Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Brilix xhp 100 löser ut säkring.  (läst 4199 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fordson

Brilix xhp 100 löser ut säkring.
« skrivet: juni 22, 2014, 17:41:40:40 »
Hej.
Har skaffat en brilix 10kw pump.
Fugerar kalas men om jag kopplar filterpumpen på värmepumpens utgång så går säkringen ibland.
Ser att tryckmätaren står på 300psi när den skall starta och det skulle jag tro neror på att kompressorn går oftare när vattenpumpen stannar samtidigt som komressorn och därmed kallnar fortare i värmepumpen.
Anledningen till att jag vill styra vattenpumoen med värmepumpen är att jag har en pump till filtret och en till värmepumpen.
Nån som har förslag på lösning??

Poolgiganten

Utloggad swoof

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Brilix xhp 100 löser ut säkring.
« Svar #1 skrivet: juni 22, 2014, 20:52:38:38 »
Är den avsäkrad 10A så ligger den sjukt nära driftströmmen på 9,6A då är det inte mkt över till filterpumpen. Är det så måste pumpen avsäkras separat och dras med en kontaktor som styrs på starttillståndet till kompressorn.
Folkpool Garden 485. Hayward pump+sandfilter. Solfångare

Utloggad Holton

SV: Brilix xhp 100 löser ut säkring.
« Svar #2 skrivet: juni 24, 2014, 11:43:57:57 »
Vår Brillix 100 drar 10A. Det händer att den löser ut säkringen vid kallt väder, när den får jobba lite extra. Jag hade cirkulationen på samma säkring några dagar, men då löste säkringen ut hela tiden. I den amerikanska versionen av installationsguiden så står att den kräver 2,5 kvadrats ledning och nu minns jag inte om det var 12 eller14 A. Vi har satt vår på ett 16A uttag nu och då löser den aldrig ut.
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Utloggad matez

SV: Brilix xhp 100 löser ut säkring.
« Svar #3 skrivet: juni 24, 2014, 12:14:29:29 »
Du löser problemet genom att säkra upp till 13A säkring. Då behöver du inte dra ny kabel heller då 13A är max med 1,5 kvadrat. Skall du däremot använda 16A måste du ha 2,5 kvadrat kabel.

Du kan också räkna hur mkt en säkring klarar; 230Volt x 10 A = 2300W last. 230x13 = 2990W

Bara kolla vad vp och cirkpump drar och lägg ihop dessa. Enkelt :)
« Senast ändrad: juni 24, 2014, 12:19:43:43 av matez »
Glasfiberpool 4x8 meter
Luxlama LX09HP poolvärmepump

Utloggad swoof

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Brilix xhp 100 löser ut säkring.
« Svar #4 skrivet: juni 24, 2014, 20:20:26:26 »
Dock märkligt att Brilix rekommenderar 10A när den drar 9,6A enl märkskylt. Känns väldigt tajt...
Folkpool Garden 485. Hayward pump+sandfilter. Solfångare

Utloggad Erica

SV: Brilix xhp 100 löser ut säkring.
« Svar #5 skrivet: juni 24, 2014, 21:30:00:00 »
Dock märkligt att Brilix rekommenderar 10A när den drar 9,6A enl märkskylt. Känns väldigt tajt...

13 A är en ny storlek för Sverige, vanlig bara i England tidigare. Så i Sverige har det tidigare gällt 10 A eller 16 A, och eftersom 16 A kräver grövre kabel så har man väl lagt rekommendationen så för att göra det enklare, vanlig 1.5 mm2 räcker.

Utloggad TommyC

SV: Brilix xhp 100 löser ut säkring.
« Svar #6 skrivet: juni 24, 2014, 21:37:11:11 »
Belasta säkringar till max 80% av märkströmmen om driftsäkerhet är viktigt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Holton

SV: Brilix xhp 100 löser ut säkring.
« Svar #7 skrivet: juni 25, 2014, 23:24:46:46 »
Jag kan tillägga att när vi körde vår VP på 10A och vanligt 1,5 kvadratuttag så blev både kontakt och uttag varmt, så varmt att jag en gång brände mig på kontakten när jag drog ut den. En vecka senare var en elektriker på plats. Riktigt otäckt när man tänker på vad som kan hända... Lustigt att de har annan standard i USA-handboken.
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5573
  • Total likes: 492
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Brilix xhp 100 löser ut säkring.
« Svar #8 skrivet: juni 26, 2014, 00:19:02:02 »
Det är inte så konstigt, i ett kapitalistiskt samhälle ser man nog mer på pris än på säkerhet och rimliga regelverk, kraven sätts efter vad som fungerar i normalfallet istället för vad som enligt tester och erfarenhet kan anses säkert även när installationen har några år (eller några brister) på halsen.

Motsatsen finns nog i de kommunistiska staterna, där tar regelverk och försiktighet överhanden och gör att mer eller mindre all utveckling avstannar.

Som vanligt har Sverige regler som fungerar och är säkra.

Även 13A på 1.5 mm2 funkar säkert bra om alla anslutningar är utförda perfekt, men minsta brist så blir det varmgång.  <dontkn>

Stickpropp är ingen bra installation om man tangerar maxström på säkring och/eller ledningsarea.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag