Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! Prisvärda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan Hässleholm

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 60 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Bifoga:
(Ta bort bilaga)
(fler bilagor)
Tillåtna filtyper: xls, txt, jpg, gif, pdf, mpg, png, xlsx, jpeg
Begränsningar: 10 per inlägg
Verifiering:
Detta textflt mste vara tomt, radera innehllet!:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Smakar en citron sött, surt, salt eller beskt?:
1 X 8 dividerat med 4 är hur mycket då? svara med en siffra.:
Vilken färg är en korp.:

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: nippon
« skrivet: februari 07, 2007, 23:04:18:18  »

För att återgå till trådens problem...

Med största sannolikhet innehåller vattnet en för hög halt bundet klor, det är vanligt i inomhuspooler där avdunstningen är låg och därmed även spädningen.

Lösningen är helt enkelt att primärt byta ut en stor del av vattnet och sedan i fortsättningen
öka spädningen.
På publika bad sker det vanligen genom att mätvattnet leds till avlopp, ofta via en vvx för värmeåtervinning.
I det här fallet räcker det med att backspola lite längre och oftare.
Skrivet av: Nicodemuz
« skrivet: februari 05, 2007, 23:41:30:30  »

Om man gör ett studiebesök på ett bad med kamera och frågar lite allmänt så kan man särkert "få lite skrot" Man behöver då kunna mäta 0-10 mv.

Tackar för tipset.

Rickard han som del/äger detta forum säljer någon typ av Rickards värmepumpslogger. Denna skall tydligen få en uppgradering Rickard II  <antman> eller vad den kan heta <hmm> Det är en avgord fördel om man vet vad som händer.

Intressant. Skall kolla detta. Annars är en multimeter billig hårdvara numera men jag har inte funderat vad de har för precision i millivoltområdet.

det är bara på frugan man kan fumla på måfå :angel:
Badvatten det e alvar de <love>

hehe så sant
badvatten e allvar å frugan skall hållas på gott humör ;)
Skrivet av: kest
« skrivet: februari 05, 2007, 23:08:29:29  »

Hej om du går in på processingguppen hemsida där finns prylar, det mesta inporterat från Tyskland skulle jag tro. där finns en genomströmsarmatur. Om du har jobbat lite i plast och är lite händig så kan du nog meka ihop en för några hundra å spara en fyra papp. Vi byter Ph cell på offentliga bad typ varje år. Det ringer från nn och har erbjudade men det är inga problem att syra av den (4% saltsyra) o frächa upp den. Om man gör ett studiebesök på ett bad med kamera och frågar lite allmänt så kan man särkert "få lite skrot" Man behöver då kunna mäta 0-10 mv.

Rickard han som del/äger detta forum säljer någon typ av Rickards värmepumpslogger. Denna skall tydligen få en uppgradering Rickard II  <antman> eller vad den kan heta <hmm> Det är en avgord fördel om man vet vad som händer. det är bara på frugan man kan fumla på måfå :angel:
Badvatten det e alvar de <love>
Skrivet av: Nicodemuz
« skrivet: februari 05, 2007, 18:40:32:32  »

Du får hoppas att Rikards nya utgåva fixsar 0-10 mv. Då bör det vara en smal sak att komplitera med någon extra givare. Skälv väntar jag med spänning på kwh mätare

Nu vet du helt klart nåt som jag har missat. Vad har Rikard gjort (jag vet inte vilken Rikard du menar heller)?
Jag har funderat på ORP och pH-prober för akvarier.
Men att koppla in dem i en saltvattenspool med elektrolysklorinator gör att sensorerna måste vara helt galvaniskt isolerade. Och jag har ingen erfarenhet i att designa elektronik, kan bara teorin - om ens det.
Skrivet av: kest
« skrivet: februari 05, 2007, 14:16:04:04  »

Sen har få privata pooler kolfilter, tror jag iallafall, så kloraminerna måste ju tas bort på nåt annat sätt och jag hittar inga andra reella lösningar än chockklorering när jag söker internet.

Själv har jag många gånger funderat på att bygga mig elektroniska fritt klor- och pH-mätare men hittar ingen prisvärd givare som inte skulle behövas kalibreras ett par gånger i veckan :(
Man har sällan ett speciellt kolfilter, utan det är sandfilter som man doserar in aktivt kol på. Ett gram aktivt kol har en yta på om tusen kvadratmeter tillsammans med flockningsmedel fasnar det en massa som inte sanden rår på. Men van får vara vaksam på trycket när trycket blir bara lite högt så får man filtergenombrott. Det vill säga att det du har sparat i filtret trycks ut i bassängen. Normalt ser du inte detta mer än på dina prover men med aktivt kol!!!!! becksvart i bassängen!!! det blir då till att städa.

Du får hoppas att Rikards nya utgåva fixsar 0-10 mv. Då bör det vara en smal sak att komplitera med någon extra givare. Skälv väntar jag med spänning på kwh mätare
Skrivet av: Nicodemuz
« skrivet: februari 05, 2007, 00:49:01:01  »

Du har antagligen rätt.

Vill bara nämna att min erfarenhet är att klor höjer pH-värdet. Iallafall om man använder saltklorinator. Jag hade 7.8pH och 1ppm klor...trodde jag. Jag sänkte pH-värdet till 7.0-7.2 där det låg innan incidenten. Men det stämde ändå inte riktigt, nåt var fel.
Jag tog med en burk av vattnet och lät de testa det på badhuset dagen efter (24h efter jag misstänkte för mkt klor och lät solen jobba) och de mätte upp 17ppm. Lite högt kan man konstatera...
Så jag sänkte klorhalten med kemikalier men då sjönk mitt pH-värde till under 6.5.

Så är man osäker på vilken åtgärd man skall sätta in så tycker jag man skall ta ett prov och åka förbi  ett badhus och låta de dubbelkolla proverna.

Sen fördelen med badhusanläggningar såvitt jag vet är att de har klorgivare för automatisk dosering, till skillnad från de flesta privata. Så i privata pooler där badlasten kan variera stort (en vecka utan bad, en annan där varenda granne är på besök - nån kanske med riktigt små barn som inte kan låta bli att kissa) är det nog inte alldeles lätt att manuellt få alla värden rätt.

Sen har få privata pooler kolfilter, tror jag iallafall, så kloraminerna måste ju tas bort på nåt annat sätt och jag hittar inga andra reella lösningar än chockklorering när jag söker internet.

Men givetvis minskar problemet om man sköter vattnet bra liksom att alla är rena före de hoppar i vattnet och de sen låter bli att kissa, snora ner, etc i det.

Själv har jag många gånger funderat på att bygga mig elektroniska fritt klor- och pH-mätare men hittar ingen prisvärd givare som inte skulle behövas kalibreras ett par gånger i veckan :(
Skrivet av: kest
« skrivet: februari 04, 2007, 22:00:45:45  »

Syftet med referensen var inte att säga att det var enda sättet, utan ett möjligt sätt. Och det är också det sätt alla poolförsäljare jag haft kontakt med rekommenderat för privata (läs små) pooler. En del rekommenderar minst 1ggr per månad eller oftare om behov uppstår.

Även privata pooler (de lite större och mer stationära iallafall) använder sandfilter och backspolning för att bli av med de större partiklarna. Klorpuckarna innehåller klumpningsmedel för att göra detta än bättre men uppnår knappast effektiviteten i ett systemt för publikt bad. Poolförsäljarna rekommenderar backspolning 1ggr/vecka om inte tryckfallet över filtret visar att det är "fullt" på kortare tid.

Så här i efterhand kan man tänka sig flera orsaker till hennes problem, vilket jag tror att det var vad du försökte belysa (och jag inte förstod direkt).

Kanske hon missat att backspola sina filter?

Eller så kanske hon aldrig chockklorerat och bränt bort kloraminerna - fritt klor på 3.0 räcker knappast till det, visst måste man uppåt 10 i fritt klor för detta? Personligen tror jag så här i efterhand mest på detta alternativ.

Eller så kan hon ha haft samma problem som jag nämnde i mitt första inlägg i tråden, dvs mycket hög klorhalt så hon inte klarade mäta detta för att det bleker indikatorn?


Jag förstår av dina inlägg att du på ett eller annat sätt jobbar med pooler i badhus, och jag har full förståelse för att lösningen för rening där både är dyrare och effektivare, men så är badbelastningen en helt annan också. Är det så att poolförsäljarnas råd om regelbunden chockklorering faktiskt är en bra (effektivitet, pris, komplexitet, etc)  metod för privata pooler?


