Allt om pool, Poolforum!
PoolForum - swimmingpooler => Teknik => Ämnet startat av: Dimitris76 skrivet juni 09, 2017, 11:22:22:22
-
Hej!
Ny säsong - ny läckage!
Poolägarens öde antar jag...
Det läcker från någon muff i anslutning mellan PVC-rör och PEM-slang (se rostad ring i bifogad bild!)
Min fråga är: vad är det som jag har här? Är de vanliga kompressionskopplingar av gammaltyp?
Skulle jag kunna enkelt byta till en ny PVC adaptor som den här: https://www.poolklor.com/produkt/pvc-adaptor-hona-50-1%C2%BDinv/ om jag håller fast metallmellanstyck för att undvika rotation?
Är det OK även om den nya delen inte är metallförstarkande?
/Dimi
-
Är det inte så enkelt som att demontera och göra rent från gammalt torkat lin samt återmontera med nytt lin/gängpasta eller gängsnöre? Är det en metallring runt en plastkoppling? Får du stopp på läckan så rostar det nog inte mer. Vill du byta så gäller det bara att förstå vilken gänga det är. Troligen rörgänga och att det räcker att mäta diametern?
http://www.hpb.se/faq-kategori/43-info/237-rordelar-dimension
Jag skulle nog försöka att mäta även gängans stigning och övertyga mig om att jag har hittat rätt gänga.
-
Precis var läcker det ? Är det där PEM-slangen går in i kopplingen eller är det nere vid gänggången mot plastkopplingsdelen ?
De PEM-kopplingar du har kallas ibland för easyflo och har en dragmutter, en konisk nedhållningsring, en platt mässingsring och en o-ring av gummi. Du kan alltid prova att dra den hårdare om det läcker upptill på din bild. Men ett problem kan vara att o-ringen med tiden kan bli platt så att ingen åtdragning hjälper. Då behövs en ny o-ring, inte alltid så enkelt att hitta eftersom detta är gamla kopplingar. Vi lyckades efter mycket letande hitta en när det läckte i vårt vattensystem.
Gängorna är alltid rörgängor, några särskilda fingängor förekommer inte i de här sammanhangen. Men ditt stora problem om du byter kopplingen är att längden på det hela kan bli en annan en vad du har. Dina slangar verkar ju helt ingjutna upptill så du har ingen justeringsmöjlighet i slangen.
Den lilla rosten på ringen saknar betydelse, men du måste ju få ditt system tätt.
-
Tack för svaret!
Jag har läst någonstans att bra kvalitets konisktgängade muffar skall ha en metallring för förstarkning - för att inte splittra plasten om man drar för mycket.
I mitt fall läcker det från genomrostade metallringen (se blå pil!) verkar som. Metallen som är ingjutnad i plast har expanderad när den rostade och spruckit isär plast. Gängen känns torr och mäter ca. 50mm i extern diameter - alltså 1-1/2" eller R38.
Jag tänker hålla stilla metalldelarna som är markerade med röda punkter och skruva lös och byta den grönmarkerade plastmuff för att inte störra den gamla kompressionskopplingen. Jag skall dra försiktigt med handen först plus en varv till - Tangit gängsnörre på gängorna...
MÅSTE man använda metallförstarkade PVC-delar här?
Skulle man kunna externförstarka plastdelen genom att spänna en rostfri slangklämma över gängande yta (se röd pil!)?
-
Vad är upp och ned på din bild ? Tittar jag direkt i är den åt ett håll, dubbelklickar jag och öppnar bilden på riktigt så är den tvärs om ??
Att kopplingen skulle spricka p.g.a. utvidgning av ringen tror jag inte på - den har ju motkraft inifrån. Om det finns en spricka under ringen så har den troligtvis antingen uppstått genom för hård dragning av gänggången eller om vatten i röret har frusit vintertid,ringen har sedan rostat genom utsipprande vatten. Nej något måste att ha metallring är det väl inte - det är ju inte så höga tryck i rören, så det handlar ju om att inte ta i för hårt vid monteringen.
En slangklämma kan l ge ett visst mottryck,men viktigare är nog att inte dra ihop det hela alltför våldsamt.
-
En slangklämma gör nog större skada än nytta då trycket är ojämnt fördelat. Såna kopplingar har ju många använt i många år utan några slangklämmor.
-
Vad är upp och ned på din bild ? Tittar jag direkt i är den åt ett håll, dubbelklickar jag och öppnar bilden på riktigt så är den tvärs om ??
