Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu vet jag inte var i Sverige du bor. Själv bor jag i Skåne. Det hela beror nog på hur dyr pool man tänkt sig. Hamnar man runt 400000 kr t ex så kan jag tycka att man vill kunna placera poolen var man vill. Tänker man sig en billigare pool så kanske inte detta är aktuellt. Ofta kostar en pool ca 100' , pooltak ca 100', installations/grävkostnader 70' , pump/filter/klorinator/värmepump 50'. Utöver detta brukar man lägga ned litet på miljön runt poolen.Vad jag förstår så börjar det bli vanligare att man installerar jord/luft istället för jordvärme. Installationen kostar ca 30'. Inte riktigt samma verkningsgrad men ändå OK. Dock fungerar luft/vatten inte så bra när det är riktigt kallt så bor du i norra Sverige kan jag förstå att du vill ha jordvärme.
Nu var ju frågan inte vilken uppvärmning av poolen han skall ha om jag förstår det rätt, utan om man kan installera en pool trots att det ligger jodslingor i marken, troligen slingor för en typ NIBE som tar värme ur marken för att värma vatten som ligger i slingor i golvet på villan samt i element ( ovanvåning ).Du rör ihop det skriver jord luft i stället för jordvärme ?? jag fattar inte vad du menar .Att jämföra luft/vatten ( uppvärmning av huset ) med en jordvärmeinstallation jord/vatten är som att jämföra päron o äpplen. Menar du uppvärmning av poolen med luft/vatten, ja då är detta det absolut vanligaste,
Jag skrev som du förstått helt fel. Jag ville göra en jämförelse mellan luft/vatten och jord/vatten. Jag är fullt medveten om att det är två vitt skilda saker i många avseenden.