Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! Prisvärda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan Hässleholm

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann någon posta ett annat svar i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Bifoga:
(Ta bort bilaga)
(fler bilagor)
Tillåtna filtyper: xls, txt, jpg, gif, pdf, mpg, png, xlsx, jpeg
Begränsningar: 10 per inlägg
Verifiering:
Detta textflt mste vara tomt, radera innehllet!:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Är sommar bättre än vinter för de flesta?:
1 X 8 dividerat med 4 är hur mycket då? svara med en siffra.:
Vilken färg är en korp.:

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Zenon
« skrivet: april 21, 2019, 16:49:58:58  »

Låter vettigt och bra utförligt svar då jag alltid blir idiotförklarad och folk försöker säga att dom alltid drar mer. ;P
Skrivet av: Erica
« skrivet: mars 05, 2019, 19:37:34:34  »

En energimätare mäter energi - inte ström - det är inte samma storhet. Energi = Wh, effekt = W, ström mäts i A. Om du t.ex. har något fel i lindningen så att den drar en massa induktiv ström så behöver det inte innebära att du ser mera energiförbrukning på din energimätare. Induktiv ström ger låg fasfaktor och lågt aktivt effektuttag. För en pump gäller normalt: tröga lagringar, trög gång ger HÖGRE ström. Om däremot du med skit menar något som hindrar vattnet från att t.ex. komma ini pumpen ok så drar pumpen MINDRE ström, eftersom den inte har något vatten att pumpa. För en centrifugalpump så är effektförbrukningen en funktion av hur mycket vatten den pumpar. Hindrar något flödet, vare sig på ut eller ingående sida, så pumpar den mindre vatten och drar därför mindre energi.

Om grundfelet är att pumpen går TORR av någon anledning så drar den mycket mindre energi. Men den blir ändå förstörd eftersom axeltätningen förstörs efter en tids torrkörning. Packningen går dock att byta på de flesta pumpar, undantaget vissa verkliga lågprisvarianter.

Ja pumpar kan dra mindre ström om de är utslitna,t.ex. pumphjulet utslitet, just för att de då pumpar mindre vatten än vad de skall göra. Mindre vatten, mindre ström. Men om en pump har något elektriskt lindningsfel (t.ex. kortslutna varv i lindningen) eller går för trögt  (lagerfel eller tätningar som beckat fast) så ökar strömmen.
Skrivet av: Zenon
« skrivet: mars 03, 2019, 08:56:22:22  »

Jag har allafall bränt 3 pumpar alla med smartplug energimätare från vattenfall och alla har dragit MINDRE ström  "Watt" när dom är på g att dö. Syns tydligt i appen och diagrammet.
Så börjar era pumpar dra mindre så är dom slitna lr massa skit i systemet som gör att det går trögt lr nå stort skräp som blockerar och bränner din pump.
Sen skiter jag i om detta är tekniskt omöjligt lr inte, och vet vad massa pool leverantörer och butiker säga att detta är felaktig info. ITS NOT.
Skrivet av: Erica
« skrivet: oktober 27, 2018, 18:21:28:28  »

Ja nu verkar du ju ha fått till det hela korrekt, med knappar för start och stopp. Lådan lite väl trång som du skriver - man bör inte bygga med skohorn när det gäller specialbyggda kretsar. Det gör det svåröverskådligt och svårt att göra service på och det kan även bli lite svårt med reservdelar - går t.ex. en kontaktor sönder så är det ju inte säkert att man hittar en ersättningskontaktor med precis samma mått och då kanske den inte får plats. Fabriks-byggda, massproducerade utrustningar är ofta väldigt kompakt byggda, men då förutsätter de ju att man skall reparera med originaldelar alt. köpa helt ny låda när något går sönder.
Skrivet av: poolarenspoolare
« skrivet: oktober 21, 2018, 10:45:28:28  »

Sådär ja, klart och testat. Nu med återfjädrande på/av-knappar (hittade fina grejor på jobbet). Tyvärr lite trång låda, men allt fick ändå plats.

Det blåa reläet till vänster är för att växla tempgivaren till ett fast motstånd när allt är spänningslöst. Detta för att få bergvärmepumpen att sluta värma.

