Allt om pool, Poolforum!
PoolForum - swimmingpooler => Teknik => Ämnet startat av: Thermojito skrivet september 10, 2014, 23:46:32:32
-
Planerar att ansluta (backspolnings)-avloppet från pool-sandfiltret till det vanliga (kommunala) avloppet i en planerad tillbyggnad på huset.
Frågan är nu hur denna anslutning bör utföras/dimensioneras?
Hur har ni gjort ni som har fast avloppsanslutning, (och inte trycker ut poolvattnet med slang på gräsmattan eller liknande)?
Pumpen borde genom sandfiltret kunna skapa ett riktigt rejält flöde vid backspolningen och man vill ju inte att detta ska trycka ut avloppsvatten någon annanstans i huset.... typ....
I mitt fall är pumpen specad till 16m3/h vid 10mvp vilket tex borde motsvara en flödeshastighet på 1m/s( =4,4l/s) vid 1 bar om det är 75mm rör, mer vid lägre tryck... Är det OK eller riskerar man att trycka ut vatten på andra ställen eller suga ur andra vattenlås? (Vilket tryck känner pumpen förresten när man backspolar, jag har ingen aning?)
Att låta "waste-vattnet" spola ut i tex en "öppen diskho" eller mot en golvbrunn med tex 75mm röranslutning kan väl inte fungera överhuvudtaget eller?? Känns som att den isåfall inte skulle "hålla undan" mot vattenflödet från sandfiltret/pumpen.....???
Fast/"tät" avlopps-anslutning måste det väl krävas iallafall??
Är det en realistisk lösning att tex köra waste-vattnet "batchvis" mot en större tank/tunna i samma rum som sedan får tömma sig "långsamt" genom självtryck mot avloppet mellan omgångarna??? Eller blir man galen av att vänta....? >:(
(I mitt fall skulle det vara enkelt att ordna "öppen" anslutning till befintligt (75mm) avlopp i närheten, att åstadkomma fast/"tät" anslutning till 75 eller större dimension blir rejält mkt dyrare och kräver en hel del extra schaktning/återställning=dyrt.... :( )
-
Tyvärr, en koppling till 75 mm rörnät fungerar inte. Vi hade en sådan de första åren - en fast koppling dock. Men vattenmängderna från pumpen (Pahléns bronspump 1.1 kW) är för stora för att systemet skall svälja utan att det blir problem. Vi fick det inte så illa att det sprutade ut avloppsvatten någon stans men däremot trycktes vattnet bort ur vattenlåsen så efter varje backspolning fick vi gå runt med en vattenkanna och fylla alla vattenlås igen, annars fick vi sedan en otäck avloppslukt i huset. Visserligen inte så farligt att göra jobbet, man backspolar inte en inomhuspool så ofta, men ändå inte så bra. Senare kopplade vi om till ett separat avlopp för poolspolningen.
-
Jag har en 200 liters tunna som jag tömmer i först för att sen låta vattnet rinna ur den lite mer kontrollerat. Det är tidsödande och inte optimalt men det fungerar. Blir för det mesta tre tunnor per backspolning. Två gånger 200 liter backspolning och sen 200 liter på rinse.
-
Bra info, Tack!
Om fast 75mm anslutning inte fungerar, vad fungerar utan att suga ur vattenlås?
Måste man tex köra 110mm rör hela vägen från sandfilterventilen och ansluta direkt till servisledning och/eller trixa med extra luftning av avloppet på ngt sätt?
Såg iallafall att min kommun och i mitt område tillåter och rekommenderar att backspolningsvattnet går till avlopp och inte via LOD, dvs lokalt omhändertagande av dagvatten. Tömning av pool dock helst på tomt/gräsmatta efter avklorering och utan aktivt anti-algmedel. ATT ansluta backspolning är alltså ok, frågan är dock ändå exakt hur.....springa med vattenkanna till alla vattenlås verkar inte roligt i längden.
Tankmetoden verkar ju dock praktisk om man tänkt avklorera med tex natriumsulfit eller natriumtiosulfat innan man skickar iväg alltihop men det verkar tidsödande och tveksamt hur många som ids i praktiken....? Någon utom badhus överhuvudtaget....?
-
Jag skulle gissa att med 110 mm ledning så skulle man slippa problemet. Skillnaden i dimension är ju högst avsevärd. Sedan beror det säkert på en massa andra faktorer också - hur mycket fall man har i ledningarna, hur många krökar, hur systemet är luftat o.s.v. Vi har "slutna" luftare med vakuumventiler uppe på vinden. Det är tänkbart att det skulle fungerat bättre om vi haft öppna luftare upp över taket.
Nu har vi kopplat poolen till ett separat avlopp som pumpar ut vattnet i skogen i stället. Vi har dock kvar ventiler så att om det skulle vara omöjligt att köra dit p.g.a. kraftig frost då den ledningen kanske stoppar då kan vi köra som förut till avloppssystemet, fast vi då får "vattna" våra vattenlås efter att vi backspolat.
Nej någon avkloreringsanläggning tror jag inte man hittar hos någon privatpoolare. Det är nog kommunala simhallar och liknande som kan ordna med sådant.
-
Hej,
Har 75 mm ledning (startar med 50 mm första metern från pumpen) som ansluter till 110 eller möjligen 150 i marken utanför huset. Funkar bra inga problem i vattenlås eller annat, men pumpen fyller 75 mm ledningen. Jag har luftat 75 mm ledningen i poolens dräneringsbrunn. Min ledning är ca 30 meter innan den ansluter till store avloppet.
Från början var den i slutet på 75 mm ledningen en bit 50 mm in genom grundmuren och ned i en golvbrunn, det var inga problem i brunnsändan men då blev hela ledningen full och det mesta av backspolningen hamnade via luftningen i dräneringsbrunnen.
Om du bara har 75 och sen större som den ansluter till så tror jag inte det är några problem.
/Tore
-
Vi har anslutit backspolningen till dagvattenavloppet istället (samma som hängrännor). Det är 110 rör ut i gatan med 75 anslutning i uppstickare där backspolningsröret anslutits. Funkar perfekt. Förra helgen tömde jag 30 kbm denna väg då vi fick haveri i automatdoseringen av pH- (tömde 4 liter saltsyra i poolen :'( ) Bara att ansluta en slang till skimmern och ställa pumpen på waiste. Finns definitivt ingen gammal mossa kvar i de rören...
-
Förra helgen tömde jag 30 kbm denna väg då vi fick haveri i automatdoseringen av pH- (tömde 4 liter saltsyra i poolen )
Varför tömma ut allt vattnet ? Vi har också råkat få saltsyreöverskott en gång, långt mer än 4 liter. Det löstes lätt med tillsats av en mindre mängd natriumhydroxid (kaustik soda) som neutraliserade syran och skickade upp pH-värdet igen !
-
Någonstans på detta forum har jag läst att backspolning med fördel ska göras med så stort flöde/tryck som möjligt. Om man tex har en varvtalsstyrd pump så kör man på maxhastighet vid backspolning och kan sedan spara energi genom att köra med lägre hastighet/flöde under resten av dygnet.
(Har dock aldrig riktigt förstått om "maxinställningen" handlar om att man inte vill stå för länge och vänta vid pumpen när den backspolar ELLER om att det handlar om att sandfilterrengöringen då förbrukar mindre total volym varmt/dyrt poolvatten genom att rengöringen blir mer effektiv genom att man "ruskar runt ordentligt i sanden"?)
Baksidan av "maxhastigheten/flödet" blir ju dock som jag förstår det en högre risk för dämning av det fasta avloppet vid backspolning som kan suga ur andra vattenlås eller i värsta fall trycka ut vatten på annat ställe.
I mitt fall är tyvärr skogsavlopp och luftning/säkerhetsavlopp till dräneringsgrop ej möjligt så det gäller nog att fundera på det där hur man med säkerhet undviker dämning av avloppet.... jag har dessutom öppen (75mm) avloppsluftning ut på taket så det borde inte kunna bli fullt så mycket undertryck som om det vore "slutna" ventiler anslutna med mindre area/större rörlängd.
Housedad's pump (?kW) och Ericas 1,1kW pump lyckades tydligen båda åstadkomma dämning i 75mm rör av lite okänd lutningsprofil och längd (30m?).
Det borde väl finns det ett sätt att räkna på när dämning riskerar att inträffa?
Med ledningslängd/area/lutning som indata och med maxflöde utan dämning som utdata. Isåfall borde man kunna räkna ut hur lång+smal+lutande (dämd!) ledning man behöver ha vid pumpen/filtret för att reducera flödet innan man övergår till en given större dimension (som då med detta flöde EJ blir dämd) och som sedan ansluter till servisledningen eller liknande där jag gissar att tanken=dimensioneringen ger att man aldrig ska få dämning vid detta flöde om allt fungerar som det ska??
Här finns det mer att lära sig tydligen, intressant!
Kanske behöver jag inte gräva upp och återställa hela tomten för att åstadkomma ett smidigt och säkert avlopp för backspolningen..... :-)
-
Min pump är ca 1 kW, ledningen som är 30 m lång har minimum fall för att det skall rinna fram till servisledningen eller vad man kallar "stora anslutningen".
/Housedad
-
Vår ledning är kanske 30 m sammanlagt, men det mesta är 110 mm. Det är bara de sista 10 m som är 75 mm, fast det är ett par krökar på den ledningen. Problemet är väl att det behövs ganska lite tryck för att trycka genom ett vattenlås, det handlar ju om några cm vattenpelare bara.
-
Efter lite efterforskningar i fysikens fantastiska värld tror jag mig nu ha ett teoretiskt svar på min ursprungsfråga i rubriken, även om jag absolut inte är VVS ingenjör och säkert kan ha fel men i alla fall:
Ett fast/tätt avloppsrör till mitt tilltänkta poolmaskineri måste ha 110mm rör hela vägen ner till överlämningspunkten till kommunens avlopp för att säkert undvika att suga ur vattenlås eller trycka ut vatten i golvbrunnar eller dylikt längs vägen. Undantaget är sträckan från pumpen till första avsticket som kan vara smalare men det kommer då att sänka det maximala flödet något (lite) vid Backwash och Waste.
Jag tänkte så här:
Min 1hp pump (0,77 el. 0,98kW beroende på vilken siffra man tar) borde ge max 20m3/h=5,55l/s vid Waste = ca 0,4 bar (samt max 18m3/h=5l/s vid Backwash med "rent filter" = 0,8bar för min tilltänkta Cantabric 500) enligt pumpgrafen. Avloppet måste alltså worst case klara minst 5,55l/s utan att fyllas helt upp, för isåfall kommer "vattenproppen"=kolven att riskera att suga ur vattenlåsen som den passerar när man slår av pumpen, alternativt kommer tryckökningen i det fulla avloppsröret riskera att trycka ut vatten genom lågt liggande golvbrunnar etc. (Med riktigt bra luftning och ett kommunalt avlopp som inte är nära att "hålla emot" och skapa mottryck så kanske det kan fungera ändå men vill man chansa?)
Lutning på avloppsrör bör vara minst 1% enligt Naturvårdsverket. (2% vid lågt utnyttjande). Anta att jag har 1% i mitt avlopp för att inte överskatta dess kapacitet.
Mannings formel, http://www.hawsedc.com/engcalcs/Manning-Pipe-Flow.php, ger då för släta plaströr att:
110mm rör (med ca 100mm innerdiameter) max kan hantera 6,1l/s utan att fyllas helt. Alternativt kan man se det som att detta rör fylls max 75% vid Waste och 69% vid Backwash vilket känns rimligt och OK.
Närmast klenare standardrör (75mm ytterdiameter, ca 70mm innerdiameter? som normalt används till dusch/bad etc men ej toa), ger på samma sätt max 2,36l/s vid fullt rör och 1% lutning! Med min pump betyder det att man behöver "hålla emot" genom tex smala rör/ventiler vid pumpen så att trycket vid pumpen är 1,5 bar för att ett 75mm rör anslutet efter detta inte ska fyllas helt upp av flödet! (Min pump klarar max 1,6bar vid nollflöde som jämförelse...)
Som referens kan väl också ta att jag läst att toalettavlopp måste vara 110mm (ytterdiam) hela vägen fram till överlämningspunkten för att uppfylla svenska byggreglerna och det känns ju rimligt att en poolpump i waste-läge kan leverera (minst) lika mkt vatten som vid en toaspolning....
Dessutom verkar min slutsats också vara i linje med vad ni andra som svarat på denna tråd byggt/testat och erfarit.
Blir alltså till att att gräva ner 110-rör runt hela huset för att kunna ansluta till en 110-ledning som inte redan är ingjuten i plattan och därmed är oåtkomlig pga golvvärme....
Skitrör skulle man kunna säga....
:-(
-
Ja att strypa backspolningsflödet är ju definitivt inte att rekommendera. Då får man dålig backspolning, risk att sanden inte blir rensköljd alt. att den så småningom bakar ihop sig till kakor. Hela iden med backspolningen är ju att backflödet är tillräckligt stort för att lyfta sandbädden så att den görs ren.