CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hög Cyanur nivå  (läst 18660 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Magnus D

Hög Cyanur nivå
« skrivet: november 04, 2014, 22:22:53:53 »
Hej på er !

Första gången jag är ute på detta forum och uppriktigt glad att äntligen finna personer som kan hjälpa mig. Är nybliven SPA ägare, driftade i början av september utan problem. Vi har eget vatten men inga konstigheter med utfällningar eller missfärgningar. Fyllde utan förfilter. Jag har labbat lite med PH och alkaniteten som jag tyckte var för hög. Vid en mätning 2 veckor senare hade värdena gått långt under vad som är brukligt. Höjde då upp igen och alla värden såg ok ut, tills jag kikade på Cyanursyran som låg mycket högt, svårt att exakt avgöra på stickan men troligen över 200 ppm.

Läste en del om syran och det verkar inte vara ett stort problem för SPA ägare, eller så mäter de inte detta värde och är ovetande ?) Blev lite orolig när man inser att kloret blir ganska overksamt. Tömde igår halva poolen och fyllde på med nytt, tyvärr fick jag inte ner nivån tillräckligt.

- Doserar ca 2 skopor klor efter varje bad (ca 40 g)
- Har inte duschat innan bad (blir ändring på detta nu:)
- Använt SPA chock ibland tillsammans med klor
- Vattnet luktar inte mycket klor och ser klart ut
- Badat i snitt 2 ggr i veckan sedan start, oftast 2 personer.
Frågor;
 1.Hur har jag kunnat få så höga nivåer Cyanur på 2 månader. Kan det påverka att PH var lågt ?
 2. Ligger på ca 100-120 ppm efter vattenbyte. Måste jag tömma och börja om ?
 3.Fungerar inte kloret alls eller tar det bara längre tid att bryta ner föroreningar
 4. Hur kritiskt är det igentligen när man även har Ozonrening, blir vattnet tillräckligt renat ändå ?
5. Är det bättre att köra på Brom då det inte finns risk får låsning

Mycket text och många frågor, men är det någon som kan hjälpa mig så vore jag mycket tacksam.

Poolgiganten

Utloggad falmarkspeter

SV: Hög Cyanur nivå
« Svar #1 skrivet: januari 26, 2015, 09:33:43:43 »
Cyanursyran är mitt stora trätoämne just nu.
Branschen blundar och vägrar erkänna att CYA-nivån ÄR ett problem i Spabad.

Jag antar att du skopar i 40 g Spa Klor granulat (dichlor) efter bad. Effekten av ditt tillsatta klor är att du ökar CYA med 13 ppm, om ditt bad är 1500 liter.
http://poolcalculator.com/?utm_source=www.poolcalculator.com&utm_medium=redirect&utm_campaign=redirect/
Det innebär att om du badar 2 gånger/vecka så har du på 2 månader ökat CYA-nivån med 2*4*2*13=208 ppm...

Utloggad Erica

SV: Hög Cyanur nivå
« Svar #2 skrivet: januari 26, 2015, 11:32:48:48 »
Fråga 1 är väl redan besvarad...
Fråga 2: Du ligger högt och antingen så byter du nu eller får du kortare intervall till nästa byte, om du fortsätter med samma slags klor. Cyanursyrahalten får inte gå över 150 ppm.
Fråga 3: det fungerar så pass dåligt i vart fall att du inte kan lita på att ha en tillräcklig desinfektion i ditt spa. I ett spa med hög vattentemperatur och liten volym kan du få snabb bakterietillväxt om desinfektionen inte fungerar.
Fråga 4 är jag tveksam på, men generellt gäller väl att ozonrening nästan alltid måste kompletteras med annan desinfektion om den skall bli tillräcklig. Jag vet att det finns spas och pooler som körs med enbart ozon, men alla sådana jag hört talas om har varit kommersiella anläggningar där man säkerligen kostat på betydligt mer på ozonprocessen än vad en privat spaägare brukar kunna göra. Jag vet t.ex. ett par turist/spa/pool-anläggningar i Tyskland som körs så.
Fråga 5: Brom har fördelar men är dels väsentligt dyrare, dels inte helt problemfritt heller. Jag har ingen personlig erfarenhet av att köra brom.

Utloggad falmarkspeter

SV: Hög Cyanur nivå
« Svar #3 skrivet: januari 26, 2015, 12:12:53:53 »
Fråga 2: Ligger du på 100-120 ppm med nytt vatten efter vattenbyte? Det lät högt. Jag brukar mäta 10-20 ppm med nytt vatten. Teoretisk ska det väl vara närmare noll, men det är möjligt att testtabletterna inte kan registrera så lågt...
Fråga 5: Jag kommer att prova Brom vid nästa vattenbyte. Jag skapar nog en ny tråd för att dela mina erfarenheter.

/Peter

Utloggad kalle lkpg

SV: Hög Cyanur nivå
« Svar #4 skrivet: januari 31, 2015, 13:36:09:09 »
Vad mäter ni CYA /TDS med?

MVH
Kalle
Arctic Spa Frontier

Utloggad Magnus D

SV: Hög Cyanur nivå
« Svar #5 skrivet: januari 31, 2015, 19:02:26:26 »
[ftp]Hej på er,

Denna fråga skickade jag ut i början av november 2014, blev tyvärr inga svar då. Man får tacka för ert engagemang nu ! Jag var med och diskuterade i tråden"sur lukt av hud efter spabad" där jag tyckte mig få ett bra svar. Ni andra som är intresserade av CYA problemet kan läsa den tråden. (Hur gör jag för att länka den tråden från mitt inlägg här ?)

