Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hg kvalit, korta leveranstider! Kvalitet! Prisvrda pooler!
ppnar din e-postklient
Poolsidan Hssleholm

Frfattare mne: Vad tror ni om...  (lst 1451 gnger)

0 medlemmar och 1 gst tittar p detta mne.

Utloggad Castrol

Vad tror ni om...
« skrivet: mars 22, 2015, 22:30:05:05 »
...denna lsning vad gller Inlopp-utlopp och dragning till VP??

Har ett problem, har tnkt kra med Minimaster och kommer d behva dosera kemikalier innan VP vilket tydligen skall undvikas enligt manualen. Ev. kan jag i s fall anvnda en separat matning till ena inloppet, det som inte gr genom VP och lta kemikalierna g in den vgen.

Som sagt tar grna emot konstruktiv feedback p detta frslag.

(se bilaga)

Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahln, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad Erica

SV: Vad tror ni om...
« Svar #1 skrivet: mars 22, 2015, 22:42:26:26 »
Ja vid all automatisk dosering av klor s rekommenderas att kloret tillstts frst efter vrmaren, inte fre. Det handlar bde om att skydda vrmaren mot ondigt aggressivt vatten och om att klor gr frlorat inne i vrmaren.

Som jag nmnde i den andra trden, problemet med inmatning som skall frska f cirkulation i tangentiell riktning r vl att munstyckena inte gr att vinkla s mycket, inte standardtyperna i vart fall.Idealmunstycket d skulle ha ngon slags rr och sticka in en bit ioch sedan i vinkel. Annars blir t.ex. den nedre pooldelen p ritningen ltt en dd zon cirkulationsmssigt.

Utloggad Castrol

« Svar #2 skrivet: mars 22, 2015, 22:51:41:41 »
Tack Erica, jag trodde de kunde vinklas uppemot 35-45grader.

Om man doserar genom ett inlopp skulle det d kunna ge poolkemi i obalans i delar av poolen? Jag tnker nej i och med att jag omstter hela poolen ett par ggr dag, men er erfarenhet kanske sger annat....
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahln, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad je

« Svar #3 skrivet: mars 23, 2015, 08:47:17:17 »
Tycker det ser ut som du kan hamna upp med lite svrigheter med en sdan delad lsning, med tryck p "tycker", d jag inte har ngon erfarenhet med ngot liknande.
Tnker i frsta hand p styrning av flden, d jag inte riktigt ser vart du ska kunna f in en by pass innan VP'en som gr att komma t p ett bra sett. Med ett fritt utflde p matningsslangen till VP'en, (inloppet innan VP'en), blir jo frgan ocks hur stort motstnd det blir i slang/VP jmfrt med detta inlopp. Om motstndet blir strre den vgen r jo risken att du inte fr upp hgt nog flde genom VP'en.
Svrt att komma med frslag till eventuella ndringar d jag inte vet hur din tomt/hus/pool ser ut, men jag hade personligen frskt hitta en annan lsning dr VP'en kan kopplas in p ett mer traditionellt sett. Tnker i frsta hand p att du ska f ett stabilt, lttsktt system dr VP'en inte stannar jmt och stndigt  p grund av fr lgt/hgt tryck.
Om du inte har ngot alternativ alls till placering av VP, fundera tminstone p att anvnda en separat slang till inflde p denna, som inte har ett fritt utflde p vgen. D skulle du kunde anvnde en by pass, och lta rest fldet g ut till inloppet nrmast huset.
Nr det r sagt r det vl heller inte s vanligt att ha inlopp/utlopp p samma sida. Mest normala r att frska att f utloppen i den ndan av poolen som den dominerande vindriktningen kommer att vara, och inloppen p motsatt sida. Detta fr att vattenfldet och vind ska hjlpas t att trycka allt skrp p vattenytan in i brdavloppen, s du slipper springa runt med hven hela tiden. Vet inte om det er s enkelt att f till rotation som du har tnkt dig, men om du skulle lyckas vill du i teorin f samlat allt skrp i mitten av poolen, och frgan r om det r det du egentligen nskar att uppn.
Vet ej var du bor i landet, men i mitt fall, (vstkysten), r den dominerande vindriktning frn vst, s mina brdavlopp r monterade i den stra vggen p poolen, med inloppen p motsatt, (vstra) sida.
Jag har ytterligare tv inlopp som jag vnder nedt fr att skerstlla att det inte bara r p ytan vattencirkulationen fungerar. (Rekommendation frn en proff poolbyggare. Kan inte bedma hur bra detta eventuellt fungerar).
Tror du ska lgga bort din cirkulation, och hellre tnka p ytrening, och hur denna ska fungera p bsta stt baserat p dina frhllande och frutsttningar.
S som din skiss ser ut nu kommer ditt utlopp som sitter bredvid brdavloppet att trycka bort det som eventuellt frsker att ta sig ditt. Med andra ord totalt motsatt effekt av vad du nskar uppn.
Lycka till med vidare funderingar.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortndan, brutit hrn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer frn Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Tv 300W lampor i ena lngsidan, tv 50W Spa lampor i trappan. Tv breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtrd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Svenska kvalitetspooler som h�ller vad de lovar! 50 år av innovation och norrländsk kvalitet!

Annons fr Pooltorget
Annons frn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service p hg niv!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!

* Online nu!