|
Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.
Meddelanden - Erica
1
« skrivet: september 16, 2025, 23:46:09:09 »
Du tänker delvis rätt men om du skall gardera dig mot att dräneringspumpen stannar p.g.a. utlöst säkring eller jordfelsbrytare så måste dräneringspumpen utöver egen säkring/automatsäkring/dvärgbrytare även ha sin egna jordfelsbrytare. Ofta är poolcentraler kopplade så att man har en gemensam jordfelsbrytare för att spara pengar. Men det kan i ditt fall bli helt fel. Jordfelsutlösning (=ström läcker till jord) är mycket vanligare än utlöst säkring (=ström över tillåtet värde). En lösning kan då vara att förse dräneringspumpen med en kombinerad automatsäkring och jordfelsbrytare. Sådana säljs oftast under namnet personskyddsautomat. Då kommer ev. fel på cirkulationssystemet eller t.ex. poollampor om de är kopplade till samma central, inte att påverka dräneringspumpen. Men detta då förutsatt att du inte bara har en gemensam jordfelsbrytare för hela din elinstallation i huset, vilket man ibland har. Men tar du hem en elektriker så bör han/hon förstå detta.
2
« skrivet: september 16, 2025, 22:26:52:52 »
Ur elektrisk synpunkt hade ni det säkrast5e från början - en 3-fas pump som med all säkerhet hade en helkapslad, mantelkyld motor. En sådan motor ger inga övertoner och tål froppar utan problem. Men i en inverterpump finns det kraftelektronik. Denna alstrar övertoner som ibland kan lösa ut jordfelsbrytare. Jordfelsutlösning kan också uppstå om t.ex. fukt eller vatten kommit in i t.ex. ett uttag, en kabel eller annan elektrisk utrustning.
Hur började felet ? Med jordfelsutlösningar eller var det säkringar som löste ut alt. smälte av ? I det senare fallet krävs det mer än bara lite fukt och felströmmen blir så pass hög att ofta motorlindningar bränner sönder, om felet ligger inne i motorn. Dock brukar inverterkretsarna innehålla kretsar som begränsar strömmen till något visst värd. Ligger felet i invertern kan vad som helst ha hänt, typ trasiga kraftelektronikkomponenter eller fel i styrningar.
Om vatten har kommit in i en elmotor kan man ibland rädda den om det inte gått för långt. Men då måste man omedelbart göra spänningslöst, öppna up kåpor/kapslingar och torka med t.ex. varmluft, ofta under flera dygn, alternativt ta motorn till en elektromekanisk verkstad som kan torka den i en specialugn.
För att reda ut var felet är måste man mäta sig fram, om inte man ser något helt uppenbart som en sönderbränd kontakt eller ledning.
Om inverterpumpen i sig själv orsakat felet kan det ibland gå på garantier, men invertersystem kan ibland lösa ut jordfelsbrytare och tillverkarna garderar sig ibland genom att i installationsanvisningar säga att jordfelsbrytare inte får användas. Detta är nonsens om man säljer det som en poolpump, poolutrustningar SKALL ha jordfelsbrytare ur ren elsäkerhetssynpunkt. Om man har en pump utan inverter och sedan kopplar den till en frekvensomriktare så kan man inte klaga på om den löser ut jordfelsbrytaren, eftersom det ofta då står att varvtalsregleringen inte skall användas ihop med jordfelsbrytare.Dessutom kan det i vissa fall vara så att jordfelsbrytaren löser ut genom en kombination av vad frekvensomriktaren gör och något annat mindre jordfel (läckström) som finns i någon annan komponent i elsystemet.
En motor som inte är helkapslad tål inte droppande vatten eller liknande. Det räcker med små mängder vatten för att man skall få en jordfelsutlösning.
Inverterpumpar har vissa fördelar, ofta tystare gång, mindre elförbrukning etc. Det senare kommer speciellt fram om pumpen körs på ett lägre varvtal vid vanlig filtrering och ett högre vid backspolningen som kräver en starkare pump.
Om ett jordfel beror på vatten i eluttaget eller något annat är ju lätt att kontrollera - drag ur stickproppen. Om den då inte löser ut jordfelsbrytaren så finns felet i pumpen. Om den fortsatt löser ut finns felet tidigare i systemet, i uttaget eller någon dosa eller någon kabel som blivit skadad.
3
« skrivet: september 13, 2025, 15:58:33:33 »
Nej så enkelt är det inte. Vad är det för spänning ? Troligtvis DC (likspänning). Då kan en transformator aldrig mata det direkt, eftersom en transformator alltid ger ifrån sig AC (växelspänning). Om det däremot är en nätdel som ger ifrån sig just 3.5 V DC så kommer det att fungera, med reservation för att det bör vara en "ren" likspänning, filtrerad (ej pulserande) och stabiliserad till den aktuella spänningen.
4
« skrivet: september 07, 2025, 23:03:00:00 »
Det låter som om dina LED-insatser är sådana som är avsedda för lampor som hänger i en pendeliknande upphängning på polen insida, där man alltså inte vill eller kan ta hål i poolväggen utan har kabeln hängande på insidan ned från kanten. Med den typen av montering så finns ju inte det problemet som du nämner. Ja med konventionella lampor så går et ju att koppla loss lampan från kabeln. Ingjutet verkar lite fånigt, men fördelen är väl kanske bättre hållbarhet - de "vattenskyddskåpor" som finns på konventionella lampor läcker ibland. Vi har själva råkat ut för detta en gång.
5
« skrivet: september 06, 2025, 23:17:35:35 »
Om fukt eller vatten kommit in i själva elmotorn tar det LÅNG tid att torka ut och är närmast omöjligt om inte motorn demonteras ifall det är en helkapslad motor. Förhöjd temperatur och en fläkt som blåser luft in i lindningarna krävs oftast. Man kan t.ex. ta loss en motorgavel och sätta en värmefläkt som blåser värme n i lindningarna och ändå få köra några dygn innan man får det torrt.
6
« skrivet: september 06, 2025, 23:12:52:52 »
Alright, so I guess that the normal "pool transformators" that exists with the 12V will work eitherway - and probably the AC is the most common and/or only used solution.
Detta gäller dock bara om man med "normal pooltransformator" menar sådan som är gjord för konventionella poollampor (oftast med en effekt på 300 W) Men numera kör de flesta nybyggda pooler med LED-belysning. Dessa har mycket lägre effekt och en transformator gjord för sådana kommer inte att klara halogenlamporna - de tar samma effekt som de gamla traditionella. Transformator säger automatiskt att det är AC. Inga transformatorer fungerar på DC. Det finns omvandlare för DC med då växelriktas först strömmen innan den transformeras och sedan ev. likriktas igen.
7
« skrivet: september 06, 2025, 22:59:36:36 »
Vi har en inomhuspool på ca 8x4 m i ett poolrum på runt75-100 m2 beroende på hur man räknar (omgivande utrymmen som duschrum och kök värms i stort sett av poolrummet). Välisolerat, både pool och poolrum. Värmer rummet med en luft/luft vp. Har också visst tillskott av solvärme. Sommartid kan poolen utan vidare drivas på 31 grader eller mer utan att vi kör elvärmare. Den senare är rejält överdimensionerad (7.5 alt. 15 kW). Vintertid ca 27-28 grader i poolen, elvärmaren körs någon gång då och då när elpriset är som lägst. Men allt detta förutsätter att vi täcker över poolen när det inte badas. Första tiden testade vi utan att göra detta, det blev varmt och fuktigt i rummet och höga energikostnader trots att elpriset då var mycket lägre än idag. Både ventilation och avfuktare fick köras mycket. Poolrummet ventileras med ett eget FTX-system, till och frånluft med värmeåtervinning.
Oövertäckt pool förutsätter att luften är varmare än vattnet. Men med övertäcknng blir det klart mindre sådana problem - det gör väldigt stor skillnad. ja värmen i luften gör att poolen verkligen värmer sig av detta.
8
« skrivet: juli 07, 2025, 16:33:54:54 »
Det att du stansade ut sektioner ur inloppskulorna ökade förstås vattenmängden en hel del. Det kan möjligen inte vara så att du får virvelbildning i skimmern så att luft sugs ned där ? En annan möjlighet är att du har någon liten läcka på sugsidan, som kanske släpper in mer luft när vattenmängden ökat. Hur står pumpen i förhållande till poolnivån ? Över eller under denna ?
9
« skrivet: juni 05, 2025, 01:56:39:39 »
Som jag nämnt i en annan tråd så har vi haft problem med redoxmätningen och i vårt fall var det att mätningen gick väldigt sakta, så sakta att vi fick "overshoot" på kloret, värdet efter pumpning blev alldeles för högt eftersom det högre klorvärdet inte registrerades förrän pumpen hunnit pumpa n mer än vad som behövdes. I vårt fall verkar en rengöring av redoxproben i utspädd saltsyra ha löst problemet eller i vart fall klart förbättrat mätningen.
10
« skrivet: maj 17, 2025, 20:25:47:47 »
Resistansvärdet är fullt rimligt och troligtvis har väl båda två ungefär samma temperatur nu när systemet inte är i drift. Ja då är det högst troligt något fel på mätkretsarna på kretskortet.
|
|
|