I en perfekt värld så skulle detta inte vara något problem, men tyvärr så är det ett ganska stort problem idag.
Spabad säljs idag på de mest konstiga ställen som egentligen borde koncentrera sig på att sälja schampoo eller spik.
Tyvärr så måste du som kund vara beredd på att du inte kommer att få någon service av dessa företag efter du lastat badet och betalat för dig.
Det är då man går till de etablerade Spa butikerna och förväntar sig att få svar på sina frågor, men tyvärr så är kunskaps nivån väldigt varierande även här, förmodligen oftast på grund av ingen eller dålig utbildning på det man säljer. Man är pigg på att sälja de stora dyra produkterna men när det kommer till efterservice så är det tyvärr sämre ställt.
Nu ska vi komma ihåg att denna bransch är ganska ung i Sverige, om vi jämför med USA där det började. Vi ligger ca 30 år efter, och tittar man på hur marknaden ser ut i USA Kanada så kan du i princip gå in till vilken proffesionell Pool & Spa säljare som helst och få ett proffesionellt utfört vattentest i butiken, du kan även få hjälp med vilka produkter du ska använda för att komma till rätta med dina problem och givetvis även få doserings hjälp direkt.
Vi kommer förmodligen även att komma dit även här i Sverige, men vi är inte där än.
Men det är vi konsumenter som kan ställa dessa kraven på våra Återförsäljare så att kunskaps nivån kan höjas. Jag tycker personligen att det är Skämmigt att det är en så dålig kunskap ute hos så många återförsäljare av Spabad.
Köper du Spabad på bygg eller stormarknaden så ska du nog förbereda dig på att du får fixa denna kunskap på egen hand. Men i de etablerad Pool & Spa butikerna så behövs det en skärpning, nu ska jag inte dra alla över en kam, men det är på tok för många som skulle behöva mer kunskap och utbildning.
Nu ska vi ju vara glada att detta Forum finns, där många ämnen stötts och blötts, men jag tycker att när man gör en investering av en Pool eller ett Spabad så lägger man ut ganska mycket pengar och då ska man kunna kräva att den man köper sina produkter av SKA kunna serva med denna viktiga information och kunskap.
Som sagt var, i en perfekt Värld !