Allt om pool, Poolforum!
PoolForum - swimmingpooler => Vatten och kemi => Ämnet startat av: falmarkspeter skrivet januari 26, 2015, 12:15:37:37
-
Jag kommer att prova Brom vid nästa vattenbyte.
Priser: Spa Klor (granulat) kostar i min butik 149:-/kg.
Långsamma Spa Klor tabletter kostar 199:-/kg.
Brom tabletter kostar 249:-/kg.
Därtill rekommenderas Spa Shock Support (Algmedel) 179:-/L att användas med Bromtabletterna.
Mitt bad är på 1200 L
Jag har tidigare använt en flytande dispenser för 20 g klortabletter. Jag har laddat dispensern med 4-6 tabletter. (Rätt inställd, FCL=2,4 ppm, så förbrukas i mitt fall 2 tabletter/vecka).
Sen har jag chockbehandlat med 25-30 g Spa Klor varannan söndag. (Målvärde FCL=10-12 ppm).
Kostnad klor:
Klortabletter 2 st/v x (199/50) = 7,96:-/v
Spa Klor (granulat) 15g/v x 0,149:-/g = 2,23:-/v (Ibland några tsk extra efter bad om vi badat många/länge)
Summa klor 10,20 kr/vecka
Tid mellan vattenbyten när CYA-nivå=150 ppm: 1-2 mån (Verkliga siffror baserat på egen mätning beroende på badbelastning)
Uppskattad kostnad förutsatt att bromet förbrukas i samma takt som klortabletterna
Kostnad brom:
Bromtabletter 2 st/v x (249/50) = 9,96:-/v
Spa Klor (granulat 15g/v x (149/1000) = 2,23:-/v
Spa Shock Support 20 ml/v x (1200/1000) x (179/1000) = 4,30:-/v
Summa brom 16,50:-/vecka
Uppskattad tid mellan vattenbyten när CYA-nivå=150 ppm: 5-6 månader
Uppskattad tid mellan vattenbyten när CYA-nivå=80 ppm: 3 månader
OBS! Jag gissar lite vilt vad det gäller förbrukning av bromtabletterna.
Jag återkommer om 4-6 veckor med mina erfarenheter
Är det värt merkostnaden på 60% för slippa byta vatten så ofta?
Ja det är väl upp till var och en att avgöra.
/Peter
-
Ska bli intressant att följa din test, saknar dock några parametrar i den totala ekonomin som sitter ihop med det du just beskrivit.
Kostnaden för vattenbyten: vatten, el för uppvärmning dessa bör ju med i den totala kostnaden..
Sen undrar jag varför du tagit med klor i alternativet med Brom. Den bästa chocken för brom är ju MPS (Aktivt Syre) som dels oxiderar de bundna bromaminerna men även återladdar brominbanken i vattnet. Behöver du göra en kraftigare chockning så skulle jag rekommendera Spa Oxi Booster istället, som bygget på största delen MPS med en mindre del Klor.
När det gäller tiden när det är dags för vattenbyte så är det nog mer TDS som du kan mäta än Cya i Brominet.
Har själv kört med Bromin i flera år och kan bara hitta 1 nackdel med Brominet , det är att silversmycken som man har på sig i badet blir lite dassiga i glansen, men det har vi löst genom att plocka av ringar och kedjor innan bad. Med lite silverputs blir de som nya igen.
Lycka till !
-
Tack så mycket för tipsen, janlun71.
Mitt inlägg var bara en första ansats.
Jag är mycket tacksam för tips, då jag är Total-newbie på detta med brom 😊
Om vi delar upp detta i några delar så kanske jag kan få ditt workflow och vad du använder:
- Vid Vattenbyte. Spa Shock Support Algmedel. 30 ml/1000 L. Chockbehandling med Spa Klor eller Aktivt Syre? Dosering/1000 L?
- Grunddesinficering, flytande dispenser med 20 g Bromtabletter som ger en nivå på brom=3-4
- Chockbehandling efter bad. spa Klor, aktivt syre eller Oxi Booster? Dosering/1000 L?
- Var eller varannan vecka: Spa Shock Support Algmedel. 20 ml/1000 L. Kraftigare Chockbehandling med Spa Klor, Aktivt syre eller Oxi Booster? Dosering/1000 L?
Rätta mig om jag har fel, men jag trodde att aktivt syre inte gick att använda för fullt ut för chockbehandling, då det tar organiskt avfall men inte bakterierna. Därav att man även behöver klor. Men det kanske jag har missuppfattat...
Behöver man klor som komplement till Bromet någon gång, som en extra "burn-out"?
Jag mäter mitt vatten med tabletter. Vad jag inte lurat ut är hur man använder dpd1+3 för att mäta:
1) Brom utan klor (det är nog det enklaste)
2) Brom efter chockning med aktivt syre, som kan ge underliga värden (pga att aktivt syre registreras som bundet klor,vilket tog ett tag för mig att fatta)
3) Brom efter chockning med Spa Klor. Vad är det då som egentligen visas i dpd1-, respektive dpd1+3 testerna. Klor eller Brom? Eller någon skum kombination av båda...?
Oj, oj min skalle sprängs snart. Men eftersom jag är så j-a nyfiken så måste jag också älska situationen O0
Primärt är målet att kunna öka intervallen mellan vattenbytena utan att äventyra desinficeringet av Spabadet. Och det går ej med de för Spa rekommenderade klorprodukterna. Punkt!
Och snälla poolfolket, jag har redan läst om argumenten om att kalcium- och natriumhypoklorit är jättebra för att det inte innehåller Cyanursyra. Det funkar säkert om man har auto-dosering av hypokloriten resp saltsyran. Men, manuellt... Nja! Dessutom är jag skeptisk till att använda produkter som Spabadstillverkarna avråder oss från att använda, och som kan äventyra garantin på badet. Det torde väl finnas någon anledning till detta.
Så jag skulle uppskatta om denna tråd får handla primärt om Brom och erforderliga kompletterande kemikalier.
-
janlun71, vad har du för mätare för TDS?
Jag har sneglat på sådana och jag antar att man får vad man betalar för...
-
Ska bli intressant att följa din test, saknar dock några parametrar i den totala ekonomin som sitter ihop med det du just beskrivit.
Kostnaden för vattenbyten: vatten, el för uppvärmning dessa bör ju med i den totala kostnaden..
Jo, jag tänkte nog komplettera med fler parametrar. Men jag har ju bara precis börjat ;)
-
Jag har en elektronisk testare för TDS mätningen, började med att använda stickor men dom är ganska dyra, sen hittade jag denna mätare som funkat bra.
http://www.spaprylar.se/tds-matare-p-453.html?cPath=2_23_285
-
Jag har en elektronisk testare för TDS mätningen, började med att använda stickor men dom är ganska dyra, sen hittade jag denna mätare som funkat bra.
http://www.spaprylar.se/tds-matare-p-453.html?cPath=2_23_285
Har beställt en TDS mätare nu. Tack för tipset.
Visst skrev du i något inlägg vilket gränsvärde du använder på TDS? Eller har jag bara drömt? Hittar inre inlägget...
-
TDS-problem kan man få både i spa och pool. Man kan få en indikation om att man börjar få för mycket TDS (upplösta ämnen i vattnet) även utan mätning. Man ser att när en liten pöl utskvätt vatten får torka in t.ex. på golvet eller på ett överdrag så blir det en klart synlig fläck, ofta gul-vit i färgen. Ju mer TDS, desto mera fläck. Det man ser är ofta en blandning av olika ämnen, kalk om man har hårt vatten, olika andra ämnen som lösts i vattnet o.s.v. Kalken kan man ibland göra osynlig med ett lite lägre pH-värde (då fälls den inte ut), men för övriga ämnen finns ju ingen chans att få bort dem annat än med högre vattenbytestakt.
-
Jo rekommendationen är att man mäter TDS när man fyllt på med nytt vatten, beroende på vattnets kvalitet och rening så får man då ett ingångsvärde. Notera detta värde och när TDS stigit med ca 1500 PPM så är det dags att byta vatten.
