Allt om pool, Poolforum!
PoolForum - swimmingpooler => Uppvärmning => Ämnet startat av: Zenon skrivet april 18, 2014, 18:32:11:11
-
Har klurat lite på detta, poolen är en ovanmarkpool, och badtunnan är nerbyggd i terass, så dom är på olika höjd, vilket betyder att man inte kan ha båda inkopplade samtidigt om inte exakt samma mängd vatten kommer i framledning som i retur, vilket det inte gör då jag värmer med bergvärme samt värmeväxlare som sinkar returen. Så nu är väl min ända chans ett rör t kors med avstängningskranar i 2 riktningar så jag kan välja om vattnet skall gå in i poolen lr i badtunnan, men finns det såna? Kör pem slang samt 38mm poolslang. Lr om det finns rörgenomföringar för poolslang till badtunnor i glasfiber med tätt lock, lr kran avstängning?
-
Ända chansen är väl typ att köpa:
1: http://www.bauhaus.se/plastrorskoppling-t-ror-32-bp.html (http://www.bauhaus.se/plastrorskoppling-t-ror-32-bp.html)
2: http://www.avloppscenter.se/vara-produkter/ror-rordelar/pem-slang-kopplingar/kulventiler/kulventil-i-plast-32mm (http://www.avloppscenter.se/vara-produkter/ror-rordelar/pem-slang-kopplingar/kulventiler/kulventil-i-plast-32mm)
Köpa 3 st såna och sätta på varje ände?
-
Nu är jag fullständigt amatörmässig men har precis samma fråga, kan man inte låta vattnet från pumpen/filtret delas upp så det går (mha T-koppling) 80% tillbaka till poolen och 20% till baljan (som i vårt fall ligger lite högre än poolen, och på baljan ha ett bräddavlopp som också mynnar i poolen?
//A
-
lagen om kommunicerande kärl kommer se till att nivån är lika i pool och tunna om man inte använder backventiler på lämpliga ställen samt pumpar vattnet åt rätt håll (från lågt vatten till högt vattten).
-
Största utmaningen utöver nivåskillnaden är väl att du vill ha högre temperatur i tunnan än i poolen.
Vi planerade allt för en kombination av pool och spa, men det blev mycket mera komplicerat än vi tänkt oss så än så länge har vi inte spadelen i ordning. Vi har använt den en del med en provisorisk uppkoppling men för att få det att gå bekymmersfritt måste vi göra mera jobb. Orsaken till problemen var att vi stötte på berg under pooldelen. Vi kunde inte spränga direkt intill huset utan fick höja poolens och poolrummets nivå. Därför hamnade pool och spa på olika nivåer vilket komplicerade allt en massa.
Tanken var att pumpa vatten från poolsystemet, tillsatsvärma det med en temperaturökning på cirka 10 grader och in i bubbelpoolen. Men nu uppstod två problem: det krävs hög värmeeffekt och man måste förhindra självströmning av vattnet. Det första problemet går att lösa med en kraftig värmare. Men om man skall ha ett vattenflöde på t.ex. 100 l/min och värma det 10 grader så går det en eleffekt på ca 70 kW. En sådan skulle dra lite över 100 A el och trots att vårt hus har ett kraftigt elsystem med 63 A huvudsäkring så klarar vi inte en sådan last. Min man hade kommit över en 30 kW elvärmare från någon industri och denna drar då runt 45 A vilket vi kan klara. Men då måste flödet genom spadelen sänkas till runt 42 l/min. Sedan måste vi ha en självstängande ventil för annars kommer bubbelpoolen att svämma över och dränka rummet den står i om vi får strömavbrott (poolvattnet rinner över av sig självt). Den tredje komplikationen blir att vi måste pumpa vatten från bubbelpoolen till den stora poolen och denna pumpning måste regleras så att den ganska exakt anpassas till inflödet och den måste i praktiken ha en reglering som styrs av nivån i bubbelpoolen. Så systemet blir klart komplicerat.... Hittills har vi därför i stället kört bubbelpoolen separat med vårt reservfilter till poolen. Nackdelen är att vi får två separata system, men vi har bara haft den igång periodvis. Kan vi få ihop det hela till ett kan vi utnyttja att poolen har automatisk kemikaliedosering och slipper att kolla och dosera för bubbelpoolen separat. Fördelen med att ha den separat är att det krävs en måttligare eleffekt, 3 kW, och att vi slipper nivåregleringsproblemen. Men som sagt, detta är ett projekt vi inte har fixat ännu.
I ditt fall står du väl inför just samma problem. Du måste kunna hantera två olika vattennivåer och två olika temperaturer för att få det att fungera ok.
-
Nu är jag fullständigt amatörmässig men har precis samma fråga, kan man inte låta vattnet från pumpen/filtret delas upp så det går (mha T-koppling) 80% tillbaka till poolen och 20% till baljan (som i vårt fall ligger lite högre än poolen, och på baljan ha ett bräddavlopp som också mynnar i poolen?
//A
Men om man stänger av cirkulationen till baljan när man eldar upp den för bad, eldar och badar så kan man koppla ihop det sen igen efter att man badat. På så sätt tar man tillvara värmen från eldningen till den stora poolen också. Nån grad kan det väl höja.
//A
-
Klurat massor men höll på att bli tokig, så började rita, tog mig några gånger innan jag fick ihop det, men tror jag löst allt på skissen allefall. Vad tros?
Har så jag kan stänga vattnet vid poolen, dock inga 100% avstäningskranar, original intex, sen köpte jag rostfria rörgenomföringar till badtunnan, men gängor och lock, så att man kan stänga där med, så slipper jag i nulägget köpa kulventiler. Skulle behöva 4 st 38mm adapters som man kan skruva fast på t kors osv till poolslangarna, någon som kan länka mig några? Hittar inga:S borde finnas då jag nu har 2 st 32mm messing på mina nuvarandra till poolen.
-
Men om man stänger av cirkulationen till baljan när man eldar upp den för bad, eldar och badar så kan man koppla ihop det sen igen efter att man badat. På så sätt tar man tillvara värmen från eldningen till den stora poolen också. Nån grad kan det väl höja.
//A
Jo men det innebär ju att i den mindre volymen (tunna eller spa) så har du stillastående vatten vid hög temperatur under badningen. Om inte badet är väldigt kortvarigt klarar du nog inte hygienkraven i det läget. Man har ju mycket högre krav på vattenomsättningen vid spa än vid pooltemperaturer. Har man luftinblåsning som i ett spa så blir ju förutsättningarna för bakteriell tillväxt ännu bättre (ur bakterienas synpunkt alltså). Vår tanke var ju att uppehålla tillräcklig cirkulation även under bad- och uppvärmningstid.
-
Ja, men att inte ha nån rening av vattnet i tunnan under eldningen och badet (ett par timmar, kanske en kväll) kan väl inte vara nåt jätteproblem. De flesta tunnor säljs ju helt utan rening?
Om det skulle visa sig vara dödligt får jag väl sätta ett litet patronfilter separat. Också...
//A
-
Det stora problemet är inte att värma upp det till spat inkommande vattnet utan att kyla av det från spat avgående vattnet då det kommer snabbt driva upp bassängtemperaturen (klimatproblem ohoj vid inomhuspool). Ett tips är att värmeväxla tillopp och retur från spat. Detta kommer dock inte att räcka utan för att föra över det sista från det avgående till det inkommande så skulle jag sätta en värmepump emellan. En tvåstegsraket med VVX och VP helt enkelt (kanske fel att skriva helt enkelt). Med VVX och VP så blir behovet av tillsatsvärme inte så stor heller. Det behövs alltså inte 70 kW elvärmare som någon tidigare skrev om man tänker till lite.
Ps. min kommentar gäller utifall det skall vara kontinuerlig och gemensam cirkulation i både spa och bassäng. Då man troligtvis kommer att nyttja båda samtidigt (det gör jag i alla fall, dvs. hoppar mellan spa och pool) så bör det vara kontinuerlig filtration.
-
Är jag helt ute och cyklar om jag tror att 1 kubik 38 gradigt vatten i 24 kubik 20 gradigt vatten blir 25 kubik 21 gradigt vatten?
-
Skulle behöva 4 st 38mm adapters som man kan skruva fast på t kors osv till poolslangarna, någon som kan länka mig några? Hittar inga:S borde finnas då jag nu har 2 st 32mm messing på mina nuvarandra till poolen.
Jag hade också svårt att hitta allt jag ville ha till gamla ovanmarpoolen (ny skimmer, trevägsventiler, kopplingar och tjockare bubbelplast m.m) hos samma leverantör men Elecsa GmbH hade (tänkte att på Ebay finns det mesta...). Sedan dess har jag lagt märke till att Dammbutiken säljer både kopplingar och ventiler.
Du har PM ang mina kopplingar.
-
Ja en möjlighet vore ju att endast köra cirkulation på spadelen under badtiden. Poolen med dess lägra temperatur och mycket större vattenvolym klarar säkert en stunds filtreringsstopp även om man badar i den, där händer inget farligt. Men ett spa utan rening skulle jag inte vilja bada i. Med ett lämligt anatal ventiler kan man säkert få till en fungerande lösning. Uppvärmningen av poolen blir då heller inte något problem eftersom volymen i spat är så pass liten att det blir en ganska marginell temperaturhöjning i poolen när sedan systemet kopplas om och det varma spavattnet blandas ut med poolvattnet. Men det blir lite jobb med omkopplingar var gång.
-
Största utmaningen utöver nivåskillnaden är väl att du vill ha högre temperatur i tunnan än i poolen.
Vi planerade allt för en kombination av pool och spa, men det blev mycket mera komplicerat än vi tänkt oss så än så länge har vi inte spadelen i ordning. Vi har använt den en del med en provisorisk uppkoppling men för att få det att gå bekymmersfritt måste vi göra mera jobb. Orsaken till problemen var att vi stötte på berg under pooldelen. Vi kunde inte spränga direkt intill huset utan fick höja poolens och poolrummets nivå. Därför hamnade pool och spa på olika nivåer vilket komplicerade allt en massa.
Tanken var att pumpa vatten från poolsystemet, tillsatsvärma det med en temperaturökning på cirka 10 grader och in i bubbelpoolen. Men nu uppstod två problem: det krävs hög värmeeffekt och man måste förhindra självströmning av vattnet. Det första problemet går att lösa med en kraftig värmare. Men om man skall ha ett vattenflöde på t.ex. 100 l/min och värma det 10 grader så går det en eleffekt på ca 70 kW. En sådan skulle dra lite över 100 A el och trots att vårt hus har ett kraftigt elsystem med 63 A huvudsäkring så klarar vi inte en sådan last. Min man hade kommit över en 30 kW elvärmare från någon industri och denna drar då runt 45 A vilket vi kan klara. Men då måste flödet genom spadelen sänkas till runt 42 l/min. Sedan måste vi ha en självstängande ventil för annars kommer bubbelpoolen att svämma över och dränka rummet den står i om vi får strömavbrott (poolvattnet rinner över av sig självt). Den tredje komplikationen blir att vi måste pumpa vatten från bubbelpoolen till den stora poolen och denna pumpning måste regleras så att den ganska exakt anpassas till inflödet och den måste i praktiken ha en reglering som styrs av nivån i bubbelpoolen. Så systemet blir klart komplicerat.... Hittills har vi därför i stället kört bubbelpoolen separat med vårt reservfilter till poolen. Nackdelen är att vi får två separata system, men vi har bara haft den igång periodvis. Kan vi få ihop det hela till ett kan vi utnyttja att poolen har automatisk kemikaliedosering och slipper att kolla och dosera för bubbelpoolen separat. Fördelen med att ha den separat är att det krävs en måttligare eleffekt, 3 kW, och att vi slipper nivåregleringsproblemen. Men som sagt, detta är ett projekt vi inte har fixat ännu.
I ditt fall står du väl inför just samma problem. Du måste kunna hantera två olika vattennivåer och två olika temperaturer för att få det att fungera ok.
Varför skulle du behöva 70 kW? Se mitt tidigare inlägg där du gör värmeåtervinning med VVX och VP. Att ha en strömlöst stängd ventil som skyddar mot att vattnet går fel väg vid strömavbrott är ju heller inga problem. Sen så vill man ju inte ta förorenat vatten från en bassäng och leda det till en annan utan det skall gå enklaste vägen till filration och desinficering (i alla fall om man skall se det ut ett bra reningsperspektiv). Det hela är lösbart, men dyrt och komplicerat styrmässigt. Problemet att inte fylla den ena bassängen samtidigt som man tömmer den andra genom ett obalanserat system är också lösbart. Att få en bra dylik perfekt anläggning med rätt filtration, värmeåtervinning etc. till en privatpool känns komplicerat och dyrt.
