Självfallet skall man ALDRIG betala för några dyrare produkter i förskott. Speciellt inte om man inte tidigare har gjort affärer med varandra så man etablerat någon sorts affärsmässig relation över tid. Hur näringsidkare skall skydda sig mot bedragare och samtidigt säkerställa bra försäljningssiffror är inget jag som konsument skall fundera över. Vad gäller poolfirmor så har jag sällan träffat på någon där kunskaperna eller deras agerande varit i närheten av locka mig att överföra några större summor i förskott. De har haft ungefär samma mentalitet som bilförsäljare i garageformat vilka jag också aktivt väljer bort.
Var också med om att poolfirmor ansåg att jag skulle betala mitt Spabad innan leverans. Självklart sade jag nej och undrade om de hade någon annan betalningslösning som rimligt kunde tillfredsställa bägge parters behov av säkerhet. Jag tänkte själv på Swish och bankväxel i samband med leverans men något sådant förslag kom inte från någon av de två jag diskuterade med och jag serverade dem inte. Säljaren skall hitta lösningar , inte kunden. Istället köpte jag av en tredje näringsidkare som hade förståelse för min ovilja att förskottsbetala till okända. De gick med på faktura och gick tom med på att fakturan inte behövde betalas förrän 10 dagar efter leverans. 10 dagar är vad jag som kund ansåg vara en rimlig tid att som nybörjare installera och konstatera att badet fungerar som utlovat. Vad gäller min erfarenhetsmässiga oro avseende transportskador fick de inte ens lasta av badet innan jag och chauffören kontrollerat att badet såg oskadat ut. Samma sak gjorde vi när det lyfts av.
Mitt förslag hur man skall göra vid köp av Spa med egen installation är därför följande:
I butiken när man tecknar kontrakt på köpet så betalar man 10 % av totalbeloppet i handpenning.
När man får ett leveransbesked från transportören så betalar man ytterligare 10 %.
När rätt vara är levererad OCH man konstaterar att ytterhöljet är oskadat betalar man 70 % med Swish.
När varan är på plats, inkopplad och fungerat i ca 3-10 dagar så slutbetalar man de sista 10 %. Givetvis förutsätter det att man som kund inom dessa ca 3-10 dagar ser till att få Spat inkopplat och gör en funktionskontroll. Säljaren skall inte behöva vänta oskäligt länge efter att varan levererats.
Låter man firman sköta allt från ax till limpa så kan man göra på följande sätt:Handpenning i butiken på 10 %
När leveransen kommer 10 %. De installerar sällan samma dag som spat levereras.
När spat är på plats och allt fungerar betalar man de resterande 80 % med Swish eller bankväxel innan installatören lämnar.
Jag betalar som sagt aldrig något i förskott (utom på internet och då står ofta företaget som utfärdat betalkortet för risken) och jag har gjort flera stora arbeten på huset som kostat betydligt större belopp än ett Spabad. Köper jag en bil som någon gjorde en liknelse vid så gör jag givetvis ingen förskottsbetalning på mer än 10 % utan att NOGGRANT kontrollerat bilen visuellt , fått och kontrollerat all dokumentation som de hänvisar till samt provkört bilen.Givetvis ny noggrann visuell kontroll och provkörning vid leveransen och slutbetalningen. Detta är minimum vad kan skall göra vid bilköp efter att man kollat att säljaren äger bilen och det inte finns någon restskuld. Själv ringer jag även alltid den tidigare ägaren om bilen inte är ny och ställer frågor eftersom denne inte har någon anledning att ljuga. Carfax är inte heller dumt om man vill vara helt säker.
Nu var det inte bilar tråden handlar om men poängen är att man måste vara förnuftig när man som konsument köper dyrare produkter. Allt för många får strul pga av transportskador , giriga affärsidkare som medvetet bluffar eller oklart ansvar för fel på varan. Har man då inga finansiella påtryckningsmedel mot säljaren är man rökt. En rättsprocess "vinner" alltid näringsidkaren eftersom denne oftast har råd att förhala processen och det slutar ofta med en förlikning för den kund som står ut och inte ger upp.
Njut av era spabad och handla klokt