Allt om pool, Poolforum!
PoolForum - swimmingpooler => Uppvärmning => Ämnet startat av: sy7robc skrivet april 21, 2017, 20:10:25:25
-
Hej, jag vill förbättra uppvärmningen av min pool och hoppas få lite synpunkter och kommentarer på min plan. Bor i Karlstad och flyttade till ett hus med pool för två somrar sedan. Det är en nedgrävd 4*8m med 1,35 vattendjup, alltså ca 43m³. Jag tror inte poolen är isolerad och som överdrag har jag en vattengenomsläpplig blå plastväv på rulle som dras på via aluminiumprofiler längs långsidorna på poolen. Jag förstår att väldigt mycket värme åker upp i luften men har avskräckts av kostnaden för lamellöverdrag eller pooltak. Har dock fått intrycket att sk solfilm ska vara bra, åtminstone jämfört med lösningen jag har idag. Nackdelen är ju att nuvarande lösning ger ett bättre skydd mot löv/skräp och ev hund som kliver ner i poolen. En solfilm ligger bara och flyter på vattenytan, som jag förstått. Runt vår trädgård är ett högt plank, så så sett är jag OK i vilket fall mot grannbarn o dyl.
Idag värmer jag poolen med husets bergVP via en Pahlen 75W-växlare. Det går väl åt drygt 2000kWh/mån att värma upp poolen under maj-sept, men i början och slutet av säsongen är det svårt att få någon vidare temp i poolen. 28°C är ett riktvärde jag brukar ha och där hamnar jag i regel bara från slutet av juni till augusti. Tankarna går nu mot en separat VP för poolen och jag ska börja titta på alternativ. Montage kommer jag att överlåta till någon fackman.
Mina huvudfrågor gäller:
- Placering VP inkl rördragning och saker att tänka på där.
- Val av VP.
- Pallar min pump att pumpa runt?
Placering av värmepump tänker jag mig antingen vid den röda väggen till vänster om uterummet alternativt till höger om uterummet vid tegelväggen bakom den turkosa grillen på bilden. Den är mera ur vägen om den står till vänster om uterummet. Fördelen med den andra placeringen (om man tillfälligt plockar bort stensättningen och får fram rören) är att man sannolikt kan ansluta VP nära insprutsmunstyckena som sitter på hus-sidan av poolen. Bräddavloppet sitter vid den vita luckan som kan anas längst bort på vänster långsida. Placeras pumpen vid den röda väggen till vänster om uterummet får röranslutningar dras på insidan av garaget. Se bild IMG_8840.JPG.
Pump, sandfilter och värmeväxlare står i garaget (som ligger på andra sidan uterummet sett från poolen). Rören går under det gjutna uterumsgolet och dyker upp ur garagegolvet. Se bild IMG_8852.JPG och IMG_8853.JPG.
Pumpen är en äldre Hayward-modell, sp-125-js. På själva motorn noterade jag att det står 0,55 kW vilket motsvarar ca 0,7 hk. Beroende på var VP placeras kan det bli en och annan meter rör. Hamnar den till vänster om uterummet är sträckan till VP från filtret ca 8m, inkl rördragning längs taket i garaget (pga dörr). Fungerar det för min nuvarande pump eller behövs ngt starkare?
Hittills har jag varit i kontakt med Folkpool, som föreslår deras HeatForce Inverter Plus 75. Det finns ju väldigt många andra alternativ och lokala leverantörer har jag i övrigt noterat Poolkompaniet som säljer G&J och rekommenderade 20-storlekarna på deras olika serier. Har ni några favoriter att föreslå?
-
Hej
Ta med i beräkningen att du inte får ha 230V närmare än 3,5m från poolen om man ska gå efter föreskrifter så är det den röda väggen som gäller, har du fjv idag? i så fall kan du kolla vad effekten är när det går som mest på vår och höst. Det låter otroligt att vvx inte skulle räcka till, och är det förbrukningen som är för hög så bör du göra något åt täckningen det är trots allt uppåt den mesta värmen avgår.
-
Du är på väg åt helt fel håll. En poolvärmepump fungerar sämre ju kallare det är ute. Fjärrvärme ger samma effekt oavsett utetemperaturen. En poolvärmepump har en stor fläkt som visserligen inte låter jättemycket med det låter och fläktljud är inte kul att lyssna på. Dessutom blåser det kallluft från värmepumpen. VP ska placeras utom hörhåll t ex runt hörnet eller bakom en bod. Du vill inte ha den där du föreslår.
Om det inte är något fel på dimensioneringen av värmeväxlaren eller någon injustering så är det mest sannolika problemet att värmen försvinner uppåt som du är inne på. Det måste du fixa och det fixar du inte med en VP om den inte är sanslöst överdimensionerad och det är i så fall fel lösning.
Har du pooltaxa på fjärrvärmen och betalar mindre än 20-25 öre per kWh så kan det inte bli lägre driftskostnad med en VP än med din befintliga fjärrvärme.
Bubbelplast som flyter på ytan isolerar hyfsat bra men nackdelen är att den är dålig på att hålla poolen ren. Är det praktiskt möjligt att använda både bubbelplast och det befintliga överdraget? Det skulle kunna fungera riktigt bra v b isolation. Bubbelplasten rullar man lämpligen upp på en rulle med vev placerad vid ena kortsidan (motsatta mot befintligt överdrag).
Det finns ju pooltak i olika prisklasser. Det finns låga pooltak som är mindre störande. Det finns Zabra som är ännu lägre och billigare. http://zabra.se/pooltackning/
Vi satsade på ett relativt dyrt, lågt pooltak. Visst sved det när det skulle betalas men det är glömt nu och vi njuter av taket vid varje bad. Vi håller 31-33 grader i vattnet. I höstas tog vi sista säsongens bad i 31,5 grader den 4:e oktober. Dygnsmedeltemperaturen var då 7,4 grader och VP fungerar inte speciellt bra när det går under ca 10 grader. Isolering uppåt är alltså det viktigaste om man vill bada varmt. Isolering av väggarna kan behövas om man ska ha en lång badsäsong men oftast är det mindre viktigt.
-
Ingen fjärrvärme idag utan bergvärmepump. Jag köpte den växlarmodell Folkpool rekommenderade (75kW), men problemet är ju att det inte är särskilt varmt vatten i systemet, jämfört med ex en ved-/oljepanna. Är dock helt med på resonemanget att isolering ovanifrån är bästa starten. Har också tänkt som TommyC att det vore fint om man kunde få ut bubbelplast på ytan och sedan sådant standardskydd som jag har ovanpå. Problemet är att mitt nuvarande skydd släpar i vattenytan något när man dra av/på och jag ser inte hur det skulle funka praktiskt utan att trasslas ihop. Har två funderingar kring det, dels om man skulle rulla ut bubbelplasten först och sedan ha en 9m lång alu-profil att lägga längs med poolen över mitten (så att inte de två dukarna kommer i kontakt med varann när man rullar ut den övre duken) och det andra alternativet om man helt enkelt skulle fästa ihop de två dukarna. Inser samtidigt som jag skriver att det inte kommer att funka, då bubbelplasten inte är vattengenomsläpplig...
Även om mitt nuvarande system BORDE klara att värma upp poolen är jag lite tveksam. Många som har bergVP menar att det är fint att borrhålet får "vila" under sommaren och återhämta sig inför vintern. I mitt fall får det snarare jobba hårdare på sommaren.
-
Ursäkta, läste slarvigt. Även bergvärme lär fungera bättre än poolvärmepump om det är rätt dimensionerat. Ett oisolerat skydd som ligger på vattenytan förklarar varför det fungerar dåligt. Är det tänkt så eller är det något fel på installationen av skyddet? Om du kan få upp det från vattenytan så blir det en dramatisk förbättring. Det kanske kan räcka med det. Googla runt här efter andra med liknande skydd.
-
Fixa skyddet uppåt först, antingen med bubbelplast under ditt befintliga eller ett annat. Det går kanske att limma fast bubbelplast under de skydd du har men då får båda bytas om ett går sönder.
Stod själv i samma sits och köpte ett isolerat zabra pooltak för ett år sedan, billigare/enklare än vanliga tak och med väldigt bra siolering, istället för att börja med "tälten" eller något lamellaktigt.
-
Gahh! Ni har förstås rätt att jag bör börja med att stoppa värmeläckaget innan jag gasar på med mer värme/ny värmekälla. Har som första steg ägnat em åt att försöka bredda skenorna som mitt nuvarande överdrag går i. Det har gått sådär. När jag ökade spårbredden med 5-6cm kom duken upp hyfsat och rör inte vattenytan, men nu går det avsevärt trögare att dra på överdraget. Den sista metern fick jag inte till utan gav upp.
På översta bilden syns hur överdraget låg från början. Det syns inte så bra hur vattenkontakten blir, men den del av överdraget som är blekt (i princip hela ytan förutom det närmst kanterna) ligger normalt i kontakt med vattnet.
På undre bilden har jag spänt duken och den svajar visserligen något, men som jag ser det har den inte längre kontakt med vattenytan, men jag lyckas ju inte dra på överdraget helt, så hellyckat kan man inte kalla det... Plockade av vinterplåten från poolen och håvade bort lite löv, så vattnet ser inte så aptitligt ut, ni får ursäkta.
-
Sorry för bildrotationen. Hänger inte med på hur jag kan påverka det i efterhand. När jag tittar på min dator är bilden korrekt roterad, men här verkar den hålla reda på hur jag höll telefonen när bilden togs. <dontkn>
-
Och just det! Zabra pooltak. Googlar och hittar deras webbsida och lite återförsäljare, men inga priser. Vad är det ungefär för prisnivå vi pratar om för en 4*8m pool? 5 000kr eller 80 000kr, typ?