Med vänlig hälsningar
Janne
-
Tänkte svara på ett inlägg lite längre upp i denna tråd, på hur jag går tillväga när jag kör med brom i badet.
1 vid fyllning så gör jag alltid en rörrensning med Swirl Away innan jag tömmer ut det gamla vattnet, brukar komma lös en hel del gegga fastän jag upplever att jag haft ett bra vatten, jag spolar alltid ur badet 1 gång extra med rent vatten för att få ut alla rester av rörrengöringen.
Sen brukar jag skruva loss jetsen och torka bakanför dessa, där brukar det också vara kvar lite gegga. Var annan fyllning så polerar jag badet på insidan med FastGloss polish för att hålla ytan så glatt som möjligt. Sätter sedan in ett rent filter i badet. Sen fyller jag på med fräscht vatten som jag värmer till ca 20 grader, sen gör jag en klorchock i vattnet för att ta bort eventuella rester av rörrengöringen , här brukar jag försöka att hålla en nivå på 10 PPM i ca 30 minuter, sen får badet stå öppet och lufta med pumparna på full gas så de värsta ångorna får dra iväg uppåt. Jag brukar använda Calhypo klor då vi ändå har en låg kalkhalt i vattnet som alltid måste justeras upp vid vattenbyte. Jag väntar sedan till klornivån sjunkit ner till Ca 1 PPM innan jag börjar med vattenbalans justeringen. Jag måste alltid justera alka, PH och hårdheten innan allt är på plats .
2 eftersom jag kör med SpaFrog systemet så startar jag med en dos Bromingranulat för att uppnå nivån på sanatizern snabbare, då det tar ett par dygn att få snurr på Frogsystemet, jag vet ju nu ungefär vilken nivå jag ska ha på mina frog patroner för att upprätthålla en jämn nivå på bromhalten i vattnet . Med Frogsystemet så ligger jag på en nivå på ca 2 PPM dårmagnet har hjälp av mineralpatronen i systemet för desinficeringen.
3 efter bad så brukar jag kolla av nivån på Brominet för att se om jag behöver chocka. Efter vart annat bad så brukar jag chocka med aktivt syre, brukar se till så jag ligger på ca 10 PPM efter 10 min med sticka för MPS/ Aktivt syre. Normalt så brukar brominvärdet höjas till ca 5-6 PPM efter en timme efter chocken på grund av att det aktiva syret återaktiverar brominbanken i vattnet. Nästa dag så brukar nivån i badet ligga på de tidigare in justerade. 2 PPM som jag vill ha hela tiden. 1 gång i veckan så gör jag en chockning med Spa Oxi Booster enligt doseringen på burken.
Jag har inte än så länge behövt ta till någon Klorchock på grund av att det gått åt pipsvängen, men å andra sidan så har vi väl inte haft några riktigt häftiga partyn med mycket grogg i vattnet !!
Har inte riktigt koll på hur det funkar med brom tabletterna i dosörer men jag tror nog att det är ganska lika, ser dock att de rekommenderar att man tillsätter en lite dos algmedel per vecka, det kanske behövs till dessa om dom rekommenderar det?
Beträffande mätningen med tabletterna så brukar det väl bara behövas mäta med DPD1 för brom samt att det är en omräkningsfaktor om du kör på klor läget på testaren.
Vet att omräkningen var 2,2 AquaChek digital men tror att det ligger på 2,6 på fotometer testare med tabletter. Det borde stå i manualen.
Jag brukar klara mig i ca 4 månader innan mitt TDS har stigit med 1500 PPM utifrån startvärdet.
Hoppas du fått lite svar på dina undringar, och jag önskar dig lycka till med ditt spavatten.
Janne
-
Bytte vatten igår, fixade lite med vattenbalansen (Höjde Alka och Hårdhet) och laddade dispensern med 4 st 20g bromtabletter. Idag, kollade jag bromvärdet med sticka och det är fortfarande nära noll...
Jag kör med Delphins spakem.
Har jag missat nåt här?
Jag följde instruktionerna till punkt och pricka och tillsatte även algmedel.
Ingen instruktion om att Chocka vid själva vattenbytet, däremot ska man chockbehandla regelbundet (minst varannan vecka) med Spa chock eller Spa Klor.
DÄREMOT när jag googlar lite så hittar jag info om att att man behöver Chocka redan vid vattenbytet.
Nåt om Bromide bank och Bromine och att det krävs klor för att frigöra Bromine...
HJÄLP... Vad gör jag?
-
Som sagt så bör du chocka vid nytt vatten. Det är långt ifrån rent och bromet äts väl upp av det smutsiga vattnet! Vore jag som du skulle jag slänga i 1(ev)2 matsked klorgrandulat.
MVH
Kalle
-
Tack för tipsen allihop!
Mycket bra steg för steg beskrivning, janlun71!
Då du har ett lite annorlunda system med spafrog/mineraler mm så får jag väl ta med mig det som är tillämpbart. Eller ska jag byta system igen...
Vad är Bromgranulat? Jag har bara sett Bromtabletter...
Har du erfarenheter från Brom i flytande dossör, kalle lkpg? I så fall får du gärna delge ditt körschema för Brom (Uppstart, långtidsbehandling, behandling efter bad etc)
Hur får jag upp Bromvärdet till rekommenderat 2-4 ppm vid uppstart med nytt vatten?
-
Det brukar ta ett par dagar att få Brominet att komma till rätt nivå med en flottör, du kan dock hjälpa till med att chocka vattnet med Aktivt Syre som dels hjälper dig att hålla saneringsnivån tills dess Brominet kommit i nivå, men även för att det stimulerar Brominjonerna att snabba på och bilda brominet fortare i vattnet.
Jag hittade Bromin granulat på 1 kg burk så jag har gått den vägen nu de sista månaderna.
Som Kalle lkpg säger så är det en bra start att alltid göra en klorchockning direkt man bytt vatten som start, innan man drar igång det saneringssystemet som man valt..
Janne
-
Nu blev det att göra lite tvärtom... Jag laddade Brom tabletter igår och trodde att jag var safe. Chockklorerade med Spa Klor idag när Bromet var nära noll. Har jag lyckats skapa dödlig kemikalieblandning nu?
-
Nej det är nog inga problem , brom ock klor går ju att använda ihop men kloret hjälper inte bromet på samma sätt som aktivt syre.
-
Har du öppet den flytande dosören maximalt? Brukar behövas, sen får man minska när det börjar ge utslag på mätningen tills man hittar sin rätta inställning.
Janne
-
Full trottel alltså, första dagarna med brom tabletter, för att strypa sen
-
Jag hittade Bromin granulat på 1 kg burk så jag har gått den vägen nu de sista månaderna.
Janne
Har läst lite på utländska forum.
Där rekommederas "Sodium bromide" 1) vid uppstart.
Är det samma som ditt granulat? Vart köper du det?
1) http://www.hottubthings.com/Bromine-Start-up-Maintenance-Instructions-s/244.htm
Sodium bromide is a product you use at the start up of your spa, or every time you decide to drain and refill your spa. When using this product, you add 2 ounces to the water and let it circulate then proceed to add the rest of your chemicals.
-
Mätte mitt vatten igår efter ca 4 månaders drift med saltgenerator. Har hållt extrakloreringen till ca vartannat bad (1 matsked) samt någon enstaka extraklorering varannan vecka typ.
Mätte ett CYA på 91.
Tycker vattnet börjar på att vara lite trögjobbat.
TDS har jag tyvärr ingen mätutrustning för ännu.
Skall byta vatten i veckan och testa med bromsalt (brom) istället för vanligt klorsalt och försöka använda aktivt syre i första hand före klorprodukter för att hålla CYA nere. Saltgeneratorn tillför dock inget CYA oavsett vilket salt jag använder. Dock har jag fattat det som att aktivt syre fungerar bättre med brom än klor.
Frågan är dock om man får ned CYA på mer normala nivåer även efter ett par månader om inte TDS ställer till det ivf?
Funderar på ett köpa en billig TDS på ebay typ denna: http://www.ebay.com/itm/TDS3-TEMP-PPM-LCD-Digital-TDS-Meter-Tester-Filter-Pen-Water-Quality-Purity-/151525434926?pt=US_Garden_Tools&hash=item23479ea62e
någon som testat?
