Allt om pool, Poolforum!
PoolForum - swimmingpooler => Uppvärmning => Ämnet startat av: Jaz skrivet juni 07, 2016, 17:23:14:14
-
Ok, såhär; ny pool8x4 tjällden. Nyss kopplat filter och pump. Helt ny flisanläggning som är stor, som jag jag satt en 75kwh växlare från Pahlen till. Det dåliga i sammanhanget är sträckan, har nästan 40mtr till trycksidan pool och slangarna (50 resp 63mm) är ej isolerade utan ligger i singelbädd. Har kört värmaren nått dygn nu och den skickar ut nästan 70 gr in i växlaren. Hur mkt som kommer tillbaka vet jag inte men absolut är där en skillnad, dock händer inget i poolen. Att jag skulle förlora värme pga ingen isolering det visste jag, men det skulle vara marginellt lästa jag mig till. Frågan.. Vad är galet? Tar det sån tid bara? Kommer det knte funka pga sträcka eller pga oisolering? Börjar bli en aning badsugen..
-
Temp när du starta ? temp nu ? hur länge har du kört ?
-
Typ 20 vid start, nu 21.. Märker tyvärr ingen skillnad på värmen i vattnet i inloppet
-
Först skrev du att det absolut var en skillnad sen att det inte var någon skillnad i temp mellan inlopp o utlopp ? är där ingen skillnad alls är det ju inte så konstigt om vattnet inte blir varmare, då får du ju leta fel någon annanstans än i isoleringen av poolen
-
Oj, ilska..?! ??? :-\ Jag mörkertiden skillnad i vattentemperaturen i poolen, det vattnet som kommer in i poolen och det som är där
-
Oj, ilska..?! ??? :-\ Jag mörkertiden skillnad i vattentemperaturen i poolen, det vattnet som kommer in i poolen och det som är där
Ilska ?? varför är alla så känsliga här på forumet :) kanske för att text är svårt utan tonfall och kroppspråk, men tänk varför ? varför skulle jag vara arg ??? om man blir arg svarar man väl inte ens ? eller bryr sig, jag ville bara hjälpa ....
Det du skrev nu tolkar jag som att du menar att du märker ingen skillnad på det vatten som kommer in mot för det som är där ?? men då tillförs ju ingen värme i vattnet som passera värmaren alternativt att all värmen tappas i slangen på väg till poolen, vilket låter ganska orimligt
-
Det låter som du har för dåligt flöde på primärsidan (det varma vattnet från pannan).
70 gr in är ju bra, men har du för lågt flöde värmer det dåligt. Börja med att kolla om du kan öka flödet på primärsidan. Kolla bypass så den inte står öppen helt. Då går för lite vatten via värmeväxlaren och värmer inte vattnet.
Det behövs lite mer information för att ge ett bra svar på vad det kan bero på att det värmer dåligt. (Om det nu gör det)
Kolla följande:
1. Flöde på primärsidan (Brukar stå i manualen/infon till pumpen)
2. Temp in och ut på primärsidan.
3. Temp in och ut på sekundärsidan (poolvattnet)
4. Flöde på sekundärsidan.
5. Hur står din bypass till värmeväxlaren. (Öppen helt, stängd helt, halvt öppen etc)
Jag värmer ca: 3-5 grader när jag kör med bergvärme (17kW). (Ca: 4 grader om poolvattnet är 20 gr, ca: 3 grader om vattnet är 31 grader.) Flöde 28 l/min primär, 200 l/min sekundär. Detta är bara en fingervisning. Du bör värma ca: 1,5-3 grader om allt är ok. (Kanske mer med flispanna, beroende på effekt)
Tappet av värme på väg till poolen är knappt märkbart, < 0,5 gr om slangen ligger i dränerad mark.
-
Ok, underbart. Det sista var viktigast, att jag bara tappar lite i effekt. Ska kolla allt du skriver imorgon, känns som en inställningsgrej!
-
Förresten, hur kollar jag värmen..? Med sån ir-mätare?
-
Bäst att kolla temp är med givare i röret, men det är ju inte rimligt att göra hål i röret och sätta in givare bara för att få ordning på detta.
Tejpa fast en givare på röret som sedan isoleras (ex genom att vira en handduk runt och tejpa) är alternativt två som är lite rimligare. (Kanske har du en utetermometer med givare liggandes eller kan låna en av en snäll granne) Vänta min 15 min innan du läser av.
