|
|
81
« Senaste inlägg av nyburjare skrivet september 16, 2025, 22:32:41:41 »
Vad menar du med att strömmen går ? säkring ? jordfelsbrytare ? den installationen som är en fast installation skall du reklamera o be dem skicka ut en riktig elektriker nästa gång ! när man kör frekvensstyrning i hemmey 'är det dock en känd felkälla till utlösta jordfelsbrytare särkilt om du har en typ A som inte kan känna av de blandade frekvenserna som genereras lösningen är typ F eller ett filter efter styrningen .samt att skärmen bara skall anlsutas till jord i ena ändan och i styrningen , se upp så den inte får kontakt med jord i motorn , men allt sånt kan en elektriker värt namnet
82
« Senaste inlägg av Erica skrivet september 16, 2025, 22:26:52:52 »
Ur elektrisk synpunkt hade ni det säkrast5e från början - en 3-fas pump som med all säkerhet hade en helkapslad, mantelkyld motor. En sådan motor ger inga övertoner och tål froppar utan problem. Men i en inverterpump finns det kraftelektronik. Denna alstrar övertoner som ibland kan lösa ut jordfelsbrytare. Jordfelsutlösning kan också uppstå om t.ex. fukt eller vatten kommit in i t.ex. ett uttag, en kabel eller annan elektrisk utrustning.
Hur började felet ? Med jordfelsutlösningar eller var det säkringar som löste ut alt. smälte av ? I det senare fallet krävs det mer än bara lite fukt och felströmmen blir så pass hög att ofta motorlindningar bränner sönder, om felet ligger inne i motorn. Dock brukar inverterkretsarna innehålla kretsar som begränsar strömmen till något visst värd. Ligger felet i invertern kan vad som helst ha hänt, typ trasiga kraftelektronikkomponenter eller fel i styrningar.
Om vatten har kommit in i en elmotor kan man ibland rädda den om det inte gått för långt. Men då måste man omedelbart göra spänningslöst, öppna up kåpor/kapslingar och torka med t.ex. varmluft, ofta under flera dygn, alternativt ta motorn till en elektromekanisk verkstad som kan torka den i en specialugn.
För att reda ut var felet är måste man mäta sig fram, om inte man ser något helt uppenbart som en sönderbränd kontakt eller ledning.
Om inverterpumpen i sig själv orsakat felet kan det ibland gå på garantier, men invertersystem kan ibland lösa ut jordfelsbrytare och tillverkarna garderar sig ibland genom att i installationsanvisningar säga att jordfelsbrytare inte får användas. Detta är nonsens om man säljer det som en poolpump, poolutrustningar SKALL ha jordfelsbrytare ur ren elsäkerhetssynpunkt. Om man har en pump utan inverter och sedan kopplar den till en frekvensomriktare så kan man inte klaga på om den löser ut jordfelsbrytaren, eftersom det ofta då står att varvtalsregleringen inte skall användas ihop med jordfelsbrytare.Dessutom kan det i vissa fall vara så att jordfelsbrytaren löser ut genom en kombination av vad frekvensomriktaren gör och något annat mindre jordfel (läckström) som finns i någon annan komponent i elsystemet.
En motor som inte är helkapslad tål inte droppande vatten eller liknande. Det räcker med små mängder vatten för att man skall få en jordfelsutlösning.
Inverterpumpar har vissa fördelar, ofta tystare gång, mindre elförbrukning etc. Det senare kommer speciellt fram om pumpen körs på ett lägre varvtal vid vanlig filtrering och ett högre vid backspolningen som kräver en starkare pump.
Om ett jordfel beror på vatten i eluttaget eller något annat är ju lätt att kontrollera - drag ur stickproppen. Om den då inte löser ut jordfelsbrytaren så finns felet i pumpen. Om den fortsatt löser ut finns felet tidigare i systemet, i uttaget eller någon dosa eller någon kabel som blivit skadad.
83
« Senaste inlägg av danniee skrivet september 16, 2025, 20:26:59:59 »
Tjena,
Lät en firma byta ut vår gamla 3-fas cirkulationspump som lät helvete, men som ändå fungerade smärtfritt. Den nya moderna 1-fas inverter cirkulationspump var tyst och vi var mycket nöjda. Men två gånger när det regnat sedan den installerades har strömmen gått i teknikrummet (under mark) och nu förstår vi att det med all sannolikhet på något sätt är relaterat till den nya cirkulationspumpen.
Tyvärr resulterade detta i att även dräneringspumpen stannade och vi missade att kolla utrymmet eftersom det är svårt att övervaka 24/7. Vatten hade stigit så högt upp att halva cirkulationspumpen var täckt av vatten. Naturligtvis vatten inne i cirkulationspumpen nu.
Det går inte att dra igång elen i teknikrummet när cirkulationspumpen slås på, utan då går säkringen. Vi stängde så klart då av cirkulationspumpen och allt fungerar felfritt nu. Dock har vi ju ingen cirkulationspump, vilket stressar oss lite då vi inte vet hur stillastående vatten påverkar rör osv?
Som sagt, innan denna installerades gick strömmen aldrig. Inte en enda gång. Frågan är dock vad som gått fel - det är lite hönan eller ägget.
Jag misstänker att installatören gjort något knasigt med stickproppen till pumpen (t ex har en stickpropp för inomhusbruk använts) och istället för fast installation är det bara kontakt i (eldosa med lucka man måste öppna). Det skulle kunna vara där svagheten ligger, att fukt trängt in? Sen har elen gått och utrymmet fyllts med vatten.
ELLER, kan vatten ha droppat på cirkulationspumpen, sedan funkt trängt in och elen gått? Är de verkligen så känsliga? Gamla pumpen stod på exakt samma plats och aldrig problem. Och tusentals människor har väl teknikrum under jord som är utsatta för både fukt och dropp?
Jag vet ärligt talat inte vart jag ska börja. Om vi köper en ny cirkulationspump nu kan ju samma sak hända igen. Förslag på vad vi bör göra? Kan det räcka med att göra fast installation, bygga droppskydd och sätta den på egen jordfelsbrytare?
Det här känns ärligt talat riktigt tråkigt, så till den grad att jag funderar över att bara ge upp poolen totalt.
Tack på förhand
84
« Senaste inlägg av ktd skrivet september 16, 2025, 19:33:21:21 »
Precis så gör jag. Stänger av värmen och kör cirkulation och håller något över ”vanlig” klorhalt (håller runt 3 ppm) tills 10 grader. Det behövs inte tillsättas alls mycket klor när tempen sjunker och ingen badar för att hålla runt 3 ppm.
På våren vid öppning är vattnet klart och fint. Behöver bara dammsuga upp löv och skräp som ev. blåst in under plåtarna. Brukar köra en chock vid öppning men inget mer än så. Håller inte på med några vinterstängningskemikalier eller liknande…
85
« Senaste inlägg av Poolandvändaren skrivet september 16, 2025, 18:18:45:45 »
Hej Plums, Det du nämner är den vanligaste orsaken till gasutsläpp på badhus? Man råkar blanda fel här. Syra och klor. Blandas dessa direkt bildas klorgas. Tror att Folkpool brukar nämna att lös upp i en typ hink och tillsätt pool. Tillsätt upplöst av.... Det här är för att förhindra sånt här.
Men det är inte hela sanningen här. Många säger sig vara känslig för klor? Oftast är det då bundet klor? Vidare ju lägre pH blir dess mer löst klorgas finns det i vattnet. Sällan ett problem här om pH inte blir för lågt? Nu killgissar jag här? En anledning varför alkalinitet som motstår pH-sänkning kan vara denna? Finns tabeller och grafer hur mycket som blir klorgas i ett badvatten. Jag är en som inte håller med branschen här med alkalinitet. För mig innebär den ett stort problem.
Så tillbaka till det jag tycker är viktigt? Råd och riktlinjer så vattnet blir problemfritt? Sen säkert vatten?
För lite diskussioner här? Så bra här plums....
86
« Senaste inlägg av Poolandvändaren skrivet september 16, 2025, 18:05:42:42 »
Hej, Svaret på din fråga är ja. Eller det beror på hur mycket jobb du vill ha vid uppstart? En enkel regel är att stänga av cirkulation när temperaturen når 10 grader, hellre lägre dess bättre. Då är bakterietillväxten låg osv.
Själv är jag nu som skomakarens barn. Vill påstå att det är värt att göra rätt här. Jobbet att rätta till sitt vatten är mer problematiskt ibland. Så stäng av värmen och invänta 10 grader. Sen kör cirkulationen med desinfektion tills du når 7 grader. Nu kan du stänga av. Om du startar din cirkulation vid 7-10 grader på våren har du ett mycket lätt vatten att hantera.
Det var mina tankar här.
87
« Senaste inlägg av Rickard skrivet september 16, 2025, 15:49:27:27 »
Tror att han bara undrade om man kunde låsa en varvtalsstyrd poolvärmepump på en viss effekt, eller ange en maxeffekt. Detta för att jag skrev att jag tror de har svårt att reglera så precis på tiondels graden att de verkligen finjusterar varvtalet speciellt mycket på kompressorn. Har aldrig loggat en poolvärmepump, men jag gissar att de inte sällan går med full effekt, tills måltemperaturen är nådd och sedan varvar ned till minvarv (det tar ju timmar innan pooltempen reagerar på en effektförändring på värmepumpen) och sedan när det blir för kallt igen så gasar den på rejält. Har du någon erfarenhet av att logga en poolvärmepump så du kan se hur effekten förändras över tid?
Jag har ju jobbat med styr och reglerteknik i 23 års tid och har mycket svårt att se hur de ska kunna reglera så långsamt att den inte bra går mellan minvarv och maxvarv beroende på om temperaturen är över eller under börvärde. Detta eftersom vattentempen ändras så otroligt sakta, och det är väldigt stora volymer som ska värmas.
Men jag kanske tänker fel, jag tänker att de borde styra mot den temp som kommer från poolen in i värmepumpen, kanske styr de mot att temperaturen EFTER värmepumpen ska vara som det önskade, och då kan man nog styra rätt exakt mot önskad temp.
88
« Senaste inlägg av Jpson67 skrivet september 16, 2025, 15:34:57:57 »
Är det noga med vilken tempman bör ha i poolen vid stängning för säsongen?
89
« Senaste inlägg av Plums skrivet september 15, 2025, 19:54:01:01 »
Det räcker att råka blanda flytande syra och klor så har du en giftig gas som ordakar några olyckor om året.
90
« Senaste inlägg av hamph skrivet september 15, 2025, 11:22:37:37 »
Tack för bra svar! Hittade en 600W transformator från poolklor.com blir nog bra. men svårt att hitta så starka i dagsläget då alla kör LED 
|
|
|