En slangklämma kan l ge ett visst mottryck,men viktigare är nog att inte dra ihop det hela alltför våldsamt.
Första kort var taget uppifrån. Rören är alltså liggande och PEM-slangen kommer från väggen. Jag har det först att förstå hur bildorientering funkar på detta forum...
TommyC,
visste inte att slangklämmor klämmar asymmetriskt? Jag trodde att de applicerar ett ungefärligt koncentriskt tryck rund periferin... Kan du utveckla lite mer?
Dimi
-
visste inte att slangklämmor klämmar asymmetriskt? Jag trodde att de applicerar ett ungefärligt koncentriskt tryck rund periferin... Kan du utveckla lite mer?
Jag tänker på att den del där skruven går in och som spänner ihop bandet har ett utstick mot centrum. Utsticket kommer att punktmässigt trycka hårdare än vad bandet gör och dessutom är det en liten lucka där det inte är något tryck alls. Det är svårt att avgöra om detta är något problem eller inte men kopplingarna är inte konstruerade för att behöva någon slangklämma så enklast är att använda kopplingarna som avsett.
-
Stort problem!
Poolen är nästan tom nu och jag börjar plocka isär reningsverket. Det var bra att jag har inte snålat med ventiler och unioner för det gjörde jobbet mycket enklare.
-
När var det dags att skruva lös den läckande rostiga kopplingen släppte den bara lös...
-
Det verkar att 38 år av varmt högt klorinerade vatten har ätit upp och förtunnat metallkopplingen såpass mycket att utvändiga gänga har gått sönder! ::)
Rester av metallgänga kan dras ut ur plastmuffens invändiga gängar...
-
Här är metallkopplingens rester...
-
Måste kännas skönt att byta den O0
Tänker du i förebyggande syfte byta även de andra, tänker mest på bottenavloppets koppling? Kan ju bli en del vatten i huset om den ger upp.... :o
-
Måste kännas skönt att byta den O0
Tänker du i förebyggande syfte byta även de andra, tänker mest på bottenavloppets koppling? Kan ju bli en del vatten i huset om den ger upp.... :o
Jag vet! Det var min största rädsla.
Jag byter allt till PEM-kopplingar i plast. Jag måste bara köpa en stor skiftnyckel med grippvid 65mm för kopplingarna sitter som en berg...
-
Skönt att byta ut de gamla dåliga kopplingarna. Stor skiftnyckel låter dyrt. Kedjerörtång fungerar troligen bra och är användbart även till annat. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Kedjerortang-2000018460/
-
Τack för tipset! O0
Jag åker dit nu - det stänger kl. 20!
-
Back to business!
-
Håller tummarna att det funkar O0
-
De funkade utmärkt! Stort Tack igen!
Den vita plastmellanstyck var såpass åldrat - den fragmenterades direkt när jag tog den med polygriptången...
Nytt problem...
Första installatoren har snålat med PEM-slangen och har kappat den för kort.
Räcker det med 47mm längd som sticker ut ur väggen?
Jag har beställt de här kopplingarna:
https://www.poolklor.com/produkt/pem-slangkoppling-rak-50mm-till-1½utv/
-
Svår fråga men det är inte omöjligt att 47 mm räcker. PEM-slangen ska bottna i kopplingen. Det sitter en O-ring som ska täta runt PEM-slangen. Kanske vågar man pruta lite på bottnandet men slangen måste i alla fall gå förbi O-ringen med tillräcklig marginal vad nu det är. Blir det problem så kan du ju kratsa ur väggen lite.
Edit: En sak till: det ser ut som att din slang har en intryckning liksom min hade (efter en gammal slangklämma). Jag slipade försiktigt runt om för hand med sandpapper för att jämna ut "diket" i slangen. Det måste vara jämnt där O-ringen hamnar för att det ska bli tätt.
-
Vet ni om det finns det någon .pdf med tekniska ritningar och dimensioner av en rak PEM-koppling?
