Allt om pool, Poolforum!

PoolForum - swimmingpooler => Vatten och kemi => Ämnet startat av: Plums skrivet augusti 07, 2025, 15:24:04:04

Titel: Cyanursyra
Skrivet av: Plums skrivet augusti 07, 2025, 15:24:04:04
Här finns en intressant forskningsartikel om cyanusyra med bland annat info om hur giftigt det är. Åsikter?

https://pmc-ncbi-nlm-nih-gov.translate.goog/articles/PMC10801151/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=rq
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: nyburjare skrivet augusti 07, 2025, 16:49:30:30
Jaha intressant men va fan ska vi göra ? stänga ner alla simhallar eller främst utebad , samt förbjuda privata pooler ? man bör väl hålla Cya på en låg nivå , det är väl slutsatsen antar jag
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: nyburjare skrivet augusti 07, 2025, 16:53:35:35
Man riktar sig dock främst mot risken med klorblockering och att låg reningseffekt vid hög cya är en hälsorisk , samt att man få helt enkelt ge fan i att svälja poolvatten eftersom de risker som nämns kräver detta , njursvikt , urinproblem och mag problem , för övrigt lindriga hudproblem

Cyanursyra är en biprodukt från processen att tillsätta desinfektionsmedel till simbassängsvatten. Vanligtvis är toxiciteten hos cyanursyra låg, och toxiciteten hos människor efter oral eller dermal exponering för cyanursyra är försumbar. De flesta människor tenderar att utsöndra >98 % av den intagna cyanursyran via urin inom 24 timmar och påverkar inte signifikant den mänskliga ämnesomsättningen (
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Plums skrivet augusti 09, 2025, 09:50:55:55
Jag tycker diskussionen om kemikalier i poolen är befriande fri från hälsoperspektivet på forumet. Tyvärr är jag ganska övertygad om att det är hälsosammare att röka och samtidigt äta tonfisk än att äga en pool där man kör fullt blås med bevisat hälsofarliga kemikalier typ klor, cya, algdräpare, flockningsmedel etc etc.

I en offentlig miljö hade det under inga omständigheter varit tillåtet att bada under ett pooltak utan tillfredställande ventilation, men privat går det bra.
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: nyburjare skrivet augusti 09, 2025, 10:19:19:19
Jag tycker diskussionen om kemikalier i poolen är befriande fri från hälsoperspektivet på forumet. Tyvärr är jag ganska övertygad om att det är hälsosammare att röka och samtidigt äta tonfisk än att äga en pool där man kör fullt blås med bevisat hälsofarliga kemikalier typ klor, cya, algdräpare, flockningsmedel etc etc.

I en offentlig miljö hade det under inga omständigheter varit tillåtet att bada under ett pooltak utan tillfredställande ventilation, men privat går det bra.
känner mig övertygad om att du är rökare.)
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Plums skrivet augusti 09, 2025, 18:31:02:02
känner mig övertygad om att du är rökare.)

Eftersom du skrev att du haft pool i 50 år och baserat på pH-mätningar av dina kommentarer i forumet känner jag mig övertygad att du är runt 80 och har levt ensam på surkörsbär sen du skaffade din första pool.

Jag utnämner dig härmed till poolforums mest ovillige men ändå frivillige supporttekniker. (Tänk dig en fanfar här) Snart har du lyckats skrämma oss alla på flykten så du får forumet för dig själv.
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: nyburjare skrivet augusti 09, 2025, 21:06:00:00
Varför ålderstrakaserar du mig. Är du en bättre människa för att du är yngre.? För övrigt stämmer det illa; har haft ett långt trevligt liv med nära o kära som inte är lika lättkränkta som du och  som du kräver medhåll och ständiga klappningar medhårs typiskt 80 ellet 90 talist.  Är du lättskrämd och inte tål ifrågaasättande kanske du ska starta ett eget poolforum där du och dina åsikter ör de ända gällande ?
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Plums skrivet augusti 09, 2025, 21:21:36:36
Vi 90-talister som blir röktrackasserade av gamla surgubbar kontrar snabbt med ålderstrackasering. Boom!

Men allvarligt talat, din attityd på forumet är horribel. Skärpning. Att du är gammal och möjligen gaggig är ingen ursäkt. Var trevlig och visa framförallt respekt för dem du bemöter, det saknar du totalt. Oftast känns det som det vore bättre om du la energi på annat än att sura ner de välmenande trådar folk skapar. Dina svar är inte viktiga eller unika. Det är ännu viktigare då du numera är den enda som svarar på folks frågor.

Det känns inte bra att behöva tillrättavisa dig som ett barn, men jag är så illa tvungen.

Mvh, en 70-talist
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: nyburjare skrivet augusti 10, 2025, 07:43:21:21
Jag visste det. Du är rökare som säkert gått livets hårda skola. Du har ingen aning om min ålder men vad du vet o läser är att jag behandla de som förtjänar det på rätt sätt och jag är väldigt tydlig i mina svar utan att dalta .de kommer jag att fortsätta med ; om nu forumet är så dåligt och bara jag skriver vad gör du här då?
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Plums skrivet augusti 10, 2025, 19:54:15:15
Jag visste det. Du är rökare som säkert gått livets hårda skola. Du har ingen aning om min ålder men vad du vet o läser är att jag behandla de som förtjänar det på rätt sätt och jag är väldigt tydlig i mina svar utan att dalta .de kommer jag att fortsätta med ; om nu forumet är så dåligt och bara jag skriver vad gör du här då?

Nej Nybörjare. Du har helt missförstått vad du sysslar med och hur folk uppfattar dig. Du är ett troll som sitter på poolforum hela dagarna och drygar dig. Du är ju anledningen till att forumet är tomt. Det vet du väl?
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: nyburjare skrivet augusti 10, 2025, 20:56:44:44
Nej Nybörjare. Du har helt missförstått vad du sysslar med och hur folk uppfattar dig. Du är ett troll som sitter på poolforum hela dagarna och drygar dig. Du är ju anledningen till att forumet är tomt. Det vet du väl?
tomt ?du är ju här men då vet jag att även du anser dig tom och obetydelsefull.
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Rickard skrivet augusti 11, 2025, 13:52:46:46
Hade inte tid att läsa allt, men rent generellt är väl det mesta som används i pooler samma som används i vattenreningsverk, och det vattnet dricker vi ju dagligen.
Alltså kemikalier för att Ph-stabilisera, flocka och decinficera.
Just Cya kanske inte behövs där, men å andra sidan verkar ju just Cya inte vara skadligt heller, inte så långt jag läste i alla fall.
Varifrån skulle melaminet komma?
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Plums skrivet augusti 11, 2025, 22:19:12:12
Hade inte tid att läsa allt, men rent generellt är väl det mesta som används i pooler samma som används i vattenreningsverk, och det vattnet dricker vi ju dagligen.
Alltså kemikalier för att Ph-stabilisera, flocka och decinficera.
Just Cya kanske inte behövs där, men å andra sidan verkar ju just Cya inte vara skadligt heller, inte så långt jag läste i alla fall.
Varifrån skulle melaminet komma?

Tack för att du tar tillbaka tråden till ämnet.
Melaminet skulle komma från Kina där i princip allt vi konsumerar produceras:

Ni får ra bort Rickards wikipedia ban text och kopiera in:
https://en.m.länkar till wikipedia accepteras ej på grund av dålig hantering från deras moderatorer/wiki/Protein_adulteration_in_China


Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Rickard skrivet augusti 13, 2025, 15:58:27:27
Jag undrar inte varifrån det kommer, utan varför det skulle hamna i en pool?
Finns det i klor, i CYA, eller vad?
Jag har i alla fall aldrig medvetet tillsatt melamin, eller sett någon nämna att det ingår som en del av något som tillsätts poolvattnet.
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Poolandvändaren skrivet augusti 24, 2025, 19:49:18:18
Hej,
Tror alla behöver sansa sig här?
Ingen som man sa till mig tidigare att skrämma bort pool och spaägare?
Mycket enkelt här om man vet vad man gör………
Sen är denna värld lite lustig. Vad har magnesyl att göra här? Finns i spabad?
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Poolandvändaren skrivet augusti 24, 2025, 19:53:06:06
Har full förståelse för CYA i alla sammanhang. Sen kommer alla hjälpkemikalier?
Det jag fastande för i ett bad var just en huvudvärkstablett?
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Poolandvändaren skrivet augusti 25, 2025, 13:14:59:59
Hej igen,

Har tidigare bett Plums om ursäkt här vilket han borde fått mycket tidigare. Han var före mig på forumet med vägledning. Han hade då rätt. Var något på spåret? Då var det CYA.

Ibland kan ett forum orsaka känslor? Alla tycker de har rätt. Mycket svårt att ändra vad som är rätt här? Så många okunniga som ger råd. Då är det detta som gäller för bra vatten.

Har själv varit lite elak i kommentarer. Raderade dessa och bad om ursäkt senare.
Tycker mig ändå se ett forum som är snällare idag.

Tror att du Nyburgare kan var lite snällare i dina kommentarer här i inlägg?
Om inte så kanske det är bäst att inte ge inlägg?

Forum ska hjälpa här?
Så fokus på de som är okunniga och råd tycker jag?
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Poolandvändaren skrivet augusti 25, 2025, 13:45:47:47
Tack Plums för en bra artikel.
Själv har jag jämfört brom, klor och aktivt syre. Det du nu delade med dig gör kanske att man inte kan ha diklor som reservdesinfektion vid reningsverk för dricksvatten?

Sånt här gillar jag.

Inte alltid självklart här?
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Poolandvändaren skrivet augusti 25, 2025, 18:57:34:34
Gör ett tillägg här.
Kommunala bad använder vad jag inte vet CYA baserat klor.
Blir problem här när de måste följa FSB:s riktlinjer.
Inget i denna bransch tar hänsyn till CYA.
Ett måste i många fall men ställer till det. Bra på så sätt att kloret inte sönderfaller pga. solens ljus.
Men försämrar desinfektionen för varje ppm. Sen påverkar det hur mycket klor som behöver tillsättas för chock. Alltså att driva bort bundet klor.
Här är det lustigt att olika märken har olika riktvärden här?
Tycker att alla borde vara lika här?

Vidare skilja på chock och chock?
Då menar jag att skilja på att ta död på mikroorganismer och ta bort bundet klor.

Stor skillnad här hur mycket man ska tillsätta?


Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Plums skrivet augusti 25, 2025, 22:33:20:20
Jag undrar inte varifrån det kommer, utan varför det skulle hamna i en pool?
Finns det i klor, i CYA, eller vad?
Jag har i alla fall aldrig medvetet tillsatt melamin, eller sett någon nämna att det ingår som en del av något som tillsätts poolvattnet.

Ibland detekteras melamin i simbassängvattnet på grund av olika faktorer, främst relaterade till dess användning i poolrelaterade produkter eller oavsiktlig kontaminering, särskilt i mindre reglerade regioner där det kan användas vid poolkonstruktion eller underhåll ( 10 ).
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Plums skrivet augusti 25, 2025, 22:43:43:43
Bakgrunden till denna tråd är egentligen att poolbranschen ganska oreglerat använder och säljer mängder av kemikalier som är bevisat hälsovådliga och cancerframkallande. Personligen använder jag så lite kemikalier som möjligt och försöker använda annan rening eller vattenhantering. Hur dessa kemikalier verkar i kombination är många gånger outforskat.

Små branscher slinker under radarn. Jag har en mängd  personer i min omgivning som drabbats av sjukdomar (bl a cancer) baserat på konsumentprodukter de trodde var säkra. Ett bra exempel är cigaretter som på 50-talet var i ropet.

Det är inte direkt biologiska produkter vi använder i våra pooler. På populationsnivå borde det finnas statistik på mortalitet och andea problem?

Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Poolandvändaren skrivet augusti 26, 2025, 13:05:20:20
Hej Plums,

Du har helt rätt här.
Lagstiftningen i detta land och kemikalier följer EU:s lagstiftning.
Det är tillverkaren här som är den som är den som är garant för att följa lagen.
CYA är ändå ganska snäll här om vi pratar påverkan.
Biguanider som också används misstänks kunna orsaka cancer enligt EU (Baquasil).
Hjälpkemikaliern för att stabilisera pH i multipuckar som är borsyra/borax misstänks för att påverka det ofödda barnet osv.
Har nämnt detta tidigare. Bra att du är på här. Brukar säga att klorhalten i vattnet är inte det som bekymrar mig. Vissa länder har 4 ppm som gräns för fritt klor i dricksvatten.
Det är inte kloret som är ohälsosamt. Det är det som det bildar vid bad.



Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Poolandvändaren skrivet augusti 26, 2025, 13:23:45:45
Ändrade nyss föregående text.
Så lägger till det jag tog bort. Kvartära ammoniumföreningar som används som desinfektion. Samma produkt används i taktvätt och mögeltvätt.

Livsmedelsverket har en skrift om rengöring i livsmedelsindustrin här.
Kvartära ammoniumföreningar och biguanider kan troligen orsaka antibiotikaresisten?

Anledningen är att de verkar på samma sätt här. Klor orsakar inte antibiotikaresisten.

Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Poolandvändaren skrivet augusti 26, 2025, 13:33:17:17
Kombinationen högt CYA och lågt fritt klor som är uppmätt triggar också mikroorganismer att bilda en skyddande biofilm här. Därav att kloret inte kommer att fungera. Inte bara kemin här. I mitt fall för många år sedans blev CYA som mat för dessa bakterier som fanns i vattnet. Behövde inte ens byta ut vattnet för att minska CYA. Så mycket bakterier att de åt upp all CYA.
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Poolandvändaren skrivet augusti 26, 2025, 13:46:29:29
Får man ont i öron eller ögon så har man problem med sitt vatten. Öronen så är det bakterier. Ögon är ofta andra orsaker och kemin är fel?
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Poolandvändaren skrivet augusti 26, 2025, 13:59:35:35
Lägger till här.
Att chocka sitt vatten med klor innebär att driva bort hälsovådliga produkter som bildats med klor.
Bra om det är bra ventilation då.
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Poolandvändaren skrivet augusti 26, 2025, 14:03:03:03
https://www.youtube.com/shorts/rO1cQIBabrs?app=desktop&cbrd=1
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Plums skrivet augusti 26, 2025, 20:01:13:13
Detta är intressant!

Hur hanterar man sin pool för att maximera sin hälsa snarare än att minimera bakterietillväxt?

Klor bör man använda i lagom dos. Natriumhydroxid är kanske bäst Poolanvändaren? Sen bör man nog skippa resten..?
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Poolandvändaren skrivet augusti 26, 2025, 20:20:28:28
Tänk om det vore så enkelt?
Tyvärr inte.
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Poolandvändaren skrivet augusti 26, 2025, 20:29:28:28
Har fått många frågor om vatten här. Om så gör si eller så här?

Svårt att ge bra svar här?

Det jag skulle önska som okunnig är samstämmiga råd här. Tyvärr är det inte så?
Sen verkar man ha en samstämmighet härmed vissa råd som enligt mig kan försämra vattnet.
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Poolandvändaren skrivet augusti 26, 2025, 20:42:20:20
Idag tänker jag annorlunda angående desinfektion.
Vidare bad inte superviktigt med klorhalten. Efter bad dess viktigare. Vid offentliga bad är det viktigtnatt ha koll hela tiden.
Nu kan jag ha noll i klorhalt vid bad. Efter bad höjer jag det för att bilda och driva bort bundet klor.
Kör man manuellt här är detta möjligt.
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Plums skrivet augusti 26, 2025, 22:00:29:29
Eller som jag gör numera med min plejdpuck
Som stänger av automatdoseringen dagtid.
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Rickard skrivet augusti 28, 2025, 16:58:43:43
Någon som forskat i hur cancerframkallande det är att inte bada eller duscha, eller bada i en pool, hudavlagringar, luftföroreningar, svett och diverse bakterier som kan vara köttätande eller resistenta riskerar väl hälsan mer eller mindre dagligen för allt levande.
Ibland får man faktiskt ta en del forskning med en nypa salt.
Jag vet i alla fall att jag mår bra av att ligga i poolen på sommaren, känner mig ren och fräsch när jag stiger upp och har aldrig upplevt några problem av badandet, inte ens i sommar när man legat timmar/dag i 4 veckor i värmeböljan.
Är "bara" 60 år, men hade det varit så farligt som framställs hade man varit död för länge sedan.

Bara undrar hur ni andra tänker?
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Plums skrivet augusti 28, 2025, 19:14:19:19
Kul stt du ser dig själv som ett test, men du är ett ganska litet urval. Här är en som gjort en mer omfattande studie:

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC4351252/

 ”Among the five major organs (the heart, liver, spleen, lungs and kidneys), the liver is the most likely target of DBPs.”

DBP betyder Disinfectant BiProduct, precis som Poolanvändaren sa sp är det sen stora hälsofaran. Sen beror det ju på vad man tar med sig ned i poolen..

Det finns massor av dessa studier som pekar på hälsoriskerna. När det gäller solen tar vi väl underbyggda beslut att använda SPF efter behov.  Den typen av riskmedvetenhet finns inte alls runt pooler.
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Rickard skrivet augusti 29, 2025, 14:39:01:01
Tävlingssimmare borde vara en utsatt grupp, de tränar väl stenhårt i typ 4 timmar/dag.
Så nog finns det grupper som skulle bli sjuka och dö om det vore stora risker med klorerat vatten.
Vi dricker det ju dessutom varje dag, de flesta av oss i alla fall, även om det oftast är låga doser i dricksvatten.
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: nyburjare skrivet augusti 29, 2025, 15:28:28:28
Vill man göra en forskning ( har säkert gjorts ) hur klor i drickvattnet är i relation till sjukdomsfall finns det bra underlag till jämförelse

https://noqlo-water.com/blog-articles/chlorine-in-europes-drinking-water/

I usa är gränsen hela 4 mg/l

Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Rickard skrivet augusti 30, 2025, 13:32:50:50
Mmm, har funderat mer än en gång på att skaffa någon typ av filtreringsapparat för dricksvattnet hemma, tror det skulle vara bättre för hälsan än att skippa ett dopp i poolen under 5-6 veckor/år.
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: nyburjare skrivet augusti 30, 2025, 14:51:43:43
https://vattenrenare.se/blogg/varfor-ett-vattenfilter-mot-klor-kan-forbattra-din-halsa-och-ditt-vatten/?srsltid=AfmBOorjajFokJCsOcTnTajZ38UXjq_hWOhfm-h7R_nDB5Emlm6Gt-wX
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Plums skrivet augusti 31, 2025, 20:15:31:31
Tävlingssimmare borde vara en utsatt grupp, de tränar väl stenhårt i typ 4 timmar/dag.
Så nog finns det grupper som skulle bli sjuka och dö om det vore stora risker med klorerat vatten.
Vi dricker det ju dessutom varje dag, de flesta av oss i alla fall, även om det oftast är låga doser i dricksvatten.

Så är det och det är bevisat att trikloramid ger denna grupp astma bland annat. Precis som barn som badar under pooltak. Ingen vill väl att  pool ska vara säkert mer än vi poolägare, men det är dumt och synd att inte vara tydlig med riskerna. Speciellt vilka riskerna är och hur de kan undvikas.

Rickard har haft pool i väldigt många år men har ingen aning om vilka risker hans kemikalier medför. Han har inte känt av nåt så då måste det vara ok. Jag tror det är att förenkla lite för mycket.
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Rickard skrivet september 01, 2025, 07:57:36:36
Du ska inte skriva vad jag vet eller inte vet.
Det jag gör är att använda så lite kemikalier som möjligt, CYA-fritt klor, och se till att ha höga halter (schocka) när vi inte badar.
Bäst vatten hade vi på den tiden när jag använde flytande klor, hällde i ca 7 dl på kvällen, blev 10 ppm, men var klorfritt nästa dag.
Jag har testat Baquasil också ett par år, men det var absolut ingen hit, och det är väl t.o.m förbjudet i vissa länder för att det är så farligt.
I SPA-badet testade jag nåt annat förra sommaren, men det tyckte jag inte heller om.
Många idrottare inom uthållighetssporter får astma, skidåkare inte minst, trots att de är ute i friska luften större delen av tiden.
Jag skulle inte bada under pooltak om vi hade ett, och jag tycker att luftkvaliten i badhus kan upplevas påfrestande så det är väl inte heller en miljö jag skulle vilja arbeta i.

Klart man ska vara försiktig med sånt som är skadligt, men det finns så oerhört mycket som det varnas för så om allt vore så farligt som det framställs skulle ingen människa bli äldre än 30 år.
Det är mot den bakgrunden jag anser att det inte ska överdrivas med hur farligt det är att bada i klorerat vatten.
Även renlevandsmänniskor som aldrig utsatt sig för något farligt dör i 80-årsåldern, inte sällan tidigare än så t.o.m

Men för alla som nu läser denna tråd vore det kanske bra om du Plums som är så påläst kort kan sammanfatta vilka riskerna är, hur de uppstår och vad man kan göra för att minimera riskerna.
Det skulle nog många vilja se.
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Plums skrivet september 03, 2025, 21:20:54:54
Du ska inte skriva vad jag vet eller inte vet.
Det jag gör är att använda så lite kemikalier som möjligt, CYA-fritt klor, och se till att ha höga halter (schocka) när vi inte badar.
Bäst vatten hade vi på den tiden när jag använde flytande klor, hällde i ca 7 dl på kvällen, blev 10 ppm, men var klorfritt nästa dag.
Jag har testat Baquasil också ett par år, men det var absolut ingen hit, och det är väl t.o.m förbjudet i vissa länder för att det är så farligt.
I SPA-badet testade jag nåt annat förra sommaren, men det tyckte jag inte heller om.
Många idrottare inom uthållighetssporter får astma, skidåkare inte minst, trots att de är ute i friska luften större delen av tiden.
Jag skulle inte bada under pooltak om vi hade ett, och jag tycker att luftkvaliten i badhus kan upplevas påfrestande så det är väl inte heller en miljö jag skulle vilja arbeta i.

Klart man ska vara försiktig med sånt som är skadligt, men det finns så oerhört mycket som det varnas för så om allt vore så farligt som det framställs skulle ingen människa bli äldre än 30 år.
Det är mot den bakgrunden jag anser att det inte ska överdrivas med hur farligt det är att bada i klorerat vatten.
Även renlevandsmänniskor som aldrig utsatt sig för något farligt dör i 80-årsåldern, inte sällan tidigare än så t.o.m

Men för alla som nu läser denna tråd vore det kanske bra om du Plums som är så påläst kort kan sammanfatta vilka riskerna är, hur de uppstår och vad man kan göra för att minimera riskerna.
Det skulle nog många vilja se.

Du ska inte skriva hur påläst jag är eller inte.

Jag citerar dig från ditt tidigare inlägg ” Jag vet i alla fall att jag mår bra av att ligga i poolen på sommaren, känner mig ren och fräsch när jag stiger upp och har aldrig upplevt några problem av badandet, inte ens i sommar när man legat timmar/dag i 4 veckor i värmeböljan”

Min poäng kvarstår. Poolkemikalier är garanterat hälsovådliga eller dödliga i olika situationer, men inte alltid utan ofta är det restprodukter eller biföreningar som orsakar problem. Denna tråds syfte är att diskutera detta, inte att jag ska predika.

Intressant med Baquasil, det ska som du säger vara ganska hälsovådligt, jag ska kolla upp det, har inte använt det själv.

Visst får en del skidåkare som Sundby köldastma men det är egentligen ett annat problem som inte är kemikalierelaterat, annat än sättet han hanterade det på.
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Rickard skrivet september 04, 2025, 09:54:23:23
Du är ju uppenbarligen mer påläst än vad jag är, bara om du ens läst de länkar du själv bifogat.
Jag tycker det är svårt att se något direkt alarmerande i de stycken jag läst, om man nu ens ska fästa så stor vikt vid experiment på råttor som ett exempel.
Om du fått en klar bild av riskerna så var det helt uppriktigt menat från min sida att det vore bra för alla som deltar i debatten att få en kort problembeskrivning, de vanligaste orsakerna, och hur man kan motverka dem på bästa sätt.
Man kan förstås låta bli att bada, men det tror jag nog att de flesta som läser här i forumet har liten nytta av att läsa.
Vill du inte bidra med dina kunskaper så står det dig förstås fritt att låta bli, jag kan inte annat än önska.
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Plums skrivet september 04, 2025, 20:28:09:09
Jag är mer nyfiken pä hur man sköter sin pool med minimala hälsoproblem. Jag köper oftast biologiska produkter i mataffären. Jag är noggrann med mumskydd, ögonskydd etc när jag använder kemikalier runt huset. Allt från lösningsmedel, klorin till när jag sandpapprar gammal färg från fönster.

Men vet ni vad? Ingen har någonsin gett mig råd om hur jag bör hantera mina poolkemikalier annat än soliga bilder på när fejkfamiljer ligger och jäser vid sin nybyggda pool med klart vatten där inga naturliga organismer kan bo.

Sen finns det alltid dom som inte är mer intresserade av hur de mår än för tillfället, men för barnfamiljer är det såklart en viktigare fråga.

I vilket fall så är det tydligt att det inte finns underlag för en vettig diskussion här.

Over and out!
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Rickard skrivet september 05, 2025, 07:53:49:49
Det var ju just en vettig diskussion jag ville få till, men det är uppenbart att det inte ligger i ditt intresse, vilket är tråkigt.
Att jag sedan ville balansera hotbilderna som lades fram med att det är så mycket som det varnas för att man kanske ibland ska ta det man läser med en nypa salt.
Det är självklart inte nyttigt att bada i, eller dricka vatten med stora mängder biologiska bekämpningsmedel, men klor har garanterat räddat livet på tusenfallt fler än de som dött av detsamma.
Just dålig vatten är väl en av de största och allvarligaste hälsoriskerna i världen, något vi kanske pratar för lite om.
Samtidigt är det ju inte heller bra för kroppen med helt rent vatten, vi är byggda för att få i oss mineraler med vattnet, utan dessa så utarmas våra kroppar så småningom, om vi inte tillsätter dem vid sidan av - och då kan man ju fråga sig hur många undersökningar det finns som visar på att tillskott eller elektrolyter kan vara skadliga...