-
Varför skulle du behöva 70 kW? Se mitt tidigare inlägg där du gör värmeåtervinning med VVX och VP. Att ha en strömlöst stängd ventil som skyddar mot att vattnet går fel väg vid strömavbrott är ju heller inga problem. Sen så vill man ju inte ta förorenat vatten från en bassäng och leda det till en annan utan det skall gå enklaste vägen till filration och desinficering (i alla fall om man skall se det ut ett bra reningsperspektiv). Det hela är lösbart, men dyrt och komplicerat styrmässigt. Problemet att inte fylla den ena bassängen samtidigt som man tömmer den andra genom ett obalanserat system är också lösbart. Att få en bra dylik perfekt anläggning med rätt filtration, värmeåtervinning etc. till en privatpool känns komplicerat och dyrt.
Skälet till den höga effekten var att vi ville ha bra filtreringsflöde i spadelen under bad. Med en volym på 1000 l så skulle ju ett flöde på 100 l/min ge en omsättning på 10 minuter. Om vi då skulle få upp temperaturen från pool- till spatemperatur så gick det åt så hög effekt. Det skulle säkert som du säger gå att komma runt problemet genom att använda värmeväxlare och värmepumpssystem, men för ett litet privat system skulle nog den kostnaden bli för stor i förhållande till vad man kunde spara på att koppla ihop systemen. Om vi i stället fyller upp spat från poolen inför bad, kör ett separat filtersystem för spat och sedan återdumpar vattnet till poolen efter bad i spat så får vi nog ett enklare system och kan ändå dra nytta av poolens kemiautomatik. För att man inte skall behöva vänta jättelänge efter att man bestämt sig att man vill ha ett spabad så får det dock vara en relativt kraftig värmare. Elvärmaren som vi kommit över på 30 kW är ju säkert tillräcklig, men min man konstaterade att kabeln till pool/spasystemen måste bytas till en grövre för att klara belastningen eller också får en separat kabel dras till spat. Elvärmare är ju ett oekonomiskt sätt att värma upp vattnet på, men komplicerade system med växlare och värmepumpar är ju inte gratis de heller. En avgörande fråga blir ju också vilket som utnyttjas mest, pool eller spa.
-
Skälet till den höga effekten var att vi ville ha bra filtreringsflöde i spadelen under bad. Med en volym på 1000 l så skulle ju ett flöde på 100 l/min ge en omsättning på 10 minuter. Om vi då skulle få upp temperaturen från pool- till spatemperatur så gick det åt så hög effekt. Det skulle säkert som du säger gå att komma runt problemet genom att använda värmeväxlare och värmepumpssystem, men för ett litet privat system skulle nog den kostnaden bli för stor i förhållande till vad man kunde spara på att koppla ihop systemen. Om vi i stället fyller upp spat från poolen inför bad, kör ett separat filtersystem för spat och sedan återdumpar vattnet till poolen efter bad i spat så får vi nog ett enklare system och kan ändå dra nytta av poolens kemiautomatik. För att man inte skall behöva vänta jättelänge efter att man bestämt sig att man vill ha ett spabad så får det dock vara en relativt kraftig värmare. Elvärmaren som vi kommit över på 30 kW är ju säkert tillräcklig, men min man konstaterade att kabeln till pool/spasystemen måste bytas till en grövre för att klara belastningen eller också får en separat kabel dras till spat. Elvärmare är ju ett oekonomiskt sätt att värma upp vattnet på, men komplicerade system med växlare och värmepumpar är ju inte gratis de heller. En avgörande fråga blir ju också vilket som utnyttjas mest, pool eller spa.
Ja, om du skall ha ett delta T på 10 grader samt ett flöde på 100 l/min så krävs 70 kW, men varför köra fullflöde genom värmaren? Filtrationsflödet behöver ju inte vara detsamma som det som går till värmaren. Det beror ju bara på hur lång tid det skall ta att gå tid du vill att det skall ta att värma upp från bassängtemperatur till spatemp när du väl fyllt på. Detta kräver ju också ett separat filtrationssystem för spat vilket gör att själva idén faller lite.
