Allt om pool, Poolforum!
PoolForum - swimmingpooler => Övriga frågor! => Ämnet startat av: Fim skrivet juni 03, 2012, 10:53:25:25
-
Min värmepump har det hänt något med. Jordfelsbrytaren löser ut så småningom, efter 6-12 timmars drift. Jag anlitade xxxxxx i xxxxxx. En man kom hit, var här i 2,5 timmar, men lyckades inte hitta felet. Trots detta har företaget mage att skicka en faktura på total 3.000 kr.
Vad säger ni, ska jag vägra betala eller förhandla, vi delar fifty fifty, jag betalar 1.500 ??
/Fim i Sjöbo
-
Jag råkade ut för något liknande när jag skulle laga en lampa i poolen och betalde inte. Du har anlitat en hantverkare för att få ett problem löst inte för att ha en person på besök i några timmar. Lyckas de inte lösa problemet så anser jag inte att du ska behöva betala. Min argumentation bygger tar inte stöd i lagtext utan enbart baserat på logik. Lycka till!
-
Det beror ju på om ni har något skriftligt avtal eller inte... Tyvärr är det ju så att de brukar säga "felsökning" eller "felavhjälpning" men inte att de ska "reparera". De kan kräva dig på betalningen eftersom de ju utfört ett arbete för dig men det är ju sen en tolkingsfråga runt om det är "avslutat" eller inte.
De kan säga att VP:n måste bytas och de har gjort sitt jobb genom att konstatera detta. Du vill ju naturligtvis ha avslut genom att VP:n fungerar igen.
Driver man det vidare kommer det högst troligen att konstateras att de inte kunde ha gjort mer om felet ligger "inne i" VP:n och således har de "avslutat" sitt arbete.
Mvh,
Anders
-
Jag kallade hit en elektriker. Det tog honom 30 minuter att hitta felet. Hör och häpna det var överslag i kraftkabeln, alltså 230v-sladden, en fabrikstillverkad kabel som kom med värmepumpen.
Ytterligare en erfarenhet rikare.
/Fim i Sjöbo
-
Om man itne bestämt innan vad som gäller om de inte hittar felet så har de troligen rätt att debitera för felsökningen, med facit i hand var det kanske tur att du fick dit en så pass ärlig reparatör att han erkände att han inte kunde hitta felet, de flesta skulle nog sagt att det var fel på kompressorn och att hela maskinen måste bytas.
Oavsett vad som hänt så tycker jag att du nu, när du VET vad felet var har en bättre förhandlingsposition än tidigare, och inte borde betala mer än att det precis betalar lönekostnaden för den som först felsökte, alltså kanske i runda slängar 1000 kr.
Det skulle i vart fall jag ha försökt med.
Har du en bra hemförsäkring kanske du bara behöver betala 1500 kr i självrisk?