CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Solcellsstyrd Intex-solvärmare  (läst 5428 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kwhalp

SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #10 skrivet: augusti 04, 2023, 00:22:30:30 »
Synd att jag inte visste att du bodde i Umeå, du hade kunnat få de 14.4 m2 solfångare jag körde på tippen förra veckan.  <dontkn>

Äsch, betalade typ 250kr för mina beg. solmattor. :)
(14.4m2 hade varit för stort.)

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #11 skrivet: augusti 04, 2023, 13:19:09:09 »
En fråga, hur sköter du kloreringen, i skimmern eller med flytande dosör?
Ungefär hur mycket klor/vecka förbrukas?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad kwhalp

SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #12 skrivet: augusti 04, 2023, 16:54:12:12 »
En fråga, hur sköter du kloreringen, i skimmern eller med flytande dosör?
Ungefär hur mycket klor/vecka förbrukas?


5000L, 7,3 m2, god filtrering.

I två separata dosörer, en dosör ligger i skimmern, och en flyter(?) runt under pooltäcket.

Brukar slänga i 2 (en i varje dosör) mini-dagspuckar á Nitor dagsklor utan CyA efter varje bad, och underhållsklorera lite mer när klorhalten är obefintlig. Dock startar jag säsongen med granulatchock, sen billig dagsklor med CyA, tills CyA-nivån är lagom (typ 50), därefter Nitors dagsklor, som sagt.

Efter en längre frånvaro på några dagar, så chockklorerar jag med typ dubbla/trippla antalet puckar.

Brukar bränna knappt 2 kilo per säsong... vet ej om det är mycket eller lite för 5000L(?)
Ingen verkar dö av vare sig klorförgiftning eller bakterier.  ;D

https://www.biltema.se/fritid/pool/poolvard/klortabletter-1-kg-2000022208 fulklor.

https://www.k-rauta.se/produkt/poolkem-dagsklorerar-tabs-nitor/7319482267065 finklor.


Kanske ska investera i veckoklor, de gånger man åker iväg ett par dagar(?)..
Nån som har tips på bra veckoklor?

EDIT: Köpte  1kg Nitor Veckoklorpuckar för 179kr, 200gr i påsar som man klipper upp lagom mängd och lägger i doserare modell XXL för 99kr, borde funka vid längre resor utan att nåt ballar ur  <hmm>

EDIT: Jag mäter ju med Insta4-sticka inför varje bad, håller koll på Cl, TA, pH och CyA. Dubbelkollar med Scuba II ibland..
« Senast ändrad: augusti 06, 2023, 15:21:49:49 av kwhalp »

Utloggad kwhalp

SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #13 skrivet: augusti 05, 2023, 18:13:08:08 »
Rickard, jag får krypa till korset.
EDIT: Slangen hade lossnat från länspumpen, så imorgon blir det nog rätt så mycket varmare med alla 3 åtgärder ;)

Väldigt solig, och varm dag. Den fria plåten är 47°C, luften drygt 20°C, men uppnådde (bara) från 17->30°C i 50 L  öppen behållare under 5h, dvs ca 750W i genomsnitt, men egentligen mycket mer, med tanke på vindavkylning/avdustning m.m.
Ska se till att täcka behållaren imorgon med bubbelplast, och köpa lite kanalplast <antman>

EDIT: Slangen hade lossnat från länspumpen, så imorgon blir det nog rätt så mycket varmare med alla 3 åtgärder ;)

« Senast ändrad: augusti 05, 2023, 19:43:41:41 av kwhalp »

Utloggad kwhalp

SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #14 skrivet: augusti 05, 2023, 20:45:21:21 »
Provade att länspumpa vatten upp till taket (knappt 3m höjd), och det var inga problem, om än lite sämre flöde, men det är ingen fara tror jag. Var lite orolig att den ej skulle orka, trots hmax = 5m enligt specifikationen.

Teoretiskt, om man plockar bort luft- och vindavkylning borde output-vattnet kunna bli lika varm som plåten (47°C), eller lika varm som det intilliggande växthusets genomsnittliga lufttemperatur, som brukar ligga på 30°C och maxar på nästan 50°C!

I praktiken borde det gå att nå 37°C i output i behållaren, som är poolens ytvattentemperatur en fin sommardag, med bubbelplast och kupoltak, men i verklig användning å andra sidan är det ett tak på kanske 1 kW, och ett flöde på 0.240 L/s, som ger en temperaturökning om 1°C på vattnet från pool-till-pool.

Ska bli väääldigt intressant att se hur mycket varmare 50L-behållaren blir, med fungerande cirkulation, kanalplast och "pooltäckning"(bubbelplast) :)

EDIT N⁰ 25536:
Kom just på; den svarta 40L-solduschen intill blir ca 38°C som varmast, och den är ju i princip "vind- och luftskyddad", åtminstone dunstar inget vatten.

DET är förmodligen max temperaturoutput, 38°C, i ett slutet testsystem à 50L...men killgissar att hela systemet höjer tempen 1°C på 5000L vatten i poolen under en solig/varm dag, från typ 33->34°C när värmepumpen är avstängd....men enda sättet att säkert veta, är förstås att mäta vattenflödet och deltaT.  :D

Den som lever, får se!  :angel:
Kommer hänga på Biltemalåset imorgon!  >:D
« Senast ändrad: augusti 05, 2023, 21:12:27:27 av kwhalp »

Utloggad kwhalp

SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #15 skrivet: augusti 06, 2023, 10:00:49:49 »
Okej,
Here we go!

Köpte 4st, 4mm kanalplastskivor, men räcker nog med bara 2st á 1.2x0.8 m som täcker det mesta av vardera solfångarmatta (typ 90% coverage), märkte att solfångarmattorna inte riktigt är 1.2 x 1.2 m... hmpf... Tradera-annonsen skrev inget om måtten, ah-well, thats life.

50 liter, 20°C i luften, soligt / soldis

20°C kl. 09.40 start

28°C kl 10.00 (var nog varmvatten kvar i mattorna som började cirkulera efter start-punkten)... annars motsvarar det 1400W, vilket inte är orimligt hög genomsnittseffekt, menmen..

30°C 10.15, går bra nu  O0

33°C 10.40, soldis, 750W i snitt under en timme, well, not great, not terrible, huvudsaken är att den orkar upp i mer än minimumbadtemperaturen 32°C... återstår att se hur soldis nu påverkar temperaturen!

35°C 11.00, 21°C i luften, termometern visar +55°C på plåttaket under kanalplasten. Sol/lätta moln. 650W i snitt.

38°C 11.40 slangen lossnade igen, är ju 29 mm slangkoppling på länspumpen och 32 mm på poolslangen, behöver en bättre adapter, eller nåt.. sånt.

39°C 12.00, It's high noon... nu har jag slagit 40L-soldushens temperaturrekord, men temperaturraten har minskat betydligt, men borde iaf nå 43°C i eftermiddag om jag extrapolerar Newtons law of heating/cooling.

40°C 12.40, soldis. 390W i snitt, men samtidigt är det ett orättvist mått, eftersom avkylning och uppvärmning tillslut kommer nå jämvikt i detta "slutna" system. Jag ska flödesmäta länspumpen vid sol, när jag nått maxtemp för dagen, och räkna baklänges vad 32°C-ish vatten genom systemet får för deltaT.

13.15 42°C, okej, kanske inte stannar vid 43°C after all..  :D

13.40 43°C Wow! Nu börjar vattnet i behållaren vara för varmt för bad, så maxtemp från detta system är iaf inget problem kan man ju lugnt säga.

14.00 44°C Ska prova flödesmäta lite nu, men lite snabb huvudräkning om(när) den når 45°C, ger:

50L 25 graders ökning,
500L mer än 2.5 graders ökning,
5000L mycket mer än 0.25 graders ökning,

och lite drygt halva dagen har gått, får justera detta när hela dagens produktion är över.