Det första som slår mig är hennes Ph 7,8. I med saltsyra (försiktigt i småmägder taget) För min del kolsyra (CO2) så man får ned Ph till 7,2. Då jobbar kloret ca 50 ggr effektivare. men vädra samtidigt. Den gas som bildas får tarmarna att vrängas. Tyskarna under första värdskriget använde klorgas som stridsgas. Sedan backspolning. Här har många försökt att spara vatten, med förstörda filter som resultat. Det behövs en hastiget på +60 kubikmeter/tim 6-8 min om bädden ska lyfta & rensa ordentligt. en ggr per år kan man behöva utföra en filter tvätt så dessa är ok.
om man lyckas hålla värden rätt hela tiden. Så varför chocka det är ju det man tar till när det gått fel.
Ett bra skött vatten håller i alla lägen.
ps i en offentlig bassäng är nog allt bara större å mer mätare å dyyyyrae men man bör ha en god chans att kunna hålla samma kvallitet där om man loggar "papper duger gott" vad man gör så man kan se vad man gör fel å vad man gör rätt
Skrivet av: Nicodemuz
« skrivet: februari 04, 2007, 18:28:57:57  »

Syftet med referensen var inte att säga att det var enda sättet, utan ett möjligt sätt. Och det är också det sätt alla poolförsäljare jag haft kontakt med rekommenderat för privata (läs små) pooler. En del rekommenderar minst 1ggr per månad eller oftare om behov uppstår.

Även privata pooler (de lite större och mer stationära iallafall) använder sandfilter och backspolning för att bli av med de större partiklarna. Klorpuckarna innehåller klumpningsmedel för att göra detta än bättre men uppnår knappast effektiviteten i ett systemt för publikt bad. Poolförsäljarna rekommenderar backspolning 1ggr/vecka om inte tryckfallet över filtret visar att det är "fullt" på kortare tid.

Så här i efterhand kan man tänka sig flera orsaker till hennes problem, vilket jag tror att det var vad du försökte belysa (och jag inte förstod direkt).

Kanske hon missat att backspola sina filter?

Eller så kanske hon aldrig chockklorerat och bränt bort kloraminerna - fritt klor på 3.0 räcker knappast till det, visst måste man uppåt 10 i fritt klor för detta? Personligen tror jag så här i efterhand mest på detta alternativ.

Eller så kan hon ha haft samma problem som jag nämnde i mitt första inlägg i tråden, dvs mycket hög klorhalt så hon inte klarade mäta detta för att det bleker indikatorn?


Jag förstår av dina inlägg att du på ett eller annat sätt jobbar med pooler i badhus, och jag har full förståelse för att lösningen för rening där både är dyrare och effektivare, men så är badbelastningen en helt annan också. Är det så att poolförsäljarnas råd om regelbunden chockklorering faktiskt är en bra (effektivitet, pris, komplexitet, etc)  metod för privata pooler?
Skrivet av: kest
« skrivet: februari 04, 2007, 15:42:37:37  »

"only way to remove chloramines without a UV treatment is to shock treat the pool".
.
.
* ju lägre pH desto mindre fritt klor behöver man för att få denna process att ske (fort), så har man högt pH måste man chockklorera till högre nivåer än om man har lågt pH (man bör ligga över 7.0 för att undvika korrosionsproblem)


I samband med chockklorering så bör man även sänka Ph radikalt nedåt 4-5.
Men detta endast vid temorära problem. Att göra detta till en regelbunden vana visar att man har andra problem.
Trådskaparen hade problem med lukten i sitt poolhus. Dålig ventilation, höga klorhalter (Bundet klor) inefektiv reningsutrustning (kunskap/hårdvara).
Att det enda sättet att få ned  sina kloraminer skulle vara chockklorera skulle innebära att badhus skulle vara mer stängda än öppna. ******Man jobbar där med absobation/backspolning
Dvs fånga skiten i filter och sedan dumpa detta i avloppet.

Rådet jag ger är att håll det fria kloret omking 0.5-0.6 mg & Ph 7.20 7.25
Skrivet av: Nicodemuz
« skrivet: februari 02, 2007, 23:49:17:17  »

Jag kan mycket väl ha fel men överallt på internet kan man läsa meningar som t.ex. följande: "only way to remove chloramines without a UV treatment is to shock treat the pool".
Jag har även sett de kemiska reaktionerna beskrivna och de såg korrekta ut men jag är inte utbildad kemist och jag bad aldrig min far dubbelkolla dem.

Men jag vill minnas följande iallafall:
* när man tillsätter klorgas till vatten så bildas "hypoklorsyra" , vätejoner och klorjoner: dvs Cl2+H20 => HClO + H+ + Cl-
* Det är denna syra, HClO, som är desinfekterande och som bildar s.k. kloraminer (NH2Cl) när det reagerar med kvävet i diverse oorganiska och organiska produkter, t.ex. HOCl + NH3 => NH2Cl + H2O
* När man tillsätter ännu mer fritt klor så reagerar HClO med kloraminerna och bildar dikloraminer (NHCl2), dvs HOCl  +  NH2Cl  =>  NHCl2  +  H2O
* Och ytterligare tillsats av fritt klor så reagerar HClO med dikloraminerna och bildar trikloraminer, dvs
HOCl  +  NHCl2  =>  NCl3  +  H2O
* Och till sist så vid ytterligare tillsats av fritt klor så bryts trikloraminerna ner till kvävgas, vatten och klor(salter) eller om det var kvävgas, syrgas, vätgas och klorsalter (skulle kunna vara HOCl + 2 NCl3 + H20 => H2 + O2 + N2 + 2 Cl2). Mitt minne sviker mig dock på detta kemiska steg.
* ju lägre pH desto mindre fritt klor behöver man för att få denna process att ske (fort), så har man högt pH måste man chockklorera till högre nivåer än om man har lågt pH (man bör ligga över 7.0 för att undvika korrosionsproblem)

I poolsystem med saltvattensklorinatorer sker denna process kontinuerligt pga de höga halterna klor direkt efter klorinatorn. Dessutom bildas det ozon som (om jag kommer ihåg rätt) eliminerar kloraminer utan att gå via dikloramin och trikloramin som alltså är en snabbare process än chockklorering.

Det skall vara dikloraminer och trikloraminer som luktar - speciellt trikloraminer, enkla kloraminer är desinfekterande on tillsätts ibland istället för klor för att rena dricksvatten.  De bildas också när det fria kloret koncentreras under avdunstning i kläder och på kropp som gör att man luktar badhus om man inte duschar och sköljer ordentligt.


Men allt detta är vad jag tidigare läst mig till på internet och jag har inte mer rätt än mina källor så ta mina "fakta" för vad de är...osäkra

Hur som helst fungerar det för många människor med pool.
Skrivet av: kest
« skrivet: februari 01, 2007, 21:33:56:56  »

Du har natuligvis m.a.p bundet klor jag var lite tankspridd. (pratade med tjejen o skrev samtidigt.)

Men chockklorering höjer bara mängden fritt klor den bundna ligger kvar.
Antag: före   chock fritt 1.0 bundet 1.0 =2
          Efter Chock Fritt 10  Bundet 1.0= 11

Allt är nu avdödat och kloret börjar dunsta  <hmm>efter en tid klorvärden är tillbaka till det samma. hade vi nu haft Uv (sol/lampa) ozon ..... så hadde vi nu bränt bort det bundna.
Men detta var ju en innomhus pool klorering hjälper ej i detta fall det får tagas bort med annat tex aktivt kol men då hjäller det att ha tungan i rätt mun att dosera utan AKP ca 1- 3 ggr per Q
LAr vara svårt. Kolegan ringde lite stressad idag. I samband med backspolning ökade flödet över övriga fïlter å hela undervisnigen var' SVART, ops vad gör jag.

så hemma pool tja var kreativ men besök någon större anläggning (dagtid) å fråga om man kan få en rundtur. det finns nog en del man skulle kunna kopiera
Skrivet av: Nicodemuz
« skrivet: februari 01, 2007, 17:11:27:27  »

Jag skulle vända på den formeln, dvs total - fritt = bundet.
Sen kan man "rena" bort bundet klor (kloraminer och andra produkter från klorreaktionerna) genom att kraftigt höja klorhalten, s.k. chockklorering. Då bildas det oftast kvävgas, vatten, koldioxid och nån form klorsalt som t.ex. NaCl som inte är irriterande för ögonen.

Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Bästa pris på SPA med kvalitet.
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!
Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! Prisvärda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan Hässleholm

Use CS Theme