Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
"only way to remove chloramines without a UV treatment is to shock treat the pool"...* ju lägre pH desto mindre fritt klor behöver man för att få denna process att ske (fort), så har man högt pH måste man chockklorera till högre nivåer än om man har lågt pH (man bör ligga över 7.0 för att undvika korrosionsproblem)
Syftet med referensen var inte att säga att det var enda sättet, utan ett möjligt sätt. Och det är också det sätt alla poolförsäljare jag haft kontakt med rekommenderat för privata (läs små) pooler. En del rekommenderar minst 1ggr per månad eller oftare om behov uppstår.Även privata pooler (de lite större och mer stationära iallafall) använder sandfilter och backspolning för att bli av med de större partiklarna. Klorpuckarna innehåller klumpningsmedel för att göra detta än bättre men uppnår knappast effektiviteten i ett systemt för publikt bad. Poolförsäljarna rekommenderar backspolning 1ggr/vecka om inte tryckfallet över filtret visar att det är "fullt" på kortare tid.Så här i efterhand kan man tänka sig flera orsaker till hennes problem, vilket jag tror att det var vad du försökte belysa (och jag inte förstod direkt).Kanske hon missat att backspola sina filter?Eller så kanske hon aldrig chockklorerat och bränt bort kloraminerna - fritt klor på 3.0 räcker knappast till det, visst måste man uppåt 10 i fritt klor för detta? Personligen tror jag så här i efterhand mest på detta alternativ.Eller så kan hon ha haft samma problem som jag nämnde i mitt första inlägg i tråden, dvs mycket hög klorhalt så hon inte klarade mäta detta för att det bleker indikatorn?Jag förstår av dina inlägg att du på ett eller annat sätt jobbar med pooler i badhus, och jag har full förståelse för att lösningen för rening där både är dyrare och effektivare, men så är badbelastningen en helt annan också. Är det så att poolförsäljarnas råd om regelbunden chockklorering faktiskt är en bra (effektivitet, pris, komplexitet, etc) metod för privata pooler?
Sen har få privata pooler kolfilter, tror jag iallafall, så kloraminerna måste ju tas bort på nåt annat sätt och jag hittar inga andra reella lösningar än chockklorering när jag söker internet.Själv har jag många gånger funderat på att bygga mig elektroniska fritt klor- och pH-mätare men hittar ingen prisvärd givare som inte skulle behövas kalibreras ett par gånger i veckan
Du får hoppas att Rikards nya utgåva fixsar 0-10 mv. Då bör det vara en smal sak att komplitera med någon extra givare. Skälv väntar jag med spänning på kwh mätare
Om man gör ett studiebesök på ett bad med kamera och frågar lite allmänt så kan man särkert "få lite skrot" Man behöver då kunna mäta 0-10 mv.
Rickard han som del/äger detta forum säljer någon typ av Rickards värmepumpslogger. Denna skall tydligen få en uppgradering Rickard II eller vad den kan heta Det är en avgord fördel om man vet vad som händer.
det är bara på frugan man kan fumla på måfå Badvatten det e alvar de