Sen blev det en extra kontaktor där faserna till UV och MM ska brytas. Dessa fick även en vridbrytare för att kunna stängas av permanent även om cirkulationen är på.
Skrivet av: poolarenspoolare
« skrivet: oktober 05, 2018, 21:45:25:25  »

He he du har så rätt Erika  O0 Trots att ni skrivit detta i tidigare inlägg så trillade inte poletten ner hos mig. Tack för all envishet, återkommer med uppdaterat schema.
Skrivet av: Erica
« skrivet: oktober 05, 2018, 20:28:47:47  »

Nej, som schemat är ritat kan knappen inte bryta spänningen till kontaktorspolen. Om det verkligen fungerar på det viset så är schemat felritat alternativt är en kontakt i kontaktorn felaktig. S01 är ju kortsluten av kontaktorn så fort som kontaktorn har dragit. Vad du sedan gör med S01 medan kontaktorn ligger i tilläge saknar helt betydelse - kontaktorn är tillslagen och kommer att förbli detta till antingen motorskyddsbrytaren slås ifrån eller löser ut eller att kretsen blir spänningslös t.ex. p.g.a. avbrott på inkommande matning.

Att kretsar konstrueras så att ofrivillig start förhindras är ett viktigt säkerhetskrav. I en industri skulle du aldrig få en koppling som inte uppfyller det kravet godkänd. Endast en avsiktlig tillslagsmanöver skall kunna starta motorn.
Skrivet av: poolarenspoolare
« skrivet: oktober 05, 2018, 19:56:31:31  »

He detta börjar ju bli kul  :D

Joro, på/av knappen bryter spänningen till spolen i kontaktorn, och vips så är den avstängd.

Sen bryr jag mig inte jättemycket om att det inte borde gå att "råka" slå på motorn igen (om motorskyddet löst ut) genom att bara återställa motorskyddet. Dom viktigaste funktionerna finns. På/av och visst skydd av motorn.
Skrivet av: Erica
« skrivet: oktober 05, 2018, 19:03:44:44  »

Ja den knapp som du här kallade en "på/av-knapp" kan omöjligen få kontaktorn att slå ifrån. Den slår till när du trycker på knappen, men sedan kommer det ju hållström via kontaktorn och det spelar då ingen roll vad du gör med S01 - din kontaktor förblir tillslagen i vart fall. Stoppknappen, av NC-typ, måste ligga FÖRE avgreningen till kontaktorn för hållström, annars fungerar det inte. Stoppknappen skall enligt regelverket vara röd.
Skrivet av: Erik N
« skrivet: oktober 05, 2018, 15:29:50:50  »

Det Erica skriver missade jag. Jag glömde bort frånknappen, (bör ligga på samma ställe som hjälpkontakten från motorskyddet) och startknappen är en återfjädrande NO knapp. Sedan har den ingen verkan, kontaktorn självhåller med hjälp av hjälpkontakten i nedre delen av schemat. En återfjädrande NC i serie med kontaktorn ska du ha också, som sagt nära kontakten från motorskyddet.
Skrivet av: poolarenspoolare
« skrivet: oktober 05, 2018, 08:11:12:12  »

Till höger om hjälpkontakten M01 i schemat finns en "på/av" knapp som bryter eller sluter hållkretsen.
Skrivet av: Erica
« skrivet: oktober 05, 2018, 07:46:48:48  »

Huh ? Den enda kontakt dom kan bryta upp hållströmmen till kontaktorn har litt. M01 , och är ritad som om det är en NC-hjälpkontakt på motorskyddsbrytaren. Var finns då stoppknappen ? Om i stället din brytande kontakt M01 skulle vara en tryckknapp så finns en stoppknapp men då har du ingen förregling så att kontaktorn bryter om motorskyddsbrytaren löser ut. Eller finns det något ytterligare som man inte ser på schemat ? Den enda ytterligare komponent som jag ser är arbetsbrytaren vid motorn.

Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Bästa pris på SPA med kvalitet.
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!
Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! Prisvärda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan Hässleholm

Use CS Theme