Allt om pool, Poolforum!
PoolForum - swimmingpooler => Uppvärmning => Ämnet startat av: Janne skrivet augusti 14, 2008, 19:11:01:01
-
Hej,
Öppnar en ny tråd eftersom jag inte vill ta över denna tråd.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3346.msg25785;topicseen#msg25785
Har en bypass till min VP, enligt ritning, som jag inte brytt mej om så mycket.
Men nu skall det bli andra bullar.
Om jag stryper ventil 1 ungefär halvvägs och har ventil 2 fullt öppet så löser flödesvakten ut i VP:en.
Om jag stryper ventil 1 och ventil 2 till ungefär halvvägs så funkar den ok.
Om jag öppnar båda fullt är det ok.
Borde inte vara ventil 1 ungefär halvvägs och har ventil 2 fullt öppet?
Kollar flödesvakten både ut och in i VP:en?
Jag får inte riktigt ihop detta, suck. :D
//Janne
-
Hej janne
svårt detta <hmm>, jag tolkar det på detta viset enligt nedan men det kan vara fel kommer inte ihåg var du hade för VP.
I G&J:s manual tolkar jag det som att du skall stänga ventil 1helt och ha ventil 2 fullt öppen.
Sedan när du har systemet igång så skall du vrida upp ventil 1 tills VP:en startar.
Efter detta skall du justera så att du får 1 grad skillnad på in och utgående vatten.
Alltihop förutsätter att du har en flödesmätare som gör att pumpen startar när du vrider på:
Mvh carlos <sol>
-
Carlos,
Det står i min signatur GJPACW-20. :)
Om jag stänger ventil 1 helt och ha ventil 2 fullt öppen.
Sedan har systemet igång och vrider upp ventil 1 så startar inte VP:en "flödesfel"
Inte ens när ventil 1 är helt öppen startar den.
Däremot om jag låter ventil 1 vara helt öppen och stryper lite ventil 2 till så går VP:en igång.
VP:en funkar också om jag har ventil1 och ventil2 halvvägs, vilket borde vara ok.... eller?
//Janne
-
Vattnet tar väl den vägen som är minsta motståndet.
Din skiss är väl samma pricip som de har ritat sin bypass i deras(G&J) manual på sid 10 som jag tror jag hänvisade till i förra tråden.
Om du har ventil 1 fullt öppen och sedan stryper ventil 2 borde väl bli samma sak.
Har du provat att ställa alla ventiler i 45 grader så du kör hälften åt vart håll.
Sedan får du mäta om du inte har tempen i displayen som jag har skall ju var skillnad 1-2 grader.
mvh carlos <sol>
-
hej janne
kan bakventilen ha något lägsta öppningstryck så den spelar nåt spratt?
mvh carlos <sol>
-
Hej Carlos,
Bra fråga om backventilen, vet inte.
Men du har rätt: Vattnet tar minsta motståndet.
Ja jag har provat 45 grader på båda ventiler så du kör hälften åt vart håll och det funkar ok.
Så det får bli så.
Tack var lire förvirrad ett slag.
//Janne
Ps: Ny skiss.
-
Carlos,
A= 23
B =25
Just nu.
//Janne
-
Vad har du gjort?
En annan tanke när jag kollar din skiss borde du inte byta ut din backventil emot en vanlig ventil som läget är nu så kan du adrig skapa ett högre tryck inne i VP utan du har ju fritt fall bakom dina ventiler.
mvh carlos <sol>
-
Om jag bytar backventilen imot en vanlig ventil och vill stänga ventil1 helt.
Så finns det risk för att vattnet kommer in via "UT" på VP:en.
Om jag har backventilen som den är och stänger helt ventil1 så kan vattnet bara gå ut till poolen och in via utloppet på VP:en.
//Janne
PS: Det är inte jag som har limmat ihop rören och har köpt detta färdigt.
-
Du kan ju sätta en backventil mellan VP och backventilen då kan du skapa vilket tryck du vill inne i VP och "kanske" få ut en högre verkningsgrad.
Tror jag också skall sätta på bypass till nästa år med tanke på saltet
mvh carlos
-
Hej janne
svårt detta <hmm>, jag tolkar det på detta viset enligt nedan men det kan vara fel kommer inte ihåg var du hade för VP.
I G&J:s manual tolkar jag det som att du skall stänga ventil 1helt och ha ventil 2 fullt öppen.
Sedan när du har systemet igång så skall du vrida upp ventil 1 tills VP:en startar.
Efter detta skall du justera så att du får 1 grad skillnad på in och utgående vatten.
Alltihop förutsätter att du har en flödesmätare som gör att pumpen startar när du vrider på:
Mvh carlos <sol>
Nej,
Tyvärr är det nog precis tvärt om.
Tänk så här: När ventil 2 är fullt öppen så kommer by-passkretsen att "kortsluta" värmepumpen.
Tryckfallet genom slingan där ventil 2 sitter kommer att vara så lågt att det inte räcker till för att driva tillräckligt med vatten genom VP. Flödesvakten löser ut eftersom flödet är alldeles för lågt i pumpen.
Rätt är i stället att ha ventil 1 fullt öppen och sedan strypa ventil 2 tills du får den temperaturdifferens som du vill ha.
mvh
/Jan
-
Hej Jan_banan
jag citerade bara vad G&J skriver i sin manual de som tillverkat VP:en.
mvh carlos <sol>
-
Hej Jan_banan
jag citerade bara vad G&J skriver i sin manual de som tillverkat VP:en.
mvh carlos <sol>
Jag skall själv sätta upp en VP så här i slutet på säsongen. Vi får se hur det går med by-passen. Det verkar i alla fall ha varit en omfattande debatt här i forumet under sommaren.
Jag slår till på en Brilix, så får vi se hur kvaliten är.
/Jan
-
vem säljer dem?
//carlos <sol>
-
vem säljer dem?
//carlos <sol>
Klicka på annonsen för LivingQuality i högerkolumnen här på forumet. Modell TP9 14450 kr.
/JR
-
verkar ju vara bra pris samt mycket bra cop värde blir intressant att följa kvaliten sedan, du får väl starta en egen tråd för hur det går.
mvh carlos <sol>
-
Här kan ni läsa mer om den värmepumpen.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2538.0
-
tack intressant läsning Fia
//carlos <sol>
-
Nej,
Tyvärr är det nog precis tvärt om.
Tänk så här: När ventil 2 är fullt öppen så kommer by-passkretsen att "kortsluta" värmepumpen.
Tryckfallet genom slingan där ventil 2 sitter kommer att vara så lågt att det inte räcker till för att driva tillräckligt med vatten genom VP. Flödesvakten löser ut eftersom flödet är alldeles för lågt i pumpen.
Rätt är i stället att ha ventil 1 fullt öppen och sedan strypa ventil 2 tills du får den temperaturdifferens som du vill ha.
mvh
/Jan
Jepp så är det och så var det inställt också ifrån början innan jag började skruva på det.
Jag fick en del andra svar ifrån förra tråden så det började snurra i skallen.
Tack Jan
//Janne
-
Egentligen, om man ser på det rent reglermässigt, borde man ha ventil "1" sitta på "VP UT" och inte på "VP IN"
Det är bättre att bestämma hur mycket man ska släppa ut istället för hur mycket man ska släppa in, risken för eventuell ejektorverkan försvinner också.
-
en fråga som genast dyker upp här är väl varför har man 3 ventiler i en färdig bypass om man bara skall vrida på en.
//carlos <sol>
-
en fråga som genast dyker upp här är väl varför har man 3 ventiler i en färdig bypass om man bara skall vrida på en.
//carlos <sol>
Alla behövs inte för funktionen. Det är bara för att man skall kunna koppla bort värmepumpen helt, för t.ex. service, utan att det rinner ut något vatten ur systemet.
/Jan
-
Hej jan_banan
Du får ursäkta mig om jag är lite envis men det är det forum är till för att föra en diskussion
Man säljer väl ett bypass system för att få ut max verkningsgrad samt för att spara Växlaren.
Samtliga bypass system som säljes färdiga har 3 stycken ventiler, konstigt om inte dessa skall användas , att man skickar med ventiler för serviceåtgärder tror jag inte på.
Om jag förstått det hela rätt men kan ha fel, så gäller det att med minsta flöde som bestäms av flödesmätaren skapa ett tryck inne i växlaren så att vattnet ligger ann emot väggarna så största möjliga överföring av värme till vattnet kan ske.
Detta borde vara lättare att uppnå om man har en ventil även på utgång från VP så det går att få en bra balans på vattenströmning i princip skapa det mottryck som behöva för att uppnå de rekommenderade temperatur differensen mellan in och utgående i VP.
Sedan att jag får allt resterande flöde ut genom filter verkar ju bara till en bättre rening.
mvh carlos <sol>
-
Hej jan_banan
Du får ursäkta mig om jag är lite envis men det är det forum är till för att föra en diskussion
Man säljer väl ett bypass system för att få ut max verkningsgrad samt för att spara Växlaren.
Samtliga bypass system som säljes färdiga har 3 stycken ventiler, konstigt om inte dessa skall användas , att man skickar med ventiler för serviceåtgärder tror jag inte på.
Om jag förstått det hela rätt men kan ha fel, så gäller det att med minsta flöde som bestäms av flödesmätaren skapa ett tryck inne i växlaren så att vattnet ligger ann emot väggarna så största möjliga överföring av värme till vattnet kan ske.
Detta borde vara lättare att uppnå om man har en ventil även på utgång från VP så det går att få en bra balans på vattenströmning i princip skapa det mottryck som behöva för att uppnå de rekommenderade temperatur differensen mellan in och utgående i VP.
Sedan att jag får allt resterande flöde ut genom filter verkar ju bara till en bättre rening.
mvh carlos <sol>
Det är bra Carlos, fråga skall man.
Det är tur att jag råkar vara fysiker, så att jag kan svara :-))) (tror jag i alla fall i min hybris)
1. Det behöver inte vara högt tryck inne i växlaren för att värmeöverföringen skall vara effektiv. Vatten under lågt tryck överför värme lika bra som vatten under högt tryck. Det beror på att vatten är inkompressibelt, dvs det är samma antal vattenmolekyler per ytenhet som kan interaktera med sin omgivning. (Det är annorlunda för vatten i gasform)
2. Egentligen är det ok att köra utan by-pass MEN
- Tillverkarna hävdar att det sliter på värmeväxlaren
- Det hävdas att verkningsgraden på själva värmepumpen ökar om man har en differenstemperatur på vattnet på några grader. Jag tror inte att det gör så jättemycket i praktiken, det balanseras nog delvis av att verkningsgraden på värmeväxlaren ökar med ökande flöde. Men visst, hålla ett par graders skillnad på in- och uttemperatur är nog bra.
3. Den enklaste typen av by-pass är en slinga förbi värmepumpen med en enda ventil. Detta räcker säkert för de flesta. Det fungerade ju också bra enligt utsago tidigare i tråden med både ventil 1 och 2 helt öppna, vilket motsvarar detta fall. Om värmeväxlaren har ett lågt tryckfall så kommer det att bli ett hyggligt flöde genom den. Nackdelen är att det inte går att sänka flödet genom värmepumpen helt fritt. Flödet genom pumpen blir en funktion av tryckfallet genom by-passkretsen i förhållande till tryckfallet genom värmeväxlaren. Om vi har en bra värmeväxlare så kommer den att som minimum ta något mindre än hälften av det totala flödet, vilket ju kan bli ganska mycket om man har en pump med hög kapacitet. Om by-passkretsens ventil stängs helt kommer pumpen att ta hela flödet.
4. Genom att ha två ventiler som i ritningen tidigare i tråden så uppnår man fördelen att man kan reglera flödet genom värmepumpen hela vägen från inget flöde till fullt flöde. Om man av någon anledning inte vill ha så mycket flöde som man får i punkt 3, så är det här rätt väg. Nackdelen kan vara att man får ett något lägre totalflöde genom filtret, men det gör nog inte så mycket.
5. En tredje ventil på utgången av pumpen tillför inget som helst till regleringen av flöde eller värme. Enda fördelen är att du kan plocka bort värmepumpen helt och hållet och ändå fortsätta att köra poolcirkulationen.
Blev det tydligare nu?
mvh
/Jan
-
Vad jag tycker är konstigt är att om jag köper en VP för kanske i vissa fall 25-30000 kr
så är det ingen som skickar med eller säger att man skall installera serviceventiler på till och från ledning.(Om det var viktigt borde jag fått dem med i paketet till VP.)
Helt plötsligt om jag skall köpa en bypass koppling så behöver jag 2 st serviceventiler också.
Jag är inte fysiker men Maskinare + Ekonom så jag har inte förmågan att bemöta dig fysikaliskt men jag vill ju köra min pump med eller utan bypass på bästa sätt.
mvh carlos
-
Vad jag tycker är konstigt är att om jag köper en VP för kanske i vissa fall 25-30000 kr
så är det ingen som skickar med eller säger att man skall installera serviceventiler på till och från ledning.(Om det var viktigt borde jag fått dem med i paketet till VP.)
Helt plötsligt om jag skall köpa en bypass koppling så behöver jag 2 st serviceventiler också.
Jag är inte fysiker men Maskinare + Ekonom så jag har inte förmågan att bemöta dig fysikaliskt men jag vill ju köra min pump med eller utan bypass på bästa sätt.
mvh carlos
Tja,
by-passerna är ju inte precis gratis att köpa, så de tar ju betalt för alla tre ventilerna.
Det man säljer är ett paket, som klarar av ALLA driftsfall. I min förklaring tidigare så framgår ju att två ventiler ger större reglermöjligheter än en. Det är därför logiskt att alltid ha med minst två ventiler eftersom man då klarar alla varianter av små och stora värmepumpar och poolpumpar. Fysikaliskt och reglermässigt är jag helt säker på min sak.
Vad sen gäller det ekonomiska så kan jag se en fördel med att sälja EN enhet som klarar alla kunders behov och alla driftsfall. Dvs. en enda enhet att lagerhålla.
Om du kunde spara 300 kr på att köpa en by-pass med bara två ventiler, hade du gjort det då?
mvh
/Jan
-
hej
Personligen kör jag hela flödet igenom VP och det skulle gå bra enligt leverantören.
Men eftersom jag nu har saltvatten så kommer jag att köpa den som de flesta tillhandahåller
med 3 ventiler kan ju vara bra om man vill koppla bort VP någon gång idag så sätter jag ett rör mellan slangarna när jag behöver detta.
Nej jag kommer att köpa den med 3 ventiler inget att snåla på och då kan man ju leka/justera som man vill.
Tack skall du ha för informationen och ha en bra pooldag nu lyser solen hos
mvh carlos <sol>
-
Till alla poolare
Hej jag vill gärna ge mig in i diskussionen med en pedagogisk beskrivning av funktionen i systemet.
Poolpumpmotorn trycker runt vattnet med ett visst flöde. Detta flöde går inte att styra utan pumpen trycker med ett konstant tryck.Trycket i systemet beror på arian i rörsystemet. Den slingan som sitter i VP-n har en mycket klenare dimension än poolens ledningar. Därför ökar trycket i rören inuti VP-n och vattnet rusar genom värmeväxlaren. På så sätt minskar effektuttaget. För att eliminera den här tryckförändringen och för att få ut optimal verkningsgrad på värmepumpen så stryper man ner hastigheten på vattnet genom VP-n, genom att strypa ventil no1, och släpper på så sätt genom en lämplig mängd vatten som värms upp till en optimal temperatur. Och för att allt vatten inte ska ta vägen genom bypass ledningen, så stryper man därför in ventil no2. På så sätt får man ett blandningsförhållande på vattnet efter andra T-korset. Det fungera egentligen likadant som när man stryper in ett-rörs radiatorsystem. Backventilen är till för, att det inte ska uppstå något baktryck eftersom att bypass ledningen, rätt injusterad, kommer att ha ett något högre tryck än det flödet som går genom VP-n. Det är med andra ord, ett balanserat Flöde. Det är förhållandet mellan de två ventilerna som styr värmeuttaget ur VP-n.
Mvh Jarlen
-
Poolpumpmotorn trycker runt vattnet med ett visst flöde. Detta flöde går inte att styra utan pumpen trycker med ett konstant tryck.
Jarlen, tyvärr är ditt första antagande helt felt. Tryck och flöde för en pump är variabla och beroende av varandra. Man brukar visa detta i en pumpkurva, se t.ex. http://www.pahlen.com/images/pumpar/PB20-01S.pdf.
Det övriga du skriver är följdfel av det första.
Jan, din 5-punkts beskrivning är lysande! <sol>
"Serviceventiler", som inte har någon funktion i normal drift, är väl för övrigt ganska vanliga i alla pool och vvs installationer!?
-
Hej Singing Sailor
Sorry Utgick ifrån min egna simpla Hayward pump.
Men faktum kvarstår, att flödet på pumpen är alldeles för hårt för VP-n, även om man ställer ner den på lägsta tryck. Pumpen är inte avsedd för att försörja VP-n, utan att ombesörja cirkulation och vatten byte på poolens hela volym. Kurvorna som visas i din länk är tänkta för inställningen av vattenomsättningen beräknat på bassängens volym. Om man ser det ifrån en annan synvinkel, så är egentligen bypassen en huvudkrets och och den delen som passerar VP-n en sekundärkrets. Och då stämmer ändå min beskrivning. Egentligen så vore det bäst om man vände på trevägskopplingarna för att underlätta för huvudslingans flöde. Enligt ritningen så läggs hela trycket mot i första hand VP-n. Det borde vara tvärt om eftersom sådana här kopplingar inuti, oftast är utformade så att dom styr flödet i en viss riktning. Man kan se det hela som om VP-n fungerar som en blandningsventil. Man släpper in lite varmt vatten på slingan.
Mvh Jarlen
-
Hej Jarlen,
Jag tror inte din Hayward är simplare än någon annan O0.
Kurvorna som visas i din länk är tänkta för inställningen av vattenomsättningen beräknat på bassängens volym.
Ja, fast inte genom att justera med någon ventil. De är till för att man skall kunna välja rätt storlek på pump. Se t.ex. denna länk från just Hayward: http://www.haywardnet.com/pdfs/Pump_filter_sizing.pdf
Man stryper den ventil där man vill minska flödet, och vilken det blir beror på om vvxl i VPn skall ha mer eller mindre än 50% av totalflödet, precis som Jan skriver. Det finns ingen anledning att justera bägge ventilerna, då minskar man bara totalflödet, och det vill man i princip alltid ha så stort som möjligt. Annars har man för stor pump!
-
Hej igen Singing Sailor
Det är egentligen inte fråga om att strypa något flöde. Utan som jag nämnde i mitt förra inlägg, att balansera flödet. Dvs. att styra rätt mängd vatten till VP-n och dess värmeväxlare. Den största exaktheten erhåller man enligt mitt förmenande, om man har möjlighet att trimma på bägge flödena. Man kan också ställa sig frågan varför har man två trimmventiler om den ena inte behövs. Det är under förutsättningen att Jannes ritning kommer från fabrikanten, och det vet jag inget om. Men enligt mitt förmenande så är det logiskt att ha två.
Mvh Jarlen