I veckan var vattnet i "allmänna poolen" i vår förening här i Spanien dåligt, grumligt, lite alger på kaklet, och svarta beläggningar i kakelfogarna.
Jag kontaktade de som sköter poolen (hans arbetsgivare) och klagade och krävde åtgärd.
Dagen efter var det ännu grumligare och jag mätte då med mina egna stickor upp klorhalten till över 10 ppm, något som jag inte ville bada i, och de som redan låg i steg upp.
Den höga klorhalten var fortfarande där dagen efter, men igår, tre dagar senare var vattnet klart och klornivån på acceptabla 3 ppm, frågan är om man kan ligga så mycket lägre med 30 grader i vattnet och ett skapligt stort bad-tryck.  <dontkn>

Vad tror du är bättre, ett vatten som är grumligt av virus, bakterier och alger, eller ett rent klorerat vatten - om man nu nödvändigt ska bada?

Samma problem finns i vanliga badplatser, i sommar har det varnats för parasiter i vattnen runt Piteå, många som fått klåda av parasiter från fåglar, med utslag som liknar vattkoppor som kliar något vansinnigt.

Listan på olika faror och besvär som dåligt vatten kan orsaka är lång, klor i vattnet må vara en av dem, men inte den enda.

Min bild av "marknaden" under de år jag varit aktiv i poolsvängen, sedan år 2001, är att klorering verkar vinna i längden, minst problem, och minst giftigt för människor i de halter vi talar om.
Sen kan det säkert finnas risker, och det vore som sagt bra om vi kunde sammanställa dem på ett vettigt sätt så att det blir lätt för alla att förstå vad man utsätter sig för.

Visst, man kan länka till 25 sidor långa avhandlingar så att alla kan ta till sig hela forskningsrapporter, men inte många orkar läsa, eller tolka resultaten på ett säkert sätt.
Därför tänkte jag att någon med djupare kunskaper kunde bidra med en sammanställning.

Jag gör väl ett försök så står det alla fritt att kritisera:

Är klor dåligt för dig?

Potentiella risker
Hud- och ögonirritation: Har du någonsin lämnat poolen med känslan av att din hud har slipats eller att dina ögon brinner? Det är klor som arbetar övertid.
Andningskänslighet: Inomhuspooler, där klorångor kan samlas, kan utlösa astma eller förvärra befintliga tillstånd.
Långsiktiga problem: Vissa studier tyder på att långvarig exponering för klorerat vatten kan öka risken för vissa hälsoproblem, som blåscancer, även om bevisen fortfarande debatteras.

Att balansera riskerna
Nyckeln ligger i att upprätthålla korrekta klornivåer. För mycket kan irritera; för lite kan låta bakterier frodas. För de flesta pooler är den optimala halten mellan 1-3 ppm (miljondelar).

Effekterna av klorerat vatten på kroppen
Kortsiktiga effekter
Klor avlägsnar naturliga oljor från din hud, vilket gör den torr och kliande. Det kan också bleka hårstrån och försvaga dem med tiden, vilket gör blonda hårstrån gröna (bokstavligen).

Långvarig exponering
Simmare och badvakter upplever ofta ett tillstånd som kallas "klorutslag", en kombination av torrhet, rodnad och känslighet. Frekvent exponering kan också leda till luftvägssymtom, särskilt i dåligt ventilerade inomhuspooler.

Hur du skyddar dig
Skölj före och efter simning för att minimera kemikalieabsorption.

Applicera vattenfast solskyddsmedel eller en skyddskräm.
Investera i en badmössa och skyddsglasögon.


Bästa praxis för kloranvändning i pooler

Regelbunden testning är ett måste. Använd pooltestkit för att övervaka klornivåer och pH (sikta på 7,2–7,8). Justera vid behov med klortabletter av poolkvalitet eller chockbehandlingar.

Minska överklorering
Om din pool luktar klor är det en varningssignal! Paradoxalt nog indikerar detta ofta att otillräckligt klor reagerar med organiska föroreningar. Chocka poolen för att återställa balansen.

Alternativa lösningar
Saltvattenpooler: Använd en generator för att omvandla salt till klor, vilket ger en skonsammare simupplevelse.

UV-system: Icke-kemisk sanering med ultraviolett ljus.


Miljö- och hälsoproblem
Klors miljöpåverkan
Klor påverkar inte bara simmare; det har en dominoeffekt på miljön. När pooler töms utan att neutralisera kloret kan det hamna i lokala vattendrag och skada vattenlevande organismer. Höga klornivåer kan störa den känsliga balansen i ekosystemen och döda fiskar och nyttiga mikroorganismer som är viktiga för vattnets hälsa.

Vad du kan göra:

Neutralisera före tömning: Använd en avkloreringsapparat för att bryta ner klor innan du släpper ut poolvattnet. Detta enkla steg kan göra stor skillnad för miljön.

Välj miljövänliga underhållsprodukter: Välj biologiskt nedbrytbara poolrengöringsmedel och minimera användningen av starka kemikalier som kan förvärra klors miljöpåverkan.

Hälsoproblem: Klor och cancer
Klor är effektivt för att desinficera vatten, men dess biprodukter, kloraminer och trihalometaner (THM), är kopplade till potentiella hälsorisker. Dessa föreningar bildas när klor reagerar med organiskt material, som svett, hudceller och oljor, och är kända för att vara cancerframkallande i höga koncentrationer.

Studier tyder på att långvarig exponering för klorerat vatten kan öka risken för vissa cancerformer något.

blåscancer: En studie från 2021 i Journal of Environmental Research noterade en potentiell korrelation mellan långvarig exponering för klorerat vatten och en förhöjd risk för blåscancer. Risken är särskilt oroande för personer med högre exponering, såsom tävlingssimmare och simmare i bassänger.

Oro för bröstcancer hos kvinnor: Även om direkta samband inte är avgörande, föreslår vissa forskare att vissa THM kan störa hormonbalansen, en faktor som potentiellt är kopplad till risker för bröstcancer.

Minska hälsorisker
Begränsa tiden i kraftigt klorerade bassänger, särskilt om du simmar dagligen.
Duscha alltid före och efter simning för att minska klorupptaget.
Använd skyddsutrustning som badmössor och skyddsglasögon för att minimera direkt exponering.
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Poolandvändaren skrivet september 05, 2025, 18:49:30:30
Hej alla,
Förstår Plums fundreringar här? Håller med helt här:
Tillförda kemikalier och bildade biprodukter. Skadar vår hälsa.
Den kropp vi har är bra på att hantera yttre kemikalier. Så inte alltid vi påverkas av dessa yttre kemikalier?
Men bra att vara medveten här om risker?
Sen som Plums säger finns det kemikalier som kanske kan orsaka cancer eller det ofödda barnert?
Tror att i ett privat bad är riskerna minimal angående risker här? Sen kommer det Plums pratar om?

Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Poolandvändaren skrivet september 06, 2025, 15:51:04:04
Hej alla,

Idag är jag mindre orolig över det vi tillför till badvatten och vilka biprodukter de bildar.

Helt klart att det finns risker här. Men jämför med allt annat vi utsätts för?
Tandkräm brukar innehålla något som PEG 1-12. Man kan kalla det för mikroplaster.
Kommer forskning som visar hur mycket mikroplaster vi får i vår kropp? Vi kan inte sluta borsta våra tänder?
Har längdskidor Vallade med det som klassas som PFAS idag. Omöjligt för naturen att bryta ner. Vidare har jag kläder, skor, tält mm. Som är impregnerade med PFAS.

Linsvätska innehåller samma biguanid som ett desinfektionsmedel för pool. Misstänks kunna orsaka cancer?

Tror ärligt att det är få poolägare som är orsak till cancer osv.

Nyligen kom en rapport om att alvedon och ipren kan orsaka antibiotikaresisten?

Så inte orolig poolägare här. Det man ska vara uppmärksam så man har pool är om någon får ont i öronen. Då är vattnet inte tillräckligt desinficerat. Troligen bakterier då?
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Poolandvändaren skrivet september 06, 2025, 16:39:04:04
Hej alla igen,

Vanligaste orsaken till att badhus luktar badhus är klor. Enligt mig är kiss största orsaken. Fritt klor i form av hypoklorit och hypokloritsyra lukar inte badhus. Bundet klor kan lukta.

Det många inte tänker på är att fritt klor är löst klorgas också. Detta luktar starkt klor.
Halten löst klorgas ökar när pH minskar. Har man veckopuckar som sänker pH kommer naturligtvis löst klorgas att öka.
Bifogar en ”vetenskaplig länk”
https://www.youtube.com/shorts/rO1cQIBabrs?app=desktop&si=6tVF8Gz90SFWZGDm&cbrd=1&cbrd=1

Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Plums skrivet september 15, 2025, 19:54:01:01
Det räcker att råka blanda flytande syra och klor så har du en giftig gas som ordakar några olyckor om året.
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Poolandvändaren skrivet september 16, 2025, 18:18:45:45
Hej Plums,
Det du nämner är den vanligaste orsaken till gasutsläpp på badhus? Man råkar blanda fel här.
Syra och klor. Blandas dessa direkt bildas klorgas.
Tror att Folkpool brukar nämna att lös upp i en typ hink och tillsätt pool. Tillsätt upplöst av....
Det här är för att förhindra sånt här.

Men det är inte hela sanningen här. Många säger sig vara känslig för klor? Oftast är det då bundet klor?
Vidare ju lägre pH blir dess mer löst klorgas finns det i vattnet.
Sällan ett problem här om pH inte blir för lågt?
Nu killgissar jag här?
En anledning varför alkalinitet som motstår pH-sänkning kan vara denna? Finns tabeller och grafer hur mycket som blir klorgas i ett badvatten. Jag är en som inte håller med branschen här med alkalinitet. För mig innebär den ett stort problem.

Så tillbaka till det jag tycker är viktigt?
Råd och riktlinjer så vattnet blir problemfritt?
Sen säkert vatten?

För lite diskussioner här? Så bra här plums....


Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Rickard skrivet juni 09, 2026, 08:21:44:44
Gammal tråd, men jag skummade genom den igen, min slutsats blir att jag nog kommer byta ut stora delar av mitt vatten i poolen varje år framöver.
Jag är inte direkt orolig för kloret, vi dricker ju vatten med nästan samma klorhalt som i en pool om vi dricker kranvatten, men alla andra kemikalier och mikroplaster som kan ackumuleras i vatten som inte byts ut, men där skapligt stora mängder varje år avdunstar och på så sätt koncentrerar eventuellt farliga ämnen som bildats eller anrikats i vattnet över tid.
Visst, men backspolar bort kanske 25% av vattnet varje år, men att byta ut minst 50% varje år tror jag inte är någon dum ide.

Vi har just satt upp ett pooltak och häromdagen (nyhetens behag) så badade vi under taket för att det var kallt och regnigt ute, upplevde att det var lite besvärande med klorlukten och kommer inte göra om det igen, det minsta man kan göra är ju att öppna dörren (1 X 2 meter) man märker direkt att det blir en mycket bättre luft under taket när man öppnar dörren.

I normala fall finns ju inga skäl att bada under tak, vi i alla fall badar i princip bara när det är vackert väder och då vill man ju inte ha pooltaket på, utom möjligen de som vill få ett skydd på solens UV-ljus och den cancerrisk det medför.

Egentligen skulle man hålla sig inne för att inte utsätta sig för en massa risker från vatten eller solljus, men inne finns ju formaldehyd och bromerade flamskyddsmedel i princip i allt vi sitter på eller rör vid.
Inte lätt försöka skydda sig mot alla  faror direkt, men rent generellt kan man väl säga att man ska försöka läsa på och hålla sig till de regler och riktlinjer som finns för kemikalier, säkerhetsdatabladen är en skapligt bra källa till information.

Min egen syn på saken för tillfället, kan ändras, är att försöka använda så få kemikalier som möjligt i vår pool, det innebär i praktiken CYA-fritt klor, och PH plus, det är det enda vi behöver för att ha fräscht vatten.
Jag kommer också börja byta ut större andel vatten varje år för att slippa anrikade kemikalier och restprodukter från urin, nedfall, klor, CYA, solskyddsmedel, kroppsoljor, eller annat som kan anrikas i vatten som sällan byts ut.

Egentligen borde pooltak i kombination med CYA-fritt klor vara det optimala, när man öppnar poolen käkar solens UV snabbt upp kloret och man badar troligen större delen av dagen i en klorfri pool.
När man sedan stänger så stiger nivåerna igen (möjligen med hjälp av lite CYA-fritt klorgranulat som boostar klornivån direkt efter bad.)

Synpunkter på det?

En annan sak med tanke på att "jag mår bra" efter mer än 20 år med pool, de första poolerna i vår by byggdes 1975 till 1980 och så vitt jag vet lever alla de som byggde dessa pooler fortfarande, utom en som dog i en genetisk sjukdom som plågat deras familj och gjort att i princip alla syskon dött relativt tidigt, han som dog nu (poolägaren) senast blev dock näst äldst i en skara av 9 barn, drygt 80 år.
51 år sedan de första poolerna i byn byggdes alltså.
Så nog finns det liiite erfarenheter alltid.

I jämförelse måste SPA-bad vara mycket "värre", där rekommenderas ju typ 3 gånger högre halter av klor, temperaturen är högre, och vattenvolymen mycket mindre, så anrikningen av kemikalier som beror på restprodukter måste bli mycket mer påtaglig.
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: nyburjare skrivet juni 09, 2026, 08:24:28:28
Därför jag backspolar 1-2 gånger i veckan avsett tryck
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Rickard skrivet juni 09, 2026, 08:36:43:43
Mmm, jag har varit snål och bara backspolat när det "behövts" för att trycket blivit högt, eller flödet dåligt, blir inte många gånger på en säsong.
Kanske 5-7 gånger för oss?
Och när det regnat så mycket att nivån blir för hög förstås.
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: ktd skrivet juni 10, 2026, 13:59:06:06
Jag behöver inte backspola mer än när det är nödvändigt för våra barn och grannars barn hoppar ur så pass mycket så det blir ”naturlig” omsättning. 😀

Men jag kanske skulle tappa ur mer vatten vid vinterstängning. Jag tappar bara ur precis under skimmern men för att, som du är inne på, byta ut lite mer för att bli av med mer skräpvatten. 🤷‍♂️
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: ktd skrivet juni 10, 2026, 14:06:48:48
det innebär i praktiken CYA-fritt klor, och PH plus,
Du kör väl med kalciumhypoklorit som jag? Det höjer pH (så vitt jag vet) och jag behöver ibland pH minus.
Veckopuckar (trichlor) sänker däremot pH.
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Poolandvändaren skrivet juni 10, 2026, 14:31:21:21
Hej,
Kör dagsklor och har bara pH- till hjälp här. backspolar inte för att sänka cya eller för att filtret är fullt. Bara en procedur för att spola ur kalk innan jag sänker pH. Gör jag inte det så slösar jag på sänk pH här.
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: nyburjare skrivet juni 10, 2026, 15:18:43:43
Hej,
Kör dagsklor och har bara pH- till hjälp här. backspolar inte för att sänka cya eller för att filtret är fullt. Bara en procedur för att spola ur kalk innan jag sänker pH. Gör jag inte det så slösar jag på sänk pH här.
dagsklor innehåller cya
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: ktd skrivet juni 10, 2026, 16:11:29:29
dagsklor innehåller cya
Inte Fixors. Jag kompliterar mina HTH Stick med några 20g dagsklor om det badas mycket.
https://vattenbutiken.se/dokument/sakerhetsblad/NITORDAGSKLOR_4.0_19462.pdf

Kodstycke: [Välj]
Beståndsdel Klassificering Koncentration

KALCIUMHYPOKLORIT
CAS nr: 7778-54-3
EG nr: 231-908-7
Index nr: 017-012-00-7
Ox Sol 2, Acute Tox 4oral, Skin Corr 1B, Aquatic Acute 1; M = 10; H272, H302,
H314, EUH031, H400
≥70 %

KALCIUMHYDROXID
CAS nr: 1305-62-0
EG nr: 215-137-3
Skin Irrit 2, Eye Dam 1, STOT SE 3resp; H315, H318, H335 ≥1 - <10 %

KALCIUMKLORID
CAS nr: 10043-52-4
EG nr: 233-140-8
Index nr: 017-013-00-2
Eye Irrit 2; H319 ≥1 - <10 %
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: ktd skrivet juni 10, 2026, 16:18:29:29
Hej,
Kör dagsklor och har bara pH- till hjälp här. backspolar inte för att sänka cya eller för att filtret är fullt. Bara en procedur för att spola ur kalk innan jag sänker pH. Gör jag inte det så slösar jag på sänk pH här.
Precis som jag då. Skönt att man inte är ensam i sitt hanterande. 😀
Obundet klor (cya-fritt) höjer pH och då behövs pH- ibland.
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Rickard skrivet juni 11, 2026, 07:26:35:35
Du kör väl med kalciumhypoklorit som jag? Det höjer pH (så vitt jag vet) och jag behöver ibland pH minus.
Veckopuckar (trichlor) sänker däremot pH.

