Polarpumpen Pool Spa billigt Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Gullberg Jansson Prisvärda pooler! Svenska apotek med tillstånd

Författare Ämne: Markpool halvt ovan mark...  (läst 1487 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Davve

• Gäst
Davve
Markpool halvt ovan mark...
« skrivet: juli 07, 2014, 09:25:00:00 »
Jag funderar på ett köpa en 6x3,1x1,4 från Phu Anita och gräva ner denna ca 600mm.

Någon här som gjort det? Hur och vad ska jag göra stödmuren av?

Min första tanke var att gjuta plintar med lite lutning mot poolen och lägga liggande 195mm-brädor som mothåll och delvis även motfylla runt kanterna med stenmjöl och jordmassor. Jag har halvbekanta som bara motfyllt, men jag tycker inte det känns så bra, men det kanske är helt ok ändå och göra så.

jag skulle kunna mura en sarj runt hela poolen och fylla mellan sarjen och poolen, men håller en lecamur? Jag tror jag kan få tag på långa lecaelement för vettiga pengar.

Jag hoppas någon har tid och svara eller erfarenhet av liknande grejer.

Marknadsledande inom Pooler.

Davve_

• Gäst
Davve_
SV: Markpool halvt ovan mark...
« Svar #1 skrivet: juli 10, 2014, 08:10:04:04 »
Ingen som har en glasfiberbalja som bara är delvis nergrävd?

Utloggad Rickard

• Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 4568
  • Total likes: 231
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Min andra diskussionssida!
SV: Markpool halvt ovan mark...
« Svar #2 skrivet: juli 10, 2014, 08:52:49:49 »
Vår rostfria stålpool är nedgrävd 80 cm, och sedan har vi "murat" med slipers, ca 70 cm ovan mark (ca 1 meter ut från poolstommen), och motfyllt mellan stödmur och poolstomme.
Det har fungerat klockrent nu i 12 år.

För att muren inte skulle glida eller vika sig utåt har vi dels borrar igenom slipersarna och slagit ned 16 mm armeringsjärn några dm i marken med ca 1.5 meters avstånd.
Upptill har vi dessutom byggt ihop toppen av muren med trallen som omringar poolen, vilket gör att muren inte kan röras vare sig i marknivå eller upptill.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med Varitab Klortpuckar.
Värmer med en Nibe 1210-7 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Energisparprodukter

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Bästa pris på poolsvampen.
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!

Notice: Undefined variable: indexbanners4 in /home/varmepumpsforum/public_html/poolforum.se/forum/Sources/PortalBlocks.php(3593) : eval()'d code on line 19

Notice: Undefined variable: indexbanners5 in /home/varmepumpsforum/public_html/poolforum.se/forum/Sources/PortalBlocks.php(3593) : eval()'d code on line 30

Notice: Undefined variable: indexbanners5 in /home/varmepumpsforum/public_html/poolforum.se/forum/Sources/PortalBlocks.php(3593) : eval()'d code on line 42
Pool Spa billigt Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Svenska apotek med tillstånd