MVH
Kalle
-
3 efter bad så brukar jag kolla av nivån på Brominet för att se om jag behöver chocka. Efter vart annat bad så brukar jag chocka med aktivt syre, brukar se till så jag ligger på ca 10 PPM efter 10 min med sticka för MPS/ Aktivt syre. Normalt så brukar brominvärdet höjas till ca 5-6 PPM efter en timme efter chocken på grund av att det aktiva syret återaktiverar brominbanken i vattnet.
Stämmer verkligen det där sista?
Jag har fått uppgifter om att den Bromnivå som rekommenderas (3-5 ppm) gäller för det Totala bromet, då både fritt och bundet brom desinficerar vattnet.
Jag har fört från ett antal källor, bland annat dej, Janne, att det är det totala bromet (fritt+bundet) man mäter. Hur kan då bromvärdet gå upp när man chockar för att omvandla det bundna bromet till fritt? För det är väl det som Chockbehandlingen gör?
- 4 ppm fritt + 1 bundet = 5 ppm totalt
- Chockbehandling
- 5 ppm fritt + 0 bundet = 5 ppm totalt
Eller har jag missuppfattat något?
-
Jag mäter bara totalt brom och då blir resultatet i min mätning att jag får en höjning efter jag chockat med Aktivt Syre.
Jag ser det inte som nåt problem då det sjunker ner så småningom till de 3 PPM som jag brukar hålla i badet, jag tror det kan skilja sig lite med ett salt/Bromin system och när du kör med puck eller granulat, då saltet reagerar på chocken också.
-
Ja men det är just det jag inte får ihop. Totalt brom är ju ALLT brom och 100% är 100%. Det kan ju inte gärna bli 150% brom för att du chockar. Jag tror snarare att du mäter för nära inpå chocken. MPS ökar värdena och det är det "felet" du ser. Tror jag...
-
Lite återrapportering
Jag bytte vatten 2015-06-02.
Har nu kört Brom i 111 dagar, dvs snart 4 månader och är skitnöjd.
Vattnet är fortfarande kristallklart.
Tendens till skumbildning, men det får man väl ta efter nästan 4 månader.
Med kloret lyckades jag aldrig köra längre än 2 månader på samma vatten.
Det är oftast bara jag och min fru som badar, c:a 30 min, 3 bad/vecka
Förbrukningen är ungefär 2 st 20 g Bromtabletter/vecka i en flyande dosör.
Varje vecka blir det en Chockbehandling med aktivt syre.
Varannan vecka chockar jag med Spa Klor till 10 ppm.
TDS var vid uppstart 200 och är nu uppe 1200. Vattenbyte enligt TDS skulle vara vid 1700 ppm (200+1500)
Cyanursyran efter varannanveckas chockklorering är nu uppe i 70 ppm.
Våra bad är ju rätt korta och därför känns det som om vi klarar oss med det brom som dosören ger. Det har inte känts nödvändigt att använda aktivt syre mer än 1 gång/vecka.
De enda gånger jag sett riktigt höga bromvärden är dagen efter att jag chockklorerat.
24 h efteråt kan dpd1+4 test visa nivå Totalt Brom uppåt 15-18 ppm.
Det är möjligt att det är mätvärdena som är lite tokiga innan kloret försvunnit (Både Brom och Klor i vattnet).
Men om man väntar 2-3 dagar är bromvärdena nere på rekommenderade igen.
Vi har planerat ett vattenbyte inom kort.
Då ska jag följa janluns rekommendationer med att chockklorera det nyfyllda vattnet.
Det missade jag första gången då jag trodde att bromtabletterna skulle vara snabbare med att tillföra brom till vattnet. Det är väl egentligen enda plumpen.
Jag har nu skaffat Bromin granulat som löses upp rätt snabbt. Det är rätt dyrt, men å andra sidan kommer det att räcke länge om man bara använder det vid uppstarten. Har man inte tillgång till Bromgranulat utan bara kör tabletter så kan det ta ganska många dagar innan Bromnivån har kommit upp till 3-5 ppm. Och då kan man slänga i en skvätt aktivt syre var eller varannan dag tills Bromet börjar komma igång.
TIPS vid uppstart!
Om ni har en dosör med doseringsrör, fyll den full med tabletter. (Min rymmer 6 st 20 g tabletter)
Öppna dosören maximalt öppen
Vänd den upp o ner i vattnet, så att luften åker ur och vatten kommer i kontakt med alla tabletter.
Kör så till bromhalten har kommit upp till 3-5 ppm.
Sen är det att testa sig fram hur dosören ska ställas in för att ge lagom mängd. Jag har min på 3-4 på skalan.
Efter ett bad kan man med fördel superdosera (max öppen o vattenfylld) efter bad för att kompensera för den bromförbrukning som sker vid bad.
Bundet brom luktar annorlunda än bundet klor. Mer... metalliskt på nåt sätt.
-
Hej på er . Jag har precis bytt vatten i mitt spa och tänkte köra brom nu . Jag har haft spafrog i över ett år så jag har lite erfarenhet av brom . Min fråga är : Vilket märke på bromintabletter 20g och flottör tycker ni funkar bäst ? Jag har kört Folkpools spachock ( aktivt syre) som chock en gång i veckan innan och tänkte fortsätta med det .
Tack på förhand !
Nicke
-
Jag körde först med Dolphin bromtabletter som också behöver spachocksupport för att fungera bäst. Bytte sedan till SpaTime bromtabletter som inte behöver någon extra tillsats, vilka jag tyckte funkade bättre då de också var snabbare på att komma igång och genera rätt nivå av brom i vattnet.
Jag använde också brom granulat vid uppstart samt extra dosering vid hög badbelastning.
Numer så har jag ett SaltBromin system i badet,
-
Jag körde först med Dolphin bromtabletter som också behöver spachocksupport för att fungera bäst. Bytte sedan till SpaTime bromtabletter som inte behöver någon extra tillsats, vilka jag tyckte funkade bättre då de också var snabbare på att komma igång och genera rätt nivå av brom i vattnet.
Jag använde också brom granulat vid uppstart samt extra dosering vid hög badbelastning.
Numer så har jag ett SaltBromin system i badet,
Jag kör med Dolphin bromtabletter som jag tycker fungerar bra.
Under tiden vattnet bygger upp brombank vid ny start lägger jag i lite aktivit syre under första veckan.
Spachocksupport behövs inte tillsättas den detta heller!
Sedan kör jag aktivit syre och klor typ varannan vecka.
-
Om du läser på Delphinburken så står det klart och tydligt att du ska dosera spachocksupport 1 gång per vecka för att uppnå fullgod desinfektion !
Sen är det ju upp till var och en att avgöra om man ska följa tillverkarens rekommendationer.
-
Om du läser på Delphinburken så står det klart och tydligt att du ska dosera spachocksupport 1 gång per vecka för att uppnå fullgod desinfektion !
Sen är det ju upp till var och en att avgöra om man ska följa tillverkarens rekommendationer.
Vet det!
Men efter vi upptäckte vissa saker som bieffekter vid spa schock support och även pratat med tillverkaren så slutade vi köra det ...
Kört utan spa schock support sedan + 6 mån fungerar utan problem.
-
liamab:
"Vi upptäckte vissa saker som bieffekter vid spa schock support och även pratat med tillverkaren så slutade vi köra det ..."
Nyfiken: Menar du att du slutat med aktiv syre granulat eller slutat med flytande algmedel? Vilka bieffekter upptäckte du? ...och vad sa tillverkaren?
-
Jag har precis köpt swim & fun combitabs, dom är klorfria, någon som prövat dessa, hittar ingen info om att man skulle behöva tillsätta något mer än dom.
-
Enligt leverantören är detta aktivt syre. Enbart aktivt syre brukar inte klara att hålla vattnet ren , utan brukar ses som ett komplement till andra metoder (klor, brom etc). Dessutom måste ju pH hållas korrekt, det gör inte detta medel.
-
Okey, produkten får ju det att framstå som "allt i ett" det ända då behöver. Då skulle jag istället satsat på brom då.:S