Att mäta med IR går men är inte speciellt bra egentligen. Kan ge stor felmariginal beroende på material och yta som du mäter på. Men bättre än inget. Se i så fall till att du mäter flera gånger och tar ett snitt. Mät på båda sidor (varma och kalla) på samma material (ex. PEM slangen) så det blir så lika förutsättningar som möjligt. Det kommer inte bli exakt, men lite mer att gå på.
Med hjälp av Pahlens kalkylator http://www.pahlen.se/produkter/uppvarmning-varmevaxlare/dimensionering-poolvarmevaxlare.html kan man sedan räkna ut vad du borde ha för temperaturer. Omvänt kan man åxå räkna ut vad du har för ungefärligt flöde på primärsidan (om du inte kan få fram den infon) med hjälp av temperaturerna och flöde på sekundärsidan.
Flödet på sekundärsidan (cirkulationspumpen till poolen) är ju lättare att få fram, bara du vet vilken pump du har. (borde vara ca:175-210 liter/min, eller 10500l/h - 12000 l/h).
När du säger att du inte har någon isolering antar jag att du menar runt om och i botten. Det är inte det värsta, men visst påverkar det lite. Har du däremot ingen isolering uppåt kommer det att bli trögt och svårt att få upp hög temp (>25 gr). Men med isolering uppåt skall du kunna höja minst 1,5-3 grader/dygn.
Se åxå om du kan få fram en ungefärlig effekt på vad pannan bör ge.
Har du 70 gr på primärsidan och bra flöde skall du kunna stänga bypass helt och därmed låta allt vatten gå via värmeväxlaren. Sjunker tempen till under 50 grader öppnar du bypass lite åt gången tills du har min 50 grader fram. Diffen mellan in och ut på primärsidan bör ligga på 15 grader (+- 5gr) Vänta alltid 10 min innan du mäter tempen mellan justeringar.
Tänk på att diffen (det man kallar delta) säger mer om att det är rätt justerat än temp fram.
Ta gärna en bild på installationen så blir det lättare att ge råd hur du skall justera.
Snart kommer du att kunna bada varmt!
-
Ok, tusen tack. Harvingen isolering alls runt rören, låter som att det får grävas trots allt.. Jag ska kolla värdena, poolpumpen ger 16kbm/h, det vet jag. Men vad jag har för flöde i pannans pump det ska jag kika. Tusen tack så länge!
-
Här är bilder hoppas jag..Pumpen ger 10/12 kbm/h om jag googlat rätt... Tips är mer än välkommet!
-
Hej,
Hur luftar du sekundärsidan på VV ? Den ser ut att ligga som högsta punkt, det samlas kanske luft som förstör värmeöverföringen...
Är VV motströmskopplad ?
mvh
-
Ligger värmeväxlaren över eller under poolens vattenlinje?
/Dimi
-
Växlaren ligger över vattennivån. Luftare.. Nope, tror inte..
-
Växlaren ligger över vattennivån. Luftare.. Nope, tror inte..
"Vid montage ovanför poolens vattenyta skall rören läggas i en loop för att undvika att värmeväxlaren kan självdräneras" - det står på manualen.
/Dimi
-
Vad menas självdräneras..? Samma som luft i system? Om jag sätter en avluftare så är detsamma sak..?
-
Om du har ett kärl högt upp och öppnar ett hål i botten innehållet rinner ut. Det blir inget vakuum - den ersättas med luft givetvis fast en avluftare kan inte förhindra det.
Du måste installera enligt skissen!
/Dimi
-
Kan du korta rören under bypass så mycket att vv kommer under inloppen i poolen?
Då blir det ingen luft stående i vv. Den luft som finns i systemet vid start skall komma ut i poolen inlopp.
Det är av absolut högsta vikt att du inte har luft i vv. Luft leder inte värme och vv kommer inte att fungera!
Jag skulle åxå satt en avluftare på primärsidan. (Luftaren skall monteras så den är högsta punkt i systemet.)
Detta är viktigare än att få flöden perfekta, så börja med det här.
Glömde lägga till:
Gräv inte upp rören! Jag kanske var lite otydlig om det här med isolering. Vad jag menar är att det viktigaste är att skydda poolen uppåt när du inte badar. T ex med pooltak, lamellskydd eller bubbelplast etc. Det är där den största delen av värmen försvinner! Förlusten i rören är minimal!
-
Det kan du lösa enkelt med två extra 90-graders viklar på varje sida. Inte optimalt flödesmässigt men enkelt. Behövs inte att ändra primärsidans rör heller. Värmeväxlaren skall inte ligga jämte med väggen men du kan montera den på 2st. konsoler https://www.byggmax.se/f%C3%B6rvaring/v%C3%A4ggskenor-och-konsoler/konsol-vit-p257222 .
Se bifogad bild!
/Dimi
-
Du kan vrida den 90gr och ställa den lodrätt istället. Sekundärt inlopp i botten , sek.utlopp i toppen sedan en loop nedåt.
Primärt inlopp i toppen + utlopp i botten så blir det bäst verkningsgrad.
-
Du kan vrida den 90gr och ställa den lodrätt istället. Sekundärt inlopp i botten , sek.utlopp i toppen sedan en loop nedåt.
Primärt inlopp i toppen + utlopp i botten så blir det bäst verkningsgrad.
Det är inte bra om man lämnar felaktigt råd.
Åtmistone läs genom tillverkarens installationsföreskrifter (bifogat arkiv).
För att minimera risken för luftfickor skall Hi-Flow alltid monteras horisontellt.
/Dimi
/
-
Har man bra flöde ut i poolen har jag svårt att tro att det står luft i vvx. Den luft som kan bli trycks strax ut.
-
Ok, här var många om budet! Men är tacksam för alla teorier! Röris kommer imorgon bitti. Han kommer att flytta tempgivaren, det ska sättas på poolsidan sas, och sen kommer han sätta en automatluftare vid vvx. Hoppas få fart på skiten. Ni verkar rörande överens om att det inte har enorm betydelse om rören är isolerade iaf, det är skönt. Då är det "bara" i poolhuset problemet ligger. Återkommer i ärendet, fler teorier tills dess välkomnas!
-
Ok, här var många om budet! Men är tacksam för alla teorier! Röris kommer imorgon bitti. Han kommer att flytta tempgivaren, det ska sättas på poolsidan sas, och sen kommer han sätta en automatluftare vid vvx. Hoppas få fart på skiten. Ni verkar rörande överens om att det inte har enorm betydelse om rören är isolerade iaf, det är skönt. Då är det "bara" i poolhuset problemet ligger. Återkommer i ärendet, fler teorier tills dess välkomnas!
Ok, här var många om budet! Men är tacksam för alla teorier! Röris kommer imorgon bitti.
Vad har ni gjört för ändringar?
/Dimi
-
Att ställa den vertikalt går naturligvis bra om man sätter den så att flödet kommer in i botten och går ut i toppen.
Det borde inte heller kunna ge stående luft på primärsidan då de rören har mindre diameter än poolflödets.
Dock förstår jag att de ger den rekommendationen om horisontellt för folk fattar inte bättre.
Jag har i alla fall min växlare stående, och det fungerar perfekt.
Det du måste göra är ju att mäta temp ut och in på både primär och sekundär, sen är det lätt att se vilket flöde du har problem med.
Om du har 70/22 på primären har du dåligt flöde eller luft på primärsidan.
Har du 21/22 på sekundärsidan så har du dåligt flöde eller luft i värmeväxlaren på sekundärsidan.
Har du bra flöde på båda sidor och ingen luft så borde du ha typ 70/60 på primär och 22/25 på sekundärsidan.
-
Jag har i alla fall min växlare stående, och det fungerar perfekt.
Det stämmer. Jag har min växlare också stående fast olika växlare har olika monteringsbehov. Till exempel Pahlens Maxi-Flo skall monteras stående annars "får man en minskad verkningsgrad motsvarande upp till 40% av värmeutbytet då flödet genom manteln inte är optimalt".
/Dimi
-
Ok, ingen lösning i sikte. Har monterats luftare både vid växlare och i början av slingan. Satt givaren till shunten i dykröret på växlaren. Även satt termometrar på rören efter vvx, samt i början på slingan.I början på slingan är det ca 10gr skillnad. Dock ej mätbart efter växlaren..
Vad är problemet? Det enda som jag, som helt novis, är att växlaren är vänd fel. På vänster sida sett framifrån kommer poolslangen som trycker vatten, dvs 50mm. Men på vänster sida in i växlaren är returen på denna slinga. Spelar det någon roll, eller värmer det ändå? Rörisen kommer imorgon igen, så tacksam för alla svar och tips!
-
Om jag fattar dig rätt så är det rätt kopplat, på en "motströmsvärmeväxlare" skall man köra primärflöde (från pannan) och sekundärflöde (poolvattenflödet) mot varann, det ger högst verkningsgrad, men skillnaderna är inte helt avgörande, du borde kunna värma din pool även OM det vore felkopplat.