Edit: Flödesmätning vid moln/skugga 0.166 L/s
Flöde vid soldis: 0.285 L/s
Flöde vid full fräs, utan motstånd, i.e 12V-batteri enligt spec: 1.58 L/s

Återstår att se vilket flöde jag får när pumpen är i poolen och mattorna på taket, men kan alltid ansluta en till panel (har totalt 3st).

45°C 14.40, jag tror det stannar här, (jag är iaf nöjd)
Solen börjar svänga nedåt nu, om man tittar på solcellsproduktionen i SolarEdge-appen, över solcellerna på hustaket.  <sol>

Känns iaf lovande! Solcellerna styr pumpen finfint, den går ner på lågvarv när solen går i moln, och stänger av helt på kvällen, i god tid. O0

35°C and sinking, kl 17.15 stoppar vi produktionen för idag!

Edit: Taket blir i allafall djävligt varmt med kanalplast ovanpå.. termometern "bottnar" (eller heter det toppar?, se bild).
Blir så varmt att jag ej kan hålla kvar handen på plåten under kanalplasten, men tror inte den klarar att smälta gummimattorna vid flödesfel och stekande sol, men om så är fallet so be it...  >:D
« Senast ändrad: augusti 06, 2023, 17:18:57:57 av kwhalp »

Utloggad kwhalp

SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #16 skrivet: augusti 08, 2023, 17:48:55:55 »
Har anslutit den till poolen nu för att testa ordentligt, hann dock ej mäta under de starkaste soltimmarna.
Den maxar output på 35.3°C vid sol och stark vind kl 16.00.

0.285 L/s vid sol, stark vind, 16.00  beräknad effekt (dT = 0.2°C) 239W
Om man antar samma vindförhållande, fast sinusfunktion på solen, så blir det ca 350W maxeffekt kl 12ish, om vattnet är lika varmt som kl 16.00.

Inte mycket att hurra för.. ; )
Mycket skrik för lite ull.. ; )
En piss i Nilen ; )

Gratis värme förvisso,  men mina solceller på 15.54kW ger ju också gratis el till poolvärmepumpen på dagarna.

Return on investment blir ju typ 35 år på de knappa 3500kr som detta solfångarsystem kostade att bygga, utifrån dagens vindiga parametrar. Blir lite bättre med kallare pool, och start-uppvärmning i maj månad inräknat.
Sen så finns ju risken att de(solfångarmattorna) agerar kylfläns vid ogynnsamma förhållanden, även om jag redan nu ser att den stryper flödet till nära 0, vid molnigt väder, pumpen drar då 6.5V x 3A = 19.5W...  0.083 L/s. På kvällen töms systemet automatiskt så ingen effekt går till spillo!

11.1V x 6.6A = 73W pumpeffekt kl 16.00 vid full sol, 0.285 L/s.

I bilden ser det ut som att slangarna går in/ut bredvid varandra, men de är separerade längre ner i vattnet, för att inte sänka effektiviteten.

Edit: Skriver in maxtemp, max pumpeffekt och  maxeffekt vid någon solig dag framöver.


(Lång!) Edit: Snittenergin som åtgår per dygn, att hålla 5000L vatten @ 33-34°C (35°C inställt) är ganska exakt 12 kWh, och varierar från 10 - 14 kWh/dygn med värmepumpen Pico 5R, 5kW, i Umeå under juli-augusti.
Ska bli intressant att se om Pico 5R avlastas något överhuvustaget under soliga dagar, eller om det hela är ett överkomplicerat och onödigt dyrt spektakel.  <dontkn>

Killgissningen är i bästa fall 0.5 kW * 7h = 3.5 kWh, dvs typ 1 kWh med COP 3.5 på värmepumpen, alltså borde snittförbrukningen sänkas till 11 kWh/dygn haha.... blir nog inte ekonomiskt motiverat med 1kr billigare/soldag, men 1h tystnad kan vara värt desto mer  ::)

