VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Jetstream...  (läst 3809 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
Jetstream...
« skrivet: november 21, 2018, 16:38:51:51 »
Hejsan,

Mitt nästa "pool-projekt" blir att installera en jetstream till våren. Tänker använda vintern till att försöka hitta något till ett rimligt pris. Jag vill helst ha Pahlens JetSwim 2000 och inte något klenare som man inte blir helt nöjd med. Men jag har ingen lust att betala 30-35kkr vilket känns som ett otroligt överpris.

Tittar man på tex Alibaba eller liknande ställen, så finns det Kina tillverkade jetswims för runt 10kkr med liknande prestanda. Finns det någon som har vågat beställa och är nöjd?

Kanske skulle man till och med kunna köpa motor/pump från Pahlens (som reservdel) och "något billigt kina-tillverkat munstycke".... (kanske är även Pahlens grejor är kina-tillverkade)

Och ja, jag vet att det finns sele med linor för 200:- som funkar för simträning, så det behöver ni inte tipsa mig om  ;)
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Jetstream...
« Svar #1 skrivet: november 21, 2018, 19:05:25:25 »
Är du händig och kan komma över begagnad utrustning billigt kan du ju själv bygga ihop en sådan. Min man kom över två begagnade pumpar på 11 kW st och en högtrycksfläkt och vi byggde ihop ett aggregat med detta. Visst, ser inte like proffsigt ut som Pahlens men effekten är ju klart större. Pumpar finns ofta som begagnade objekt ute i industrin, man byter av olika skäl och ofta är de gamla fullt brukbara. Han blev också erbjuden en pump på 90 kW (!), med 250 mm utlopp...men dels skulle vårt elabonnemang inte klara av den, dels blev det nog livsfarligt strömt med en så stor pump.

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: Jetstream...
« Svar #2 skrivet: november 22, 2018, 12:11:30:30 »
Jo - jag har kollat på några kasserade stora cirkulationspumpar på jobbet, men nja. Dom var ju kasserade av en anledning, materialen ska ju tåla poolvatten, jag är osäker på flödet dom ger och jag måste ändå ha ett snyggt och bra munstycke o s v. Trevligast och enklast vore att hitta en komplett jetstream som är avsedd för just detta.

8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Jetstream...
« Svar #3 skrivet: november 29, 2018, 19:02:05:05 »
Jo - jag har kollat på några kasserade stora cirkulationspumpar på jobbet, men nja. Dom var ju kasserade av en anledning, materialen ska ju tåla poolvatten, jag är osäker på flödet dom ger och jag måste ändå ha ett snyggt och bra munstycke o s v. Trevligast och enklast vore att hitta en komplett jetstream som är avsedd för just detta.

"materialen skall ju tåla poolvatten". Poolvatten (om man inte kör saltvatten) är väl kanske inte nån direkt ohanterbar kravställning för NÅN pump avsedd att flytta vätska (eventuellt undantaget bensinpumpen på en bil då).

Kalle_Västerås

  • Gäst
Kalle_Västerås
SV: Jetstream...
« Svar #4 skrivet: augusti 26, 2019, 08:35:25:25 »
Nu har det gått snart ett år sen detta inlägg publicerades, kom du fram till nåt matnyttigt? Jag har nämligen exakt samma dilemma....

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: Jetstream...
« Svar #5 skrivet: augusti 26, 2019, 09:39:55:55 »
Nja, jag har letat runt lite men inte lyckats med något "kap" ännu. De flesta säljare jag har pratat med är förvånande negativa till jetswims. Jag har i alla fall provsimmat en Pahlens jetstream (större modell) för att bilda mig en egen uppfattning. Jag som  amatörsimmare kan helt klart simma helt ok mot den, och ta ut mig fullständigt om jag vill. Är man en "riktig" simmare så blir man kanske besviken, detta är mer som att simma i en fors (gissar jag). Tycker den var tyst, pumpen hördes knappt. Så jag är fortfarande positiv och vill ha en. MEN inte för 37.000:-...  Den är ju till lika stor del en leksak för ungarna som ett motionsredskap för vuxna. Men att betala så pass mycket känns lite som att bli rånad.

Jag har faktiskt just nu en liten dialog med en Kina-firma. Är det tillräckligt billigt så kanske jag vågar beställa. Ser i alla fall ok ut vid en första koll...
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Jetstream...
« Svar #6 skrivet: augusti 26, 2019, 10:52:15:15 »
Det står ju material koppar och det låter inget bra i en pool. Pahlens kör ju men brons vilket är ett beprövat material i poolsammanhang.
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: Jetstream...
« Svar #7 skrivet: augusti 26, 2019, 12:54:55:55 »
Ja, jag får lite olika besked varje gång jag frågar (vilket är ett dåligt tecken i sig). Men det verkar vara koppar i vissa delar, så det är ju kass. Sen visade det sig att dom "bara rekommenderade montering i betongpool" vilket inte heller låter lovande. Så just detta släpper jag nu.

Jag har ingen brådska med detta, så vi får se om jag snubblar över något annat framöver. Kanske någon annan här hittar något billigt och bra :)
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad MathiasS

SV: Jetstream...
« Svar #8 skrivet: augusti 26, 2019, 15:23:44:44 »
Du har verkligen för mycket tid över. Är elbilen klar?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: Jetstream...
« Svar #9 skrivet: augusti 27, 2019, 10:08:16:16 »
He he, jag har ju för lite tid. Hinner ju inte med alla roliga projekt och galna idéer. Elbilskonvertering blir för dyr. Går inte att motivera eftersom man kommer billigare undan med att köpa en färdig. Hemmabygget kommer dessutom inte ha någon imponerande effekt eller räckvidd ... Tyvärr... Men jag har i alla fall byggt en elbil till barnen  :o
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan