Allt om pool, Poolforum!

PoolForum - swimmingpooler => Uppvärmning => Ämnet startat av: KC skrivet juni 29, 2015, 22:13:17:17

Titel: Problem att få upp värmen högre än 23 gr
Skrivet av: KC skrivet juni 29, 2015, 22:13:17:17
Vi har en pool på ca 27000 l och värmer den med värmeväxlare kopplat till husets panna med luft/vattenvärmepump. Huscirkulationen är avstängd. Detta har funkat felfritt i ett antal år och vi har alltid kunnat hålla runt 28 grader, men i år får vi inte upp värmen mer än till 23 grader. Vi har ett roll-cover poolskydd men ingen solfolie (var trasigt förra våren när vi startade upp och ersattes aldrig, men ändå inget problem att hålla 28 gr hela förra våren och sommaren).

Inflöde till vvx håller ca 55gr och returen samma som poolvattnet. Vvx:s pump fungerar och systemet är luftat. Poolcirkulationen är fullt normal via pump, sandfilter, växlare, uvfilter, klorinator etc.

Vi har poolstyrning men har låtit poolpumpen gå dygnet runt utan att få högre temp.

Kan detta förklaras av den kyliga våren? Hur hög temp är möjlig att få men poolskydd men utan solfolie? Tips och idéer hur vi ska felsöka ytterligare?

/Karin
Titel: SV: Problem att få upp värmen högre än 23 gr
Skrivet av: Erica skrivet juni 30, 2015, 00:38:16:16
Vi har en pool på ca 27000 l och värmer den med värmeväxlare kopplat till husets panna med luft/vattenvärmepump. Huscirkulationen är avstängd. Detta har funkat felfritt i ett antal år och vi har alltid kunnat hålla runt 28 grader, men i år får vi inte upp värmen mer än till 23 grader. Vi har ett roll-cover poolskydd men ingen solfolie (var trasigt förra våren när vi startade upp och ersattes aldrig, men ändå inget problem att hålla 28 gr hela förra våren och sommaren).

Inflöde till vvx håller ca 55gr och returen samma som poolvattnet. Vvx:s pump fungerar och systemet är luftat. Poolcirkulationen är fullt normal via pump, sandfilter, växlare, uvfilter, klorinator etc.

Vi har poolstyrning men har låtit poolpumpen gå dygnet runt utan att få högre temp.

Kan detta förklaras av den kyliga våren? Hur hög temp är möjlig att få men poolskydd men utan solfolie? Tips och idéer hur vi ska felsöka ytterligare?

/Karin

Den kyliga våren har säkert påverkat rejält. Du skriver inte var ni bor - vissa delar av landet har ju knappt varit mer än över fryspunkten långa tider. Men om inflödet till värmeväxlaren är ca 55 grader och utglödet lika med pooltemperaturen så överförs ju all värme som fanns i varmvattnet till poolvattnet. Då blir ju den rimliga slutsatsen att flödet i primärkretsen (från pannan/luft/vattenvärmepumpen) är för dåligt av någon anledning. Felet kan inte finnas på poolcirkulationssidan, för då skulle även returvattnet vara varmt vilket det inte är.
Titel: SV: Problem att få upp värmen högre än 23 gr
Skrivet av: Rickard skrivet juni 30, 2015, 04:26:14:14
Håller med, det verkar som att du har för lågt flöde på "värmepumpssidan" av värmeväxlaren.
Vilket fabrikat har ni på värmepumpen, CTC?
Titel: SV: Problem att få upp värmen högre än 23 gr
Skrivet av: KC skrivet juni 30, 2015, 08:14:53:53
Vi bor i Skövde, så jättelångt norrut är det inte. Poolen är av glasfiber och är isolerad.

Pump och panna är CTC Eco Air med en Grundfos cirkulationspump. Eftersom värmningen alltid funkat bra tidigare har vi aldrig mätt varken flöde eller temperatur på inflöde och retur, så tyvärr har jag inga normalvärden att gå på. Vi hittar ingenstans att läsa av flöde och temp i pannans menyer. Temp mäter vi nu med externt monterade anliggningstermometrar. Är det normalt att man "hinner" tappa så mycket av inflödestempen i flödet via värmeväxlaren? Eller är detta också ett tecken på att flödet är för lågt? Om cirkulationspumpen verkligen pumpar vet vi inte men den låter och ljudet ändras om vi ändrar mellan de tre nivåer som finns på den.
Titel: SV: Problem att få upp värmen högre än 23 gr
Skrivet av: Tomas R skrivet juni 30, 2015, 13:55:23:23
OBS! Det jag skriver här är fel! I tråden http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11349.0 kan du läsa var jag har fel.

In till en värmeväxlare bör du ha ca: 60 grader.
Returen bör ligga på 10-15 grader lägre.

Höjer du cirkulationen från värmepumpen till växlaren höjer du även returvattnet. Höjer du returvattnet höjer du utgående vatten. (Tar några minuter för att stabilisera sig)

Sänker du cirkulationspumpen på värmepumpen ökar deltat, d.v.s. returvattnet sjunker i temp och därmed åxå utgående vattentemp från värmpumpen.

Du skall alltså höja din cirkulationspump så den går snabbare (i värmepumpen, inte poolpumpen).
Hur man gör det på en CTC vet jag inte, men det borde stå i manualen.
Jag har en Nibe och då gör man det i en specialmeny som man inte ser i normalt läge.

Jag kör på ett delta på 20 grader. Det klarar min pump, men den är på 17kW. En mindre pump behöver ett mindre delta.
Man får prova sig fram till vad som är idealiskt för just ditt system. Sikta på ett delta på 15 grader med 60 grader i framledningstemp.
Titel: SV: Problem att få upp värmen högre än 23 gr
Skrivet av: Rickard skrivet juli 01, 2015, 08:13:30:30
Du skall absolut inte ha 60 graders framledningstemp - det är förödande för verkningsgraden och tar död på värmepumpen fortare än kvickt.
En CTC som producerar 60 grader varmt vatten gör det dessutom helt med hjälp av elpatron, kompressorns släcks om/när tempen stiger över 55 grader så vitt jag vet.

Så här är det:

Du skall ha så högt flöde som möjligt mellan värmepump och värmeväxlare, ju lägre deltaT desto bättre.
Stäng av elpatron till nedre delen av tanken, och spärra shunten så att den inte tillåts ta vatten från tankens övre del - den värms då helt av elpatron och du kunde lika gärna köra med en elpanna för att hålla poolen varm.
Du har troligen en defekt cirkpump eller ett igensatt vattenfilter på den cirkulationen, eller en dåligt fungerande/felinställd styrning.

För att du/vi skall få klarhet i hur värmen fungerar eller kan fungera för dig måste vi få veta mer.
Har du en Eco-el panna kopplad till din värmepump?

Vet du hur värme styrs, VAD triggar värmepumpen att gå igång när du vill värma poolen?

Jag har läst i detta forum tidigare en som körde sin CTC i läge "Källarvärme" med elaptron avstängd för att värma sin pool.
"poolen o värmeväxlaren till något som kallas Sommarkällar värme' kolla om du inte har det i din meny . Där ställer jag in hur varmt jag vill ha i källaren, m a o, poolen o när tempen är uppnåd så slår den av. Jag styr flödet pool, hus eller båda med två shuntar o cirkpumpar. Det jag är noga med är att stänga av elpatronen på våren när vi värmer upp poolen annars kan det bli dyrt"

Till Tomas R vill jag säga att du har dina inställningar alldeles åt pipan om du kör 60 grader till poolvärmeväxlaren...
Helst skall du kunna värma poolen med 40 grader varmt vatten från värmepumpen.
Så här ser mina temperaturer ut (Bifogad bild):
(De gånger framledningen går över 41 grader är när värmepumpen tillverkar tappvarmvatten)

Jag värmer själv vår pool genom att låta pooltermostaten lura värmepumpen (Nibe 1015 - 7 kW) att tro att det är minus 40 grader ute och att framledningstempen bara är 24 grader (med hjälp av ett relä och två motstånd som simulerar dessa temperaturer när poolvärmetermostaten begär värme)
Då triggas kompressorn omgående och jag kör full fart på cirkpumpen för att få så låga temperaturer som möjligt in/ut ur värmeväxlaren, det ger en COP på ca 4.0.
Med 10 grader högre framledning skulle jag ha ca 30% högre kostnader för att värma poolen.
Med 60 graders framledning ca 60% högre (om min kompressor klarade att värma till 60 grader, vilket den inte gör - stannar vid 55 grader för att skona kompressorn)

Bilden nedan genererad med hjälp av den logger jag utvecklat, tillverkar och säljer, Logger 2020.
Jag tror personligen att alla som värmer sin pool och sitt hus med samma värmepump skulle tjäna in loggern på mindre än ett år om de loggade och optimerade sin anläggning med hjälp av den visualisering av funktionen som loggern kan ge.
Titel: SV: Problem att få upp värmen högre än 23 gr
Skrivet av: Tomas R skrivet juli 01, 2015, 14:44:53:53
OBS! Det jag skriver här är fel! I tråden http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11349.0 kan du läsa var jag har fel.

Nja, alldeles åt pipan är det inte....
All respekt för dig Rickard, men det du säger stämmer inte på mitt system.

Bergvärmepumpen är på 17kW, värmeväxlaren 100kW kapacitet.
Om jag ökar cirkulationen till max kan jag få värmepumpen att leverera 50 grader. Lägre går inte. Annars levererar den 58-61 grader (cirk.pump på 72%). El-patron blockerad. Pumpen klarar leverera 65 grader utan eltillsats. Problemet är om returvattnet är för varmt så stannar pumpen p.g.a. överhettning. Men vid 60 grader ut fungerar det perfekt. Stämmer även med handboken.
Jag har provat att höja cirk. pumpen och därmed ha en lägre framledningnstemp till värmeväxlaren. Detta gjorde att tiden att värma poolen ökade markant, men förbrukningen på värmepumpen minskade väldigt lite räknat /timme. Det gick åt mer energi att värma poolen, alltså dyrare.
(Men COP på pumpen blir högre ju lägre temperatur ut från bergvärmepump)
Jag värmer 53 kubik vatten 1.5 grader på några få timmar. Hade jag haft 40 grader till värmeväxlaren hade det tagit mycket längre tid.
Jag använder poolstyrning Pool40 och har ca: 30 grader i poolen. Starttemp 29.5 stopptemp 31.

Mitt COP på bergvärmen ligger på 3.4-3.5 (Brinetemp 7 till 10 grader) Detta hade ökat till ca: 4,5 om jag hade 40 grader ut i stället för 60. Men uppvärmningstiden hade ökat till den dubbla. Alltså ej lönsamt.
(Jag har räknat fram detta genom de prover jag gjort. Jag kan ju inte få 40 grader ut. Stämmer även med de tabeller som finns.)
Är det varmare än 13-14 grader ute kör jag med poolvärmepumpen i stället. Den ger då ett COP på ca: 3.5 och uppåt, beroende på lufttemp och vattentemp.
Har kollat detta noga. Under 13 grader är det billigare med bergvärmen, än med luftvärmen.
(Jag har alltså bergvärme i serie med poolvärmepump)
Det är en dyr installation som nog inte betalar sig i min livstid men driften blir billigare, dock ifrån ämnet.

Jag kan dock gå med på att har man en mindre värmepump kan siffrorna behövas justeras ned för att stämma.
Därför skriver jag åxå "bör" och "sikta på".
Om CTC klarar 60 grader eller inte utan eltillsats låter jag vara osagt, men det står så i manualen.
"Värmepumpen arbetar med framledning/retur över kondensorn på temperaturer upp till 65/58 grader C"
Samma som på min pump och den använder inte eltillsats.
Om det förkortar livslängden på bergvärmepumpen för att man tar ut högre temp vet jag inte. Vad jag läst mig till är det gångtid och antal starter som är det avgörande för livslängd, inte arbetstemp. COP sjunker, javisst. Men sluteffekten blir bättre ändå. Men här lägger jag mig platt.

Edit:
Hittade denna sida hos Pahlén: http://www.pahlen.se/produkter/uppvarmning-varmevaxlare/dimensionering-poolvarmevaxlare.html
Enl denna ger det som jag har det (60 grader in till växlare) en överföring på 36.4 kW.
Med 40 grader ger den 12.8 kW (23 l/min 60gr resp 25 l/min 40 gr)
Växlare Aqua-Mex Titan 100kW. Vattentemp 30 gr, poolcirk. 290 l/min. Förhållandet blir ungefär detsamma om man justerar dessa siffror. Större diff om man ökar primärsidans flöde.
Min teori (och praktik) stämmer med dessa siffror. Pumpen drar inte ens 25% mer med min inställning och ger ca: 285% mer tillförd effekt.  O0

Snälla Rickard, du som har loggningsverktyg. Kan du inte prova med att höja din temperatur ett dygn eller två och se vad som händer. Skulle vara mycket intressant att gå till botten med detta. Inte för att se vem som har "rätt", men för att kunna sänka de löpande kostnaderna. Jag kanske måste justera mitt system litet för att sänka kostnaderna ytterligare.
Enl. kalkylatorn skulle du öka tillför effekt från 4.2 kW till 8.3 kW om du gick upp till 50 grader. (Beräknat på 11 l/min i primärflöde och 150 l/min sekundärflöde.) Pumpen effektförbrukning skulle öka från 1.9 kW till 2.2 kW.
Det "kostar" 16% att få ut 98% mer effekt. Din pump klarar att ge 55 grader enl. manualen.
Vill du dock ligga kvar på låg temp för att spara pumpen förstår jag.

Skall gå in och beställa loggern nu!
Titel: SV: Problem att få upp värmen högre än 23 gr
Skrivet av: KC skrivet juli 01, 2015, 21:33:42:42
Cirkulationspumpen med bristande flöde var boven i dramat! Mycket lurigt eftersom den både lät normalt (åtminstone i mina öron) och ändrade ljud vid byte av nivå 1-2-3. Efter luftning och en skruvmejsel för att manuellt vrida runt startade jag pumpen igen och idag efter jobbet var det 30 grader i vattnet - mycket bra i det fina vädret <sol>. Pumpen startas och stängs av helt normalt via den separata poolstyrningen vi har och går vid uppvärmning till inställd temp i poolstyrningen. 

Intressant sen att läsa det ni skriver i övrigt kring temperaturer och driftskostnader. Hos mig är max framledningstemp är inställd på 55gr. Det finns "Sommarkällarvärme" genom att ställa in lägst tillåtna framledningstemp. Den är däremot inte aktiverad. Är inte med på om den kan tillföra ngt för mig, när jag har start av cirkulationspumpen via poolstyrningen. Ang elpatronen är shunten inställd med fördröjning på 180 min. Borde jag stänga helt - får jag någon påverkan på varmvattnet?

/Karin
Titel: SV: Problem att få upp värmen högre än 23 gr
Skrivet av: Tomas R skrivet juli 02, 2015, 00:02:41:41
Bra att det löste sig för dig. Extra skönt med tanke på dagarna som kommer... <sol>

Om nu Rickard har rätt i att det sliter på pumpen mer om den går på högre temp än det gör om den går mer än dubbelt så länge så har jag ju ändå sparat in minst 800 kr/år i minskad förbrukning.
Säg att pumpen lever 25% kortare (ca: 5 år) så har jag ju sparat in 15x800=12 000kr
Pumpen kostar ca: 70 000kr. 25% av det blir en kostnad av 17 500kr för att spara 12 000kr....... OK det gick inte ihop!!
Men va F-N, det är kul med nya grejer! Ny bergvärmepump är ju jättekul! Tänk vad som har kommit om 15 år!
Man kan ju inte bara ha inkomster, man måste ha utgifter åxå.

Fast jag tror nog det sliter mer de extra timmar får gå med låg temp kontra att köra på samma temp som den går på när den gör varmvatten en betydligt kortare tid.

Jag kan ha fel. Det har hänt förr.. Jag minns hösten 1987. Då sa jag att jag hade fel, men det var ju fel av mig..... Jag hade ju inte fel! ;)
Titel: SV: Problem att få upp värmen högre än 23 gr
Skrivet av: Rickard skrivet juli 02, 2015, 09:03:12:12
Med all respekt Tomas,  men du förstår inte vad du läser.
Att värmeväxlaren kan överföra mer energi vid en högre temp betyder inte att värmepumpen producerar mer energi, tvärt om, uteffekt och verkningsgrad sjunker avsevärt när man ökar temperaturen - om det råder inga som helst tvivel.
Vid dina tester MÅSTE det vara annat som avgör att det tar längre tid att värma än att värmepumpen blir mindre effektiv.
Det kommer att visa sig tydligt när du börjar logga.

Om jag vore i dina kläder skulle jag (vet inte hur man gör, men det måste gå, allt annat vore vansinne) begränsa varvtalet på kompressorn så att den bara precis orkar hålla poolen varm sedan du väl fått upp den temperatur du vill ha.
En dygnetruntdrift av kompressorn på lågt varvtal skulle ge nära 50% energibesparing jämför med att du låter värmepumpen göra 60 grader varmt vatten och gå av/på istället.

Tillverkarna mörkar problemen med höga temperaturer och slitage på kompressorn, men faktum är att man för runt 10 år sedan inte tillät värmepumparna med R407C att tillverka mer än 55 grader varmt vatten - just för att det höga tryck (28 bar) som då nås är skadligt för kompressorerna.
I takt med att allt fler installerar värmepump, och har system som kräver högre framledning än 55 grader så har vissa börjat minska på dessa kvalitetskrav, och andra har tvingats följa med för att inte förlora marknadsandelar.
Visst, det kan kanske ha skett en förfining av tekniken också, men huvudsakligen är de höjda temperaturerna ett resultat av en stenhård konkurrens som tvingat tillverkarna att minska ned på marginalerna som ger lång hållbarhet.
Att över tid producera 60 grader varmt vatten ÄR skadligt för värmepumpen, men samtidigt extremt svårt att leda i bevis - om värmepumpen håller i 13 år eller 23 år är svårt att veta, och det är mer eller mindre omöjligt att efter ett haveri peka på att temp/tryck skulle vara boven som orsakar en kortare livslängd, det måste man helt enkelt förstå och anse vara självklart på samma sätt som det är skadligt för en människa att ha högt blodtryck.
Titel: SV: Problem att få upp värmen högre än 23 gr
Skrivet av: Rickard skrivet juli 02, 2015, 09:06:19:19
Cirkulationspumpen med bristande flöde var boven i dramat! Mycket lurigt eftersom den både lät normalt (åtminstone i mina öron) och ändrade ljud vid byte av nivå 1-2-3. Efter luftning och en skruvmejsel för att manuellt vrida runt startade jag pumpen igen och idag efter jobbet var det 30 grader i vattnet - mycket bra i det fina vädret <sol>. Pumpen startas och stängs av helt normalt via den separata poolstyrningen vi har och går vid uppvärmning till inställd temp i poolstyrningen. 

Intressant sen att läsa det ni skriver i övrigt kring temperaturer och driftskostnader. Hos mig är max framledningstemp är inställd på 55gr. Det finns "Sommarkällarvärme" genom att ställa in lägst tillåtna framledningstemp. Den är däremot inte aktiverad. Är inte med på om den kan tillföra ngt för mig, när jag har start av cirkulationspumpen via poolstyrningen. Ang elpatronen är shunten inställd med fördröjning på 180 min. Borde jag stänga helt - får jag någon påverkan på varmvattnet?

/Karin

Då jag inte vet vad den separata poolstyrningen styr så kan jag tyvärr inte ge mer råd.
Har du en beteckning på styrningen så jag kan läsa på så kanske jag kan ge mer handfasta råd.
Om det är en styrning levererad av CTC så borde shunten vara spärrad, och elpatronen i nedre tanken likaså.
Men CTC har en del konstigheter i sina styrningar rent generellt, så helt säkert är det inte.
Det skulle inte förvåna mig om den fullkondenserar vid varje kompressorstart = går tills kompressorn löser ut på driftspressostaten (säkerhetsfunktion för att kompressorn inte skall skadas av höga tryck/temperaturer).
Titel: SV: Problem att få upp värmen högre än 23 gr
Skrivet av: Tomas R skrivet juli 02, 2015, 15:00:51:51
Skall bli kul att se all data när loggern kommer.

Du kan väl inte mena att pumpen ger mer energi om vattnet är 40 grader (12 l/min) än om det är 50 grader (12 l/m)?
Verkningsgraden går ner, det förstår jag. Men effekten måste väl ändå öka då det är mer energi i 50 gr än i 40 gr vatten av samma mängd?
Verkningsgraden går ner 16% på pumpen, men ökar 98% över värmeväxlaren. Vad jag kan förstå är det en lönsam ekvation för slutresultatet? Det vi vill uppnå är ju att värma poolvattnet!
Vad är det jag missar? Har diskuterat detta med andra, mer kunniga än jag, och de håller med mig.
Men jag VILL bli bevisad fel! Mitt mål är att förstå var jag tänkte fel så jag kan göra bättre i framtiden.


Idag har jag bara räkneverk till värmepumpen (som räknar kWh) samt en Eliq.
Eliq:en har varit väldigt hjälpsam och nyttig.

Jag tror mina siffror stämmer p.g.a. att temperaturdiffen mellan pool vattnet och värmekällan är för liten vid 40 gr.
(Det är även det svar jag får från andra, mer kunniga.)
På samma sätt som man justerar en poolpump med bypass för att få en temperaturökning på 1-2 gr för att den skall vara så effektiv som möjligt. Genom att släppa till mindre vatten ökar arbetstemperaturen. Skulle allt vatten gå via poolpumpen skulle den gå kallare och ökningen bara bli ca: 0.4-0.6 grader vilket inte är optimalt för pumpen och den ger inte ifrån sig värme effektivast.

Men jag väntar som sagt på loggern för att få mer fakta innan jag ger upp.
Skall åxå skriva till Nibe och fråga angående höga arbetstemperaturer kontra längre körtid.
Titel: SV: Problem att få upp värmen högre än 23 gr
Skrivet av: Rickard skrivet juli 02, 2015, 18:48:13:13
Nibe lär svara att värmepumpen håller lika länge oavsett temp, för annat kan ju inte bevisas, de vore dumma om de sa annat.
När man producerar 60 grader varmt vatten kan oljan bli över 100 grader varm, det gör att oljan riskerar "koksa" med beläggningar som följd, dessa beläggningar kan försämra smörjningen och på sikt ge skador.

Då en värmepump är helhermetisk kan man inte heller byta oljan, den hänger med hela värmepumpens livslängd.

En värmepumps kompressor fungerar ungefär som dina egna lungor, om den får arbeta med låg temp och låga tryck så "andas den lätt", den har så att säga hög COP = hög uteffekt och låg energiförbrukning.
Om du ökar temperaturen/trycket så får kompressorn arbeta hårdare och uteffekten blir lägre.
Ett rätt accepterat påstående är att verkningsgraden minskar med ca 3% för varje grad varmare vatten som värmepumpen tillverkar.

Värmepumpen ger högre uteffekt vid 40 graders framledningstemp än vid 50 graders temp.
Tänk så här:
För att värmepumpen skall kunna tillverka tio grader varmare vatten måste trycket ökas, det innebär att kompressorn måste varva mer, och att det går tyngre,, sammantaget innebär det att din värmepump KAN värma vattnet till en högre temp, men det kostar mer i ökad drivenergi.
Detta blir extra komplicerat att förstå när det rör en inverter, men kan samtidigt förklara att du upplever att din värmepump är effektivare (värmer poolen snabbare) om du kör högre temp.
Exempel.
Du har 40 graders börvärde på framledningen, din värmeväxlare klarar precis av att överföra 6 kW, den effekt som behövs för att hålla poolen 30 grader varm - kompressorn går kontinuerligt på kanske 20% av max varvtal och förbrukar runt 1.2 kW. (COP 5.0)

Du ökar börvärdet till 50 grader, värmeväxlarens uteffekt ökar till 12 kW, och för att kompressorn skall kunna ge 12 kW så ökar varvtalet till 80% och kompressorn drar 3 kW (COP 4).

Om du kan hålla din pool varm med 40 graders framledningstemp sparar du alltså ca 25% elenergi.
Visst, kompressorn går dubbelt så många timmar, men den drar mindre än hälften så mycket el när den går.

Att poolvärmeväxlaren kan lämna en större effekt till poolvattnet om du har högre temp hör egentligen inte hit, det är nåt helt annat, och det skall man inte blanda ihop med verkningsgraden och uteffekten på värmepumpen.

När man värmer en pool med värmepump skall man ha så låg temp som möjligt på vattnet till/från värmepumpen. Punkt.

När det gäller poolvärmepumpar tror jag inte att det har någon betydelse för effektiviteten om det är 0.6 eller 1 grads deltaT över växlaren, troligen vill tillverkarna inte att man kör för höga flöden för att man riskerar slita ut de dyra värmeväxlarna i förtid.
De är ofta tillverkade av titan, ett mycket dyrt materiel, som troligen är väldigt tunt, och som kan slitas ut om flödet blir för högt.

Bergvärmepumpar är optimerade för ca 6-10 graders deltaT mellan framledning och retur, tester som jag och andra har gjort ger vid hand att de oftast ger högst effekt och COP ju lägre deltaT man kör med.

Anledningen  att tillverkarna anger uteffekt och COP vid 10 graders deltaT är huvudsakligen taktisk.
I EN-normen så anger man uteffekt och COP vid en viss framledningstemp och ju större deltaT man har desto mindre arbete behöver kompressorn göra för att höja temperaturen, det innebär att uteffekt och COP ökar ju större deltaT man har.
I ett normalt radiatorsystem är det ofta svårt att köra så låga flöden att  man kommer upp i 10 graders deltaT, och det visar sig dessutom vara bättre/effektivare att ha ett lägre deltaT.
Det är alltså bättre att köra med 40/36 än med 43/33, verkningsgraden blir aningen högre.
Titel: SV: Problem att få upp värmen högre än 23 gr
Skrivet av: Tomas R skrivet juli 02, 2015, 19:56:51:51
OK.

OBS! Det jag skriver här är fel. På tråden http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11349.0 kan du se var jag hade fel.

Jag är med hur du tänker. Men stämmer dina siffror?
Enl. manualen drar pumpen 1.9 kW vid framledning på 35 grader (Kan man säga 1.92 kW vid 40 grader?) och 2.2 kW vid 50 grader framlednigstemp. Detta dock med brinetemp på 0 grader. Det är dessa siffror jag gått efter. Då är effektförbrukningen på pumpen ökad med 16% medan överförd effekt till poolen är ökad med 98%. (Om Pahéns kalkylator stämmer)
Nu är ju inte brinetempen 0 grader på sommaren och det kan ju påverka effektförbrukningen. Trodde bara inte att det påverkade så mycket som du säger att det gör.
Trots allt är ju effektförlusterna de samma. (Effektförluster i form av brinepump och cirkulationspump. De uppgår ju till ca: 225W (brine 150W cirk. 75W. Värmeförluster i pumpen kan man väl nästan bortse ifrån under sommaren?)
De förlusterna är ju desamma oavsett om man tar ut 40 gr eller 50 gr. Effektförlusten i komprimeringen blir större med högre temp, därav ökad förbrukning.
Men sett till vad man får ut är effektförlusterna i % räknat större om man tar ut lägre effekt dvs lägre temp.
 
FEL AV MIG! Jag räknade precis på det. vid 35 gr är förlusten 2.6 %, vid 50 gr är den 3.2 %. :o

Förstår fortfarande inte hur din pump kan dra 3 kW när manualen säger 2.2 kW! De måste ha fuskat litet väl mycket med siffrorna hos Nibe.
Det förhållandet har inte jag på min pump. På min pump har jag läst av mätaren och sett hur mycket den dragit för tiden då poolvärmen varit igång. (Varmvattenprod och värme avstängd så den har bara gjort poolvärme.)
Jag fick den till att dra dubbelt så mycket vid lägre framledningstemp än med hög. (sett över två dygn)
För alla andra pumpar har jag gått på siffrorna i manualerna. Då de stämt på min pump trodde jag att de även stämde på andra pumpar. Men säger du att så inte är fallet så får jag tro dig!

Det man förlorar på gungorna får man ta igen på karusellen.......
Jag räknar dessutom in hur effektiv värmeväxlaren är vid de olika temperaturerna. Man får ju inte stirra sig blind på vad värmepumpen drar utan måste se till helheten - hur mycket energi går det åt för att "fylla" poolen med x antal kW.
Dock blir det en "ryckigare" temp på "mitt" sätt. Den varierar ju mellan 29.5 och 31 gr, medan du har konstant 30 grader.

Äntligen ett ljus i tunneln !  O0
Titel: SV: Problem att få upp värmen högre än 23 gr
Skrivet av: Rickard skrivet juli 04, 2015, 10:08:58:58
Mina siffror avser DIN värmepump, jag har ingen inverter så för mig stiger driveffekten och uteffekten sjunker ju varmare vatten jag måste köra för att värma poolen.
Kopierar in en del av testet som energimyndigheten gjort på en pump liknande min när man testar den:
(Kan direkt överföras till en poolvärmeväxlare)

Citera
Värmeeffekt vid olika temperaturer till golvvärmen   
25°C till golvvärmen   10,4 kW
35°C till golvvärmen   9,7 kW
45°C till golvvärmen   8,8 kW
   
Värmefaktor, COP, vid olika temperaturer till golvvärmen   
25°C till golvvärmen   6,1
35°C till golvvärmen   4,8
45°C till golvvärmen   3,9
   
Värmeeffekt vid olika temperaturer till radiatorerna   
35°C till radiatorerna   9,9 kW
45°C till radiatorerna   9,0 kW
55°C till radiatorerna   7,9 kW
   
Värmefaktor, COP, vid olika temperaturer till radiatorerna   
35°C till radiatorerna   5,2
45°C till radiatorerna   4,1
55°C till radiatorerna   3,3
Värmefaktor, COP, vid olika temperaturer i kollektorslangen   
±0 °C i kollektorslangen   3,3
-5 °C i kollektorslangen   3,0

Då du kör ut 60 grader varmt vatten, och troligen skulle klara dig med 40 grader varmt vatten till poolvärmeväxlaren så kan du göra jämförelsen med denna del av tabellen:
"Värmefaktor, COP, vid olika temperaturer till radiatorerna   
35°C till radiatorerna   5,2
45°C till radiatorerna   4,1
55°C till radiatorerna   3,3"

Istället för att ha 5.2 i COP har du 3.3 i COP, eller en fördyring på ca 58%.
Omräknat till förlust/grad varmare vatten värmepumpen producerar ger det ca 2.9% sämre COP för varje grad varmare vatten du kör ut.

Så här ligger det till, och vilken uteffekt värmeväxlaren kan ge vid olika temperaturer är i denna diskussion helt ovesäntlig förutom just att den skall kunna hålla poolen varm.

När vår pool är 32 grader varm och vår värmepump (ger ca 8 kW) startar så stiger framledningen till ca 40 grader innan värmeväxlaren klarar att växla över all effekt.
Troligen skulle du få nåt liknande om du spärrade frekvensen på din invertervärmepump på runt 50 Hz.
Låter du den varva upp maximalt så kommer framledningstempen att stiga markant för att värmeväxlaren skall hinna föra över alla effekt, och du förlorar stora pengar.
OM du trimmar in din anläggning enligt mina råd så kommer du att spara i runda slängar 1160 kWh/år, detta baserat på att du idag förbrukar ca 3160 kWh/år till poolvärme, och att du efter justeringarna skulle klara dig med ca 2000 kWh.
Titel: SV: Problem att få upp värmen högre än 23 gr
Skrivet av: Tomas R skrivet juli 06, 2015, 00:16:23:23
Har mest legat i poolen eller varit på sjön de senaste dagarna.....

OBS! Det jag skriver här är fel! På tråden http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11349.0 förklarar jag vad som är fel.

Jag utläster pahléns kalkylator som överförd effekt (Det står "Transmitted effect"). Inte "Möjlig effekt att överföra".
Men du kan ha rätt där. Det skulle då förklara varför min teori blir fel.
Men det förklarar inte varför jag faktiskt avläser en lägre förbrukning med högre temp. Måste fundera på om det kan vara något annat jag missat där men kan inte komma på det nu.

Har letat i menyer och på nätet. Kan inte hitta hur jag skall låsa frekvensen. Men jag har provat att ändra "max framledningstemp" till 45 gr. -Ingen effekt på framledningstempen. Den blir ändå 58-60 grader.
Kan det bero på de faktiska omständigheterna?:
Nibe 1145 17kW
2 st borrhål med vardera 192m vatten.
Brinetemp in 10.5 grader
Brinetemp ut vid olika hastigheter på brinepump, 70%  2,2°, 75%  2,9°, 80%  3,5°, 85%  3,9°, 90%  4,3°, 95%  4,6°, 100%  4,8°.
Brine in - ut vid endast cirk. ej kompressor, 0.4° (dvs givarna visar olika när de borde vara samma. Kallare ut än in. Ej justerat i ovan temperaturer.)
Effektförbrukning (ej pumpar medräknat) 0/35 - 3.59kW (enl. manual)
Effektförbrukning (ej pumpar medräknat) 0/50 - 4.62kW (enl. manual)

Kan pumpen vara för kraftig? De sa till mig när jag byggde att den inte skulle klara att värma hela huset (ca:450 m2 inne temp 23°-24°) utan eltillsats under kalla vinterdagar. Detta trots att de visste att jag har aktivt luftsystem med värmeåtervinning och solpaneler samt extra isolering i väggar och tak.
Men ack så fel. Eltillsats har inte används en enda gång (förutom 9 tim då de installerade och testkörde)
Värme och varmvatten har dragit 9000kWh på drygt tre år. (Lite poolkörning ingår i de 9000kWh)
Det blir knappt 3000kWh/år, eller 250kWh i månaden i snitt. Pumpen känns överdimensionerad, fast jag bryr mig inte så mycket eftersom det är billig drift. Elinstallatören har varit här och kollat att mätaren visar rätt och elräkningen bekräftar även detta.

Kan tyvärr inte köra värmepumpen just nu p.g.a.värmen.
Har varit tvungen att dumpa värmen från ackumulatortanken (har gått upp till över 88°) till poolen p.g.a all värme och sol.
Trycket i systemet har legat väldigt nära de max 1,5 bar som rekommenderas. Poolen är nu 35° på dagarna och jag kör "av cabbat" under nätter för att kyla ner poolen. Aldrig får man vara nöjd....
Skall undersöka mer hur man låser frekvensen och hoppas att jag kan testa detta senare. Borde kunna göra detta även under vintertid och spara ännu mer i uppvärmningskostnad.

Men det känns som jag glidit lite långt från ämnet.....
Om solpanelerna inte räcker till kör jag med poolvärmepumpen de flesta dagarna på året ändå.
Får se om jag orkar gå till botten med detta eller bara skall vara nöjd med det jag har.
När jag sitter på trappan i poolen en varm dag med en öl i handen känner jag "Så här skall man ha det när man har det som sämst!"
Titel: SV: Problem att få upp värmen högre än 23 gr
Skrivet av: Rickard skrivet juli 07, 2015, 08:59:59:59
Det skulle ju kunna vara så att din värmeväxlare är så klen (eller flödet så lågt mellan värmepump och växlare) att vattnet till värmeväxlaren måste vara 58-60 grader för att värmeväxlaren skall klara att föra över de 4 kW som din värmepump ger på lägsta frekvens, men det låter helt orimligt.
Om den styr på framledning när du gör poolvärme borde kompressorn stoppa när temperaturen går över 45 grader, men troligen åsidosätts framledningsgivaren när styrningen går in i läge "poolvärme".
Jag är tyvärr för dåligt påläst på just det där, men om jag får tid någon regnig dag kanske jag kan läsa på.

Kör du med Nibes styrning för poolvärme?
Beteckning på tillbehör?
Krets-schema?
Titel: SV: Problem att få upp värmen högre än 23 gr
Skrivet av: Tomas R skrivet juli 07, 2015, 16:09:54:54
Använder värmepumpens cirk.pump vid värmepumpskörning. Värmen går direkt till värmeväxlare via en växelventil (Ingår i pool40, värmeväxlare pool - ack.tank nedre del för värme).
Poolstyrningen är Nibes och heter Pool40. http://www.nibe.se/Produkter/Tillbehor/NIBE-POOL-40/
Värmeväxlaren heter Aqua Mex Standard 100kW. http://www.pahlen.se/produkter/uppvarmning-varmevaxlare/varmevaxlare-aqua-mex.html
Separat cirk.pump för dumpning av värme i ack.tank till pool. https://se.grundfos.com/products/find-product/new-alpha2.html
Ack. tanken är på 750 liter. http://www.stocksbro.se/produkter/dalatanken.aspx

Du har rätt i att framledningstemp åsidosätts vid läge "pool" och "varmvatten". Den gäller bara vid läge "värme".
(Jag testade i natt eftersom jag åxå blev misstänksam om detta)

Det känns som det saknas lite inställningsmöjligheter i värmepumpen för läge pool.

Jag börjar misstänka att det är för klena rör fram till värmeväxlaren. Cirkulationen blir för låg och pumpen kan inte bli av med all värme den tillverkar då brinetempen är 10-11 grader. (11 gr i natt) Och det hjälper ju inte att jag kör frikyla på brinen (via en växlare) som höjer den en aning i temp innan den går in i pumpen.
Det fungerar bra på vintern då jag kör ut värmen (via en växlare) till slingor i marken (för att slippa skotta snö), men då är brinen "bara" 5-6 grader.

Är min pump frekvensstyrd? (Nibe 1145) Jag kan inte läsa mig till det i infon om den. Det jag kan se är 1155 frekvensstyrd, men inget om min pump. Den drar dock en aning mindre ström vid värmetillverkning än varmvatten/pool.
Titel: SV: Problem att få upp värmen högre än 23 gr
Skrivet av: Rickard skrivet juli 08, 2015, 11:09:51:51
Jag bara antog att det var en inverter (de ger 17 kW ut), men har du en 1145 så funkar ju din värmepump ungefär som min.
Du borde sätta växelventilen som växlar mot pool FÖRE framledningen går in i acktanken.
Då får du högsta möjliga effekt till värmeväxlaren.
Om jag fattar dig rätt så värmer du acken, och sedan plockar du ut värme ur nedre delen av acken till poolvärmeväxlaren, vilket är totalt felkopplat.
Titel: SV: Problem att få upp värmen högre än 23 gr
Skrivet av: Tomas R skrivet juli 08, 2015, 15:03:14:14
Nej. Jag förklarade nog lite dåligt.

Växelventilen sitter före ack.tank.
När pumpen gör värme går det in i tankens mitt (retur i botten).
När pumpen gör poolvärme slår den över och skickar värmen direkt till värmeväxlare.

När jag dumpar värme från tanken (när solpanelerna laddat den lite för mycket) till värmeväxlaren tas värmen ifrån övre delen av tanken (varmvatten delen). Retur i mitten på tanken. Detta drivs av en separat pump som jag i dagsläget slår på manuellt.

Hela systemet är konstruerat av en vvs konsult. Han har valt pump, tank, rördimensioner etc. Det är lätt att vara efterklok, men idag när jag kört i drygt tre år kan jag konstatera att det borde vara lite annorlunda konstruerat.
Jag skulle vilja ha en frekvensstyrd pump, grövre rör till värmeväxlare 28 mm (idag 22 mm), större tank, automatik på dumpning av värme (det tror jag går att fixa).