Mmm, det är faktiskt lite märkligt, jag har aldrig behövt använda PH-minus på de 24 år jag haft pool, bara höj pH, jag tror vi har lågt pH nu också, men drar mig lite för att pytsa i allt för mycket då det SKA vara tvärt om egentligen.
Kan möjligen ha att göra med att vi aldrig har poolen täckt på vintern, så vi får ned all snö under hela säsongen i poolen, möjligen är nederbärden så pass sur att det krävs mycket ph plus för att komma till den nivå man bör ha.
Ska kolla lite mer på det där framöver och se om jag kan köpa nåt bättre än stickorna att mäta med, men just ph ska väl stickorna kunna hantera rätt exakt kan man tycka, det är ju inte direkt rymdteknologi att mäta PH med lackmuspapper.
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Rickard skrivet juni 11, 2026, 09:03:57:57
Har kollat upp det där med Snö i poolen, och det visar sig att det kan sänka både alkaliniteten och PH, låg alka gör dessutom PH svårkontrollerat, så jag ska ta tag i det där redan idag.
I början av min karriär vet jag att jag fick sätta i typ 15 kg bikarbonat för att få alka på önskad nivå, kom aldrig riktigt upp i de värden som skulle vara men vågade inte skopa i mer kemikalier heller.
Man hör ju nästan aldrig talas om att någon behöver tillsätta sådana mängder alka +?
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Poolandvändaren skrivet juni 13, 2026, 11:44:57:57
Hej!
Använder man klorinator, flytande natriumhypoklorit eller dagsklor/kalciumhypoklorit kommer tillsatsen höja pH. Är vattnet rent behövs inget som sänker pH. Det fria kloret sönderfaller till saltsyra och syrgas. Så tillsatsen av dessa klor återgår till det pH som var innan tillsats om vattnet är rent.

Är inte vattnet rent så ökar pH över tid.

Använder man kalciumhypoklorit så ska man inte titta på alkalinitet eller höja pH. Då bildas kalk och vattnet blir mjölkigt. Sen blir det svårt att justera ner pH.

CYA-baserade klor sänker pH.

Rickard kör både puckar (CYA-baserat klor) samt kalciumhypoklorit.
Vecko/Multipuckar är cyanusyrabaserade. Är vattnet rent kommer pH sjunka rejält. Är vattnet dåligt blir pH-minskningen lägre.

Normer och tid hur länge man ska backspola kommer från branschen. Handlar om att späda vattnet på CYA och inte behovet att rengöra filtret. Kommuners miljöinspektörer tycker att backspolning varje vecka enligt schema och viss tid. Kan vara bra då man har CYA-baserat klor. Då behövs det för att späda vattnet. Inte för att rensa filtret.

Har aldrig behövt backspola filtret pga. Att trycket ökar. Gör det enbart efter dammsugning av polen för att få bort kalk. Sen kan jag tillsätta pH-.
Om vattnet späds med regnvatten eller snö så minskar alkaliniteten. Luftens koldioxid mm. Gör vattnet surare.

Samtidigt spädning av CYA med öppen pool.
I en offentlig anläggning är det viktigt att alla värden med; temperatur, fritt klor och bundet klor stämmer.

Ingen myndighet tar ansvar för hur kloret verkar om det finns CYA i vattnet. Tar inte hänsyn till kemikaliernas verkan och dynamik.

Om våra myndigheter tillämpar hur fort mikroorganismer dör med hänsyn till desinfektionsmedel skulle bara klor accepteras.

Jag låter själv pH svänga här. Högre pH och kalk fälls ut och hamnar i filtret som jag kan backspola ut. Inväntar kloret när det närmar sig noll och tittar då på pH. Därefter tillsätter jag pH-.
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Poolandvändaren skrivet juni 14, 2026, 17:28:50:50
Hej alla,

Langeliers index handlar om vattnets sammansättning bildar och fäller ut kalk eller om kalk löses upp. Har gett upphov i begreppet balanserat vatten.

Ibland pratar man aggressivt vatten här.
Kommunala reningsverk brukar ofta höja pH innan vattnet släpps ut. Anledningen till detta är Langelier. Inte alltid smart? Det byggs upp beläggningar i rör och flödet minskar med vatten.
Själv vill jag inte ha ett balanserat vatten. Kan vara bra om det svänger och inte ligger konstant på alla mätbara värden?

Beror på vad man vill göra med vattnet.
Tex. Mjölkigt vatten kan bero på två saker. Bakterier eller kalk.

Rådet brukar vara att sänk pH. Löser allt tillfälligt. Vattnet blir kristallklart. Skrev någon gång att det är som att kissa i byxan? Känns bra i början sen blir det värre?

Har man mjölkigt vatten och det bero av kalk så försvinner inte detta från poolen genom att sänka pH. Kemin är kvar i vattnet. Ökar pH så blir det mjölkigt igen. Då passar man på att backspola här och sen sänka pH. Sänka pH innan backspolning är ett slöseri med kemikalier.
Mjölkigt vatten kan också bero på bakterier som trivs i en pool. Kalkhaltigt vatten eller bakterier kan ge mjjölkaktigt vatten. Det sista måste vattnet chockas med tex. Klor.
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Poolandvändaren skrivet juni 14, 2026, 17:49:28:28
Gör ett tillägg här.
Diklor eller spaklor eller snabbklor som används av oss är en reservkemikalie för kommuners vattenrening.
Kloret sitter på en mycket stabil molekyl som kallas cyanursyra (CYA). Svårt att bryta ner denna molekyl. Ganska harmlös. I vår kropp passerar denna utan att den påverkar något här.
Så ganska harmlös som kemikalie här.

När det gäller fritt klor har det varit fel i många år?
Dödar mikroorganismer. Fördelen här är antingen gör den det eller inte. Ger inte upphov till antibiotikaresisten.
Låg klorhalt kan göra det.

Att låta vattnet svänga kan vara bra här. Mycket bad och tillsätta klor och sänka pH. Detta för att få bort bundet klor som luktar badhus.
Finns mycket att berätta om här.
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Rickard skrivet juni 15, 2026, 07:17:42:42
Jag använder bara cyafritt klor under veckorna, sticks.
Däremot för chockkloreringen (som jag inte gör speciellt ofta) har jag använt folkpools schockklor, för att få lite CYA i vattnet, men det är ändå inte någon CYA detekterbart på mätstickan.
Har som sagt ALDRIG använt PH-minus, bara PH-plus under de 24 år vi haft poolen.
Tror t.o.m att jag har all PH-minus i hink kvar sedan 2002.
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Poolandvändaren skrivet juni 15, 2026, 12:21:43:43

Hej,
Ibland blandar man ihop det som kallas chockklor och snabbklor. Biltema är värst här? Man måste ange namnet på kloret på alla fyra nordiska språk. Där kan snabbklor heta chockklor på ett annat klor. Snabbklor är det som kallas för; diklor, spaklor och snabbklor.

Folkpools chockklor är kalciumhypoklorit. Ger inget tillägg av CYA här. Gissar att det är snabbklor du köper som är CYA baserad?

Vidare har du öppen pool med regnvatten som är lite surt.
Inget vatten i ett bad är exakt lika som i andra bad.
Men vi har alla gemensamma riktlinjer oavsett vatten.

Lustigt det du skriver om att aldrig använt pH-minus.
Något stämmer inte här?

Om du använder temposticks som är kalciumhypoklorit kommer pH att öka. Inte för dig.
Behöver du använda pH+ så är något fel här.
Berätta gärna hur, när och vilka kemikalier som används?
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Poolandvändaren skrivet juni 15, 2026, 20:07:03:03
Hej Rickard.

Får inte ihop kemin och det vatten du beskriver.
Med dina kemikalier du berättat om höjer alla pH.
Det här är alltid svårt med forum? Allt sägs inte här.

Påstår att Rickards vatten och metod med mätvärden här inte kanske är korrekt här.
Kemin är inte ens i närheten av detta här. Kemikalierna säger att vattnets pH kommer stiga. Men gör inte det?
Prova först att höja din alkakalinitet. Höj sen pH.
Här får man bekymmer om man inte tänker rätt.


Beskriv gärna dina mätningar och vad du mäter.Kemin stämmer inte överens med vad su beskriver.
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: ktd skrivet juni 15, 2026, 22:33:07:07
Som jag förstår Rickard så används bara mätstickor. Jag upplever mätstickor som ytterst oexakta och använder knappt stickor längre.

Jag kör oftast med Biltemas testare med snabblösande tabletter för pH & klor men när jag ska testa mer exakt och andra värden kör jag med en PoolLab 2.

Digitala instrumentet upplever jag som mycket mer exakt och kan visa en relativ stor skillnad mot stickor och pH mot snabblösande tablettestet. Klor med snabbläsande tabletter upplever jag väldigt nära digitala mätningen.

Rickard, du kanske kan låna ett digitalt instrument som dubbelkoll mot dina mätningar?
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Rickard skrivet juni 17, 2026, 08:24:17:17
HAr beställt en sån där pool lab 2 nu, men min erfarenhet är att stickorna fungerar helt OK när jag jämfört med tabletter, och när grannen varit här man sin proffsutrustning (jobbade tidigare med SPA-bad).
Om ALLA påstår att Ph ska stiga och det trots det visar lågt för mig kan det väl ändå vara värt en slant att få lite säkrare mätvärden.

På tal om det så är jag ju gammal, har fyllt 60 år, och har bestämt mig för att jag har tillräckligt mycket pengar på banken för att klara mig livet ut, har satt ett tak på hur mycket det får bli på Avanza-kontot, och när det går över så ska det köpas upp eller ges bort.
Det kommer glädja både mig och andra.
En testutrustning är bara ett exempel på allt jag kunnat köpa sedan jag tog beslutet.
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: ktd skrivet juni 17, 2026, 21:18:00:00
Ska bli intressant att följa detta. Tycker det är märkligt men spännande att dina värden (iaf pH) går åt ”fel” håll. 😀
Tänkte på den här tråden idag när jag tillsatte pH minus efter ett par veckor med ostabilt klor.
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Poolandvändaren skrivet juni 18, 2026, 13:29:33:33
Hej,
Nu förstår jag här angående Rickards pool.
Han har en öppen pool som utsätts för regn och snö. Det här är normalt sätt surt.
Måste vara en hel del regn i Piteå. Annars hade du behövt sänkt pH. Eller så badar ingen i din pool längre?
Kloret kommer då att sönderfalla och inte förbrukas.
Så mycket regn och det badas sällan i denna pool är min slutsats.
Håller med om att stickor inte ger rätt värden här. För att finlira lite så är detta instument bra.
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Poolandvändaren skrivet juni 18, 2026, 13:35:20:20
Som KTD säger som snabblösande tabletter för klor att de visar ganska bra här.
DE gröna DPD 1-tabletterna visar sällan fel.
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Poolandvändaren skrivet juni 18, 2026, 13:44:44:44
HAr beställt en sån där pool lab 2 nu, men min erfarenhet är att stickorna fungerar helt OK när jag jämfört med tabletter, och när grannen varit här man sin proffsutrustning (jobbade tidigare med SPA-bad).
Om ALLA påstår att Ph ska stiga och det trots det visar lågt för mig kan det väl ändå vara värt en slant att få lite säkrare mätvärden.

På tal om det så är jag ju gammal, har fyllt 60 år, och har bestämt mig för att jag har tillräckligt mycket pengar på banken för att klara mig livet ut, har satt ett tak på hur mycket det får bli på Avanza-kontot, och när det går över så ska det köpas upp eller ges bort.
Det kommer glädja både mig och andra.
En testutrustning är bara ett exempel på allt jag kunnat köpa sedan jag tog beslutet.
Hej Rickard,
Vad gjorde jag med pengar här?
Köpte sensorer att placera i poolen för att förstå vad som händer och när det händer.
Kostade mig över 100000kr.
Att inte gissa och tro på allt här?

Idag har jag slutat gissa. Testresultat och teori stämmer ganska bra överens här.

Har aldrig fått tabletter, stickor eller digitala instrument att visa lika.

Tror att biltemas kit är bäst för klor och pH här. Vidare billigast.

Men man måste också ha värden för bundet klor. Där kompletterar en pool-lab bra.
Vidare med cya om det finns i vattnet.
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Poolandvändaren skrivet juni 18, 2026, 13:51:58:58
Med ett pooltak kommer du se samma som KTD skriver om.
Din kemi kommer att ändras här. Exakt som KTD beskriver.
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Poolandvändaren skrivet juni 18, 2026, 14:09:37:37
Första året med pool var utan bekymmer. Körde då veckoklor (cya-baserat).
Andra året katastrof.
Kloret kunde inte göra sitt jobb som desinfektion här. För mycket cya i vattnet.
Var här jag bytte till det som kallas stasbiiserande klor mot otabiliserande,



Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: nyburjare skrivet juni 18, 2026, 16:01:09:09
Brukar köra med ostabiliserat klor ca 1 gång av 3-4 , de övriga vanliga puckar med cya , samt backspolar ut ca 300-400 liter varje vecka . har aldrig haft högt cya
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Poolandvändaren skrivet juni 18, 2026, 17:40:14:14
Hej,
Tror Nyburjare funnit en balans mellan fritt klor och CYA. Erfarenhet är bättre än teori.

I mitten av 70-talet skriver en student från Harvard om hur mycket är egentligen är fritt klor då cya finns närvarande. Han tog 12-13 kemiska jämvikter och började räkna.

På 2000 talet uppmärksammas detta i fram för allt USA. Vad är det optimala CYA i en pool. Finns inget optimalt här. Det är dynamiskt. Uppmätt fritt klor i relation till uppmätt CYA.

Här finns två modeller;
Den senaste är om ett riskvatten.
Kvoten CYA/Fritt klor Når 20.

Eller 7,5%-modellen.
Som exempel är CYA 100 ppm. Då är nollnivån för fritt klor uti från beräkningar. Betyder om man har 100 ppm CYA så är den verkliga fritt klor nivån noll då man uppmäter 7,5 ppm här.

Med denna klornivå bryter man mot alla riktlinjer här. Allt detta är från USA och deras riktlinjer för dricksvatten och bad. Normer och regler tar inte hänsyn till att CYA finns närvarande.
CYA är bra för det skyddar det fria kloret att brytas ner i en öppen pool där det bryts ner av solens UV-strålar.

Men;
Mer cya dess sämre desinfektion.
Vidare måste man ta hänsyn till CYA då man chockar sitt vatten.
Ex.
1 ppm bundet klor och 100 ppm CYA.
För att få bort 1 ppm bundet klor krävs enligt normen tillsatt klor på 10ggr som då blir 10 ppm fritt klor ska tillsättas. Sen måste man också komma upp i en nollnivå på 7,5 ppm.
Totalt tillsätta motsvarande 17,5 ppm.
Det är nu alla regler, värden och normer spårar ur.
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Rickard skrivet juni 19, 2026, 07:16:36:36
Hej,
Nu förstår jag här angående Rickards pool.
Han har en öppen pool som utsätts för regn och snö. Det här är normalt sätt surt.
Måste vara en hel del regn i Piteå. Annars hade du behövt sänkt pH. Eller så badar ingen i din pool längre?
Kloret kommer då att sönderfalla och inte förbrukas.
Så mycket regn och det badas sällan i denna pool är min slutsats.
Håller med om att stickor inte ger rätt värden här. För att finlira lite så är detta instument bra.

Piteå toppaqr solligan varje år, och det finns nog väldigt få pooler där det badas mer än i vår, det är hela släktens pool, och ofta många som badar, möjligen kan det vara därför som Ph sjunker?
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Rickard skrivet juni 19, 2026, 07:18:09:09
Som KTD säger som snabblösande tabletter för klor att de visar ganska bra här.
DE gröna DPD 1-tabletterna visar sällan fel.

Som sagt, jag har jämfört mina stickors resultat även med rena proffsutrustningar och det stämmer bra.
Självklart fungerar stickorna bra på både klor och Ph, det är ju de enklaste sakerna i världen att göra "lackmuspapper" för.
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Rickard skrivet juni 19, 2026, 07:19:45:45
Med ett pooltak kommer du se samma som KTD skriver om.
Din kemi kommer att ändras här. Exakt som KTD beskriver.

Det enda jag sett "Med pooltak" är att massor med vatten kondenserar under taket och rinner ut vid sidan av poolen, verkar bli runt 1 cm/dygn som försvinner, kanske något mindre,
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Poolandvändaren skrivet juni 19, 2026, 10:07:31:31
Hej Rickard.

Du har rätt i att mycket vatten kondenseras mot pooltaket. Tror inte det är 1 cm per dygn.
Har ändå funderat som dig här angående kondens.

