Allt om pool, Poolforum!
SpaForum - spabad => SpaForum => Ämnet startat av: Rosie skrivet oktober 25, 2014, 20:59:00:00
-
Någon som kan hjälpa oss med tips om hur vi går vidare: Vi har upptäckt blåsor i akrylplasten i vårt LASpa. Sakkunniga säger att det är ett tydligt fabrikationsfel och bör då täckas av den 7-åriga garantin. Blåsorna kan sen öka i omfattning med tiden och till slut spricker de och vi får då ett förstört Spabad. De som har agenturen för LASpa avslår vår reklamation.
-
ARN?
-
ARN kan ju vara en bra start, men deras utslag är inte juridiskt bindande. Om företaget inte följer ett utslag i ARN återstår bara att stämma företaget i tingsrätten. Tyvärr kan det bli ganska kostsamt med advokatarvoden m.m., fast vinner man målet får ofta motsidan stå för kostnaderna. Reglerna är dock olika beroende på hur stor summa pengar som målet gäller.
-
Tack för era svar. Undrar också om någon annan har haft samma problem. Vi har ju kontaktat de som har agenturen för LASpa och vi är inte nöjda med deras sätt att hanha ärendet. Bl a avslog de vår reklamation utan att ens skicka ut någon att titta på det. De hävdar att vi misskött vårt spa, vilket vi inte gjort. De andra sakkunniga som varit och tittat säger att dessa blåsor är fabrikationsfel och ska inte uppstå även om man misskött sitt spa vilket vi inte gjort!
-
Ni kanske skulle prova kontakta tillverkaren.
Om de är seriösa så vill de nog inte ha missnöjda kunder.
-
Kan du inte bifoga en bild på hur det ser ut?
-
Enl andra sakkunniga på området beror detta på ett fabrikationsfel i akryplasten som uppstår då plasten inte härdats ordentligt. Svårt att se på bild, men blåsorna dyker upp mer o mer o plasten krackelerar. LA Spa tillverkas ju i USA och det är Neptunbath i Helsingborg som har agenturen i Sverige o de vill inte stå för felet trots att det är 7 års garanti på plasten.
-
Ser ju direkt att det är ett fabriksfel, Neptunbath ska stå för garantierna; det är ju dom som lämnar garantier på sina produkter. Sen får ju dom lösa problemet ifrån sin leverantör, stå på dig vik dig inte en mm lycka till
-
Då är det bara att sätta upp Neptun Spa på "svarta listan" då (dvs min egen lista). Oavsett om Rosie har gjort rätt eller fel i sitt handhavande (vilket jag inte har någon åsikt om) så är inte Neptun Spa:s hantering acceptabel. Man måste ju dit och kontrollera vad som är fel innan man kan acceptera eller förkasta en reklamation. Horribelt.
/U.