|
Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.
Meddelanden - Ingvar
1
« skrivet: augusti 06, 2025, 09:52:16:16 »
Jag kanske överdrev lite när jag skrev att den behöver bytas ut efter några år. Jag har O-ringar som jag inte bytt sedan poolen byggdes 2007. Men de gånger jag haft läckage, så har det varit just byte av O-ring som löste problemet. Det har då flera gånger varit bypass-kopplingen till värmepumpen, som nog är lite mer utsatt än övriga kopplingar. Försökte en gång med gängtejp men det funkade inte.
2
« skrivet: augusti 05, 2025, 11:31:20:20 »
Tejp har inte gjort någon nytta för mig. Avgörande är att det sitter en O-ring på PEM-slangen i kopplingen som fungerar som tätning. Den är av gummi och måste vara hel och får inte vara uttorkad. Den behöver som regel bytas ut efter några år.
3
« skrivet: juli 01, 2025, 08:10:00:00 »
Filtmatta brukar användas på poolbotten, men det var nytt för mig att höra att den ska användas på poolväggen. Det vanliga brukar vara att använda enbart cellplast mellan vägg och liner. Men om du absolut vill limma dit en filtmatta på väggen, så kanske du ska höra med en mattaffär om lämpligt lim. Troligen blir det någon form av kontaktlim som du behöver.
4
« skrivet: juni 26, 2025, 10:55:51:51 »
5
« skrivet: juni 04, 2025, 15:40:13:13 »
Att starta upp och stänga av pumpen varje dygn på detta sätt sliter rätt mycket på axeltätningen, även om allt i övrigt är i sin ordning. Jag har haft det så tidigare i många år och varit tvungen att åtgärda axeltätningen ett antal gånger och även blivit tvungen till ett pump-byte. Men numera har jag kopplat på frekvensstyrning, och låter pumpen gå 24x7 med reducerat varvtal. Kör endast på fullt varvtal vid backspolning. Rekommenderar att du gör på samma sätt så slipper du förmodligen problemet.
6
« skrivet: maj 16, 2025, 15:28:23:23 »
Det är svårt att få det tätt från utsidan som jag förmodar att den tidigare ägaren har försökt med, oavsett vilken tätningsmassa du använder. Försök i första hand att identifiera från insidan var det läcker ut, och applicera tätningsmassa därifrån. Vilken produkt som sedan är bäst har jag ingen uppfattning om. Jag skulle förmodligen prova med någon silkon-produkt.
7
« skrivet: april 10, 2025, 13:30:53:53 »
Jag tror definitivt att detta har med klorhalten att göra. Jag hade min förtillverkade poolliner i 17 år innan jag bytte till en ny. Bytet skedde av andra skäl, för trycket var i stort sett lika bra efter 17 år som när den var ny. Jag har ofta 32 grader i vattnet, men också saltgenerator, vilket gör det möjligt att hålla en låg och jämn klorkoncentration i poolen. Ingen chock-klorering behövs, vilket jag tror kan vara utmanande för trycket på linern.
8
« skrivet: februari 26, 2025, 14:20:23:23 »
Jag anlitade "Stockholm Poolliner AB" förra året. De hade aldrig tidigare svetsat liner i en pool med djupdel tidigare, men de gjorde ändå ett mycket bra jobb.
9
« skrivet: januari 20, 2025, 16:00:28:28 »
Poolvärmepumpar av denna storlek drar rätt mycket ström, och beroende på hur du har det med säkringsstorlek och möjlighet att jämna ut last mellan faserna, så finns det också ett alternativ med Gullberg Jansson-alternativet att i stället välja samma modell fast med 3-fasanslutning, i stället för 1-fas som är det vanliga för poolvämepumpar. Det kostar några tusenlappar mer, men kan för vissa vara värt pengarna.
10
« skrivet: augusti 31, 2024, 18:01:10:10 »
Har du ett poolöverdrag med stroppar fästa i öljetter som börjat släppa ifrån sig metallflagor kanske? Jag har fått problem med rostfläckar i min pooltrappa som beror på just det.
|
|
|