Har i några år funderat över en dropplist för att vattnet ska kondenseras i poolen och inte på skenorna.
Kondensen medför i skenorna att både bakterier och alger trivs i skenorna. Detta åtgärdar två problem.
1. vattnet försvinner inte lika fort från poolen.
2. Man slipper mikroorganismer på sina skenor.
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Rickard skrivet juni 22, 2026, 07:49:00:00
Vårt tak är ju rätt platt på mitten, så det enda vatten som kondenserar och rinner ut är på sista biten där välvningen av taket är rätt påtaglig, och där hjälper det inte med en list, det vattnet kommer ändå droppa ned, på poolsargen, utanför poolen eller i skenorna.
Egentligen skulle det varit tvåglas på den sista biten där det som kondenseras rinner ut utanför poolen, d et borde inte vara så svårt att få till kan man tycka, utmaningen är väl att det inte ska bli kondens, alger och skit mellan glasen om man säger så.
Kanske skulle det täcka med någon typ av film som gör att den del av plasttaket håller lite högre temp än resten, då skulle det nog inte kondensera där alls, eller i vart fall inte lika mycket?
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Poolandvändaren skrivet juni 22, 2026, 14:08:44:44
Hej,
Funderar över pooltak? Ärligt är det så ofta kondens vid pooltak. Kanske svart folie som på bilars rutor.
Så du har nog rätt här. Alla småfåglar kommer till våra skenor för att dricka vatten. Så en bättre lösning bör tas fram för kondens som hamnar i skenor. Där byggs det upp med alger och baktererier.







Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Rickard skrivet juni 25, 2026, 08:26:44:44
Har fått hem min pool-lab 2 nu och testat ett par gånger, ,klorhalten var 1.8, Ph 8,0/8,2 (Gjorde två tester på Ph) och alkalinitet 102.
Så mitt Ph var högt för första gången sedan vi byggde poolen 2002, troligen tack vare pooltaket och att inget regnvatten kunnat försura poolen.
Tillsatte 1 kg som jag hade klvar sedan vi byggde poolen, hårda klumpar, men löste upp sig fort.
Får mäta igen idag, och åka och handla en hink, kan nog behövs några kg till innan det ligger på 7,4 eller nåt sånt.

Lite imponerad över mätaren faktiskt, om den nu stämmer, inte krångligt alls.
Men manualen var obegriplig, tur man pysslat med styr/regler och testutrustningar i större delen av sitt liv så man kunde improvisera lite.
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Poolandvändaren skrivet juni 25, 2026, 13:22:51:51
Hej Rickard,

Instrumentet är bra är ingen tvekan. Kan vara bra att ha typ en kryddmortel där dpd 1 och DPD3, mortlas till pulver innan.
DPD1=fritt klor, DPD3 är totalklor.
Anledningen är att det är samma molekyl som ger färgen för båda här. Dessa är hårda och svåra att lösas upp. Kan ta tid innan hela tabletterna är upplösta.
Tiden är viktig vid fritt klor- och totalklormätning. Inom en minut kommer bundet klor färga frittklormätningen. Kallas för fantomklor. Då är det lätt att tro att man inte har bundet klor. Så smart att mortla denna (svart markering på dessa tabletter) så att fritt klor mätningen går fort.
När pool-labb 1.0 kom testade jag denna.
Då fick man ändra lite i programvaran. Parametrarna man kan mäta har inte samma enheter i alla länder.
Det är åtgärdat nu.

Denna är riktigt duktig med stor säkerhet att även mäta CYA.
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Poolandvändaren skrivet juni 25, 2026, 13:25:57:57
Folkpool har lite bra videor osv här.
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: nyburjare skrivet juni 25, 2026, 14:19:43:43
Folkpool har lite bra videor osv här.
var ? länk ?
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Poolandvändaren skrivet juni 25, 2026, 15:22:29:29
Hej,
Försöker undvika länkar. Men du frågar så här kommer en länk.
https://www.google.com/search?sca_esv=f9ea728914227c9b&udm=7&fbs=ABfTbFUyxjQn9bne4DuflY2dNqqKav0-PmXFQRd8bhztzVbYo_O_t9ht2KbPwG4dd2mwFJMn2jhnJkm7RJbW92s2xDuAcHqGsv1t3paL1DQq7u4MEp-4tXrgtgFMMB420yMQPyyrfa17pL6zngiSXfTu46cIzV2Cfae6smHFS-Q-Eu9tTVl1uEloEef8uSFCsvxaa1JYg_QsEs1tlqK7qdrKmGzPWG8QCw&q=pool+lab+1+folkpool&sa=X&ved=2ahUKEwil_ZXpvaKVAxUAAhAIHYtiDYgQtKgLegQIExAB&biw=1232&bih=634&dpr=1.5#fpstate=ive&vld=cid:4e50e81c,vid:bRbhBOZ6eE4,st:0
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Poolandvändaren skrivet juni 25, 2026, 15:37:50:50
Hej,
Själv har jag inget med Folkpool att göra. De finns som sponsor på forumet.
Under många år har jag granskat råd och riktlinjer här. Alltid varit kritisk. Enligt mig ligger nog detta företag närmast sanningen för råd här. De har blivit duktigare med åren här. För att hitta liknande här måste man hitta andra forum.
Nu för tiden försöker jag undvika företag och länkar.
Så beröm här till de som ändrar råd och riktlinjer. Hade önskat att MSB gjort lika här men inte.
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Rickard skrivet juni 26, 2026, 08:15:55:55
Jo, tabletterna var lite svåra att få sönder och lösa upp, men det följde med rätt bra spattlar som man kan rotera för att vispa runt i test-tuben.
Första gången såg jag att det satt fast lite rester från tabletten för Ph på Spatteln, det var därför jag mätte två gånger, och det blev 0.2 högre med helt upplöst tablett.
Alltså viktigt att man inte slarvar, förstås.

Tror inte jag behöver DPD3 med tanke på att jag har Cyafritt klor och nästan 0 CYA i poolen.
(Och ingen nämnvärd klorlukt i poolen)
Men jag kanske provar någon gång när jag har lite att göra.
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Poolandvändaren skrivet juni 26, 2026, 12:40:26:26
Jo, tabletterna var lite svåra att få sönder och lösa upp, men det följde med rätt bra spattlar som man kan rotera för att vispa runt i test-tuben.
Första gången såg jag att det satt fast lite rester från tabletten för Ph på Spatteln, det var därför jag mätte två gånger, och det blev 0.2 högre med helt upplöst tablett.
Alltså viktigt att man inte slarvar, förstås.

Tror inte jag behöver DPD3 med tanke på att jag har Cyafritt klor och nästan 0 CYA i poolen.
(Och ingen nämnvärd klorlukt i poolen)
Men jag kanske provar någon gång när jag har lite att göra.
Hej Rickard,
Gjorde tidigt tester med pool-lab-1.0.
Riktigt bra är den och den senare modellen.
En av testerna jag gjorde här var att låta en van användare av instrumentet testa fritt klor. Vidare en laboratorietekniker som följde manualen. Teknikern gjorde enligt manualen med att finfördela dpd1 och jag malde tabletten innan.
Vi fick olika resultat här på denna mätning. Teknikern 2,1ppm, van användare 2,4ppm och jag 2,8ppm.
Stor skillnad här.
Skillnaden är tiden och hur mycket fritt klor man har.
En klorhalt över 2ppm kan bleka reagensens färg dess längre mätningen pågår. Kan vara bra att späda sin provtagning innan test.
Sen om man tar för lång tid på sig för att lösa upp tabletten i instrumentet och man har bundet klor kommer det att se ut som fritt klor.
1 minut bör man max ta på sig för fritt klor mätning. Är ofta därför jag rekommenderar Biltemas enkla kit här. Snabb mätning.



Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Poolandvändaren skrivet juni 26, 2026, 12:49:43:43
Mmm, det är faktiskt lite märkligt, jag har aldrig behövt använda PH-minus på de 24 år jag haft pool, bara höj pH, jag tror vi har lågt pH nu också, men drar mig lite för att pytsa i allt för mycket då det SKA vara tvärt om egentligen.
Kan möjligen ha att göra med att vi aldrig har poolen täckt på vintern, så vi får ned all snö under hela säsongen i poolen, möjligen är nederbärden så pass sur att det krävs mycket ph plus för att komma till den nivå man bör ha.
Ska kolla lite mer på det där framöver och se om jag kan köpa nåt bättre än stickorna att mäta med, men just ph ska väl stickorna kunna hantera rätt exakt kan man tycka, det är ju inte direkt rymdteknologi att mäta PH med lackmuspapper.
Hej Rickard,

Stickor är inte alltid så exakta här. De ger någorlunda värden.
Inga jag skulle helt lita på. Nu har du ett instrument som visar andra värden.
Litar mer på detta instrument en dina stickor.
Titel: SV: Cyanursyra
Skrivet av: Poolandvändaren skrivet juni 26, 2026, 16:49:32:32
När man mäter med stickor och parametrar. Alltid från vänster med första värdet. Har att gör med att Färgen förändras över tid. Väntar man för länge ändras värdena här med färgen. Så stickorna och det man avser att mäta är snabbt första, andra osv.