Det kanske inte framgick i min beskrivning, jag tömde bara ut halva karet första gången, men troligen var CYA nivån så enormt hög att jag efter på-fyllning hade runt 120 ppm. Fick tömma hela karet efter det.

Håller med Peter om att det är grymt tyst om detta ganska stora problem. Jag har pressat på leverantörerna att bli mer ärliga. Får se om det händer något, föga troligt. Men som jag tidigare också skrivet, jag tror enormt många spa ägare inte har koll eller ens mäter CYA. OCH är säker på att de flesta har för höga värden. Kollade mitt vatten och börjar nu nå en risknivå, har gått mycket mer sakta denna gång efter att jag följt tillverkarens rekommendationer av dosering. Men många gånger har jag också haft helt avsaknad av klor då dosen egentligen är för liten.

Tänkte också prova Brom nästa gång, har en fundering. Nu ligger jag risigt till med CYA nivån, har inte lust att byta vatten då det är minusgrader. Kan jag växla över till Brom ? Eller sabbar den uppbyggda CYA nivån brom från att vara effektivt, det innehåller ju en del klor, men det kan väl inte vara den mest aktiva delen. Då är det ju klor  O0

Jag mäter CYA med vanliga stickor och det fungerar riktigt bra.

Ha en bra lördagskväll och kämpa på i kampen om att får ett erkännande och tydligare beskrivningar av CYA från branschen

Utloggad p1457

SV: Hög Cyanur nivå
« Svar #6 skrivet: februari 11, 2015, 17:22:41:41 »
Hej!

Som jag förstått det så blir det svårt att dosera manuellt utan cyanursyra i badet.
Detta mycket pga den relativt låga vattenvolymen. Klor som inte är stabiliserat med isocyanursyra är antingen surt eller basiskt och påverkar alltså pH-värdet, vilket blir ganska stora effekter i ett litet spabad jämfört med en stor pool.

Att man i branschen inte anser det vara ett stort problem beror väl på att man ändå rekommenderar vattenbyte efter 3-4 månader pga TDS och rengöring av rörsystem.

Min erfarenhet är att de flesta som har problem med klorblockering är de som doserar blint efter doseringsanvisningar (som alltid bara är en riktlinjer) istället för att mäta vattenvärden och ställa in därefter.

Det finns otroligt många som tycker det är jobbigt med teststickor. Antagligen så hör inte vi som hänger på poolforum till den kategorin. :)


Utloggad falmarkspeter

SV: Hög Cyanur nivå
« Svar #7 skrivet: februari 11, 2015, 17:36:42:42 »


Att man i branschen inte anser det vara ett stort problem beror väl på att man ändå rekommenderar vattenbyte efter 3-4 månader pga TDS och rengöring av rörsystem.

Min erfarenhet är att de flesta som har problem med klorblockering är de som doserar blint efter doseringsanvisningar (som alltid bara är en riktlinjer) istället för att mäta vattenvärden och ställa in därefter.
Om du med klorblockering menar att man ligger över rekommenderade maxvärden på Cyanursyran, så håller jag inte med...
Jag skulle vilja påstå att ALLA som använder Spa Klor (granulat) och Klortabletter som primär desinficering har för hög CYA efter 3-4 månader. Det har inget att göra med om man blint följer instruktioner eller går efter mätvärden. Och speciellt om man har för rutin att chocka några gånger/månad. Då sticker CYA-nivån iväg uppåt rätt snabbt...

Utloggad p1457

SV: Hög Cyanur nivå
« Svar #8 skrivet: februari 11, 2015, 19:25:25:25 »
Om du med klorblockering menar att man ligger över rekommenderade maxvärden på Cyanursyran, så håller jag inte med...
Jag skulle vilja påstå att ALLA som använder Spa Klor (granulat) och Klortabletter som primär desinficering har för hög CYA efter 3-4 månader. Det har inget att göra med om man blint följer instruktioner eller går efter mätvärden. Och speciellt om man har för rutin att chocka några gånger/månad. Då sticker CYA-nivån iväg uppåt rätt snabbt...

Ja det är det jag menar med klorblockering.
Och jag håller med dig om 3-4 månader också. Men eftersom det ändå är dags att byta vatten då så menar jag att man inte har problem med klorblockering när den sker först efter 3-4 månader.
Jag har haft kontakt med slutkunder (spaägare) som får klorblockering efter 1-2 månader, och många av dom räknar inte hur mycket dom ska dosera, utan doserar vad som står på burken innan och efter bad utan att mäta värden innan, och gärna lite extra för säkerhets skull.

Det jag menade var att ett av skälen till att ni upplever att branschen inte ser cyanursyra som ett problem kan vara att man ändå bör byta vatten med jämna intervall, oavsett om man har cyanursyra eller inte i vattnet.

Ett annat skäl kan ju vara att man inte vill att det ska låta krångligt när man ska sälja spabad. Precis som när man tittar på hus så är väl alltid driftskostnader en glädjekalkyl.

Utloggad falmarkspeter

SV: Hög Cyanur nivå
« Svar #9 skrivet: februari 13, 2015, 20:28:17:17 »
Jag vågar påstå att ALLA som använder klor som enda desinfektionsmedel har rejält höga Cyanurvärden efter 3-4 månader.
Jag påstår också att de flesta har alldeles för höga värden redan efter 1,5 månader. Se beräkningsexempel i denna tråd
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10643.0
Jag tror att alla som mäter CYA kan skriva under på att det är så. Men vi kanske inte är så många...
« Senast ändrad: februari 13, 2015, 20:33:29:29 av falmarkspeter »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag