Allt om pool, Poolforum!

PoolForum - swimmingpooler => Ovanmarkspooler => Ämnet startat av: lundberg skrivet juli 01, 2010, 21:39:09:09

Titel: Pooleländet är äntligen över!
Skrivet av: lundberg skrivet juli 01, 2010, 21:39:09:09
Hej alla,

Ja ni med den rubriken så kan man ju undra vad som händer, vår från början perfekta pooldröm har gått från rent "helvete" till ren lycka och fram och tillbaka några gånger i mellan det!

Det började så fint med att vi köpte ett nytt hus. Med blodad pooltand och ett poolsug efter vår gamla pool redan inna vi hade flyttat så bestämdes det för att ett av de första projekten i nya huset skulle vara en ny pool.

Sagt och gjort, jag började leta och baserat på att vi tidigare hade haft en ovanmark pool från lagunpool med riktigt bra kvalitet så ville vi inte gå ner i kvalitet. Efter mycket letande och val av poolleverantör vilket är en historia för sig så blev det ett samköp av glasfiberpool tillsammans med 3 familjer. Några provgropar grävdes och allt såg bra ut.

Efter ett antal förseningar utav Riveriera och en brand i deras fabrik i mitten av allt så skulle poolen anlända ca 1,5 månad senare än planerat! Grävningen hade vi under den tiden lyckats skjuta på, men när det väl var dags så kunde grävningen först ske på onsdagen och poolen skulle anlända på torsdagen!

Nåväl vi planerade väl och det började bra, ca 7 på morgonen ringer grävaren och berättar att lastbilen har kört in i en låg viadukt och grävarn har blivit skadad men de letar efter en firma för att fixa det. Vid 11 tiden har dom dock lyckats ta sig på plats för avlastning och start av grävning.

Där börjar nästa elände, redan efter 2 skopor så inser vi att vi har problem. Tomten är fyld med sprängsten. Stora som hus vi mätte vissa till ca 1,5 meter långa och 1 meter djupa. Lastbilen som vi hade beställt kunde inte ta sten och de personerna som skulle ha fyllnadsmassorna kunde inte heller ta sten!

Grävaren fortsätter att gräva och lägga allt på sidan medans jag desperat letar lastbil, efter ett antal samtal där samtliga var fullbokade så lånar Anders på Interpools ut sin kille i några timmar från ett annat poolprojekt samt ordnar så att vi får en plats att dumpa stenen. Äntligen känns det som att nu flyter det igen.

Då kommer nästa underbara överraskning, under alla sprängsten vad tittar upp. Jo berg så klart. Eftersom vi bor i ett villaområde med små tomter och samtliga har källare så visar det sig att det kommer att kosta minst 100.000 att spränga. Plus att vi måste söka tillstånd etc. etc.

Vid det här laget så gråter jag, det har nu hunnit bli onsdag kväll och jag ringer Anders igen för att fråga om jag kan ställa av poolen hos honom medans jag försöker sälja den för att istället köpa en ovanmark som vi haft tidigare. Det var inga problem, men döm om min förvåning när Anders ringer halv elva på kvällen och har sålt min pool som ska komma dagen efter, plus att han har ordnat en ny ovanmark åt mig.

Galen av nyvunnen lycka så bestämmer sig grävarn och jag (en kompis till mig) för att frun och småbarn får åka bort över midsommar och vi ska göra klart marken och bygga ovanmark pool.

Så torsdagen kommer, så gör även glasfiberpoolen till min adress, ett samtal till Anders och en vikning med gråt i ögonen så vände poolen och åker iväg igen till en annan glad kund!

Vid lunch så är vi klara med marken och åker glada i hågen iväg till Gustavsberg där Anders har hittat en butik som hade en ovanmarkpool i lite bättre kvalitet så som jag önskade. Vi lastar på allt på bilen samtidigt som frun åker iväg med barnen.

Väl hemma så bestämmer vi oss för att bygga på fredagen, fredags morgon kommer och vi är uppe med tuppen och börjar ivrigt slita i paketen. Vad händer jo det saknas massor av delar, bruksanvisning alla bultar etc. och det är midsommarafton.

Samtal till butiken, men inget svar (givetvis) samtal till Anders han lovar att försöka få tag på killen men misslyckas även han.

Så där satt vi en hel helg och hade skickat iväg alla men kunde inte göra ett skit.

Där kan man ju tro att historien var slut men icke, på måndagen åker jag till firman i gustavberg efter jobbet (en bit att åka) hämtar det som saknas och ringer en firma som heter vi monterar. Vid det laget var jag så trött på allt så jag ville bara få allt klart och jag har inte semester förens om två veckor och då vill jag ju bada.

De kommer på tisdagen och sätter igång med en bruksanvisning som får ikea att framstå som världsbäst. Vid 15 tiden så får de lägga ner arbetet då det återigen saknas muttrar och vissa delar.

Nu är jag färdig nervsammanbrott och ett ont samtal väntar någon. Men då får jag syn på något på nätet. En ovanmark pool i timmer som är som en vanligt nedgrävd pool alltså rektangulär och ca 1,50 djup precis som jag egentligen ville ha det. Plus att knutat timmer på tomten är ju underbart.

Så idag beställdes denna och om två veckor skall den monteras, inte sagt att allt kommer gå vägen då heller men jag känner mig glad och hoppfull!

Så nu har jag en ovanmarkpool till salu som inte behöver stödben i sidorna, är 1,32 djup och med mosaic liner till ett kanon pris!  O0

Hoppas att ni alla när ni håller på med era projekt kan ha lite förtröstan och tänka att det kunde ha vart värre!  <antman>

Ett stort tack trots allt till Anders som faktiskt räddade mig ur en jättejobbig knipa.
Titel: SV: Pooleländet är äntligen över!
Skrivet av: ronson skrivet juli 01, 2010, 22:35:23:23
Mycket  ;D läsning...och en timmerpool passar ju den perfekt Lundberg, med tanke på ditt "lilla" altanbygge på din förra pool så ser jag fram emot dina byggbilder på den nya timmerpoolen. Blir det någon gräsmatta kvar till det nya huset :D

Grym support har du ju också haft, skönt att se att det finns sådana personer O0

/ronson
Titel: SV: Pooleländet är äntligen över!
Skrivet av: Zaphod skrivet juli 01, 2010, 22:57:40:40
Jag är mycket imponerad, för själv hade jag kapitulerat halvvägs  >ohno> Jag hoppas  <antman> verkligen att ni blir nöjda med ert nya projekt, det har ju blivit bra tidigare som sagt :angel:

//
Lars
Titel: SV: Pooleländet är äntligen över!
Skrivet av: Fia skrivet juli 01, 2010, 22:59:09:09
Vilken resa!!! :o
Frågan är om inte jag gett upp. Hoppas att allt går vägen för dig nu!
Titel: SV: Pooleländet är äntligen över!
Skrivet av: awasen skrivet juli 02, 2010, 08:38:18:18
Oj, jösses!

Visst har det känts motigt ibland här i arbetets framfart men oj vilken tur vi haft ändå som klarat oss undan liknande problem som ni haft...  ???

Ni vet ju i alla fall hur härligt det är när det väl är baddags så försök att bita ihop och kämpa lite till!

//Anders
Titel: SV: Pooleländet är äntligen över!
Skrivet av: lundberg skrivet juli 02, 2010, 10:06:11:11
Mycket  ;D läsning...och en timmerpool passar ju den perfekt Lundberg, med tanke på ditt "lilla" altanbygge på din förra pool så ser jag fram emot dina byggbilder på den nya timmerpoolen. Blir det någon gräsmatta kvar till det nya huset :D

Grym support har du ju också haft, skönt att se att det finns sådana personer O0

/ronson

Hej där,

Tack ja jag känner mig grymt nöjd med timmerpoolsvalet. Den här gången blir dock altanen något mindre, men gräsmattan försvinner även denna gång. Jag har ju inte tid att klippa när jag ska bada! :)