Vad är vitsen med att ha ett separat filtrationssystem och hålla på och tömma spat varje gång? Då måste du ju även tömma filtrationssystemet för du vill väl inte ha stilla stående vatten där heller om det går en vecka mellan bad i spat. Det blir ju en hel del att koppla om också om du nu skall ha ett separat filtrationssystem bara för att nyttja bassängen kemautomatik, t ex mätvattenledningar etc. Känns inte som att du vinner någonting utan att det bara blir krångligare i och med allt som skall kopplas om samt att det måste tömmas osv.
-
När vi bodde i USA hade vi en kombination med en jacuzzi integrerad i form av en "bubbla" i direkt hopbyggnad med poolen (sprutbetongpool, "gunite"). De hade alltså samma nivå (ja vattenytan i poolen låg ett par cm under). Systemet var enkelt: inkommande vatten värmdes och en del gick direkt till poolen, en del värmdes mera och gick till jacuzzin. Från jacuzzin flöt det med ett bräddavlopp ut i poolen. Det fungerade utmärkt.
När vi sedan byggde vår svenska inomhuspool var tanken att göra likadant, men att de två skulle sitta i olika rum, dock på samma nivå. När vi sedan stötte på berg och tvingades höja poolen och poolrummet så sprack den planen.
Nej vi sparar inget utrustningsmässigt på att koppla ihop dem om vi måste ha separat filtersystem för spat. Vitsen med det hela är ju i så fall att slippa att få en kemikaliehantering bara för spat. Idag har vi det väldigt enkelt med kemikalier, vi har ett autodoseringssystem till poolen, allt vi behöver göra är att fylla på dunkarna, sedan sköter systemet både mätningar och dosering. Separatdrift för spat skulle innebära antingen att vi måste köpa ett komplett sådant system till eller hålla på med manuella mätningar, manuell dosering o.s.v. Det första är rejält dyrt, även om de sjunkit bra i pris sedan vi satte in vårat (då kostade ett komplett system med doseringspumpar, mätutrustning m.m. runt 50.000:-). Det andra alternativet är lite jobbigt och skulle ge oss problem när vi är bortresta. Därför vore en hopkoppling av systemen den bästa lösningen om man kan få ihop det utan att det blir alltför komplicerat. I nuläget står spat tomt, vi har bara använt det ett fåtal gånger och då helt manuellt med provisoriska uppkopplingar. Poolen däremot används flitigt.
-
När vi bodde i USA hade vi en kombination med en jacuzzi integrerad i form av en "bubbla" i direkt hopbyggnad med poolen (sprutbetongpool, "gunite"). De hade alltså samma nivå (ja vattenytan i poolen låg ett par cm under). Systemet var enkelt: inkommande vatten värmdes och en del gick direkt till poolen, en del värmdes mera och gick till jacuzzin. Från jacuzzin flöt det med ett bräddavlopp ut i poolen. Det fungerade utmärkt.
När vi sedan byggde vår svenska inomhuspool var tanken att göra likadant, men att de två skulle sitta i olika rum, dock på samma nivå. När vi sedan stötte på berg och tvingades höja poolen och poolrummet så sprack den planen.
Nej vi sparar inget utrustningsmässigt på att koppla ihop dem om vi måste ha separat filtersystem för spat. Vitsen med det hela är ju i så fall att slippa att få en kemikaliehantering bara för spat. Idag har vi det väldigt enkelt med kemikalier, vi har ett autodoseringssystem till poolen, allt vi behöver göra är att fylla på dunkarna, sedan sköter systemet både mätningar och dosering. Separatdrift för spat skulle innebära antingen att vi måste köpa ett komplett sådant system till eller hålla på med manuella mätningar, manuell dosering o.s.v. Det första är rejält dyrt, även om de sjunkit bra i pris sedan vi satte in vårat (då kostade ett komplett system med doseringspumpar, mätutrustning m.m. runt 50.000:-). Det andra alternativet är lite jobbigt och skulle ge oss problem när vi är bortresta. Därför vore en hopkoppling av systemen den bästa lösningen om man kan få ihop det utan att det blir alltför komplicerat. I nuläget står spat tomt, vi har bara använt det ett fåtal gånger och då helt manuellt med provisoriska uppkopplingar. Poolen däremot används flitigt.