De kommer i alla fall på måndag. Jag håller tummarna... :-X
-
Annat märke men måtten kanske är ungefär lika:
https://www.gpa.se/sv-SE/produkter-sv-se/Industri/PE/Rorkopplingar______gangrordelar/Magnum/ZFP______Koppling___rak___inv___ganga (https://www.gpa.se/sv-SE/produkter-sv-se/Industri/PE/Rorkopplingar______gangrordelar/Magnum/ZFP______Koppling___rak___inv___ganga)
Annan lösning är ju att elsvetsa dit en skarv:
https://www.gpa.se/sv-SE/produkter-sv-se/Industri/PE/Rordelar/Elsvetsmuffdelar/MELA______Elsvetsmuff___SDR11___SDR74______d315mm (https://www.gpa.se/sv-SE/produkter-sv-se/Industri/PE/Rordelar/Elsvetsmuffdelar/MELA______Elsvetsmuff___SDR11___SDR74______d315mm)
då behövs 54 mm ( krafsa ur lite ur väggen)
Färdig med 90 böj men nu börjar kopplingarna kosta + att du behöver en låna/hyra en elsvetsmaskin förstås:
https://www.gpa.se/sv-SE/produkter-sv-se/Industri/PE/Rordelar/Elsvetsmuffdelar/GEFLOA______Elsvetsvinkel___90___med___inv___ganga___i___massing (https://www.gpa.se/sv-SE/produkter-sv-se/Industri/PE/Rordelar/Elsvetsmuffdelar/GEFLOA______Elsvetsvinkel___90___med___inv___ganga___i___massing)
50×1 1/2 50 GEFLO-A 050-R040 2430983 1.079 kr + moms
När jag själv byggde maskinrummet satte jag en ventil mellan PEM och PVC, just för att slippa en massa gängor(skarvar m.m.), syns i denna bild (övre blåa ventilhandtag på väggen) när maskinrummet byggdes:
(http://familjenlindstrom.se/images/poolforum/teknikrum23.jpg)
-
Elsvetsning är en alternativ fast jag vill gärna ha ventiler med unioner som jag kan lätt lösa om jag vill plocka isär systemet för underhållning, reparation, osv...
Det 90-gradiga böjt är inte bara onödigt dyrt utan det kommer med metallmutter som jag vill helst undvika.
-
Mina ventiler har unioner O0
https://www.gpa.se/sv-SE/produkter-sv-se/Industri/PE/Kulventiler/VEE___vatten/VEEBEV___-___PVC___med___PE___andar (https://www.gpa.se/sv-SE/produkter-sv-se/Industri/PE/Kulventiler/VEE___vatten/VEEBEV___-___PVC___med___PE___andar)
Sen byter man bara kragen till PVC på andra sidan (mot maskinrummet).
(http://familjenlindstrom.se/images/poolforum/ventil.png)
-
Nu har alla grejer kommit och jag kan fortsätta och plocka ner de gamla kopplingar.
35m lång poolinstallation och de har snålat med några cm inomhus...
Titta på de här stumparna! Så förbannat. >:( >:D
-
Arbetet fortsärter fast det är jobbigt och går väldigt långsamt.
Det verkar att väggens ytliga 4cm består av ultrahård betong som går ej att spricka - inte med min lilla hammare.
Jag borrar först flertal hål med slagborr sedan rivar jag ner resterna med mejsel o hammare...
-
Det var ren tortyr men nu är det färdigt.
-
Jag slipper PEM-rörens utsida först med 180-grit och sedan 400 sandpaper per TommyCs rekommendation. Sedan torkar jag dammet och de känns släta och rena.
-
Här ligger allt monterad klart.
Jag smörjade kopplingens interna O-ringar med fettet som kom med annan poolutrustning. Den är klibbigt och innehåller silikon. Jag hoppas det inte var fel... <hmm>
-
Har du möjlighet att temporärt täta/plugga kopplingen till vänster som var bottenutlopp om jag inte minns fel ,och sedan fylla poolen med bara lite vatten så kan du ju testa att det verkar tätt?
-
Too late... :-X
Allt är ihop limmat nu och jag håller på fylla poolen!
Hitills ser jag inget läckage - håller tummarna! <antman>
-
Det läcker... :'(
Från exakt samma ställe som tidigare. Från gängen mellan PEM-koppling och den gråa PVC-muffen.
Nu måste jag sakta tömma poolen igen för att skruva lös först bottenavloppets muff för att få plats för att rotera mellersta (bräddavlopp) muffen och till slut skruva lös läckande inloppsmuff... >:(
Är det någon ide att installera man O-ringar där som hane bottnar in i muffen med invändiga gängar?
-
Det är inte så enkelt att du bara ska dra lite hårdare? Jag har för mig att jag drog ganska hårt och att jag fick använda kedjerörtången för att orka då mina PEM-slangar kommer ut nära väggen i pumprummet. Det ser ut som att du har väldigt svårt att komma åt att dra tillräckligt hårt.
-
Det är inte PEM-kopplingarna som läcker.
