Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolbygge i leca, lite frågor och lite bilder  (läst 38870 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Drogen

SV: Poolbygge i leca lite frågor och lite bilder
« Svar #30 skrivet: juni 16, 2008, 20:27:54:54 »
...vad jag kan se så har du bara isodrän mot pool lecan på utsidan, har du ingen platon eller annat fuktskydd som skyddar lecan mot frostsprängning?
När jag läste på lite om fuktskydd och isolering så uppfattade jag Isodrän som ett komplett alternativ till Platon. Isodrän binder ingen fukt samtidigt som den isolerar en del. Borde man ha både Platon och Isodrän menar du?

"Sommarfunktionen" verkar dock vara OK. Efter värmeböljan har vi haft 6-8 grader på natten och 12-18 på dagen men jag har fortfarande 23 i poolen helt utan uppvärming. Därmed är jag övertygad om att bra dränering och isolering är guld för uppvärming/energibesparing.
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Poolgiganten

Utloggad Pea

SV: Poolbygge i leca lite frågor och lite bilder
« Svar #31 skrivet: juni 16, 2008, 22:09:04:04 »
jag är ingen guru på fuktskydd men vad jag förstått så får inte lecan bli blöt på vintern, den är tydligen väldigt känslig för frostsprängning. isodrän stoppar väl inte vattnet från att nå fram till lecan? själv har jag velat fram å tillbaka hur jag skulle göra men eftersom jag hade rätt många cementsäckar kvar så har jag slammat alltihop och ska lägga på ett lager kallasfalt, sen blir det ca 40cm grus mellan pool och lerjorden som borde dränera bra, sen har jag tänk mig en liten "keps" på toppen så att inte skvättvattnet går ner i toppstenarna. fast det var ett jäkla meck att slamma, så här i efterhand skulle jag valt platon istället. men men, kul att lära sig lite iaf  :)

hur gjorde du på insidan, putsade du helt slätt eller döljer väggmattan nåt?
jag har köpt 25kg kakelfix som jag tänkte finspackla med. jag ska ju lägga 10mm vintermatta men undrar om inte den trycks med in i håligheterna av vattnet.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Poolbygge i leca lite frågor och lite bilder
« Svar #32 skrivet: juni 17, 2008, 00:30:42:42 »
...men vad jag kan se så har du bara isodrän mot pool lecan på utsidan, har du ingen platon eller annat fuktskydd som skyddar lecan mot frostsprängning?

Enklare än så  ;) I och med att Isodränen är porös gör graviteten (höll på att skriva graviditeten ;-)) sitt och låter eventuellt vatten rinna ned till dräneringsrören innan det kommer i kontakt med väggen. Torrt och isolerande O0
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad Drogen

SV: Poolbygge i leca lite frågor och lite bilder
« Svar #33 skrivet: juni 17, 2008, 23:06:21:21 »
Jag (med god hjälp) putsade med vad som jag tror kallades rivbräda eller något sånt. Det jämnade ut fogar och alla ojämnheter men gav en ganska grov yta. Hade blivit mycket slätare med ett stål i stället men 4mm foam tog upp allt och gjorde ytan helt slät med lite svikt. Blev kanonbra.
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad Pea

SV: Poolbygge i leca lite frågor och lite bilder
« Svar #34 skrivet: juni 18, 2008, 15:25:56:56 »
låter bra drogen, jag var lite orolig att vattnet pressar ihop mattan så den inte döljer nåt, jag ska ju ha 10mm matta så om det funkade med 4mm för dig så blir det nog bra, jag har putsat och spacklat det värsta med kakelfix. riktigt smidigt att spackla med men man måste va snabb för det härdar snabbt i hinken. antagligen e man alldeles för noga med vissa saker men det e väl så när man inte kan, man vill ju inte ångra sig och det går ju inte att göra om efteråt. tur att arbetskraften e så billig  ;D
hoppas nu bara att linern stämmer med måtten jag beställde efter....
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Drogen

SV: Poolbygge i leca, lite frågor och lite bilder
« Svar #35 skrivet: juni 24, 2008, 17:55:33:33 »
Jag tappade räkningen på hur många gånger jag mätte poolen inför beställning av liner... Men det passade fint. Nu har jag kommit vidare ytterligare en bit. Har haft en veckas "semester" och rallat in 7m3 makadam, 5m3 stenmjöl och 350 plattor 50x50 (28kg styck). Kan utan problem klia mig under fötterna utan att böja mig  ;). Eftersom stenmjölet var lite försenat hann jag lägga några plattor i mursand men sedan rullade det på. Ca 10h om dagen i åtta dagar så var det klart. Man säger att sten är underhållsfritt men man kan olja trätrall många gånger innan man har lagt lika mycket jobb på ett trädäck som det är att lägga sten/plattor. en nu är det gjort sånär som på några bitar som ska skäras när jag får hem en kapmaskin.


Första plattorna i mursand eftersom jag inte hade ro att vänta på stenmjölet. Brädan är höjd med ett par klossar för att få rätt fall och för att kunna stå för sig själv eftersom jag gjorde (nästan) allt själv.


Hälften klar...


Lite passbitar kvar här å där men så här ser det ut inifrån uterummet för tillfället.
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad Mette

SV: Poolbygge i leca, lite frågor och lite bilder
« Svar #36 skrivet: juni 24, 2008, 23:13:56:56 »
Ser riktigt bra ut  O0, muren blir verkligen snygg till.

Har du hunnit med något dopp ännu?

Utloggad Drogen

SV: Poolbygge i leca, lite frågor och lite bilder
« Svar #37 skrivet: juni 25, 2008, 06:09:00:00 »
Jodå, har man burit sten en dag är det rätt skön att hoppa i även om det "bara" är 22 grader.  <sol>
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad Drogen

SV: Poolbygge i leca, lite frågor och lite bilder
« Svar #38 skrivet: juli 31, 2008, 13:39:07:07 »
Dom senaste veckorna har varit mest inriktade på att NJUTA!!  <sol> <sol> Jag har i alla fall fått dit lite passbitar i plattsättningen, lite möbler och dekorationer.

Här är en bild inifrån uterummet som det ser ut nu. Cementblandaren står beredd att blanda putsbruk till muren bl.a...


Plattorna är lagda ända ut mot förrådet som innehåller pump och filter.


Det ger även en liten plätt direkt utanför köket (fönstren med lamellgardinerna) under segelmarkisen - perfekt för grillen.


När sedan panelen på huset och garage/förråd blir målat vitt och grått (nästa år) så kommer det nog att se OK ut. Ett smidesstaket i svart som ramar in hela uteplatsen är också på gång. Hösten är räddad i år med...  ;)
« Senast ändrad: juli 31, 2008, 21:02:06:06 av Drogen »
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad Drogen

SV: Poolbygge i leca, lite frågor och lite bilder
« Svar #39 skrivet: maj 20, 2009, 20:28:18:18 »
Det var så länge sedan jag uppdaterade denna tråden att jag t.o.m. fick en varning... ;) Nåja, det mesta arbetet i vår kommer nog att hamna i en tråd om solfångare och PLC, men lite annat blir det gjort också. Muren är putsad och målad. Ett nytt måttbeställt pooltäcke i grått ligger i förrådet och väntar. Vore inte fel med lite badväder nu  :D

Muren putsad och målad
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag