Allt om pool, Poolforum!
PoolForum - swimmingpooler => Ovanmarkspooler => Ämnet startat av: Holgersson skrivet juli 28, 2011, 12:16:33:33
-
Hej alla poolproffs!!
Jag har tänkt bygga en pool till våren och vill börja med planeringen nu.
Jag vill ha en pool med måtten ca: 4x8m. Oval eller rektangulär kvittar. Jag är snickare och kan gjuta alt. mura upp en pool men vilket blir bäst och billigast??
Kanske en glasfiber pool blir bäst i längden? Jag har absolut ingen aning så ni måste hjälpa mig!!
Jag funderar på att det kanske hade varit bra med en sluttande pool. kanske 90cm i ena änden till 150-160cm i den andra.
Ska jag använda mig av en liner om jag murar eller ska den kaklas o klinkas??
Jag vill ju trots allt att den inte ska bli för dyr.
-
Hej och välkommen hit !
Om du murar så lär du få använda en liner för att få det tätt. Om du däremot GJUTER i vattenfast betong så behövs ingen liner, förutsatt att du inte slarvat på något sätt vid gjutningen utan verkligen fått det tätt. En gjuten betongpool är ju synnerligen hållbar men det gäller att göra allt rätt. Inte så sällan har amatörbyggda pooler visat sig läcka. Liner har ju fördelen att både täta och ge rätt färg men man får ju vara lite mer försiktig så man inte råkar punktera den (vassa saker, typ om barnen har i leksaker, någon råkar tappa ett klas i poolen, någon hamnar i vattnet med höga klackar på eller liknande). Rädslan för punktering kanske är överdriven, enligt en annan medlem här har hon gjort liknande saker flera gånger utan att något hänt, men själv tycker jag det känns som ett plus att vi inte har någon liner i våran pool. Men de allra flesta pooler i Sverige är linerpooler. Kaklad pool blir ju elegant och hållbart men är en relativt dyrbar lösning. Kan du göra allt jobbet själv och kommer över något parti lämpligt kakel billigt kan det ju bli mera ekonomiskt attraktivt.
Glasfiber är ju ett enkelt alternativ att köpa. Den är tät och hållbar på en gång. Men det gäller förstås att du har fri väg in till där den skall vara så att du kan få in den utan att behöva riva andra saker - den kommer ju oftast hel i ett stycke och det handlar om rejäla dimensioner.
Vi har en inomhuspool,8x4 m, med ungefär de djup som du anger och det fungerar bra. Barnen klarar (utom de allra minsta) att stå i ena ändan och man får lite känsla av djupt vatten på det djupa. Hade vi byggt idag kanske vi hade ökat någon dm på djupet men på det hela är vi nöjda.
Sedan måste du ju ha ett lämpligt rum/utrymme för poolfilter m.m. Här räknar man lätt fel. Det är inte kul om det fodras skohorn för att få in det som skall dit och har man det så så blir det jobbigt när något skall ha service.
-
Förutom nämnda alternativ så kan du bygga med glasfiber, polyesterplast och gelcoat/topcoat. Det är samma teknik som används när man bygger plastbåtar fast omvänt (utsidan inåt). Här finns ett exempel: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7079.0
Du kan bygga stommen på många olika sätt beroende på önskad hållfasthet, livslängd, arbetsinsats och kostnad. Plasten blir väldigt robust och tålig. Du kan relativt enkelt åstadkomma vilken form du vill på poolen. Du slipper liner med de nackdelar Erica nämner.
Den största nackdelen som jag ser med plasten är att den inte är så trevlig att arbeta med. Lösningsmedelet är styren. Man måste använda en bra andningsmask. Temperaturen ska vara minst 20 grader för att plasten ska härda ordentligt. I praktiken jobbar man ofta i 30-35 grader med mask och kraftiga kemikaliehandskar. Det finns roligare jobb men det blir väldigt bra när det är klart och då glömmer man snabbt hur jobbigt det var.
Ytterligare alternativ är att svetsa en kraftigare liner på plats. Det finns flera trådar här som beskriver sådana projekt. Det har många av fördelarna med plasten men man slipper styren och aceton.
-
Börja fundera på vilken budget du har och hur många timmars arbete du kan lägga och när du vill ha den klar.
Tumregel är även att priset för själva poolen är ung hälften av vad hela projektet kommer kosta.
Dom flesta i Sverige väljer att inte sätta kakel pga av våra bistra vintrar som ofta kan få poolen att bottenfrysa.
-
Tack för svaren och tipsen.
Plasta själv kommer jag nog aldrig att göra.
Vissa säger att en liner bara håller några år. Men om man tar t.ex. Tomelilla sommarland eller liknande vattenland så känns ju en sådan liner "väldigt" Kraftig eller??
Tänkte om man först gjuter plattan och sedan murar upp sidorna och beställer en kraftig liner. Borde det ju bli bra och prisvärt.
Men å andra sidan. Om man kan få fatt i en glasfiberpool med allt från Polen eller Tyskland kanske det blir både bättre o billigare.
Finns det någon som har tips på vart man kan beställa en sådan i Polen eller Tyskland??
-
En liner får man räkna med att byta kanske var tionde till femtonde år.
Fortfarande så är du otydlig med dom viktigaste frågorna innan du börjar leta efter typer o leverantörer.
Men det du beskriver med gjuten platta och murad brukar vara den absolut dyraste lösningen.
Men kanske helt ok, som sagt, har du en budget på 50.000 eller 500.000 ger ju helt olika lösningar.
-
Den linern som lagts i vår pool beräknas hålla minst 30 år. Men den är mer lik en våtrumsmatta.
-
I de gamla pooler som finns här i byn har de bytt liner (standarliner) efter ca 20-25 år.
Vår standardliner är 10 år i år, och trots att vi kört alldeles för varmt (ca 32°C mot rekommenderade maxtempen 28°C) upplever jag konditionen fortfarande bra.
Billigast bygger du nog med tryckimprignerat virke/plywood och vanlig liner, och det brukar palla i minst 20/30 ar.
-
Om du ska ha sluttande botten, så passar ingen standardliner. Då får ni lägga den och svetsa ihop på plats. Då brukar man välja en betydligt kraftigare kvalitet (typ våtrumsmatta), vilket gör hållbarheten mycket bättre.
-
-Rickard!
Hur menar du med tryckimp/plywood?
Jag har inte sett eller hört någon som byggt själva poolen med dom materialen.
Bara själva trädäcket.... men nu när jag tittar på annonserna till höger här ser jag ju faktiskt en sådan lösning. Men du får gärna komma med fler tips. O0
Det här med "våtrumsmatta"!
Är det en riktig våtrumsmatta eller vad är det igentligen.
-
-Nimajneb!
Min budget ligger någon stans mellan 40-100.000kr.
Vi vill ju få en så bra lösning som möjligt men till rimliga pengar.
Kan jag få ihop det för 40.000kr blir jag jätte glad.
Vårt uterum är ca: 1m över mark. Därför tänkte jag använda en ovanmarkpool.
Om det är bättre eller sämre. Dyrare eller billigare vet jag inte. Men alla tips är välkommna.
-
Bygginstruktion för självbygge: http://www.poolprylar.se/index.html
Folkpools video som övergripande visar hur det går till: http://www.youtube.com/watch?v=I7R8LuyKtOA
En tråd i forumet om en kille som byggde själv: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=1253.0
Exempel på ett komplett paket med trästomme: http://www.poolstore.se/produkter/poolpaket/trastomme/trastommepaket-4x8m-abs-plast-detaljer-bla-duk/
Poolmans Palmyra oval pool 3.5 x 7.5 med De Luxe Paket (extrapris) 41500 kr: http://www.poolmans.se/eshop/pooler.php?sid=00006
Det finns många pooler som man kan bygga själv eller köpa kompletta poolpaket för den budget du har, glöm dock inte att det kan tillkomma en hel del kostander för markarbeten och utemiljön kring poolen.
-
-Rickard!
Hur menar du med tryckimp/plywood?
Jag har inte sett eller hört någon som byggt själva poolen med dom materialen.
Bara själva trädäcket.... men nu när jag tittar på annonserna till höger här ser jag ju faktiskt en sådan lösning. Men du får gärna komma med fler tips. O0
Det här med "våtrumsmatta"!
Är det en riktig våtrumsmatta eller vad är det igentligen.
Bla Folkpool har byggt på det sättet i typ 50år, vi har sådan stomme tex.
Hade möjlighet innan vi bestämde oss titta på en 27 år gammal pool där ägaren skulle lägga ny dränering runt poolen och byta liner. Trät såg hur fint som helst ut trots att det legat jord direkt mot poolen. Idag ser man till att dränera o inte ha jord direkt mot poolsidan vilket gör att virket står i princip torrt.
-
Jag undrar om det verkligen är bättre med torrt, syre har då en möjlighet att tränga ned, och snabba upp nedbrytningen.
Jag är inte övertygad om torrt/dränerat...
-
Jag undrar om det verkligen är bättre med torrt, syre har då en möjlighet att tränga ned, och snabba upp nedbrytningen.
Jag är inte övertygad om torrt/dränerat...
Jag förutsätter att du skojar <antman>
Du menar på fullaste allvar att en trästolpe som är nedsatt i vatten börjar ruttna från ovansidan och inte från den del som ligger under vatten <hmm>
Vill du lära dig mer så kan du tex kolla hur trä impregneras och vilka klasser som finns.
http://sv.länkar till wikipedia accepteras ej på grund av dålig hantering från deras moderatorer/wiki/Tryckimpregnerat_trä (http://sv.länkar till wikipedia accepteras ej på grund av dålig hantering från deras moderatorer/wiki/Tryckimpregnerat_trä)
-
Sen har vi Vasa som låg fint under vatten i 333 år!
Skeppet sjönk delvis ner i lera och täcktes av dy. Miljön nere på botten var mycket syrefattig.
Bara att sänka stommen i dy ;)
(Edit; ;););))
Lite mer seriöst; det är häpnadsväckande så bra trästommarna står sig! Skulle gissa att skillnaderna för hur länge beror lika mycket på t ex ph i markmiljön som dräneringen.
-
Jag funderade också i Rickards banor, är lika misstänksam som han om det hela. Sedan gjorde jag en betongstomme i stället. Känns säkrare.
Men i alla fall, i en skrift om pålverk m.m. för att "bevisa" teorin:
http://www.fotevikensmuseum.se/marinarkeologi/pdf/Nr%206.pdf (http://www.fotevikensmuseum.se/marinarkeologi/pdf/Nr%206.pdf)
I flera fall har pålningar, som kommit i dagen
på grund av landhöjning, hunnit ruttna bort innan
någon forskare haft möjlighet att dokumentera
eller ta naturvetenskapliga prover av dem (t ex
vid Korsholm i Finland).
Att virket var gammalt blev man snart
varse, ty under vattnet var den del av trät som
hade suttit i bottensedimentet lika ljust som om
det hade varit nybarkat, men bara efter ett par
minuters exponering av luft började det tona i
grönt och vittra sönder.
-
-Nimajneb!
Min budget ligger någon stans mellan 40-100.000kr.
Vi vill ju få en så bra lösning som möjligt men till rimliga pengar.
Kan jag få ihop det för 40.000kr blir jag jätte glad.
Vårt uterum är ca: 1m över mark. Därför tänkte jag använda en ovanmarkpool.
Om det är bättre eller sämre. Dyrare eller billigare vet jag inte. Men alla tips är välkommna.
Ovanmarkare blir billigare och Rickard gav några bra exempel på poolpaket.
Sedan tillkommer..
Grävning o bortforsling 10-30k
Värmepump 5-10k
VVS arbeten 0-10k
Elektrikerarbeten 1-10k
Trädäck runt poolen 500/m2 så 20-40k
Ev isolering 2-10k
Annat 5k
...men det är värt varenda öre när allt är klart :)
-
Vasa är nog inte något bra jämförelseexempel. Dels var hon byggd av ek, något som jag aldrig hört någon poolbyggare använda, dels var hon på stort djup och helt inbäddad i dyn. Hade hon legat grunt hade det knappas varit något kvar.
-
Vasa är nog inte något bra jämförelseexempel. Dels var hon byggd av ek, något som jag aldrig hört någon poolbyggare använda, dels var hon på stort djup och helt inbäddad i dyn. Hade hon legat grunt hade det knappas varit något kvar.
Misstog mig i hur tydlig jag var då, trodde min efterkommentar räckte. Tänk till en ;)
-
Jag har sett ett par gamla folkpooler renoveras/bytas liner på.
Poolerna var över 20 år gamla, och det vara inte singelfyllt runt om, bara sandfyllt.
Enda stället det hade ruttnat var i zonen ovan mark och några cm ned i mark, i "syrefattig" fuktig sand längre ned var trät i princip som nytt.
Jag vidhåller min skepsis mot att dränera om det innebär att man syresätter området mot träkonstruktionen.
OK om man paddaar sand och lägger plattor, då blir det nog rätt syrefritt, men singelfyller man och bygger trall så är det tveksamt enligt min uppfattning.
Jag är dock inte lika tvärsäker som Nimajneb, men jag vet vad jag själv sett.
-
Jag har sett ett par gamla folkpooler renoveras/bytas liner på.
Poolerna var över 20 år gamla, och det vara inte singelfyllt runt om, bara sandfyllt.
Enda stället det hade ruttnat var i zonen ovan mark och några cm ned i mark, i "syrefattig" fuktig sand längre ned var trät i princip som nytt.
Jag vidhåller min skepsis mot att dränera om det innebär att man syresätter området mot träkonstruktionen.
OK om man paddaar sand och lägger plattor, då blir det nog rätt syrefritt, men singelfyller man och bygger trall så är det tveksamt enligt min uppfattning.
Jag är dock inte lika tvärsäker som Nimajneb, men jag vet vad jag själv sett.
Jag skulle nog vilja påstå att vi båda har rätt. Det viktiga är att inte ha organiskt, fuktigt och syrerikt material i direktkontakt med träkonstruktionen.
Tar du bort någon av dessa ingredienser så blir trät i princip outslitligt.
Lera, sand, makadam osv här till dessa kategorier.
-
Hej!
Jag tackar för alla svar o diskutioner. Nu ska jag kolla in era tips och fundera lite. Sen återkommer jag med all säkerhet med fler frågor.
/Holgersson O0