Det läcker mellan PEM-kopplingens hane och PVC-muffens honagängar - trots gängsnorret...
Jag tror att problemet är just det - att jag drog för hård. Jag läser på nätet att gängade plastkopplingar skall dras "finger tight" sedan 1 till max 2 varv till med vertyg.
Jag är gråtfärdig nu... :'(
-
Hmm, ja du verkar ju ha gjort det mesta rätt här. De få plastgängor jag har gjort var också med gängsnöre:
http://www.loctite.se/sa-haer-anvaender-man-loctite-55-6929.htm (http://www.loctite.se/sa-haer-anvaender-man-loctite-55-6929.htm)
och visst drog jag ganska hårt med verktyg. Dock drar man ju inte gängan i botten utan lämnar ett par varv gängor klar, så att gängsnöret får göra tätningen och en chans att efterdra vid behov.
Ser du några sprickor i plasten eller andra deformationer där det läcker? Annars skulle jag prova med mer gängsnöre och försöka igen.
-
Det finns pluggar s k vinterpluggar som passar i inlopp och skimmer. Skaffa sådana så slipper du tömma eller sänka vattennivån. De ser ut på lite olika sätt beroende på fabrikat på prylarna.
-
Ser du några sprickor i plasten eller andra deformationer där det läcker? Annars skulle jag prova med mer gängsnöre och försöka igen.
Jag gör ett försök till...
Skall jag prova med:
a. Enbart snöre igen?
b. Snöre och Loctite MR 5923 som jag köpte idag från Vertygsboden?
c. Bara Loctite?
Data sheet står här:
http://www.capraraimola.com/documenti/documenti_articoli/48/MR%205923-EN.d1479749042.pdf
/Dimi
-
Det finns pluggar s k vinterpluggar som passar i inlopp och skimmer. Skaffa sådana så slipper du tömma eller sänka vattennivån. De ser ut på lite olika sätt beroende på fabrikat på prylarna.
Vid nästa provtillfälle fyller jag bara ett par cm först sedan testar jag. Jag dra och filtrera vatten mellan bottenavlopp och inloppet.
-
Om det finns ett bottenavlopp som i detta fall så fungerar i de flesta fall inte vinterpluggsstängning eftersom det oftast inte går att plugga bottenavloppet och det ligger ju lägst ned.
-
Det är väl bara att lägga en bit mjuk plastfilm över botteavlocket som får suga fast om maskinrummet inte ligger för högt förstås. Det blir säkert en del dropp men det kanske det är värt.
-
Nu är poolen helt töm så det läcker ingenting in i maskinrummets sida.
Min fråga är:
Monterar jag gängsnöre MED eller UTAN Loctite MR 5923 ???
-
Jag använde ventiler med klämkoppling i ena ändan och unionkoppling med 50mm lim-muff i andra ändan. Kanske lite sent att ändra nu men det är väldigt praktiskt att ha avstängningsventiler direkt mot PEM-slangarna.
https://www.poolstore.se/p/kulventil-med-klamringskoppling-50mm-x-50-lim/
Gällande vad man ska ha på gängorna så finns det varierande erfarenheter här. Jag och flera andra har använt vanlig gängtejp utan problem medans andra avskyr gängtejpen. Är man inte van vid tejpen så är det fel ställe att öva på. Loctite har jag aldrig behövt använda då tejpen funkat bra för mig.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11292.0;all
-
Jag använde ventiler med klämkoppling i ena ändan och unionkoppling med 50mm lim-muff i andra ändan. Kanske lite sent att ändra nu men det är väldigt praktiskt att ha avstängningsventiler direkt mot PEM-slangarna.
Precis så har jag också och då har du möjlighet att stänga av enkelt in-/utlopp från poolen när service ska göras.
-
Jag gjorde om allt och håller på filtrera sedan kl.08 (i 3,5 timmar) utan synligt läckage - peppar peppar... :-X
Efter mycket forumläsning och fundering bestämde jag mig att ge gängsnöret en chans till. Vid demontering fick jag en uppfattning om hur metoden funkar och hur applicerar man det på rätt sätt.
Läs mer här: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13517.0
Jag passade på och installerade även en extra muff för att kunna lätt dela mellersta röret om jag vill skruva lös det högra.
Tack för Er hjälp!
O0
-
Skönt att du fick det tätt. Snöret verkar ju vara lite enklare att använda än tejp.
Här finns en bruksanvisning: http://unipak.dk/sv/system/files/UNIFLON_0.pdf