Det fungerar säkert utmärkt om du inte vill ha full koll på temperaturer och flöde. Allt har ju med värmeförlusterna att göra. Du kan ju inte t ex köra ditt angivna flöde från spat till bassängen utan övertemperering i bassängen utan då får ju det bli ett mycket mindre flöde mellan spa och bassäng (alltså ett lågt filtrerat tillflöde till spa vilket inte är önskvärt). Det säger ju sig självt. Om du puttar in 70 kW till ett spabad som tar 2 kW av dessa så går 68 kW till bassängen. Om bassängen kanske behöver 5 kW innebär det att resterande 63 kW går åt att värma upp bassängen.
Fördelen med att slå ihop filtrationssystemen för spa och bassäng är att den lilla volym vatten som ett spa har späs ut i det stora systemet. Ett spa är mer belastat sett till sin lilla volym så synergieffekten är en fördel rent reningsmässigt.
Ett spa är ju inte så svårt att sköta manuellt tycker jag personligen. Med tanke på den lilla volymen samt att det inte finns någon kontinuerlig avblödning/spädning till ett privat spa så som skulle minska anrikning av olika föroreningar så är det ju knappat värt med ett automatiskt system. Är det något så är det så enkelt att byta vatten snabbt.
-
Det fungerar säkert utmärkt om du inte vill ha full koll på temperaturer och flöde. Allt har ju med värmeförlusterna att göra. Du kan ju inte t ex köra ditt angivna flöde från spat till bassängen utan övertemperering i bassängen utan då får ju det bli ett mycket mindre flöde mellan spa och bassäng (alltså ett lågt filtrerat tillflöde till spa vilket inte är önskvärt). Det säger ju sig självt. Om du puttar in 70 kW till ett spabad som tar 2 kW av dessa så går 68 kW till bassängen. Om bassängen kanske behöver 5 kW innebär det att resterande 63 kW går åt att värma upp bassängen.
Fördelen med att slå ihop filtrationssystemen för spa och bassäng är att den lilla volym vatten som ett spa har späs ut i det stora systemet. Ett spa är mer belastat sett till sin lilla volym så synergieffekten är en fördel rent reningsmässigt.
Ett spa är ju inte så svårt att sköta manuellt tycker jag personligen. Med tanke på den lilla volymen samt att det inte finns någon kontinuerlig avblödning/spädning till ett privat spa så som skulle minska anrikning av olika föroreningar så är det ju knappat värt med ett automatiskt system. Är det något så är det så enkelt att byta vatten snabbt.
Jo det så klart att pooltemperaturen stiger om vi tillför t.ex. 30 kW vid spabadande. Vår pool drar inte mer än kanske 1 kW när poolen är täckt och rummet väl uppvärmt. Men om vi badar spa en gång per vecka och då drygt en timme så kommer det ändå inte att höja pooltemperaturen med mer än 0.7 - 1 grader. Denna energi hämtas ju så att säga igen genom att termostaten reglerar ned den vanliga värmen, när denna körs. När vi gjorde de ursprungliga planerna utgick vi helt från eluppvärmning och då spelar det ingen roll om vi kör så, slutkostnaden blir nästan precis densamma. Nu när vi har merparten av uppvärmningen från värmepump så gäller ju inte detta, det som tas från ren eluppvärmning blir ju dyrare. Dessutom har de ju nu börjat ta ut eleffektnätavgift vilket gör att en stor last som en stor värmare kostar extra där också.
Nej att klorera m.m. spat för hand vore säkert inget jättejobb, men dels kan det bli problem om vi är bortresta, dels har vi lie speciellt vatten (järnhaltig vatten från en djupborrad brunn) vilket försvårar det hela lite.
Jo att den större vattenvolymen skulle vara en fördel om man kopplar ihop systemen det räknade vi med från början. Dels blir det bättre filtreringsmässigt, dels gör den större volymen även att pH och klornivåer blir mera stabila och inte sticker iväg någonstans bara för en liten kemikalietillsats. Något spädvatten hade vi inte tänkt oss, men enligt den ursprungliga planen så skulle poolvatten cirkulera genom spat hela tiden, men då endast på pooltemperatur. Extra uppvärmning skulle bara slås på vid spabad. Men med nivåskillnaderna som vi fick så började vi titta på alterativet att tömma spat på vatten mellan spabaden och pumpa över vattnet till poolen för att sedan fylla därifrån till spat inför ett bad.