Ja jag hade mina duster med poolleverantören under beställning och när allt blev försenat! Men att se att de ställde upp till 100% när det väl gällde tyckte jag var det viktigaste!
Titel: SV: Pooleländet är äntligen över!
Skrivet av: lundberg skrivet juli 02, 2010, 10:10:15:15
Tack alla,

Frågan är om historien är över ännu, fick precis ett samtal från nya poolleverantören. (Anders sålde inte timmerpooler tyvärr)

Medans vi gjorde upp affären så såldes de två sista som de hade i den storleken som jag hade beställt. Mellanmoddelen på 7,5 meter har vart slut länge och det ända som finns kvar är 8*4 meter. Vilket jag inte får in på tomten och jag får problem med det stora pooltaket som man måste ha till det.

Otroligt nog så tittar de på att kapa 8 meters poolen till den längd jag vill ha för samma kostnad. De skulle återkomma under dagen så håll tummarna för mig att det går vägen!
Titel: SV: Pooleländet är äntligen över!
Skrivet av: Rickard skrivet juli 02, 2010, 10:20:06:06
Tack alla,

Frågan är om historien är över ännu, fick precis ett samtal från nya poolleverantören. (Anders sålde inte timmerpooler tyvärr)

Medans vi gjorde upp affären så såldes de två sista som de hade i den storleken som jag hade beställt. Mellanmoddelen på 7,5 meter har vart slut länge och det ända som finns kvar är 8*4 meter. Vilket jag inte får in på tomten och jag får problem med det stora pooltaket som man måste ha till det.

Otroligt nog så tittar de på att kapa 8 meters poolen till den längd jag vill ha för samma kostnad. De skulle återkomma under dagen så håll tummarna för mig att det går vägen!

Skulle de kapa linern då också, eller?
Att försöka hitta en pool fördig för leverans i dessa tider är inte lätt, det blir allt som oftast att vända sig till de som är lite dyrare och har råd med ett större lager för att kunna få leveranser även under högsäsong.
Eller någon av de riktigt stora lågprisställena.

Hade du inte kunnat göra en delvis nedgrävd pool av din rivierapool, som vi gjort, med en stödmur på runt 80 cm höjd närmast poolen?
Titel: SV: Pooleländet är inte över för mig
Skrivet av: JennyS skrivet augusti 08, 2010, 00:27:50:50
Hej!

Hoppas att allt har ordnat sig för dig Niklas!
För alla icke inblandade så kan jag berätta att jag är en av de tre familjer som köpte en Riviera glasfiberpool.
Vi har blivit totalt blåsta av Anders Hammersborg på Interpools (Inter spa & pool AB) och vill således varna alla som funderar på att handla pool via Interpools. Vad jag förstår så har de väldigt gott rykte, det kan jag inte förstå.
Anders är extremt svår att få tag i, ringer inte tillbaka och levererar inte i tid, och inte alla delar.
Min glasfiberpool levererades 16e juni, då kom själva poolen men ingen pump, inget filter, ingen skimmer mm.
I vårt avtal med Interpools så skulle vi ha ett astral sandfilter och en astral pump som heter Dual Speed och kostar en del. Efter några veckors strutsliknande beteende från Anders (han gick inte att få tag i, vare sig via butiken, mobil eller mail), så dumpade han filter och pump här. Men pumpen är en billigare variant, och filtret är inte från Astral. Det är märkeslöst och lär vara någon billig skit...
Jag har gett upp hoppet om att få rätt saker, det har ju gått två månader nu och det är enbart på söndagar jag inte lämnar meddelanden på Anders mobil... Han hör av inte av sig och lär inte göra det heller.

Om man nu försöker vara lite mer positiv så är det iaf så att vi badar för fullt, vi köpte till ett tak (Idealcover Klassik B) som vi är jättenöjda med, så det är varmt i poolen och funkar super att bada när det regnar eller blåser! Kan varmt rekommenderas!

En fråga om filtret, oavsett vilket märke det nu kan vara. Det tycks komma ut sand i poolen, och det kan bara komma från filtret. Vet någon om vi har monterat det fel. om det kan saknas någon del, eller vad detta kan bero på? Det är inte mycket, men om man dammsuger poolen på eftermiddagen eller kvällen, så är det sand nedanför inloppen dagen efter. Vi har ju taket på hela tiden så det kan inte komma utifrån, därav min slutsats att det måste komma från filtret. Tacksam för svar!

/Jenny
Titel: SV: Pooleländet är äntligen över!
Skrivet av: Rickard skrivet augusti 08, 2010, 01:10:41:41
Som jag så många gånger tidigare sagt så skall man inte leta efter den billigaste leverantören, utan den bästa - som har ett rimligt pris.
Rent generellt så tillåter jag inte denna typ av "smutskastning av företag", men i detta fall gör jag ett undantag, då större delen av upphandlingn skett offentligt här i forumet, och företaget i fråga tidigare kan ha fått en del positiv reklam.
Titel: SV: Pooleländet är äntligen över!
Skrivet av: Mizzi skrivet augusti 08, 2010, 08:33:49:49
Lundberg! Hur gick det med timmerpoolen? Kanhända ska jag leta i en byggtråd efter fortsättningen på historien... Någon som vet?

Jag tror nog att det är många poolleverantörer som har svårt att hålla sina löften den här sommaren... Det har tydligen varit en strykande åtgång på pooler p.g.a. den tropiska värmeböljan.

Dock måste huvudregeln vara: "Man ska hålla vad man lovar och få det man har betalat för!"
Titel: SV: Pooleländet är äntligen över!
Skrivet av: lundberg skrivet augusti 19, 2010, 20:53:20:20
Hej alla,

Rickard, svar på din fråga om linern, ja de lät tillverka en liner i exakta mått för den kapade poolen.

Rent generellt så kan jag säga att efter ha vart med om allt som jag har under den här tiden så är jag överlycklig att jag valde Svenska poolfabriken. Snabba svar, proffsiga och kunniga svar. Leverans i tid där allt finns med. Bra information.

Och när det ändå strulade så fick jag lite pengar tillbaka som kompensation plus direkt kontakt så jag kunde nå dom under bygget.

Ja rent ut sagt så är jag grymt nöjd med dom som leverantör. Sen fick ju jag pooltak på köpet så mitt totalpris blev faktiskt inte speciellt mycket dyrare än planerad budget. Däremot blev den totala kostnaden större än beräknad men där tror inte jag att jag är ensam om att lyckas med.

Precis som Jenny sa så var vi ju tre som handlade av Anders, och ja det finns massor som Anders verkligen skulle behöva arbeta på. Jag anser nog att företagets största brist är kommunikation. Vilket det råder en stor brist på. Den enda som kan något och som kan svara på något är Anders, vilket gör att man blir oerhört frustrerad av att prata med de andra i firman som ändå inte kan göra eller svara på något utan Anders.

Vad jag tror hände är att Anders tidigare främst har vänt sig till kunder som har köpt hela konceptet av honom. En dyr italiensk pool med total entreprenad. Kunden gör inget annat än betalar. Det säger sig själv att Interpools har bättre marginaler i en sådan affär än i vår som helt ärligt var en lågpris affär.

Jag anser dock att har man som leverantör valt att ta en affär så måste man ändå svara upp till rimliga förväntningar trots att affären inte blev så bra. Det är ju inte kundens fel om leverantören räknar bort sig.

Anders ställde i vissa situationer upp väldigt bra för mig vilket gör att det bär emot lite att skriva något negativt. Jag känner mig dock inte tillfreds med historien som har vart och kan nog rekommendera att kunder som vill ha ett lägre pris och göra en snabb bra affär bör hitta en annan leverantör. Är du dock villig att betala och ta hela konceptet med helentreprenad så tror jag dock att Interpools kan göra kunderna nöjda.

Jag skulle dock aldrig betala hela summan till någon mindre leverantör utan att ha fått allt godkänt och klart.

Gällande felleveransen så stämmer det att det skulle vara astrals filter och dualspeed pumpen. Om det inte är det som är levererat så är det illa. Det står dock i vårt köpekontrakt så det går ju i så fall att vända sig till allmänna reklamationsnämnden.

Jag handlade lite andra saker från Interpools och jag har inte heller fått allt korrekt ännu. Jag har dock inte betalt heller så det är väl lite moment 22.

en sak är säker, det är en röra där ute med alla mindre poolbolag. Tyvärr verkar det vara många ruffel och båg vilket är synd och ställer till det för de som vill vara seriösa.   
Titel: SV: Pooleländet är äntligen över!
Skrivet av: interpools skrivet augusti 20, 2010, 11:30:34:34
Hej Alla pool människor.
För att bemöta en del av det som skrivits vill vi förtydliga lite av handlingen.
Tiden efter det att poolerna äntligen levererades ifrån Riviera, (dessa hade en brand i sin fabrik vilket försenade leveranserna med flera veckor). Poolerna kom i vår högsäsong samtidigt då andra pooler skulle levereras och det stämmer att vi på Interpools lägger vårt fokus på de kunder som beställt vår helhets lösning. med vår fullständiga entreprenad.
De tre familjerna som beställt poolerna av oss skulle endast ha poolen samt montering av lampa skimmer och inlopp.
Nu missade Riviera att leverera skimmers till poolerna och de fick skicka dessa senare med bud.
För oss med ett väldigt pressat tids schema under sommaren störde detta vår planering enormt. detta då vi gång på gång fick ändra vår avsedda tid för att tillgodose kundernas beställning.
När poolerna äntligen kommer kan Profilen Lundberg inte ta emot sin pool, utan vill returera den ( samma dag den kom till sthlm) vi hjälper då Lundberg med att sälja poolen till en annnan kund till Interpools. på detta sett så avvärjde vi det faktum att lundberg hade fått stå för en returfrakt på ca 20.000sek.

Den andra familjen som i forumet kallar sig Jennys kan vi bara bemöta med följande.
Efter att ha varit behjälpliga och svarat med ca 25-30 mail på lika många frågor och mail gick vår kontors personal på semester och trafiken dirigerades om till Anders Hammersborg. Vi har inte tid och möjlighet att svara på 10-15 samtal om dagen ifrån samma person. De andra familjerna fick svar på sina telefon samtal och nöjde sig med dessa. I slut änden hade vi monterat Jennys pool via telefon. och vi ansåg att det fick räcka. Andra av våra kunder betalar för våra tjänster men det var inte Jennys villig att göra.
Att pumpen inte var rätt får vi tyvärr beklaga, men det var den pumpen vi specat och beställt av Astral men inte fått det som utlovats.
Vidare har vi erbjudit oss att byta pumpen mot rätt, MEN under förutsättning att JennyS reglerar sina skulder till Interpools.
Det har avböjts i från kunden. vi har överlämnat ärendet till kronofogden som får avgöra.
Vi vill tillägga att vi i år har levererat över 30 pooler med total lösning och ingen eller inga har varit missnöjda med vare sig tid eller slutresultat.
Jennys visste och beställde ett lågbudget paket men förväntar sig att få lyxvarianten, men vill inte betala för det... Det bör skänka en eftertanke.
Vidare önskar vi familjerna Lundberg och Sandberg en härlig höst med mycket bad.

Interpools/Inter spa & Pools AB

Anders Hammersborg
Titel: SV: Pooleländet är äntligen över!
Skrivet av: lundberg skrivet augusti 20, 2010, 16:08:00:00
Hej Anders,

Och tack så fort jag har vatten i så blir det nog en bra slut på hösten. Tråkigt att höra att ni inte kommer överens med Jenny, du bekräftar ju dock det jag skriver att ni har en nich med dyrare helhetskoncept som jag tror ni gör bäst i att hålla er till.

Ibland ska man inte ändra ett vinnande koncept bara för att man blir sugen på en större marknad.

Lycka till själva och som jag sa i mitt första inlägg så hade det kunnat sett mycket värre ut för mig om ni inte hade hjälpt mig, men att jag även anser att ni bör försöka åtgärda vissa saker som exempelvis kommunikationen till kunden. (Vilket ju inte blir lika viktig, eller märks på samma sätt av kunden om ni ansvara för allt från ax till limpa) då behöver ni ju främst bara kommunicera internt.
Titel: SV: Pooleländet är äntligen över!
Skrivet av: MGH skrivet augusti 20, 2010, 16:11:34:34
"Poolerna kom i vår högsäsong samtidigt då andra pooler skulle levereras och det stämmer att vi på Interpools lägger vårt fokus på de kunder som beställt vår helhets lösning. med vår fullständiga entreprenad"

Vilken tur att vi bestämnde oss för att köpa pool från ett tjänstvilligt företag, som är glad att svara på frågor och alltid går att få tag på. Vilken nit man hade gått på om man köpt pool från er. Tur att vi aldrig har hört talas om er innan!
För mig som företagare är en kund alltid en kund!!!
Man vet ju aldrig vad det blir för affärer i framtiden och nöjda kunder är gratis reklam!

Tur att ni själva gräver en grav åt er med det inlägget...
Ha, ha, ha >:D

Titel: SV: Pooleländet är äntligen över!
Skrivet av: Mizzi skrivet augusti 21, 2010, 07:24:28:28
Tur att ni själva gräver en grav åt er med det inlägget...
Ha, ha, ha >:D


Jag håller inte med dig MGH.

Jag tror inte att den här timmerpoolshistorien blir någons grav... Vad jag har läst - och tolkat - så har företaget varit både tillmötesgående och flexibelt. Företaget har tydligen provat på ett nytt koncept... Jag gissar att det var både första och sista gången eftersom försäljningen av de tre poolerna innebar en massa jobb, support och problem...

Jag skulle faktiskt INTE dra mig för att köpa ett "helhetskoncept" av det här företaget. Anders verkar onekligen kunna "trolla med knäna"!  ;) 

Titel: SV: Pooleländet är äntligen över!
Skrivet av: Steffe skrivet augusti 21, 2010, 09:03:37:37
Är benägen att hålla med Rudbeckia. Jag hade inte heller dragit mig för att välja en helhetslösning hos detta företag. Nu baserar jag detta endast genom det som skrivits i denna tråd så man borde väl iofs ha mer kött på benen innan man gör ett så vågat uttalande. :)

Jag tycker Anders inlägg var bra och det kan vara roligt att få den andra partens syn på saken (i detta fall leverantörens). Jag kan hålla med MHG att en kund alltid är en kund, men det måste även för en leverantör finnas gränser. Precis som det finns helvetesföretag så finns det helveteskunder (dock inte sagt att varken person eller företag i det här falllet är det). Alla människor är olika och vissa är bara lite värre än alla andra (har personer i min bekantskapkrets som jag inte ens skulle sälja min gamla cykel till p.g.a. man vet att det blir problem). 

Tycker det också är fantastiskt att leverantören lyckas sälja vidare Lunderbergs pool då de antagligen i annat fall säkert skulle kunnat behålla handpenning och eventuellt faktuerat honom en returfrakt. De kallar jag fan i mig service och engagemang. Blev lite imponerad faktiskt.
Titel: SV: Pooleländet är äntligen över!
Skrivet av: JennyS skrivet augusti 22, 2010, 22:35:24:24
Hej allihopa!

Vem ska jag svara till?
Till alla inblandade så kan jag fortfarande bara säga en sak, och det är att jag bara har ett krav: att få den pump och det filter som står i det undertecknade avtal mellan mig och Interpools. Jag har betalt för det som står i avtalet men fått billigare och sämre produkter.
Och jag håller vad jag lovar, jag betalar fakturan på den senare beställda värmeväxlaren så fort jag får rätt pump och filter.
Till alla som inte har varit inblandade så håller jag med er alla, ni kan inte ha någon aning om vem som har rätt eller fel. Jag har haft tät kontakt med  Lundberg som vet att allt jag har skrivit tyvärr är sant, och jag vet att Interpools verkligen ställde upp för honom och återtog hans pool, jag håller med om att det var suveränt gjort av Interpools. Anders var också väldigt bra vid leveransen av poolen i sig, det var knöligt att få den på plats men han lyckades få ner den i vår "grop". Då var allt bra, det var efter det som problemen började.
Jag är inte någon bråkig person, och jag önskar komma till avslut. Det stämmer att jag har ringt mycket och mailat mycket till Interpools, men den största anledningen till detta är att jag inte har fått svar. Står man med en pool och har betalt den stösta delen av summan, men inte fått filter, pump och skimmer, så vill man ju veta när dessa resterande saker kommer att levereras. Man blir lite desperat när Anders då vägrar svara på mail och telefon, och ja, då ringde jag mycket och tänkte att till slut så tröttnar han väl på att jag ringer och kanske svarar.

Pajkastning kan man fortsätta med i evighet, men det tar tid och kraft från alla parter. Som jag skrev tidigare så vill jag bara komma till avslut, få rätt saker och då betala för värmeväxlaren.
Jag tror som Lundberg med flera att Interpools säkert är bra om man köper hela lösningen från dem, och jag hoppas att min historia inte avskräcker någon från att bygga pool. De gånger jag faktiskt har pratat med Anders per telefon, så har jag också fått uppfattningen att han är kunnig inom området och fått svar på diverse frågor. Ett tips till Interpools om man inte vill ha telefonsamtal och frågor från kunder som inte köper helhetslösningen från dem: skicka med en instruktion och ett monteringschema! Har man aldrig byggt pool tidigare (vilket jag antar är fallet för de flesta som bygger pool), så är det inte helt lätt att veta hur man ska koppla och dra alla rör, vilket djup de ska ligga på, etc). En enkel skiss skulle ha räckt!
Trots problem är vi supernöjda med vår pool och vårt pooltak. Nu har det ju blivit svalare ute, men vi har ändå 27,5 grader i vattnet utan uppvärmning! En Rivierapool kan jag varmt rekommendera, den är jag väldigt nöjd med. Jag ska försöka ladda upp en bild någon dag...

En fråga förresten till er som har haft pool länge: Hur länge törs man ha poolen igång om man värmer upp den till ca 28 grader? Man vill ju inte riskera att rören fryser? Funkar det hela vintern givet att man har pumpen igång dygnet runt? Men det blir väl jättedyrt förstås...

Fortsatt trevlig badsäsong till alla!
/JennyS
Titel: SV: Pooleländet är äntligen över!
Skrivet av: Rickard skrivet augusti 23, 2010, 07:59:36:36
Det finns ju ingen anledning för någon att ringa 10-15 gånger/dag om man lämnar klara besked, så vitt jag kan se det.
Detta oavsett vad beskedet är. (Om man inte säger "vi har prylarna här imorgon", och så har man inte det)

Sen är nog tyvärr poolbranschen så förskaffad att man skall tjäna hela årets intäkter på några intensiva månader, och då kan det vara svårt att ha kompetent personal i hela företaget, vilket i sin tur innebär att de som besitter kompetensen har jobb upp över öronen...

Troligvis kommer fogden att kräva att du betalar din värmeväxlare, då du redan erlagt betalningen för filter och pump, tror inte att man kan hålla inne betalningen på en annan vara för att kompensera sig för tidigare otillbörligheter.

Jag anser att du skall ha de produkter du betalt för, får du inte det:

Vänd dig till Kommunens konsumentvägledare, de brukar kunna medla i denna typ av konflikter där det kan vara svårt för företag och kund att komma överens.
Om det inte hjälper, vänd dig till allmänna reklamationsnämnden.
Om det inte hjälper, överväg civil rättsprocess.

Det är de gängse vägar man bör gå i en tvist som denna.
Titel: SV: Pooleländet är äntligen över!
Skrivet av: Rickard skrivet augusti 23, 2010, 08:24:31:31
Tycker att alla har fått säga sitt i denna tråd nu, och ser helst att nästa inlägg handlar om att allt löst sig, och inte motsatsen, då jag inte vill att forumet används i utressningssyfte av missnöjda kunder, eller för att företag skall "förtala" sin kunder.

