Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej igen, Tycker också det är roligt med det stora engagemanget kring detta ämne.Fick svar från leverantören (HK) som styrker att det blir för hög CYA nivå redan efter 2 månader. Tömma vattnet över 150 ppm gäller. Så det är väl bara att starta upp pumpen och tömma igen SPA tillverkare godkänner i regel bara Diklor då det är PH neutralt och snabblösligt.Natriumhypoklorit är inte att rekommendera för manuell dosering, har kort livslängd och relativt låg halt fritt klor. Ska bara användas vid automatdosering till bassänger.De rekommenderar att testa SPA brom som innehåller en lite del klor (utan CYA) och arbetar över ett bredare PH span. Man slipper också problemet med att "lufta" locket. Kombineras med Spachock någon gång i månaden och Spaklor vid enstaka behov. (typ efter fest) Trots allt bra med ett erkännande från leverantören, fick ett bra och proffsigt svar. Återstår nu bara att få alla spaleverantörer att bli mer ärliga, göra denna information mer tillgänglig för allmänheten ! Det är i mina ögon en hälsorisk där de flesta inte har en aning. Hade själv aldrig hört talas om Cyanur innan jag köpte badet och jag tror att vi som är på detta forum är "nördarna" som verkligen vill få ett bra vatten. Hur många i Sverige badar ikväll i ett SPA med extrem dålig desinficering ? Troligtvis väldigt många.Har bollat frågan tillbaks till leverantören angående öppenhet och det faktum att energiberäkningen inte stämmer då vattenbyte bör ske 6 gånger per år. Får se vad det blir för feedback. (gällande ovan kemibeskrivningar så har jag valt ut delar av svaret från lev, har själv inte 100 % koll på exakta skillnader mellan klor så fråga inte mig om detaljer, ville bara dela med mig av vad leverantören skriver) Ha en bra lördagskväll
Ja det tycks ju bekräfta vad som stod i den kanadensiska texten, häll cyanursyran under 150, annars blir det problem.Att tillverkarna rekommenderar diklor tror jag väldigt mycket beror på just att det inte driver pH utan är neutralt. pH-värden som alltför markant avviker från det rekommenderade kan ställa till massor av trassel och alla håller ju inte örnkoll på sitt pH-värde.Att natriumhypoklorit har kort livslängd stämmer inte. Det handlar om åtskilliga månader och sönderfallet kan nästan stoppas helt om man späder ut den med vatten direkt efter att man köpt hem den. Men som jag sagt tidigare, den driver upp pH och där tror jag att man har skälet till att den inte rekommenderas för vatten som sköts manuellt. Det handlar om att man får en för stor risk att pH skjuter iväg uppåt, vilket både sätter desinfektionen ur spel och kan medföra skador på material och komponenter. Så länge som man balanserar ned sitt pH till korrekta värden är det inga problem, men det är som sagt lätt att missa om man inte har automatik. Med automatik är pH-hållningen hur enkel som helst. Man ser inte några svängningar alls i pH-värde från en mätning till en annan. Den kanadensiska skriften säger ju f.ö. klart ut att för offentliga spa kräver man automatisk, kontinuerlig dosering av kemikalier.
I vårt spa har jag ibland använt det för att schocka när vi fått grumligt vatten, eller svartmögel på nackkuddarna.Det reagerar snabbare med föroreningarna, och svartmöglet bleks bort från nackkuddarna om man sprayar eller penslar på det koncentrerat, funkar med klorin också, men då måste det ligga på lite längre.Har inte sett att det påverkat något i vårt SPA negativt, men det kan ju vara olika på olika tillverkares prylar, det vet jag inget om.
Det här med CYA kanske trots allt är vad som gör att det efter någon månad blir allt svårare att hålla vattnet riktigt fräscht.Dock, så länge vattnet är klart och inte luktar konstigt har jag svårt att se att det på något sätt skulle vara farligt att bada, eller att det skulle kunna bli för mycket bakterier.Ögon och näsa anser jag vara väl så bra som mätstickor just när det gäller om vattnet är badbart eller ej.