-
Kan man höja framledningstempen från bergvärmepumpen till värmeväxlaren ? Så att det går fortare att värme upp pool / badtunna? Den verkar styra det själv nu, och framleder så låg temp, vill kunna värma snabbt!
-
Misstänker att min värmeväxlare är felinkopplad, Vänster rör från värmepumpen är framledning, höger retur, samma på poolslangarna, det lär ju inte bli motsatt, lär ju vara fel då, någon som vet hur stor skillnad det kan ge att skifta? Har inga avstängningskranar på poolslangarna inne vid växlaren, så får väl flytta mitt t kors ute, men måste köpa en skarv då bara. Den har höjt 20 grader i badtunnan, från 12 till 32 på 27 h, och då har vi duschat 4 gånger samt att det var 0 grader ute i natt så den lär ju värmt vv och huset också. Men tycker ändå att det är lite? borde kunna värma på några timmar kan man tycka;P
-
Ingen som vet?
-
Hej,
Vad har du för framledningstemp till o från vvx samt temp till o från poolen?
Har du lyckats höja framledning från värmepumpen? Om inte så kan det ju ta sin tid att värma upp ett par kubik vatten. Hur stort är badet?
Ja det behövs nog lite mer info för att kunna hjälpa dig.
//MTQ
-
Framledningen har ju hela tiden ökat, men aldrig legat på max, för aktiverade elpatron men den hoppade aldrig igång.
2300L.
-
Hej, det låter ju inte orimligt om det tar tiden du angett med din vattenvolym om du har en låg framledning till VVX. För att man skall kunna räkna på det så måste du ta fram lite mer siffror. Även storlek o data på VVX är behövlig. En uppskattning kan man ju alltid göra. Om du har ett par enkla anliggningtermoterar så kan du sätta dit dem för att samla data. Eller varför inte gå all-in och köpa en logger av något slag.
Om ingen har möjlighet att hjälpa dig här så finns det massor av info om hur du räknar ut det om du googlar.
Lycka till
//MTQ
-
Nu är allt helt åt helvete, kopplade om poolslangarna så att flödet genom värmeväxlaren blir motströms, och nu helt plötsligt verkar inte pumpen orka dra runt vattnet riktigt genom badtunnan, den tappade förmodligen kraft då det blev motströms? och det kommer in luft i pumpen nu fast det inte läcker, enbart när jag kör genom badtunnan. Måste man ha poolpumpen stå lägre än vattennivån? min står ju högre än badtunnan som är nergrävd, dock funkade det ju klockrent hela veckan innan jag ändrade riktning i värmeväxlaren? Ifall den måste stå lägre så lär man ju skaffa en till poolpump.
-
Problemet med pumpen är nog bara att den inte kan suga luft och därför inte kommer igång. När det väl kommit igång är det normalt inget problem att ha pumpen ovanför vattenytan. Det finns massor skrivet om det och olika lösningar http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2694.msg20830#msg20830 (http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2694.msg20830#msg20830)
-
Fixade det nu, flyttade pumpen och kopplade om allt, men hur har ni era cp inställda? jag har en tempdif på 3 grader med orginalinställningen 70%, så ställde ner den nu till 20%, försöker få diffen till 15 grader.
-
Enligt användarhandboken skall tempdiffen ligga runt 15 grader, effektivare kostnad för mig när det är lägre framledningstemp ja, men vattnet blir ju fortare varmare ju varmare vatten man skickar ut. Aktiverade elpatronen men den hoppade aldrig i. Nu har den gått ca 30 min, och har en framledningstemp på 43 grader, en retur på 29 samt en pooltemp på 27 :) Sänkt hastigheten ytligare till 10% vid pool. Vet inte vad jag har för framledningstemp till poolen, måste köpa en till givare så man kan se :) Blir det stor skillnad om man kan påverka flödet med poolpumpen? Värmepumpen verkar max kunna skicka ut 52 grader, är inte detta lite konstigt? Den bör ju kunna skicka ut minst 60 utan elpatron, den kan skicka ut högre än 52 till elementen.