CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Brilix värmepump värmer dåligt...  (läst 18831 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TommyC

SV: Brilix värmepump värmer dåligt...
« Svar #10 skrivet: juni 21, 2014, 20:46:52:52 »
Har du garanti kvar så har det väl ingen betydelse vad det är för fel mer än att vi väldigt gärna vill veta såklart.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Poolgiganten

Utloggad swoof

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Brilix värmepump värmer dåligt...
« Svar #11 skrivet: juni 21, 2014, 20:59:41:41 »
Du har ingen mer manometer än den du skickade bild på?
Lägg handen på kompressorn å se om den e tokvarm. Låter kompressorn annorlunda?
Folkpool Garden 485. Hayward pump+sandfilter. Solfångare

Utloggad sved73

SV: Brilix värmepump värmer dåligt...
« Svar #12 skrivet: juni 22, 2014, 11:05:25:25 »
Lite feedback från hur värdena på min Brilix ser ut:
d (Heating condenser temp) = 9 grader
E (Gas return temp) = 25 grader

In temp = 26 grader
Ut temp = 27 grader

Bild bifogas på min manometer i drift.

Temperaturen i poolen har sjunkit från 26.3 till 25.7 över natten trots att vp går 24/7 just nu. Min teori är att verkningsgraden är rätt kass när det är kallt ute + nerkylningen påverkar vilket gör det svårt att höja tempen.   
Min fungerar dock då jag utan vp hade max 20-22 grader i poolen vid BRA väder, runt 18 annars. Dock hade jag önskat större verkningsgrad så man kunde ha 28 grader oavsett väder. Tyckte jag tog en modell större med tanke på min lilla pool men så här i efterhand hade jag gått upp ytterligare en modell för bättre effekt.

Utloggad TommyC

SV: Brilix värmepump värmer dåligt...
« Svar #13 skrivet: juni 22, 2014, 12:25:43:43 »
Om nu manometern visar trycket på högtryckssidan så går nog inte din VP heller som den ska. Trycket borde ligga uppåt 400 psi. Å andra sidan så ser manometern ut att vara fylld med vätska så den kanske inte fungerar? Är det vätska eller är det en synvilla?

Ja, det går trögt att värma med de kalla nätterna som vi har nu. Natten till igår ökade vår vattentemperatur bara 1 grad så igår gick jag över till timerdrift. VP får gå kl 10 – 21 så i natt tappade vi en grad istället. Jag tycker inte att det är värt att låta VP jobba när lufttemperaturen går ner till 10 grader och lägre.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad sved73

SV: Brilix värmepump värmer dåligt...
« Svar #14 skrivet: juni 22, 2014, 12:47:23:23 »
Det är vätska och så var den då jag fick och startade upp den för några veckor sedan. Den fungerar ju trots allt då den värmer, även om jag tycker den värmer dåligt mot vad jag hade förväntat mig.

Alla övriga bilder jag kan hitta på nätet visar också vätska i manometern på Brilix. Står inget i manualen om vilket värde manometern skall visa, endast att man måste tömma vp på kylmedia om manometerna skall bytas.

Ja, inte lätt att blir klok på det här inte :)

Utloggad TommyC

SV: Brilix värmepump värmer dåligt...
« Svar #15 skrivet: juni 22, 2014, 13:20:12:12 »
krusse skrev i inledningen till tråden att tryckmätaren på Brilix visade runt 400 psi när VP jobbade. Det stämmer bra med att jag läser av hetgastemperatur på 48 till 50 grader på min VP. Det är samma gas, R410A så det ska inte vara någon skillnad även om det är olika fabrikat på värmepumparna.

Det är nog dags att kräva en garantireparation.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Holton

SV: Brilix värmepump värmer dåligt...
« Svar #16 skrivet: juni 22, 2014, 15:03:21:21 »
Vår Brillix har också vätska i manometern, varför vet jag inte, men så var det vid leverans så troligtvis ska det vara så. Vätskan är inte vatten, det fryser inte till under vintern.
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Utloggad TommyC

SV: Brilix värmepump värmer dåligt...
« Svar #17 skrivet: juni 22, 2014, 16:32:39:39 »
Då ska det kanske vara så. Vad har du för tryck när VP går?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad swoof

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Brilix värmepump värmer dåligt...
« Svar #18 skrivet: juni 22, 2014, 20:45:30:30 »
Vätskan är till för att tröga upp manometernålen och ska vara där...
Folkpool Garden 485. Hayward pump+sandfilter. Solfångare

Utloggad krusse

SV: Brilix värmepump värmer dåligt...
« Svar #19 skrivet: juni 22, 2014, 21:38:23:23 »
Ja det är som sagt vätska i min manometer också. Ang, kompressorn. Tycker inte den låter annorlunda på nått sätt, och den blir ju varm, men inte brännvarm, kan utan problem hålla handen på den. Kan man på nått sätt själv kolla nivån på kylmediet? Eller är det en kyltekniker som gäller? :)

Till sved73: Du har inte för högt flöde genom värmepumpen? Vet att jag förra säsongen fick strypa bypassen helt, och sen öppna ytterst lite i taget tills pumpen gick igång, och ha den ståendes precis på gränsen. Hade jag för högt flöde fick jag också dålig verkningsgrad.

Hur som helst så ska jag kontakta Poolteam i morgon och höra vad de säger. Förhoppningsvis löser de problemet smidigt.  ::)


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag