VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Dränering  (läst 1474 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hc77

Dränering
« skrivet: juli 09, 2015, 09:12:34:34 »
Hallå,

Håller på med att gräva ur för min 3,50*0.9m pool. Kommer gräva ur max 40 cm. Första 10-15cm är matjord sedan är det stenigt, se bild. Tanken är därefter att fylla upp med cirka 10cm dräneringsgrus och därefter 5cm isolering.

Så poolen kommer stå cirka 25 cm ner från marknivå. Vad tror ni, behöver jag lägga dräneringsslang?

Om jag lägger dräneringsslang, skall man då gräva ner den som i en ränna runt om för att sedan fylla på med dräneringsgruset eller läggs den bara med rätt fall i gropen runt om och sedan dräneringsgruset runt om?
Tänker om man lägger på 10cm dräneringsgrus så täcker det inte ens en 110 mm dräneringsslang.

Har för övrigt regnat bra här i natt utan spår av en droppe vatten i gropen.

Poolgiganten

Utloggad dajz

SV: Dränering
« Svar #1 skrivet: juli 09, 2015, 10:21:39:39 »
Jag har precis gjort i princip samma installation, jag har grävt ner en ultraframe ca 60 cm. Vi har här ren lera i backen så jag har grävt ner dräneringinsslangen i en ränna med fall mot befintligt dagvattensystem. Detta gjordes runt själva poolen i schaktbotten ytterkant och lagt duk och grus runt slangen. Du ser ut att ha bättre dränerad mark men jag personligen skulle lägga de extra pengarna för att vara säker på att inte få stående vatten i schaktet.

PS. Ska försöka vara duktig att starta en byggtråd och dela med mig av de bilder jag tog. DS

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag