Allt om pool, Poolforum!
PoolForum - swimmingpooler => Vatten och kemi => Ämnet startat av: catjea skrivet augusti 01, 2012, 21:45:08:08
-
Hej!
Är nyligen pool ägare utan efarenhet men tycker att jag får pytsa i väl mycket ph minus.
Vi har inte badat speciellt mycket då en altan på 130m2 och ett amerikanskt bbq skall byggas
men fram till nu så har 9kg ph minus förbrukats samt 5kg alka plus.
ungefär var 4:e dag får jag pytsa i 3 till 4 dl ph minus och då från strax över 7,6 till allt mellan 7,1 till 7,2.
Jag har en zodia tri ph saltklorinator (har ej fixat med ph automatiken än det är för varmt och gott i vattnet för att fixa)
salthalt är ok
fritt klor strax under ok
cyanursyra 5
alka 80 (har dock hällt i 5 kg alka plus under denna säsongen men den har ändå sjunkt??? har ej fyllt på en massa vatten hela tiden)
Kalcium hårdhet har jag ej brytt mej om ännu ni får gärna rätta in mej i ledet om jag borde ha mer koll på detta.
Jag har pooltak
Det ända avvikande förutom den förbannade alkan är att det kommit i rätt så mycket spån från tryckt virke som jag givetvis dammsugar upp men det tar en vecka att få upp allt.
Tacksam för svar och ideer
// Mathias
-
Slatklorinatorn höjer ph när den jobbar, det bildas co2 vilket då drar upp din ph när kolsyran dunstar. Min gissning är att du har CC större än 0,5 och det är något som då växer i ditt vatten. Kan du testa CC? Ifall du inte kan det finns det ett annat test du kan göra, dra upp till FC 8 och ifall du tappar mer än 1.0 under natten så behöver du chocka.
Ifall du nu inte har CC utan bara svårt att hålla ph så kan du hälla i ph buffert. Jag fick som du fylla på var 4e dag med ca 1 dl ph minus och efter att haft i 40 ppm borex så har jag inte på en månad fyllt i något alls.
-
Ja du det här med cc och fc begriper jag inte mycket av förutomm cc 60 när du ska bygga O0
Kan du snälla förklara för en lekman så kanske jag kan lära mej nåt.
// Mathias
-
FC, Free chlorine, CC combined chlorine :)
-
Oj då totalt klor var 2,37.
Tanken är väl att saltklorinatorn ska frigöra det bundna kloret så jag kanske bara kört den för lite.
Istället för att chockklorera kan jag väl köra klorinatorn på högre effekt eller?
Hursomhelst är detta en anledning varför ph stiger?
Vad göra nu?
-
Det beror på.
Totalt klor = bundet klor + fritt klor
Bundet klor ska helst vara 0 men absolut inte mer än hälften av det fria kloret
Om ditt totala klor består till största delen av fritt klor så behöver du sänka kloreringen
Om du har för stor andel bundet klor så ska du chockklorera. Jag har ingen klorinator och vet inte hur den fungerar men kan den chockklorera så kör den, annars blanda chockklor granulat (kalciumhypoklorid) i en hink med varmt vatten och häll i poolen eller bräddavloppet.
Någon som har klorinator kan nog svara bättre på hur du gör med den.
Här finns mer info om poolkemi: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8214.msg60801#msg60801 (http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8214.msg60801#msg60801)
-
Även ifall du kan chocka med klorinatorn så gör jag själv inte det pga att den tar tid att ta upp till chock nivå samt att det sliter på cellen.
-
Ja det fria kloret var bara 0,3 så jag skall chockklorera ikväll.
Men det stigande ph värdet då det påverkas väl inte av det bundna kloret eller?
Jag har visserligen precis köpt 30% saltsyra idag men om man bara ska behöva vecko kolla ph värdet så lär mitt ligga på över 8 efter 7 dagar.
-
Jag antar att ifall du har tillväxt eller mycket skräp som trillar ner hela tiden så går det åt mer klor, och då stiger ph snabbt eftersom en SWG drar upp ph när den genererar klor. Du kan som jag ha ph buffert i poolen för att se till att du får en stabilare ph. Jag har inte fyllt på ph- sedan mitten juni och mitt ph har gått från 7,2 till 7,4 under denna tiden.
-
Är det Borex som du nämnde tidigare?
Och isåfall var handlar man och hur doserar man?
-
Borox köpte jag i en järnhandel, jag använder pool calculator från troublefreepool, med den(en iphone app) är det lätt att ta reda på hur mycket man skall ha i av olika kemekalier
-
Dagen efter chockkloreringen är fritt klor 5,41
total klor omätbart då scuba + bara går till 6
Nu på eftermiddagen så är fritt klor 3,01
och totalt klor 3,54.
Så nu har jag bundet klor på 0,53
Ska övervaka klor (fritt och bundet) nu i helgen samt ph.
Angående det stigande ph värdet så kanske jag återkommer till expertisen här på forumet.
Har dock en fråga angående hårdhet på vattnet är det viktigt att hålla koll på det?
Jag har idag ingen mät metod för det.
-
Är det Borex som du nämnde tidigare?
Och isåfall var handlar man och hur doserar man?
BorEX? Går man till en affär och ber om Borex får man en jäkligt otrevlig kemikalie.......!
-
BorEX? Går man till en affär och ber om Borex får man en jäkligt otrevlig kemikalie.......!
Du köper Borax, en otrevlig kemikalie, precis lika otrevlig som allt annat vi sätter i poolen. Jag har för mig att 30-50 ppm är ett bra mål att ha, och då helt ofarligt, men ger dig en mycket bra ph buffert.
-
Jo jag ville bara förtydliga att catjea repeterade en annan produkt som också går att köpa i järnaffären..... Borax, borex borox, gissar som sagt att inte alla stavningar ger samma produkt.....
"borex":
(http://www.mugglo.net/mix/boracol.JPG)
-
Har dock en fråga angående hårdhet på vattnet är det viktigt att hålla koll på det?
Jag har idag ingen mät metod för det.
Kalciumhårdhet finns det lite olika meningar om i olika guider. Pahlen säger 100-300 ppm men jag har sett fler som säger 200-400 ppm och minst 150 ppm. Med för hög kalkhalt i vattnet så blir det grumligt vatten och avlagringar. För låg kalkhalt är skadligt i en kaklad pool. Vattnet angriper då fogarna. Det finns olika uppfattningar om låg kalkhalt har någon betydelse i andra pooler än kaklade. Möjligen är vattnet mer aggressivt mot metalldelar vid för låg kalkhalt <dontkn> Aquachek select mätstickorna som jag mäter med mäter bl a total hårdhet. Jag har bara 100 ppm total hårdhet vilket är för lågt. Har dock aldrig brytt mig om det värdet och har inte märkt att det skulle gett något problem :-\
-
Mitt PH stiger fortfarande dock inte lika snabbt men för snabbt enligt mej.
Det bundna kloret är ständigt mellan 0,5-0,6 innan chockkloreringen hade jag visserligen över 2 men jag har läst på forumet att klorgeneratorn skall "bränna" bort det bundna kloret, jag kör allt ca 12 h per dag men det bundna kloret har fotfarande samma värde.
Har jag nån tillväxt i min pool eller är detta normalt behöver jag chocka igen?
-
Jag har 0 i bundet klor, vad jag förstår så är 0,5 påvisning på att du har tillväxt. Hur chockar du poolen? hur högt går du och hur länge håller du chocknivå?
-
Jag chockar poolen med chockklor tills jag kan mäta 0 i bundet klor.
Chock nivån varar i ca 1 dag om jag rullar av pooltaket dagen efter.
Det roliga är att jag har nu 2,6 i bundet klor igen så nu har jag borstat vägar samt chockklorerat igen vi får se nästa vecka om det slutat "växa".
Jag hade ett missöde med lite armeringsjärn som fällt ut massa järn i vattnet i vintras kan det påverka?
Mitt ökade ph minus bryr jag mej inte om förrän jag fått bukt med tillväxten.
-
Jag chockar poolen med chockklor tills jag kan mäta 0 i bundet klor.
Chock nivån varar i ca 1 dag om jag rullar av pooltaket dagen efter.
Det roliga är att jag har nu 2,6 i bundet klor igen så nu har jag borstat vägar samt chockklorerat igen vi får se nästa vecka om det slutat "växa".
Jag hade ett missöde med lite armeringsjärn som fällt ut massa järn i vattnet i vintras kan det påverka?
Mitt ökade ph minus bryr jag mej inte om förrän jag fått bukt med tillväxten.
Vi får mycket järnutfällningar i poolen eftersom vi har starkt järnhaltigt brunnsvatten, men vi har inte märkt att det skulle påverka klorhalt eller pH-värde. Däremot kan det ge lite brunt slam på botten ibland - det är för fint för att filtret skall ta det. Någon gång har vi flockat för att fånga upp det bättre.
-
Vilket chockklor använder du? Det finns olika typer, kalciumhypoklorit och diklorisocyanurat. Vill bara veta för att stoppa in i huvudets databas för framtida (eventuella) problem.
-
Jag andvänder folkpools tror det heter antichock.
Ok järn inget problem.
Men hur kan något fortfarande växa?
Jag tog med ett cyklop i poolen och det är rätt mycket partiklar som svävar omkring av okänt ursprung flockningspåsarna flockar inte ihop dem på botten och sandfiltret tar ej hand om dom.
Jag hade pump avstängd i 24 h i förhopning om att de skulle sjunka till botten men icke.
Säg inte att poolkemi är lätt!!! :D
-
Det blev lite för mycket tjocka fingrar på en laptop ;)
Det heter aktionchock
-
Det är ett mysterium det här. Hur kan det fortfarande vara något som växer <dontkn>
Jag kör också med Folkpools Aktionchock (kalciumhypoklorit). Det har alltid räckt med en dos direkt efter uppstart. Doseringen är 200 gram per 10 kubikmeter vatten. Därefter kör jag i en 200 gram klorpuck breddavloppet var 7:e till 10:e dag. Det har fungerat perfekt i 8 säsonger nu.
-
Jag är ju bara inne på min andra säsong än, så jag har ju inte så mycket erfarenhet att komma med än. Har dock läst att t.ex. Rickard fick problem med sitt vatten efter några år. Man kanske ska byta helt med jämna mellanrum i alla fall, trots att det inte ska behövas enligt konstens alla regler.
-
Nu verkar det som om det börjar fungera.
Vattnet är mycket klarare de små partiklarna jag nämnde tidigare är borta hur vet jag inte men borta är dom.
Igår var det bundna kloret 0,5 så jag skall övervaka det hela veckan.
Det kan ju ha varit nåt som växte på väggarna som inte syntes innan, när jag starta min pool var den grön överallt.
Jag borstade då väggar och botten tills det blev rent men nu snorklade jag med svampar och tog varenda millimeter i poolen.
Jag ska inte ropa hej än men det ser bra ut.
Apropå kemi ni som andvänder er av saltsyra med automatisk ph reglering hur har ni gjort med era dunkar?
Jag har en Zodiac tri ph där det är tänkt att man skall stoppa ner en slang i dunken men såsom 30% saltsyra gasar vill man ju ha det tätt men nå form av tryckreglerad ventil som släpper in luft vi behov.
-
Nu verkar det som om det börjar fungera.
Vattnet är mycket klarare de små partiklarna jag nämnde tidigare är borta hur vet jag inte men borta är dom.
Igår var det bundna kloret 0,5 så jag skall övervaka det hela veckan.
Det kan ju ha varit nåt som växte på väggarna som inte syntes innan, när jag starta min pool var den grön överallt.
Jag borstade då väggar och botten tills det blev rent men nu snorklade jag med svampar och tog varenda millimeter i poolen.
Jag ska inte ropa hej än men det ser bra ut.
Apropå kemi ni som andvänder er av saltsyra med automatisk ph reglering hur har ni gjort med era dunkar?
Jag har en Zodiac tri ph där det är tänkt att man skall stoppa ner en slang i dunken men såsom 30% saltsyra gasar vill man ju ha det tätt men nå form av tryckreglerad ventil som släpper in luft vi behov.
Just det skälet att den 30%-iga syran gasar och är jobbigare att hantera har gjort att vi numera köper 10%-ig och sedan spär den med hälften vatten när vi häller den i förrådskärlet. 10%-ig gasar inte utan är mycket snällare att hanter, även om man förstås skall ha skyddsglasögon och så ändå. Vi har inte tätt vid kärlet utan sugslangen från doserpumpen går ned i ett hål och hålls nere vid botten av en liten vikt vi satt fast på den. Enda nackdelen med mera utspädd syra är väl att man får fylla på oftare och att priset blir lite högre, men med tanke på att det ändå räcker med en gång per år eller mindre så är det inget problem. När vi först hade 30%-ig så räckte en dunk typiskt 3 år eller så. Men röken är inte bra, det får allt i rummet att korrodera snabbare.
Skönt att det verkar lösa sig med vattenkvaliten !
-
Erica: Vad andvänder du för kärl?
Syra hanterar jag på jobbet en del så det är inga problem men det får ju inte blanda sig med min andningsluft.
Jag har min pool utomhus men maskinrummet inne i tvättstugan (skall dock flytta ut pumpen i höst vässnas för mycket)
Apropå vattnet så är det bundna kloret nu 0,69 jag skall chocka imorgon och sedan återkomma med resultat men detta börjar f_n gå mej på nerverna.
Jag är en gammal elitsimmare och har fått min dos av "klorerat" vatten därför valde jag saltklorinator men detta är ju värre en min gamla simbassäng.
-
Tänkte bara göra ett inlägg för de som är i fas att välja desinficerande metod och läser tråden.
Mina vatten problem har absolut inget med saltklorinatorn att göra.
Jag läste själv här när jag började med mitt projekt och fick då tvetydiga fakta.
Så dessa fakta ni får här är från en nybörjare på pool men med efarenhet av 100 tals mätningar från bra instrument "Scuba+"
Min saltklorinator Zodiac tri ph finns att välja på liten , mellan eller stor pool beroende på kubik vatten.
Jag beställde en mellan från Australien innan jag fått ritningar på poolen så min är för stor då en plast pool är kil formad för att lossna från formen (jag räknade överkant mått gånger djup), så jag behövde bara en liten. Salt klorinatorn ger mej på lägsta effekt 2,2 i fritt klor efter dagens slut "har pooltak".
Så kontentan är att saltklorinatorn fungerar det hade inte spelat nån roll om jag klorerat med tabletter eller flytande klor problemet är något annat.
-
Jag hade 0,69 chockade i lördags och mäter idag 0,75 efter chockning.
Tips , ideer , funderingar någon?
Nån som har tips på en billigare mätmetod men ändå någorlunda rättvisande?
För tillfället gör jag av med alldeles för mycket tabletter pga av det bundna kloret och alla chockar.
Har gjort av med 3 liter 30% saltsyra på 2-3 veckor.
-
Jag hade 0,69 chockade i lördags och mäter idag 0,75 efter chockning.
Tips , ideer , funderingar någon?
Nån som har tips på en billigare mätmetod men ändå någorlunda rättvisande?
För tillfället gör jag av med alldeles för mycket tabletter pga av det bundna kloret och alla chockar.
Har gjort av med 3 liter 30% saltsyra på 2-3 veckor.
Enligt vad jag lärt mig är att du skall chocka till du har 0 bundet klor. Att chocka en gång behöver inte ta död på allt. Jag chockar och håller chocknivå tills det är 0, vilket tar någon dag samt att jag inte tappar mer än 1ppm när chocknivå är uppnåd över natten. Ifall jag tappar mer än 1 ppm så är det uppenbart att kloret fortfarande tar död på något. Detta enligt trouble free pool school som jag anammar. Efter att gjort på detta sätt så behöver min SWG inte gå mycket alls( har pooltak också)
-
Ok.
Jag behöver då skaffa mig annan mätmetod för klor scuba+ kan som max mäta 6ppm.
Tips på annan mätmetod för att kunna chockklorera?
vilken ppm skall jag uppnå i fritt och totalt klor?
hur länge skall den hålla utan att sjunka 1ppm?
Mycke frågor blir det men jag behöver ju bara ställa samma fråga en gång. Förhoppningsvis
-
Jag följer http://www.troublefreepool.com/pool-school/chlorine_cya_chart_shock (http://www.troublefreepool.com/pool-school/chlorine_cya_chart_shock) där mitt CYA är 50 och då skall jag hålla minimum 3ppm och optimalt 4. Chock skall då vara 24 ppm. Viktiga här är att aldrig gå under minimum nivån för då växer det och att bara då gå upp till optimal nivå kommer inte att få bort tillväxten. Då får man chocka. Vet inte ifall det är fler som följer troublefreepool's sätt att sköta poolen men jag tycker det fungerar kanon.
Tänk på att CYA är den viktigaste länken i det hela, CYA ger klor solskydd men minskar också aggressiviteten på kloret. Det är CYA som ger klorlås också när det kommer upp till 100+. Puckar, pulver innehåller CYA ifall det är di- eller tri-klor. Ifall du använder sådant pulver så ökar du CYA nivån hela tiden.
Du behöver dock ett bra testkit, jag har importerat från USA eftersom man måste ha ett FAS-DPD kit, kan i princip mäta hur högt klorvärde som helst.
Med denna metod så har jag inte behövs chocka mer än vid uppstart, behöver inte flocka, algmedel eller något annat än salt(har SWG), saltsyra(ph-) samt borater(behövs inte men ger phbuffert). Chock gör jag dock med pulver klor som har CYA i sig eftersom vid uppstart så behöver jag få in lite mer CYA eftersom jag vintertömt lite.
-
Jag följer http://www.troublefreepool.com/pool-school/chlorine_cya_chart_shock (http://www.troublefreepool.com/pool-school/chlorine_cya_chart_shock) där mitt CYA är 50 och då skall jag hålla minimum 3ppm och optimalt 4. Chock skall då vara 24 ppm. Viktiga här är att aldrig gå under minimum nivån för då växer det och att bara då gå upp till optimal nivå kommer inte att få bort tillväxten. Då får man chocka. Vet inte ifall det är fler som följer troublefreepool's sätt att sköta poolen men jag tycker det fungerar kanon.
Tänk på att CYA är den viktigaste länken i det hela, CYA ger klor solskydd men minskar också aggressiviteten på kloret. Det är CYA som ger klorlås också när det kommer upp till 100+. Puckar, pulver innehåller CYA ifall det är di- eller tri-klor. Ifall du använder sådant pulver så ökar du CYA nivån hela tiden.
Du behöver dock ett bra testkit, jag har importerat från USA eftersom man måste ha ett FAS-DPD kit, kan i princip mäta hur högt klorvärde som helst.
Med denna metod så har jag inte behövs chocka mer än vid uppstart, behöver inte flocka, algmedel eller något annat än salt(har SWG), saltsyra(ph-) samt borater(behövs inte men ger phbuffert). Chock gör jag dock med pulver klor som har CYA i sig eftersom vid uppstart så behöver jag få in lite mer CYA eftersom jag vintertömt lite.
Vilken styrka på saltsyran använder du?
-
Vilken styrka på saltsyran använder du?
Jag använder 30%, men skulle vilja gå över till svagare. Vet inte ifall man kan förblanda så man slipper ångorna.
-
Erica: Vad andvänder du för kärl?
Syra hanterar jag på jobbet en del så det är inga problem men det får ju inte blanda sig med min andningsluft.
Jag har min pool utomhus men maskinrummet inne i tvättstugan (skall dock flytta ut pumpen i höst vässnas för mycket)
Apropå vattnet så är det bundna kloret nu 0,69 jag skall chocka imorgon och sedan återkomma med resultat men detta börjar f_n gå mej på nerverna.
Jag är en gammal elitsimmare och har fått min dos av "klorerat" vatten därför valde jag saltklorinator men detta är ju värre en min gamla simbassäng.
Vad det gäller kärlen så har vi ett syrakärl som är gjort just för ändamålet, ett kraftigt plastkärl på 60 l volym med ett lagom hål för att sänka ned sugslangen och ett större lock som tas av för påfyllning. För natriumhypoklorit har vi inget speciellt kärl utan ställer in 30 kg-s dunken som vi köper den i och sticker ned slangen direkt i denna. Men de två behållarna och tillhörande doserpumpar står ju i olika rum så att det inte skall finnas risk för blanding, inte ens vid haveri eler brand. Doserpumparna ger ju ordentligt tryck på trycksidan så det är inget problem med att ha långa ledningar där, bara man förlägger dem vettigt ur säkerhetssynpunkt så de inte blir skadade och börjar spruta ut kemikalier. Eftersom utsprut av syra vore farligare än d:o för klor har vi satt syrasystemet i själva maskinrummet (kort slang till insprutningspunkten) och klorsystemet i det andra rummet.