-
här har du priser, längst ner på sidan.
http://www.nettopool.se/poolskydd-zabra.html (http://www.nettopool.se/poolskydd-zabra.html)
nettopool runt 45-50k
-
Hej skulle vilja hjälpa dig genom att kolla dimensioneringen på din värmeväxlare.
När du har poolen i drift på vår/höst stannar bergvärmen innan poolen uppnått önskvärd temp eller går den dygnet runt?
Vet du vilken bergvärmepump du har? Effekt på den.
Har du temperaturer på primärsidan dvs in och ut i växlaren från Bergvp?
Har du temperatur in och ut på sekundärsidan, poolvattnet in/ut
[/list]
Det kan vara så att din bergvärme jobbar i väldigt ogynsammat driftsläge och att du därför inte får ut så hög effekt mot opitmalt intrimmat.
//Martin
-
Oj vilka relevanta frågor Castrol, tyvärr kan jag inte omedelbart svara på så många av dem. :-\ Du har inte jourverksamhet i Karlstad? :) Har dock varit sugen på bättre avläsning- och loggningsmöjligheter och det vore ju relevant inför en förändring av uppvärmning/isolering. Får kika i Rickards butik om det finns några vettiga temperatursensorer för utanpåliggane avläsning mot rör. Jag skulle ju kunna slå på värmen någon dag strax för att få fram lite värden att diskutera i så fall. Låter sannolikt att min anläggning kan justeras på ett mer optimalt sätt jmf med nu.
Min VP är en Nibe Fighter 1215 med ett antal år på nacken, kompressorn är dock utbytt strax innan vi flyttade in.
-
Hej igen Gighter 1215 verkar finnas i flera olika storlekar: 4, 5, 7, 8.5 och 10kW vet du vilken version/effekt du har i din anläggning?
Vet du ej borde du kunna kolla typ skylt på kompressorn eller på chassiet någonstans. Där står tillförd effekt och även köldmediemängd. Dessa kan ge ledtrådar för att veta version.
Martin
-
OK, har tittat lite närmre och konstaterar att den är på 7kW. VB-fram och retur kan jag ju se på pumen när jag kör (det motsvarar väl dina frågor om temperaturer på primärsidan?) men på sekundärsidan är det i dagsläget dåligt med sensorer.
-
Sorry för bildrotationen. Hänger inte med på hur jag kan påverka det i efterhand. När jag tittar på min dator är bilden korrekt roterad, men här verkar den hålla reda på hur jag höll telefonen när bilden togs. <dontkn>
Spar om bilden i ett annat format, t.ex. gif eller png istället för jpeg så blir rotationen rätt.
Skulle tro att det blir rätt även om du bara ändrar namn på bilden och sparar den i samma format så länge du gör det i datorn.
-
När det gäller värmepumpen så har du troligen en exakt likadan som jag har till min pool, som är samma storlek, och vi kör med 32 graders temp från slutet av maj till slutat av augusti.
Vi har ju vårt "rullöverdrag" med aluskenor som håller upp det över vattenytan.
Det är dessutom tätt, med undantag från ett gäng hål som regnvattnet kan rinna ned igenom.
Den där typen av pooltäckning som ni har är nog den absolut mest oekonomiska man kan ha, så jag håller med övriga som gett råd.
Vad du än gör så är det nog billigast i längden att byta pooltäckningen.
Har ni tight ekonomi så tror jag billigaste lösningen vore:https://spaobad.com/pooltaken/pooltackning-med-stroppar/
Eller nåt liknande, de brukar ha ett nät på mitten som gör att regnvattnet kan rinna ned.
Det kan dessutom kombineras med bubbelplast för att ge ytterligare bättre isolering.
Jag tror inte att ditt grundproblem ligger på värmepump eller värmeväxlare.
-
Hej jag beställde en roll top från det här företaget nu när jag renoverar våran pool kostar under 20,000 till en 4x8 och om jag läste rätt så bor du i Karlstad företaget ligger där så du bör spara in på frakten.
http://pdkprodukter.se/poolskydd-och-pooltackningar/
-
Hej igen,
en sak till att kontrollera är om poolen har "torra fötter" dvs. en fungerande dränering. Står poolen delvis i vatten så går det aldrig att värma upp den bra då vattnet medför att stora mängde värme/energi leds bort ned i marken.'
//Martin -oceanum.se
-
Hej,
Jag har ett exakt likadant poolöverdrag och det är levererat av Poolkungen till tidigare ägare. Om du monterar ett krypskydd under rullen samt sprutar silicon i skenorna så glider det ut hur lätt som helst. Krypskyddet är en stång som överdraget passerar under innan det går in i skenorna och säkrar att ingen kan komma in under överdraget och ramla ner i poolen. Förutom säkerheten fungerar det suveränt som matning in i skenorna.