Det är nåt annat som gör att det inte fungerar för dig.
Om jag får gissa är det lågt flöde på primärkretsen (panna/värmeväxlare)
Om det vore lågt flöde från poolen borde du märka det genom att det knappt kommer nåt vatten i insprutarna.
Hur är det med flödet in/ut ur poolen?
-
Skitbra, sprutar som fan. Ska ge 16kbm och det tror jag
-
Ett steg närmare.
Vad jag kan se på termometrarna så har du 60 gr in och 50 gr ut på primärsidan. Stämmer detta?
(Tänk på att dessa termometrar inte är exakta. De kan slå på någon grad upp eller ner.)
Så långt inget direkt fel. Deltat något lågt, men inte helt fel.
Det konstiga är dock att du borde ha en väldigt hög cirkulation, ca: 40 l/min, på primärsidan för att detta skall stämma teoretiskt. (Se bild)
Då skall du ha en temperaturökning på 1,8 gr. (Kan vara svårt att se på dessa termometrar, men du skall känna det om du sätter handen framför utblåset i poolen.)
Det du nu kan göra är att öppna bypassen 50%. Temp diffen skall då öka på poolvattnet (vattnet skall bli varmare) Halva sekundärflödet (130 l/min) skall ge 23,2 gr ut. Om detta är fallet, att du kan se en temperaturökning, så fungerar systemet. Då är det bara intrimning som behövs. Om det inte fungerar kan jag bara tänka mig luft i sekundärsidan i vv.
Vänta 5 min efter justering innan du läser av temperaturer.
Problemet med att öppna bypass för mycket är att det är mindre mängd vatten du värmer upp. Detta vatten blandas sedan med det ouppvärmda vattnet, så den verkliga uppvärmningen är bara 1,6 gr vid 50% flöde. (1,8 vid 100% flöde) Det gäller att hitta den optimala inställningen på bypass för ditt system.
Normalt har man ca: >15 gr i diff in/ut på primärsidan vid 100% flöde på poolvattnet (bypass helt stängd).
Sedan öppnar man bypass tills diffen hamnar runt 15 gr och är nöjd.
Eftersom du bara har 10 gr i diff vid 100% flöde kan det helt enkelt vara så att vv är i minsta laget. Dock så borde du ändå värma poolvattnet med 1,8 gr om allt stämmer.... Konstigt!
-
Tänkte lite till på fenomenet...
Om du har luft i vv på sekundärsidan (poolvattnet) så kan ju inte all värme föras över. Det kan vara en orsak till att diffen inte blir mer än 10 gr. Att du skulle ha 40 l/min i flöde på primärsidan är inte omöjligt, men väldigt högt. En 8 kW värmepump har ca: 14 l/min i max flöde. Min 17 kW pump har max 28 l/min i flöde. Därför är det anmärkningsvärt om du har 40 l/min i flöde, men inte omöjligt.
Har du 15 l/min i flöde (ganska normalt) borde du ha 21,6 gr i diff in/ut på primärsidan.
Luft i vv skulle alltså förklara det konstiga i siffrorna, men är bara en teori.....
För att motverka detta kan det ju fungera att lägga en loop (både före och efter vv om jag förstår manualen rätt) på poolvattnensidan.
(Har aldrig testat detta, men det står ju så i manualen. Heller inte jättesvårt eller dyrt att få till för dig.)
-
Uppdatering.. Har en digital shunt, med världens sämsta bruksanvisning! Tog bort den igår och handshuntade istället. Kommer ut idag och har 35 grader i poolen..!!!;);) Skruvade ner shunten lite kan jag säga;) märkligt dock fortfarande att jag inte ser nån tempskillnad mellan innan och efter vvx, men känns som jag inte orkar bry mig.. Uppenbart så värmer den ju vattnet. Nu ska jag bara se om jag klarar av att koppla in motorn till lamellöverdraget, annars blir svårt att hoppa i!;) och helst innan ungarna vaknar! Kanske dyker upp här på forumet i en annan tråd inom en timme eller så..;)
Tusen tack för all hjälp!
-
Strålande! O0
-
Lite off topic...När jag kommer upp igår morse hade jag 42gr i poolen... :o Shunten funkar sådär!
Idag kommer rörisen igen och fårväl byta den,eller fixa iaf.Men värmeär inga problem iaf! O0