Att vidare tillåta beskyllningar och påståenden av olika slag i denna tråd anser jag vara meningslöst, och jag tror de flesta inser varför vi har regler mot denna typ av diskussioner i forumet.

1. Det är omöjligt för oss moderatorer att kontrollera sanningshalten i inläggen.
2. Det är omöjligt för företag att skydda sig mot denna typ av anklagelser, alldeles oavsett om de gjort fel eller ej.
3. OM företagen försöker förklara, så innebär det i princip alltid att de anklagar kunden för att på olika sätt gjort fel - eller i vart fall inte gjort rätt för sig, och om ett företag anklagar en kund för något alls, rätt eller fel -så förlorar de ändå i respekt i allmänhetens ögon.

Att vi som läser nästan aldrig får höra hela sanningen är också ett faktum, alltså, det som skrivs behöver inte vara lögner, men det är ju inte en lögn att undanhålla vissa fakta...

Som jag ser det finns det bara ett sätt för de företag som utpekas i ett forum på detta sätt att rädda sitt anseende, och det är att göra kunden nöjd, oavsett om kraven är rimliga eller ej, och det är också den huvudsakliga anledningen till att jag helst inte ser denna typ a diskussioner i forumet.
Det öppnar för offentlig utpressning, vilket tyvärr händer då och då i de forum jag driver, och jag vill inte att detta skall öka.

Jag vill avsluta med att säga att jag inte misstror någon av de som skrivit i denna tråd, men faktum kvarstår, låter jag denna typ av diskussioner få införas i forumet så kommer det att resultera i ren utpressning förr eller senare.
Titel: SV: Pooleländet är äntligen över!
Skrivet av: lundberg skrivet augusti 23, 2010, 10:10:35:35
Hej Rickard,

Som skapare av tråden så håller jag med, min mening med tråden var inte att vare sig hylla någon till skylarna eller att såga någon. Även om Poolfirman fick bra betyg i mitt första inlägg. Något jag anser är viktigt att man får föra fram. Jag använder forum för att skaffa information och då är givetvis information om nöjda kunder viktigt. Likväl som det blir viktigt att höra missnöjda. Det delen finns det ju å andra sidan andra forum som helt är dedikerade till att såga leverantörer och låta dom svara på det offentligt.

Så diskussionen gällande min timmerpool och allt man vill veta om den är välkommen till min byggtråd. Och i den här tråden kan ni tycka synd om mig.  >rulla<

För de som verkligen vill veta mer etc. så hänvisar jag och säkert Jenny också till mail eller pm. Så har jag gjort många gånger tidigare när jag har sett att någon söker info om något som exempelvis tidigare poolfixaren som jag hade mycket kontakter med innan vårt köp. 

fortsatt god poolsäsong!
Titel: SV: Pooleländet är äntligen över!
Skrivet av: JennyS skrivet september 05, 2010, 22:46:14:14
Hej!

Tack Rickard för att du har publicerat mina inlägg och för dina råd och tips. Som du önskade så skriver jag nu för att säga att det mesta har löst sig.
Interpools kontaktade mig förra veckan och vi fick åka till butiken i torsdags och byta grejer. Vi kopplade ur pump och filter och tog med oss, och fick det filter och den pump vi skulle ha. Vi glömde håven men det är ju en bagatell i sammanhanget :). Har man ett tak så behöver man väl dessutom ingen håv! Anders var inte på plats i butiken men hans kollegor gav ett trevligt bemötande.
Dock passade ju inte de gamla kopplingarna och vi har inte fått med några nya, så det får vi införskaffa nu till veckan så att vi kan börja bada igen. I och med att vi har fått våra grejer så har vi givetvis betalt vår värmeväxlare och ska koppla in den med. Vi längtar efter att få bada igen!

Är det någon som vet på ett ungefär vad det kostar att hålla kring 28-30 grader i poolen i september? Vi har nu 21,5 utan uppvärmning och poolen är 3,7x7x1,5.

Tack för ett bra forum! Hoppas det blir fint väder så att alla får fortsätta att bada ett bra tag till!