CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Storlek på cirkulationspump vvx  (läst 5284 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad shelby67

Storlek på cirkulationspump vvx
« skrivet: november 30, 2006, 21:03:52:52 »
Kan någon säga mig vilken storlek på cirkulationspump skall jag ha till slingan som värmer vattnet till en värmeväxlare som skall värma poolvattnet.

Poolen är 4x8, värmen kommer ifrån en bergvärmepump, sedan skall den gå till en plattvärmeväxlare.

Poolgiganten

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Storlek på cirkulationspump vvx
« Svar #1 skrivet: november 30, 2006, 22:22:46:46 »
Har du skaffat en väldimensionerad vxl så använder du poolpumpen att pumpa med!

Om vxl har för liten kapacitet på sekundärsidan så läs manualen till den och ta största möjliga flöde genom vxl!
Du behöver sannolik inte en extra pump för detta heller, du kan nog göra en by pass koppling och fördela lagom flöde genom vxl!
« Senast ändrad: november 30, 2006, 22:48:02:02 av RLA »
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad shelby67

SV: Storlek på cirkulationspump vvx
« Svar #2 skrivet: november 30, 2006, 23:01:29:29 »
Ok! men jag menade ifrån värmesidan, mellan värmepump och vvx

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Storlek på cirkulationspump vvx
« Svar #3 skrivet: november 30, 2006, 23:47:39:39 »
aha!
Då kan du använda samma CP som du har till radiatorerna, bara sätt dit en växelventil för att styra över VB till vxl-slingan!
Eller manuella kranar, så har jag gjort eftersom jag inte behöver värma i huset på sommaren!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad shelby67

SV: Storlek på cirkulationspump vvx
« Svar #4 skrivet: december 01, 2006, 17:57:04:04 »
Tack för svaret! jag pratade med en rör-kille idag och han tipsade mig om att köpa en pooltillsats ifrån nibe, den innehåller precis det du pratar om, dvs växelvetil med styrning ifrån vp.  Med den kan jag tydligen styra poolvärmen direkt ifrån vp, ( det känns som poolcentralen ryker nu ::)

Utloggad Jörgen

  • JPe
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 141
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Storlek på cirkulationspump vvx
« Svar #5 skrivet: januari 04, 2007, 20:44:43:43 »
Hejsan

 Tänkte skicka in en fråga här angående cirk.pumpar och klorvatten. Är det inte så att en vanlig cirk.pump inte tål klorvatten?
 För jag hade tänkt mig ett (kalla det paralellkopplat) system för soluppvärming till poolen. Men så kom en männska o säger att det inte går pga. pumpen inte tål klorvatten, då blev jag less o gav f-n i forsättningen av projektet,det ihop med några andra saker gjorde att sommaren blev lat
"kalla det sommarlov" men nu vaknade tanken igen när jag såg den här tråden( handlar väl inte om direkt samma men ..).

 Alltså, om man tar ut ett delflöde på inkommande vatten innan sandfiltret och leder det till en slinga genom en cp. som startar/ stoppar på en temp.vakt (som är placerad uppe på taket i kontakt med vattnet) ,sedan tillbaks genom en backventil innan hopkopplingen på ut ledningen igen...

 Skulle det funka???

 Hälsn  JPe

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Storlek på cirkulationspump vvx
« Svar #6 skrivet: januari 04, 2007, 20:53:25:25 »
Jag är också tveksam till en vanlig VVS CP's förmåga att klara klorvatten!
Att köra ett delflöde tyder på att dina solfångare har litet maxflöde??

Om det är tvunget med delföde kanske en lite billig poolpump kan göra jobbet i stället!?

Hittar du bara rätt pump så fungerar det som du beskriver! Men, jag skulle absolut ta vattnet efter sandfiltret för att köra upp rent vatten till panelerna!

Om du går vidare med projektet ska du nog förregla lilla pumpen så att när den stora stannar så stannar även lilla, oavsett vad temperaturgivaren säger, kan vara bra med tanke på backspolning, timerkörnig osv!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Jörgen

  • JPe
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 141
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Storlek på cirkulationspump vvx
« Svar #7 skrivet: januari 06, 2007, 20:03:19:19 »
Hej RLA

 Kan man använda sig av en rostfri cp? Den skall ju klara ev. höga temperaturer från solfångare  och liknande om jag har rätt för mig. Om man ser tilll hur de andra delarna i RF ser ut borde väl en pump också klara av klorvatten?

 Nja ..jag har inte satt upp något solsystem ännu men det kommer ..SKA komma; men det är mycket annat också som man har att stå i.
 Delflödet jag menade är ju så att "primärpumpen dvs. den till reningen har ju mycket större kapacitet än den jag tänkte mig använda till "solsystemet". Därför hinner ju inte "solvattnet" värmas nämnvärt mycket om man kör med den hastigheten genom solslingan. Eller??
 Jag har ju sett och läst de olika förslagen och "pekpinnarna" om hur man bäst utnyttjar solenergin, men i min skalle finns ide'n att köra vattnet sakta när solen skiner lågt och att öka upp flödet när solinflödet är på "max". Det bara ska gå på något lätt sätt utan massa teknik som kan krångla, o givetvis sköts automatiskt efter väderleken.

Visioner kan vara bra å ha men är kanske inte alltid så realistiska...(eller hur?)

 Det du menar med att förreglera lilla pumpen, vad händer då när tempen stiger i solslingan en dag med mycket sol? Är inte risken att få slingan i kok då?
Det var bl.a. därför jag tänkte mig en separat pump till den delen ,för att slippa kokeriet sas.och att den "alltid" går, utom då vid negativ temp. mot poolen alltså.
 Varför ta ut rent vatten? Den lilla mängd som det frågan om kommer väl ändå till sandfiltret till slut innan det blir förorenat? så att ta ut vattnet innan är ju i mitt fall en mera rent praktisk fråga pga. hur det ser ut i pumprummet.

 JPe

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Storlek på cirkulationspump vvx
« Svar #8 skrivet: januari 07, 2007, 11:33:25:25 »
Rostfri CP är ett alternativ om den tål klorvatten, ska man vara helt säker skall den vara syrafast tror jag!
Sen det här med flöde genom solfångare, det är så att ju högre flöde desto större utbyte av solvärmen i kW räknat! Det är alltså effektivare med större temperaturdiff mellan solvärmen och poolvattnet = högre flöde!

Att ta vatten före sandfiltret medför risker att få upp smuts i solfångarnas ganska små kanaler, därför tycker jag att det är en säkrare lösning att köra upp renat vatten!

Mina solfångare är igång när solvärmen är +3 grader över pooltempen, stannar vid +30 grader, i mitt system så dräneras solfångarna delvis vid urkoppling varför kokning inte har noterats. (om det nu har med det att göra?)

Med ovanstående resonemang kan du slopa den extra CP och istället använda en 3-vägsventil för att köra allt vatten till solfångarna, och då blir det blir gratis att köra solfångarna, i annat fall får du betala för strömmen till en extra CP vilket i alla fall jag aldrig förstått vitsen med!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag