Allt om pool, Poolforum!
SpaForum - spabad => SpaForum => Ämnet startat av: Skogsryd skrivet februari 06, 2015, 11:29:33:33
-
Efterlyser någon som har ett Dream II SPA
Vi sätter vårt på 40 grader.
Innan vi hunnit börja bada sjunker det till 39 - trots endast -2 grader ute
Efter bad utan pumpar i ca 30 minuter sjunker temeperaturen till 38 grader, vilket vi tycker är kallt
Man undrar också vad som händer när det är -10 grader ute
Någon som har lösning eller samma erfarenhet?
-
Känns som att ditt spabad är installerat med orginal inställningar på packet, då brukar det vara så att värmaren inte går då någon pump är igång utan bara då den kör cirkulationen.
Kolla med din återförsäljare hur det är inställt.
Brukar bara behövas ställa om en eller två microswitchar.
Janne
-
Går värmaren? Effekt på värmaren? Jag skulle tippa att man bör upp på min 5kw värmare på ett normalstort spabad för att det skall orka hålla värmen även på vintern.
MVH
Kalle
-
Allt installerat enligt "boken".
Värmaren går på. Stänger dock när pump 2 är på. Den har vi dock inte på särskilt ofta. Fortfarande sjunker alltså badet 2 grader efter bara en halvtimmas bad, ibland efter 15 minuter. Har pratat med leverantören som säger att detta är acceptabelt! Någon mer med den erfarenheten. Varför säljs de med 2 kw om det är 6 som behövs?
Jag tycker det är bedrövligt när man investerar 80 000 kronor och sedan ska frysa när man badar.
-
Jag tycker precis som dig. Bedrövligt. En försäljare skrev i ett e-mail till mig att de flesta tycker det är acceptabelt med en temperatursänkning om 2-3 grader/tim (de kanske inte vet att det går få bättre "flås" i värmen eller så tycker de att det är ok). De hade på 7 år bara utrustat ett bad med extravärme och det var till en hotellanläggning där badet körde utan lock i princip hela dagarna (vilket man ju kan förstå). Jag kommer mao att beställa mitt bad med 6 kW direkt från fabrik. Kostnaden blev 5000 kr extra. Badet är ett Viskan Saltö där det i originalutförande använder 2x16A, 400 volt. Det finns dock direkt möjlighet att koppla in 3x16A i Balboa-systemet, vilket jag drar fram till bubbelkoppen.
/Urban.
-
Egentligen så ligger inte problematiken hos leverantörerna, utan det är uppbyggnaden av elsystemet som vi har här i Europa som ställer till det , då man skulle behöva säkra upp till minst 25A eller högre för att klara högre effekter eller dubbla värmare tillsammans med de övriga förbrukarna i huset.
Det kostar ju tyvärr flera tusenlappar i fast avgift per år att säkra upp varje snäpp från de vanliga 16 A till 20 A eller upp till 25 A som behövs för att kunna mata allt med högre effekter.
Detta är inget svenskt problem utan det gäller i princip hela Europa som har detta upplägg på elsystemet.
De stora förlusterna i ett spabad under tiden man badar har ju nästan inget att göra med vilken isolering som är i badet då 95% av all värme sticker rakt upp i luften genom förångning, då värmen sugs ut mot den kallare omgivningen. Som en stor skorsten. Om det sen blåser så förstärks denna utsugning av värmen som finns i badvattnet. Den andra parametern i detta är hur stor vattenyta som man har i badet, ju större yta ju större förlust. Det är en enkel matematik.
På de marknader som har andra typer av elsystem i husen med högre ampere där levereras ju 5,5 -6 kW värmare som standard.
Har man lust att ta den kostnad som blir med högre huvudsäkringar så kan du ju beställa bad med större värmareffekt eller dubbla värmare från de flesta USA & Kanada tillverkade baden vet jag i alla fall, men det är inget som finns som standard.
Då det är som det är med de 3 kW värmare som levereras i baden idag så måste man som säljare säga att det är acceptabelt med den sänkning av tempen som blir, då det inte finns så mycket att göra om man inte vill modifiera sitt Elsystem hemma med större säkringar och kraftigare kablar som tål högre belastning.
Men man skulle kunna begära att säljarna upplyser om detta före köp så man inte ska behöva bli besviken då man får hem sitt nya bad.
De bad som säljs med 2 kW värmare i Sverige ska man definitivt låta bli att köpa, då det inte är i närheten av vad som behövs i ett bad för att kunna hålla värmen vid bad på vintern.
Med locket på funkar det men så fort du öppnar upp så sjunker det för fort.
Janne
-
Egentligen så ligger inte problematiken hos leverantörerna, utan det är uppbyggnaden av elsystemet som vi har här i Europa som ställer till det , då man skulle behöva säkra upp till minst 25A eller högre för att klara högre effekter eller dubbla värmare tillsammans med de övriga förbrukarna i huset.
Det kostar ju tyvärr flera tusenlappar i fast avgift per år att säkra upp varje snäpp från de vanliga 16 A till 20 A eller upp till 25 A som behövs för att kunna mata allt med högre effekter.
Detta är inget svenskt problem utan det gäller i princip hela Europa som har detta upplägg på elsystemet.
De stora förlusterna i ett spabad under tiden man badar har ju nästan inget att göra med vilken isolering som är i badet då 95% av all värme sticker rakt upp i luften genom förångning, då värmen sugs ut mot den kallare omgivningen. Som en stor skorsten. Om det sen blåser så förstärks denna utsugning av värmen som finns i badvattnet. Den andra parametern i detta är hur stor vattenyta som man har i badet, ju större yta ju större förlust. Det är en enkel matematik.
På de marknader som har andra typer av elsystem i husen med högre ampere där levereras ju 5,5 -6 kW värmare som standard.
Har man lust att ta den kostnad som blir med högre huvudsäkringar så kan du ju beställa bad med större värmareffekt eller dubbla värmare från de flesta USA & Kanada tillverkade baden vet jag i alla fall, men det är inget som finns som standard.
Då det är som det är med de 3 kW värmare som levereras i baden idag så måste man som säljare säga att det är acceptabelt med den sänkning av tempen som blir, då det inte finns så mycket att göra om man inte vill modifiera sitt Elsystem hemma med större säkringar och kraftigare kablar som tål högre belastning.
Men man skulle kunna begära att säljarna upplyser om detta före köp så man inte ska behöva bli besviken då man får hem sitt nya bad.
De bad som säljs med 2 kW värmare i Sverige ska man definitivt låta bli att köpa, då det inte är i närheten av vad som behövs i ett bad för att kunna hålla värmen vid bad på vintern.
Med locket på funkar det men så fort du öppnar upp så sjunker det för fort.
Janne
Fast det är väl bara ett ha en 2 (el 3-fasvärmare) varav steg 2 (el 3) inte kan gå samtidigt som alla pumpar? Så är det löst på D1 (om man kopplar om i boxen) samt på nya Arctic spa. Jag har även funderat på en liknande lösning hemma och jag har badet uppsäkrat på 3x16. Jag har idag 3,6kw värmare vilket jag tycker är i underkant. Tappar ca 1 grad/h på vintern. Jag funderar på att komplettera med en extra värmare på 2-3,6 kw kopplat via ett växelrelä som gör att den värmaren inte kan gå samtidigt som en av jetpumparna för att klara säkringarna.
Däremot så går det inte använda jänkarnas 6kw 1-fasvärmare. Som bekant så är allt 1-fas i det stora landet i väst och det ställer till problem här med att använda tex deras värmare.
Men visst 3x16 i huvudsäkring kanske är i snålaste laget med spabad + övriga huset.
Spabaden är ju egentligen inte 3-fas utan 1-fas uppdelade på en 3-fas. Pumpar, värmare osv är 1-fas.
MVH
Kalle
-
Du kan ju komma runt problemet genom att köpa en lös värmare om du bara kan ansluta den på ett vettigt sätt. En 3-fas 6 kW värmare drar ju bara strax under 9 A, genom att belastningen fördelas på alla faserna. Som sagts ovan, problemet är att USA har ett annat system och ofta tänker deras konstruktörer bara på hemmamarknaden.
16 A elabonnemang är nog f.ö. knappast lämpligt för hus som har spa, pool m.m. Det kan vara värt att kontrollera vad elbolaget har för regler. Vissa elbolag tar t.ex. betalt för 20 A eller 25 A även om du har 16 A p.g.a. en minimitaxa de har. Det blir lite dumsnålt om man har så liten huvudsäkring att säkringarna går allt emellanåt. Det kan ju få tråkiga konsekvenser, fungerar t.ex. inte motorskydden korrekt så går trefasmotorer sönder om en fas fattas och om man får ström som går bakvägen genom systemet (alltså att den tredje fasen får spänning som matas in via något som är anslutet mellan faserna, t.ex. elvärme) , så kan man få underliga spänningar som exempelvis förstör vissa lågenergilampor. Vi råkade ut för just detta vid en storm - en fas försvann, fick spänning bakvägen och samtliga lågenergilampor av ett visst fabrikat gick sönder om de var anslutna till den fasen. Det tycktes bero på konstruktionen - lampor av andra fabrikat överlevde i huvudsak. Vi fick byta alla utelamporna runt huset t.ex..
-
Tack för alla svar. Men det här är ju bedrägligt! Jag köper ett SPA för 80 000 kronor och blir lovad att det håller för svenska förhållanden! Då det i själva verket sjunker 2 (!!!!!) grader på mindre än en timma. Om jag dessutom sätter på pumparna går vi ned till 37 grader - då fryser man ju! De flesta vill väl bada i en timma? Då pratar vi om -2 grader ute. Vad händer när man badar vid -10 grader? Att installera en 3kW värmare påstår säljaren ska hjälpa men då har man ju en betydligt högre elkostnad. Det verkar som om de SPA som säljs i Sverige är anpassade för en svalkande bad sommartid. Jag har 25 A och det hjälper inte.
Min säljare försöker ex tala om för mig att det inte är hälsosamt att bada mer än 10 minuter! Hur länge brukar ni bada och i vilken temperatur?
-
Allt beror ju på hur varmt du har det - badlängden är ju starkt beroende av detta ! Nu har vi f.n. inget spa, håller på att fixa en sådan installation också men ännu är bara poolen i drift (sedan 10 år ungefär..). Vi tog nyligen en nystart på spaprojektet. Men när vi bodde i USA hade vi ett spa/jacuzzi, men vi höll inte temperaturen så där jättehög, badade i stället betydligt längre än 10 minuter. En timma var väl inte så ovanligt, även om en halvtimma var kanske det vanligaste, ofta följt av en halvtimma till i poolen. Men de som kör riktigt höga temperaturer där man nästan bränner sig när man går i bör nog inte bada så länge som en timma. Det kan vara direkt farligt. Temperaturer över 40 grader bör man av säkerhetsskäl inte köra, speciellt inte om man badar ensam. Händer något så man inte kan ta sig upp ur vattnet så kan det få katastrofala följder. De flesta spa om inte alla brukar inte medge högre temperaturinställining än 40 grader (104 F). I vårt amerikanska bad körde vi väl "bara" runt 37 grader, men där var det varmt klimat. I ett svenskt spa, om det står utomhus, så vill du nog upp minst en grad till om det är vintertid - man får ju kompensera för att det blir kallt upptill så att säga.
-
Allt beror ju på hur varmt du har det - badlängden är ju starkt beroende av detta ! Nu har vi f.n. inget spa, håller på att fixa en sådan installation också men ännu är bara poolen i drift (sedan 10 år ungefär..). Vi tog nyligen en nystart på spaprojektet. Men när vi bodde i USA hade vi ett spa/jacuzzi, men vi höll inte temperaturen så där jättehög, badade i stället betydligt längre än 10 minuter. En timma var väl inte så ovanligt, även om en halvtimma var kanske det vanligaste, ofta följt av en halvtimma till i poolen. Men de som kör riktigt höga temperaturer där man nästan bränner sig när man går i bör nog inte bada så länge som en timma. Det kan vara direkt farligt. Temperaturer över 40 grader bör man av säkerhetsskäl inte köra, speciellt inte om man badar ensam. Händer något så man inte kan ta sig upp ur vattnet så kan det få katastrofala följder. De flesta spa om inte alla brukar inte medge högre temperaturinställining än 40 grader (104 F). I vårt amerikanska bad körde vi väl "bara" runt 37 grader, men där var det varmt klimat. I ett svenskt spa, om det står utomhus, så vill du nog upp minst en grad till om det är vintertid - man får ju kompensera för att det blir kallt upptill så att säga.
Nej det är klart att jag inte vill sitta i 40 grader. Det ska vara 40 när jag hoppar i och max sjunka till 38-39 anser jag! I alla fall är det vad vi blev lovade. Ingen vill ju sitta i 37 grader med minusgrader i luften?
-
Har du en riktigt stark värmare så kan ju temperaturen hållas konstant under hela badet. Att räkna med att först värma till 40 och sedan få det att sjunka precis så mycket som man vill är nog svårt. Då måste man väl ha någon form av datorstyrd programmerad värmekontroll som ser till att det blir så. De flesta system försöker väl att hålla inställd temperatur, men p.g.a. för låg effekt klarar de inte detta utan temperaturen sjunker ändå, givetvis helt beroende på omgivningstemperaturen. I vårt amerikanska spa höll sig ju temperaturen på inställt värde och stannade där tills jag ev. slog ned värmen manuellt. Men som sagt, vi körde aldrig så högt som 40 grader. Lufttemperaturen där låg väl oftast mellan +10 och +40 beroende på årstid.
-
När det är kallt ute vill jag ha 39-40 grader. Kanske 38 om det är varmare. Jag badar gärna 1h och det tror jag inte är något ovanligt. Har man polare hemma en helg så kan det bli flera timmar. Vem tusan köper ett bad för att bada max 10 minuter? Låter inte som en så seriös säljare...
Jag och frugan badade strax över en timma igår. Började på 40 grader och det sjunk till 39 när vi va klara. Körde inga bubblor men massage kanske 10 min. (3,6kw värmare, 2,2x2,4m spa)
Att ta sig besväret med att duscha, ta på badrock tofflor, gå ut i snön, ev ta bort snön från locket, kolla vatten och sedan efter bad klorera för att bada 10 min skulle jag inte orka.
Kolla om de kan sätta in en extra värmare enl principen jag skrivit om tidigare? Ang elförbrukningen så är det ju bara när du badar det kommer dra mer. Alternativet är ju att det drar mindre vid bad men är för kallt vilket inte kan vara ett alternativ. Det är några ynka kronor per bad om vi räknar typ 1,3kr kw/h.
/Kalle
Att tempen håller sig anser jag vara det viktigaste i ett spa.
Likaså
-
När det är kallt ute vill jag ha 39-40 grader. Kanske 38 om det är varmare. Jag badar gärna 1h och det tror jag inte är något ovanligt. Har man polare hemma en helg så kan det bli flera timmar. Vem tusan köper ett bad för att bada max 10 minuter? Låter inte som en så seriös säljare...
Jag och frugan badade strax över en timma igår. Började på 40 grader och det sjunk till 39 när vi va klara. Körde inga bubblor men massage kanske 10 min. (3,6kw värmare, 2,2x2,4m spa)
Att ta sig besväret med att duscha, ta på badrock tofflor, gå ut i snön, ev ta bort snön från locket, kolla vatten och sedan efter bad klorera för att bada 10 min skulle jag inte orka.
Kolla om de kan sätta in en extra värmare enl principen jag skrivit om tidigare? Ang elförbrukningen så är det ju bara när du badar det kommer dra mer. Alternativet är ju att det drar mindre vid bad men är för kallt vilket inte kan vara ett alternativ. Det är några ynka kronor per bad om vi räknar typ 1,3kr kw/h.
/Kalle
Att tempen håller sig anser jag vara det viktigaste i ett spa.
Likaså
Hej Kalle!
Äntligen! Det är precis detta jag vill ha! Vad har du för SPA? Vi har ett Dream II från Folkpool.
Värmaren är ju bara på futtiga 2kW och då fungerar det ju inte!
Folkpool vill nu erbjuda oss en värmare på 3kW -tror du det löser våra problem?
Men som sagt mycket intresserad av vilket SPA du har?
-
Hej!
Jag har ett Arctic spa Frontier.
Självklart kommer en 3kw värmare göra skillnad då den har 50% högre effekt. Dock kommer det fortfarande att tappa. Jag har 3,6kw och det tappar. Fast kanske mer acceptabelt. Hur stort är ditt bad?
Kan du inte få kompletterat med en extra värmare istället för utbytt? Vad är det för spa?
/Kalle
-
Just nu badat 1 tim i - 5 grader snålblåst
Var 38 grader när jag hoppade i
Körde alla pumpar under hela tiden
Var 38 grader efter 1 tim bad :)
Har 3 kw värmare
-
Kollade lite extra på tempen nu i helgen då vi badade både fredag och lördag kväll, dock med lite olika väder på de olika dagarna.
Fredag -3 Grader och ganska stilla i luften, 39 gr då vi klev i badet och 38 gr efter 1 timmes bad.
Lördag - 3 gr lite blåsigare, 39 gr då vi klev i badet 37 gr då vi klev upp efter 50 min.
Har ett ganska stort bad med mått 2,34 x 2,56 cm, 3 kW värmare som kan gå hela tiden med alla 3 pumparna igång, min erfarenhet är att 3 kW är lite för låg effekt för att klara av att hålla 39 gr hela tiden, men jag tycker heller inte att det är nåt stort problem att det sjunker 1-2 gr på 1 timme. Skillnaden är inte speciellt stor om vi badar då det är - 20 gr utan det är mest blåsten som avgör hur stort värmetappet blir.
Summan av det hela blir väl att om du kan placera badet i lä så att det inte blåser så mycket som kan suga ur värmen ur badet så klarar man sig ganska långt med 3 kW .
Hade tankarna på att gradera upp värmaren till 3,6 eller 4 kw men då stötte jag direkt patrull när det gäller belastningen då jag kommer ordentligt över de 16A som jag matar badet med idag, vilket innebar att jag även skulle behöva byta matarkabeln från proppskåpet till grövre ledare. Jag ligger idag och belastar varje fas med 15,8A, 13A, 13A när jag kör alla tre pumparna och värmaren plus UV och Saltsystem, Ozonator och belysning .
Så jag har tagit beslut att klara mig med denna 3 kW värmare som är standard på Balboasystemen fram till jag orkar gräva ner en ny matarkabel (85 m) !!
-
Kollade lite extra på tempen nu i helgen då vi badade både fredag och lördag kväll, dock med lite olika väder på de olika dagarna.
Fredag -3 Grader och ganska stilla i luften, 39 gr då vi klev i badet och 38 gr efter 1 timmes bad.
Lördag - 3 gr lite blåsigare, 39 gr då vi klev i badet 37 gr då vi klev upp efter 50 min.
Har ett ganska stort bad med mått 2,34 x 2,56 cm, 3 kW värmare som kan gå hela tiden med alla 3 pumparna igång, min erfarenhet är att 3 kW är lite för låg effekt för att klara av att hålla 39 gr hela tiden, men jag tycker heller inte att det är nåt stort problem att det sjunker 1-2 gr på 1 timme. Skillnaden är inte speciellt stor om vi badar då det är - 20 gr utan det är mest blåsten som avgör hur stort värmetappet blir.
Summan av det hela blir väl att om du kan placera badet i lä så att det inte blåser så mycket som kan suga ur värmen ur badet så klarar man sig ganska långt med 3 kW .
Hade tankarna på att gradera upp värmaren till 3,6 eller 4 kw men då stötte jag direkt patrull när det gäller belastningen då jag kommer ordentligt över de 16A som jag matar badet med idag, vilket innebar att jag även skulle behöva byta matarkabeln från proppskåpet till grövre ledare. Jag ligger idag och belastar varje fas med 15,8A, 13A, 13A när jag kör alla tre pumparna och värmaren plus UV och Saltsystem, Ozonator och belysning .
Så jag har tagit beslut att klara mig med denna 3 kW värmare som är standard på Balboasystemen fram till jag orkar gräva ner en ny matarkabel (85 m) !!
Tja!
Jag ser att du har saltgenerator. Vad kör du för salt? Natrium el bromide? Vad är dina erfarenheter av det? har saltklorinator med men har hittills bara kört med natriumsalt. Har beställt bromsalt för att testa nu. Enl vissa skall skillnaden inte vara så stor. Personligen så tror jag det kommer fungera ganska mycket bättre men det återstår väl att se. Bromsaltet är ju tyvärr ganska dyrt:(
MVH
Kalle
-
Hej, jag kör med bromsalt i mitt bad , tycker att det funkar mycket bra. Det enda som jag upplever lite jobbigt är att de första veckorna efter uppstart/ vallenbyte så far PH och alka lite upp och ner, men det stabiliserade sig så småningom, kör i princip bara med aktivt syre som chock 1 gång i veckan, sen kan det behövas nån chock med Oxi booster efter nån fest med lite mer folk och spill.
Hoppas det ska funka bra för dig oxå.
-
Hej, jag kör med bromsalt i mitt bad , tycker att det funkar mycket bra. Det enda som jag upplever lite jobbigt är att de första veckorna efter uppstart/ vallenbyte så far PH och alka lite upp och ner, men det stabiliserade sig så småningom, kör i princip bara med aktivt syre som chock 1 gång i veckan, sen kan det behövas nån chock med Oxi booster efter nån fest med lite mer folk och spill.
Hoppas det ska funka bra för dig oxå.
Kul med fler med saltrening:) Hur länge brukar du köra mellan vattenbytena? Har du 24h rening på salt/cirk?
Det med PH har även jag noterat med saltet. Saltet jag har nu är inte PH-neutralt alls utan höjer PH ganska kraftigt. Har dock en hink bromsalt på posten att hämta ut som jag tänkte testa snart. Håller dock på att byta spa så jag vill inte slösa genom att hälla i det innan bytet:o.
MVH
Kalle
-
Jag har nyligen bytt till detta bad men jag räknar med att byta vatten 2 gånger per år, vår och höst, bara för att det känns bättre. Hade tidigare ett bad med SaltBromin system i huset som vi sålt och där så körde jag med denna frekvens på vattenbyten. Vattnet var fortfarande OK och TDS hade inte stigit med mer än 7-800 PPM efter 6 månader. Jag kör med filtercykel på 4 timmar per dygn, 2 på morgonen och 2 på eftermiddagen, vilket funkar utmärkt, min pump hinner ändå med att köra vattnet mer än dubbelt så många gånger genom filtret, jämfört vad en liten 24/7 cirkulationspump hinner gör på ett dygn, samt att jag har ett stort effektivt DualCore filter på 175 sq.ft som tar hand om de lösa partiklarna. Då saltsystemet har en Bullet/Cell inne i baddelen istället för i cirkularionssystemet så är saltsystemet inte beroende av cikulation på samma sätt som ett inbyggt system, mitt saltsystem är igång hela tiden och genererar en lämplig mängd Bromin i vattnet hela tiden. Vattnet får ju en rörelse i samband med Pollingen 1 gång i timmen då pumpen startar i ca 30 sek för att kolla av tempen i vattnet.
Jag räknar med att plocka ut och rengöra saltcellen i syrabad vid vattenbyte då det kan bli lite beläggningar på den, men det är ett enkelt jobb, för att slippa framtida problem. Som jag tidigare sagt så tycker jag att salt/Bromin system funkar helt perfekt. Kan bara rekommendera.