alltså editerat inlägget.
Skulle du Anders fortsättningsvis framhärda med att nämna namnet på företaget så raderar jag hela inlägget.
Finns det något som du tror att vi i forumet kan hjälpa dig med så ställer vi gärna upp, som alltid.
Annars kan man väl utifrån ditt inlägg konstatera att man skall:
1. Ta referenser på det företag man tänkt köpa av.
2. Be att få se manualen innan man slår till.
3. Fråga sig om man är kompetent nog att själv bygga en pool med allt vad det innebär.
Hamnar man i en konflikt så bör man göra som följer:
1. Tala med företaget ifråga, oftast löser det sig då.
2. Ta kontakt med kommunens konsumentvägledare som är tillsatt för att hjälpa till med en objektiv bedömning, och som ofta kan ställa saker tillrätta.
3. Anmäla till ARN )kostar 1500 kr)
4. Stämma företaget i tinget.
De ovanstående sätten att agera är rättssäkra och riskerar inte skada företag som sköter sina åtaganden i enlighet med konsumentköplagarna.
Ett inlägg i ett forum med en generell varning för ett företag är inte rättssäkert, och det är dessutom dålig sed att som företag gå ut och kritisera/hänga ut kunder som kanske itne alltid skött sina åtaganden som man kan begära.
Ej heller att det särskilt smakligt av ett anklagat företag att påstå att "kunden" ljuger, även om så skulle vara fallet och de kan bevisa det.
Efter att ha haft ett antal liknande ämnen i forumet har jag i alla fall beslutat att jag inte accepterar inlägg som skrivs i akt och mening att tvinga fram en handläggning av en tvist på ett sätt som kanske inte juridiskt sett är rimligt.
MVH
Rickard
PS. Jag har även raderat ditt inlägg i en annan tråd och kommer att hålla ögonen öppna för fler försök.