|
|
Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.
Meddelanden - ktd
1
« skrivet: juni 17, 2026, 21:18:00:00 »
Ska bli intressant att följa detta. Tycker det är märkligt men spännande att dina värden (iaf pH) går åt ”fel” håll. 😀 Tänkte på den här tråden idag när jag tillsatte pH minus efter ett par veckor med ostabilt klor.
2
« skrivet: juni 16, 2026, 18:42:33:33 »
Hur stor är din pool (l, b & d) och vad för puck la du i?
Har du högt flöde i pumpen kan pucken förbrukas ”för snabbt”. Några märken av veckopuckar kommer inslagna i påsar. Då kan man klippa två hörn av påsen för att minska att pucken förbrukas för snabbt.
Du behöver inte tappa ur vatten. Klorhalten kommer att gå ner. Kör med öppet pooltak så mycket som möjligt. Du ska inte bada om du har 10 ppm utan vänta till klorhalten gått ner till bra nivå.
3
« skrivet: juni 15, 2026, 22:33:07:07 »
Som jag förstår Rickard så används bara mätstickor. Jag upplever mätstickor som ytterst oexakta och använder knappt stickor längre.
Jag kör oftast med Biltemas testare med snabblösande tabletter för pH & klor men när jag ska testa mer exakt och andra värden kör jag med en PoolLab 2.
Digitala instrumentet upplever jag som mycket mer exakt och kan visa en relativ stor skillnad mot stickor och pH mot snabblösande tablettestet. Klor med snabbläsande tabletter upplever jag väldigt nära digitala mätningen.
Rickard, du kanske kan låna ett digitalt instrument som dubbelkoll mot dina mätningar?
4
« skrivet: juni 10, 2026, 16:18:29:29 »
Hej, Kör dagsklor och har bara pH- till hjälp här. backspolar inte för att sänka cya eller för att filtret är fullt. Bara en procedur för att spola ur kalk innan jag sänker pH. Gör jag inte det så slösar jag på sänk pH här.
Precis som jag då. Skönt att man inte är ensam i sitt hanterande. 😀 Obundet klor (cya-fritt) höjer pH och då behövs pH- ibland.
5
« skrivet: juni 10, 2026, 16:11:29:29 »
dagsklor innehåller cya
Inte Fixors. Jag kompliterar mina HTH Stick med några 20g dagsklor om det badas mycket. https://vattenbutiken.se/dokument/sakerhetsblad/NITORDAGSKLOR_4.0_19462.pdf Beståndsdel Klassificering Koncentration
KALCIUMHYPOKLORIT CAS nr: 7778-54-3 EG nr: 231-908-7 Index nr: 017-012-00-7 Ox Sol 2, Acute Tox 4oral, Skin Corr 1B, Aquatic Acute 1; M = 10; H272, H302, H314, EUH031, H400 ≥70 %
KALCIUMHYDROXID CAS nr: 1305-62-0 EG nr: 215-137-3 Skin Irrit 2, Eye Dam 1, STOT SE 3resp; H315, H318, H335 ≥1 - <10 %
KALCIUMKLORID CAS nr: 10043-52-4 EG nr: 233-140-8 Index nr: 017-013-00-2 Eye Irrit 2; H319 ≥1 - <10 %
6
« skrivet: juni 10, 2026, 14:06:48:48 »
det innebär i praktiken CYA-fritt klor, och PH plus,
Du kör väl med kalciumhypoklorit som jag? Det höjer pH (så vitt jag vet) och jag behöver ibland pH minus. Veckopuckar (trichlor) sänker däremot pH.
7
« skrivet: juni 10, 2026, 13:59:06:06 »
Jag behöver inte backspola mer än när det är nödvändigt för våra barn och grannars barn hoppar ur så pass mycket så det blir ”naturlig” omsättning. 😀
Men jag kanske skulle tappa ur mer vatten vid vinterstängning. Jag tappar bara ur precis under skimmern men för att, som du är inne på, byta ut lite mer för att bli av med mer skräpvatten. 🤷♂️
8
« skrivet: maj 20, 2026, 10:15:28:28 »
Det var tyvärr lnverter drive modulen som gett upp. Självklart den dyraste delen...   Nu är pumpen igång igen och hoppas på att försäkringsbolaget tar den största delen av kakan.
9
« skrivet: maj 18, 2026, 10:57:47:47 »
Startade vår Gullberg Jansson X20 från Poolstore i går runt lunch och den gick fint fram till kvällen då jag stängde av uppvärmningen via appen. Idag på morgonen så startar inte värmaren och visar felkod E08 - Kommunikationsfel - Ingen kontakt med styrenhet. Jag har brutit strömmen och låtit den vara strömlös ett par gånger men samma fel vid uppstart igen. Den gick som sagt bra igår.  Någon som har tips på vad som kan göras?
10
« skrivet: oktober 18, 2025, 12:41:25:25 »
Expansionsflaska i skimmern när vattnet står under ? varför då ? där är ju inte vatten då som kan frysa
Det kan regna/smälta snö som rinner ner i skimmer uppefrån. Är alltid lite vatten förmå våren. Better safe than sorry…
|
|
|