Allt om pool, Poolforum!
PoolForum - swimmingpooler => Teknik => Ämnet startat av: dacke skrivet december 25, 2008, 19:07:40:40
-
Hej Bidda eller annan teknik-freak!
Jag har planerat min kommande elinstallation enligt nedan.
Synpunkter mottages tacksamt
-
Dacke, ser bra ut. Har några frågor bara.
Varför har du en signal lampa och vad är vitsen med den?
Vilken typ av VP har du tänkt dig, en 16A en fas kan ställa till det lite beroende på hur resten av ditt elsystem o vilken typ av huvudsäkring du har.
Även vilken typ av pool, har nog missat ifall du skrivit det i någon annan tråd. Annars får du gärna lägga upp en egen tråd så vi kan följa ditt bygge.
/Ronson
-
Hej ronson!
Signallampan satte jag dit bara för att kolla att kraft finns framme om något inte funkar i maskinrummet. Kanske onödigt?
Jag har köpt en Pahlens maxitemp 51. Tillförd effekt max anges som 1,9 kW vilket ger drygt 8 A i max driftström. Jag antar att kravet på 16 A avsäkring beror på stora startströmmar?
Jag har köpt en Flexipool 3,5*7m från Poolstore (finns i annan tråd) men skall inte bygga förrän till våren. Till dess har jag tid för planering.
-
Dacke
Jag hade satt kontroll lampan efter kontaktorn till VP+saltklorinator. Då vet man att hela manöverkretsen fungerar o slipper felsöka den vid problem. Där du har den idag så kan du egentligen skippa anser jag.
Kan nämna att min luftvp till huset krävde 25A trög enligt installationsmanualen, men jag har den inkopplad på 10A och den har aldrig löst ut, drift ca 7A. Har du automatsäkring så satsa på en trögare variant, d-typ som klarar av högre startströmmar bättre. Obs. jag säger inte att du skall ändra från 16A till 10A, berättar bara mina egna erfarenheter.
Har du 20A eller 16A avsäkring (matningen) av ditt elskåp till poolen?
/ronson
-
Hej ronson!
Tack för tipset med signallampan.
Jag har 25 A huvudsäkringar så de borde räcka.
Jag har tänkt att ansluta alla förbrukare via kontaktdon så att man enkelt kan koppla bort dem och eventuellt plocka in dem under vintern. (Jag planerar en separat låda för maskinrummet utomhus.) Vissa leverantörer rekommenderar det. Har du några erfarenheter/synpunkter på det?
Dacke
-
Smidigast borde vara att använda vanliga CEE anslutnings don o vanliga 230V uttag. De medföljer säkerligen anslutningsdon på din utrustning och det är ju enklast att använda dessa o köpa motsvarande honkontakt till ditt elskåp.
Men vill du ha lite mindre don så finns de massor olika varianter på ELFA tex.
Jag har allt mitt i garaget. så jag tömmer endast ut vattnet. Men håller med att du bör ta in utrustningen under vintern. Retfullt ifall något fryser sönder.
/ronson
-
OK ronson!
Det var de vanliga donen jag tänkte mig.
Tack för råden!
Dacke.
-
Ser bra ut, går ut i fra at VP her egen flow-vakt som stenger VP ved 0 i fløde?
-
Hej Bidda!
Värmepumpen är en Pahlens Maxitemp 51. I dokumentationen står det:"Värmepumpen är försedd med en pressostat som slår ifrån då mottrycket i värmeväxlaren är under 0,2 bar".
Antar att detta skall räcka som säkerhetsfunktion?
-
Da er alt OK O0
-
Jag har ändrat placeringen av signallampan enligt ronsons förslag.
Sedan har jag lagt poolbelysningen, som jag tänkt mig styra med fjärrbrytare, att matas via en andra kanal på kopplingsuret. Då kan jag ställa in ett max belysningsintervall så att lampan släcks även om jag glömmer släcka den själv. Kan vara bra att ha också om någon grannes fjärrstyrning av lampor skulle påverka min (sånt händer).
Men, bör jag flytta säkringen till belysningen så att den även säkrar klockbrytaren och kontaktorn för värmepumpen, dvs sätta den innan klockbrytaren? (Se fig nedan).
Synpunkter?
-
Vad gör kontaktorn till värmepumpen för nytta?
-
Jag menar att värmepumpen kommer ju ändå startas/stoppas med cirkpumpen genom värmepumpens flödesvakt.
-
Hej cap!
Du har rätt, men eftersom jag ändå behöver ha funktionen för saltklorinatorn så att inte denna förstörs så kan man ju lika gärna lägga på värmepumpen?
-
Kan ikke se det ut av dein skiss. men du bør ha en mulighet til å starte cirkpumpen uavhengig av timer (tvangsstart).
-
Säkringen skall sitta före timern, eftersom du inte har något som säkrar av kontaktorn till pumpen. Gör du inte det så måste kablarna dimensioneras upp så de klarar 20A eftersom det verkar vara den storlek på säkring som matar hela dit elskåp o även tiduret måste klara 20A. Sedan är det mer elektriskt korrekt att först säkra ner i en under central innan man börjar lägga på funktioner.
Sedan håller jag med Bidda, du bör av möjlighet att tvångsköra pumpen vid tex backspolning, tömning etc. Då skall du föregla så att ej VP+klorinator fungerar vid manuel körning. Koppla in en manuel brytare parallellt över tiduret o som även bryter kontaktorn till VP+klorinator.
/ronson
-
Hej,
Förstår inte din synpunkt riktigt Ronson, om jag läser rätt så är pumpen säkrad med 16A, det som saknas är avsäkring av
timern, den sitter rakt på matningen.
För "tvångskörning" så tror jag det duger med timerns manuella knapp och en vanlig brytare/motorskydd till pumpen. Så är mitt kopplat
det fungerar utmärkt, om någon skulle glömma att stänga av VP vid backspolning så finns där annat som tar överoch stänger av VP....
/ Housedad
-
Visst fungerar det att använda timerns manuella knapp för att starta/stoppa pumpen, men du startar/stoppar samtidigt VP+klorinator. VP har ju en egen inbyggd pressostat som stoppar om trycket är för lågt (dvs flödet). Men VP leverantörer brukar vilja att VP stängs av vid backspolning etc. Är också osäker ifall det blir något larm som man måste återställa på VP.
Klorinator vet jag inte hur den fungerar utan flöde och vilka problem som kan uppstå eller inte.
Personligen anser jag det mycket bättre att se till att bara pumpen går när man kör manuell drift, då undviker man alla andra problem som kan tänkas komma.
/ronson
-
Tack för alla goda synpunkter!
Jag skall begrunda och modifiera schemat. Bra att det finns ett forum att diskutera i! :)
-
Hej igen,
Håller med om principen att det är bra med hängslen och livrem. Vill man köra manuellt så menar jag att det säkert finns
on-off inbyggt i både VP och klorinator, pumpens motorskydd brukar även detta ha en on-off så om man kommer ihåg
att stänga av klorinator och VP så skall det inte vara problem. Men som sagt var och en gör på sitt vis. Om man tycker det är värt
besväret och pengarna så är hängslen och livrem naturligtvis rent tekniskt bättre.
/ Housedad
-
Att läsa era alster är som att lyssna på ett gäng atomfysiker..
Ni är otroligt duktiga och jag ska inte lägga mig i för det kan jag inte...
*jag klurar fortfarande sedan 20 år på hur jag dagligen kan sitta i ett tåg
och känna mig säker för de 20 000 volt som lurar bara ett par meter
ovanför...om tråden ramlar ner på tåget...*
Kan dock inte hålla mig från att ge en liten reflektion kring min pool-elsituation
då det känns som ni är inne och nuddar vid temat ibland, bekvämlighet:
Jag har en sån där tekniklåda med , pump, sandfilter och transformatorer och vippsäkringar
en masse + VP utanför (bakom) huset...Jag tyckte det blev jobbigt att gå ut och stänga
av/sätta på alla manicker manuellt en och en (dessutom belysningen som är kopplad till en särskild
strömbrytare på framsidan bredvid poolen), så jag bad en elektriker sätta en sån här
kraftig strömbrytare på kabeln som matar hela anläggningen. Kabeln utgår från elskåpet
som finns i en garderob inomhus. Så jag slår på/av hela maskineriet med den strömbrytaren.
Hittills har allt funkat bra med den lösningen. Men jag har ju ingen saltklorinator förstås.
I vilket fall, jag njuter av er debatt inom den avancerade elektricitetens område.
Men fattar inget.
:-\
-
Här kommer ett nytt försök!
OK? <hmm>
-
inga mer kommentarer O0
-
Hej,
Jag förstår inte matningen till en "halvan" av den manuella brytaren som hämtas efter kontaktor och motorskydd.
/ Housedad
-
Tack ronson för värdfulla synpunkter! :)
-
Hej Housedad!
Den är till för att förhindra kontaktorn för värmepump och saltklorinator att slå till då man kör cirkulationspumpen manuellt.
Dacke
-
Hej!
Nu har jag fått hem elkomponenterna från Expressel, alla utom 2. Återstår att montera.
Dacke.
-
dacke, varför har du 2st 3-fas don? ser bara en 3-fas last i ditt schema, poolpumpen?
/ronnie
-
*poppar popcorn*
-
Hej Ronson!
Det andra 3-fasdonet tänkte jag ha till intaget till centralen.
Då kan jag lätt koppla ur hela centralen och eventuellt plocka in den om vintern blir kall. Den innehåller ju bland annat klockbrytare som jag inte vet riktigt hur den klarar kyla och/eller fukt.
-
ok, ser att du även tänkt på att inte ha spänningförande stift eftersom du har både hon/han variant av väggintaget för 3-fas (hane-sift 3-fas in elskåp, hona-hylsa 3-fas ut elskåp) O0
Var har du tänkt placera det utomhus?
Vad har du för kapslingsklass på skåpet. IP44 eller högre?
Klockbrytare borde inte ha några problem i den miljön som finns i ett skåp med rätt kapslingsklass.
/ronnie
-
Jag hade tänkt placera det i en låda med lock (maskinrum) delvis nedgrävt i marken, delvis ovan trädäcket vid poolen.
Skåpet är IP65. Väldigt trevligt skåp från Expressel.
Och klockbrytaren skall klara -25 gr.
Ok, kanske onödigt att kunna ta in det, men det underlättar vid ev felsökning, modifiering.
-
Nu har jag fått de felande komponenterna.
Tyvärr visade det sig att den 2-poliga omkopplaren jag skulle ha till manuell pumpdrift var av typen återfjädrande, så den kunde jag inte använda.
Jag har därför modifierat schemat något, lagt in en enpolig brytare+ ett relä för manuell pumpdrift.
Enfaskontaktorn till värmepumpen var det jättelång leveranstid på, så jag fick byta till en trefas.
Dessa ändrigar gör att jag nu får trycka in grejerna med skohorn.
Inte en enda tomplats kvar.
-
Så här blev det!
-
O0 var ikke mye plass igjen i det skapet.
-
Nu är skåpet kopplat och klart. Har provkört det också.
Men jag måste nog förtydliga/korrigera schemat med avseende på inkopplingen av jordfelsbrytaren.
Så här kommer ett uppdaterat schema.
-
Hej!
Efter många om och men är elen installerad i det nybyggda pumphuset, se http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3592.msg33559#msg33559
Dacke.
-
Efter en säsongs användning kan jag konstatera att elskåpet fyller alla mina behov och fungerar som önskat efter hjälpsamma synpunkter på forumet.
Dacke.