Allt om pool, Poolforum!
PoolForum - swimmingpooler => Övriga frågor! => Ämnet startat av: lundberg skrivet september 06, 2012, 08:54:52:52
-
Hej alla,
Har jag blivit helt dum eller, sist jag var inne så svarade jag på ett inlägg om att Svenska poolfabriken hade gått omkull. Nu när jag idag helt plötsligt fick ett e-mail erbjudande från dom om att få en värmepump på köpet så går jag in på poolforum för att se vad som hänt i tråden om deras status. men då hittar jag inte den längre?
På deras hemsida så finns ingen information alls om att de har vart i konkurs eller att någon annan har tagit över. Jag som konusment vill faktiskt veta vad det är för företag jag handlar av.
Är det någon som vet mer än mig?
-
Jag håller med, det här var mycket märkligt. Jag försökte söka jag också och tråden är borta. Jag undrar vem som raderat den? Det enda man hittar är inlägg i andra trådar om att de var i konkurs, och att de drivs vidare i ny regi.
Men originaltråden som bara handlade om konkursen verkar som sagt vara raderad. Förutom vem undrar jag också varför.
-
Ej heller jag hittar dessa trådar längre. Vad har hänt Richard?`
Nog för att ett nystartat företag ska få en rättvis chans att skapa sitt eget "brand" men för oss konsumenter är det ju väldigt viktigt att förstå att det nu är ett nytt bolag vi har att göra med och inte ett som varit i branschen rätt länge (även om det slutade med konkurs).
Jag skulle hellre se att tråden är kvar och företagets nya ledning ges en möjlighet att förklara vad som hänt och hur teamet bakom det nya bolaget ser ut.
EDIT: I tillägg till ovanstående: Väljer man att dra nytta av ett etablerat varumärke får man ju också ta det dåliga med det - att förknippas med en kk.
-
Jag håller med! Har servern börjat leva sitt eget liv kanske?
-
Rickard har raderat tråden men av vilken anledning vet jag inte. Har mailat honom denna tråd så han kan ge svar.
Ge honom lite tid bara, han är på semester. :)
-
Hej.
Jag har som princip att inlägg om konkurser eller konkursrykten bara får stå/finnas kvar i forumet om uppgifterna stämmer.
Svenska poolfabriken har fått en ny ägare och fortsätter att sälja ungefär enligt samma koncept som tidigare.
Då Google indexerar allt som skrivs om olika företag så anser jag att det ligger på mitt ansvar att plocka bort felaktiga uppgifter.
Hur den nya ägaren väljer att hantera informationen om köpet och driften överlåter jag till ägaren.
Det är helt ok att den/de nya ägarna informerar om verksamheten i t.ex denna tråd, så länge det sker på ett objektivt och sakligt sätt.
Rickard
-
Richard, du gör förstås som du vill med ditt egen forum, men forumet lever på att presentera relevant information för sina användare (vilka är konsumenter) och som konsument vill man veta att ett bolag havererat och sedan återuppstått.
Att du ska ta bort eller låsa trådar med felaktiga uppgifter känns ok, men i den raderade tråden så fanns väl inga direkt felaktiga uppgifter? Dåvarande SPF gick ju i konkurs med allt vad det innebär. Det känns som viktigt info. Resultatet av att du raderar tråden är att du också suddar ut spåren efter en konkurs och då blir det verkligen fel.
Eftersom SPF skickar reklammail även till mig vände jag på det och frågade vad som hänt efter kk och fick då svaret att det nu är nya tag med nya ägare. Det är ju toppenbra att dom är på fötter igen för lite konkurrens behövs på poolmarknaden!
-
Konkursen inleddes 2012-06-11 enligt allabolag.se
-
Ja, jag gör som jag vill.
I just detta fall var det dock svårt att få det riktigt bra, att radera hela ämnet ansåg jag bli mest rätt.
Alternativet, att det skulle ha spekulerats vidare om konkursen i detta forum hade kunnat skada de nya ägarnas möjligheter.
Så snart jag fick klart för mig att det fanns nya ägare kunde jag i och för sig ha skrivit om det, men nu är det liksom inte min uppgift att presentera företagsuppköp och ägare.
Dels för att det kan uppfattas som att jag då är köpt, och ger gratis reklam, och dels för att jag inte utan vidare kan skriva vad som helst om andra företag utan deras uttryckliga medgivande, vilket jag inte ville lägga tid på i just detta fall.
Nu kommer ju en ny tråd om detta, så om det är någon som funderar över vad som hänt så lär det antagligen diskuteras här framöver.
-
Bara för att Rickard tar bort inlägg så som denna, raderar inte alla digitala spår.
Gör en sökning på google på "Svenska poolfabriken konkurs" ger mej över 5000 träffar, sedan så finns det ju arkivering servrar att tillgå om man vill rota lite längre tillbaka.
//Janne
-
Tack för återkopplingen rickard. Så länge man behåller företagsnamnet kommer givetvis en konkurs sätta sina spår även för nya ägarna men inte tycker jag att det spekulerats så mycket om det här, snarare diskuterats.
-
Tack för svaret Rickard, jag började bli orolig att jag hade blivit helt förvirrad. Tycker dock att om man som ny ägare ska agera seriöst så informerar man att företaget är på benen igen och att man nu tar nya tag. För mig blir det oseriöst och känns som att man smusslar med något när det inte ens finns info på hemsidan om att de vart i konkurs. Gällande radering av tråden så känns den lite märklig också, men samtidigt så förstår jag att man ibland tar olika beslut och det är faktiskt du som bestämmer och det respekterar jag. O0
-
Letade också efter den gamla tråden för ett par veckor sedan efter sett ny reklam från SPF.
Givetvis så förstår man att man som ny ägare inte vill informera om den gamla ägarens synder, dvs. att tidigare ägare drivit företaget i kånken. Det har faktiskt ingenting med det nya företaget att göra egentligen (om det är inte den förra ägaren som gått in igen på något sätt). Är det så att företaget levde på återkommande kunder hade det varit en sak, men de större poolföretagen idag är inriktade på nyförsäljning av pooler och deras potentiella kunder vet inte ens om att SPF varit i konkurs.
För er som är SPF kunder, hur är det med era garantier? Gäller de fortfarande mot det nya bolaget? Någon som kollat?
Att SPF gick i konkurs och kom lite som en blixt från klar himmel, speciellt då det nästan samtidigt var en tråd där det diskuterades utifall man skulle betala handpenning (eller t o m förskott) på poolmaterial.
-
Jag låter mig väldigt sällan styras av företag, eller dess önskemål, men just när det gäller diskussioner om kk så brukar jag faktiskt vara lite lyhörd.
Jag har naturligtvis kvar de gamla ämnena så att de går återställa om man skulle vilja, men i övrigt så får man anta att de nya ägarna vill att det skall vara "business as usual" och att det som hänt tidigare hör till historien.
-
Letade också efter den gamla tråden för ett par veckor sedan efter sett ny reklam från SPF.
Givetvis så förstår man att man som ny ägare inte vill informera om den gamla ägarens synder, dvs. att tidigare ägare drivit företaget i kånken. Det har faktiskt ingenting med det nya företaget att göra egentligen (om det är inte den förra ägaren som gått in igen på något sätt). Är det så att företaget levde på återkommande kunder hade det varit en sak, men de större poolföretagen idag är inriktade på nyförsäljning av pooler och deras potentiella kunder vet inte ens om att SPF varit i konkurs.
För er som är SPF kunder, hur är det med era garantier? Gäller de fortfarande mot det nya bolaget? Någon som kollat?
Att SPF gick i konkurs och kom lite som en blixt från klar himmel, speciellt då det nästan samtidigt var en tråd där det diskuterades utifall man skulle betala handpenning (eller t o m förskott) på poolmaterial.
Jag skulle vilja påstå att det vore konstigt om inte garantierna gällde utav den enkla orsaken att det finns ingen information någonstans på deras hemsida eller i brev till mig som kund, varken från nya eller gamla ägaren om att företaget har vart i konkurs. Och det skulle lätt kunna gå en kund helt förbi om man inte är medlem här. Så om de skulle neka mig med bakgrunden att det är nya ägare så skulle jag nog ifrågasätta var den informationen finns.
Nu tror inte jag att det kommer vara ett problem, alla nya seriösa bolag efter en konkurs brukar ta hand om de gamla kundernas problem då de ser det som en möjlig kund att sälja mer till. Sen brukar man även ta över leverantörerna och de brukar stå för garantier på sådant de sålt till tidigare ägare. Men allt detta är bara spekulation och än så länge så har inget gått sönder på min pool som har gjort att jag behövt påkalla garanti.
-
Jag skulle vilja påstå att det vore konstigt om inte garantierna gällde utav den enkla orsaken att det finns ingen information någonstans på deras hemsida eller i brev till mig som kund, varken från nya eller gamla ägaren om att företaget har vart i konkurs. Och det skulle lätt kunna gå en kund helt förbi om man inte är medlem här. Så om de skulle neka mig med bakgrunden att det är nya ägare så skulle jag nog ifrågasätta var den informationen finns.
Nu tror inte jag att det kommer vara ett problem, alla nya seriösa bolag efter en konkurs brukar ta hand om de gamla kundernas problem då de ser det som en möjlig kund att sälja mer till. Sen brukar man även ta över leverantörerna och de brukar stå för garantier på sådant de sålt till tidigare ägare. Men allt detta är bara spekulation och än så länge så har inget gått sönder på min pool som har gjort att jag behövt påkalla garanti.
Vet inte hur sånt fungerar, men om det är ett nytt bolag med nytt bolagsnummer så finns det väl inget som säger att de måste ta hand om de gamla kundernas reklamationer. Om det inte är någon form av good will dvs. Du kanske skulle ringa och kolla du som är kund bara för att se hur det är. Du har ju helt rätt i att det finns ju ingen information på hemsida om att det är ett nytt bolag.
Känns dock som att det kan bli kostamt för en ny ägare att ta emot garantiärenden (om de inte kan reklamera allt bakåt själva) utan ens ha sålt den första poolen. Poolbranschen i Sverige är ju fortfarande i sin linda så det tar nog ett tag innan de stora företagen fattar att befintliga kunder också är bra att ta hand om och inte bara söka nya poolköpare.
-
Det verkar som att upplysa sina kunder om vad som hänt eller om garantier gäller inte är något som de vill göra. All information är som inget hänt. Verkligheten är en annan, stora delar av sortimenten är utbytt och frågan är om de kommer kunna få fram reservdelar till många av produkterna som gamla SPF sålde.
Tittar man även på vilka som står bakom det nya bolaget Svenska Poolfabriken i Luleå AB så klarnar bilden och syftet ytterligare. Kolla t.ex på Allabolag.se.
Zeta
-
Det du säger fast inte skriver är att samma personer som är aktiva i Poolkungen också är aktiva i det nya SPF.
-
Jag har blivigt blåst på 120000kr trots att jag har papper på att poolfabriken lagerförvarar mina varor och leverans skulle ske vecka19-21.Enligt kk-förvaltaren var vi ca10 privatpersoner som blev drabbade och mellan 500000-1000000kr handlade det om totalt. Ny huvudägare men säljaren som lovade allt detta är kvar, någon sa att han står som vd nu. Jag kommer inte rekomendera det bolaget till någon. Jag vill samtidigt tacka underleverantörer som ställt upp så jag kunde bygga min pool. Phalens, PDK produkter och poolnet har varit änglar.
-
Tråkigt att höra, är nästan lite förvånad över vi inte hört om fler drabbade faktiskt.
Jag antar att du har förskottsbetalat saker för att ha hamnat i denna sits?
Sett till det juridiska antar jag att det är så att andra fodringsägare har högre prio än vanliga kunder (hamnar oftast sist i priolistan) och då är ju stålarna borta. För det nya bolaget blir dina prylar på lagret bara en del av inkromet man betalat för.