Får nog smygsänka pooltempen så den pendlar kring minst 32°C istället för set:35°C, så kanske saker och ting blir lite mer gynnsamma med solvärmaren... <hmm>

Aja, slutgissat för idag! Imorgon blir första heldagen, det blir sol/moln, 20°C och rätt så höga vindhastigheter.
Sätter wifi-temploggern i skimmern, och solvärmar-utloppet i samma skimmer, som jag ev. stänger av(? och drar bort från dygnsförbrukningen?) så kan jag på-ett-ungefär logga någon typ av output från solfångarna.  <dontkn>

« Senast ändrad: augusti 08, 2023, 22:07:38:38 av kwhalp »

Utloggad kwhalp

SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #17 skrivet: augusti 08, 2023, 22:11:01:01 »
Part 1 - Test av länspump och solceller.


Part 2 - Test av Intex-mattorna, länspump, solceller, i liten skala.


Part 3 - Test av allt i stor skala.

Utloggad kwhalp

SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #18 skrivet: augusti 09, 2023, 13:47:23:23 »
Är rätt nöjd med dimensioneringen!
Solcellerna matar 13.7V × 8.1A = 113 W pumpeffekt kl 10.30. Då länspumpen är placerad i poolen så tas ju i princip alla förluster/friktion tillvara.
Pumpen borde hålla ihop tycker jag, då båt-generatorer ger ca 13.2-14V till länspumpen beroende på modell.

Wifi-termometer-tempen i den avstängda skimmern, där slangen matar solfångaruppvärmt vatten är 36.1°C just nu kl.13.45, har dock ingen möjlighet att mäta poolbottentempen just nu, då jag är bortrest, men skiljer cirka 0.5°C typ(?)

Maxtemp förut för wifi-termometern har varit 36.6°C i poolen, med värmepump inställd på 35°C, bubbelplast och kupoltak, så det återstår att se om den blir signifikant varmare än det, eller om den iaf når upp till det igen.  ::)

I den bifogade bilden nedan, ses pooltempen från wifi-termometern, och den sista uppkurvan längst till höger, är med solfångarna installerade, i skrivande stund.
« Senast ändrad: augusti 09, 2023, 15:07:06:06 av kwhalp »

Utloggad kwhalp

SV: Solcellsstyrd Intex-solvärmare
« Svar #19 skrivet: augusti 09, 2023, 18:53:01:01 »
En riktigt solig (se graf över solcellsproduktion) , ganska varm, (se Nibe-graf ~20°C), men blåsig dag.

Men har definitivt fått ett signifikant(i.e mätbart) extratillskott av värme i poolen, vilket man ser på wifi-termometerloggen!
Återstår att se hur mycket värmepumpen förbrukar idag, (till 23.59) för att göra någon typ av uppskattning av den mängd energi som solfångarna "ersatt" för en sommardag.

Snabb uppskattning ger 285 g/s * 4.18 J/(g*K) * 0.5 K = 596W, i 6h, => 3.57 kWh => ~0.6°C varmare i poolen, förluster ej inräknat... COP närmare 4, ger knappt 1kWh sparat... yeeii!

Som du sa Rickard, solfångare really hates högtempererade poolsystem.. >:(

I natt kl 00.00 ska jag prova stänga av poolvärmepumpen helt, och se hur Intex-mattorna/bubbelplast/kupoltak lirar på egen hand.  32°C är ju iaf smärtgränsen, men jag har väldigt svårt att se att poolen klarar att hålla det över hela dygnet utan värmepump.  :'(

I bästa fall kanske den klarar att nå över 32°C mitt på en solig dag.

Edit: Klockan är 00.00 och antalet kWh blev 13.325 kWh över dygnet, korrigerat för avstängd skimmer.

Nu kommer poolen tappa mycket i temp, tills dess att solen går upp imorgonbitti..  :o. Newtons avkylningslag, någon?  ::)
« Senast ändrad: augusti 10, 2023, 00:04:06:06 av kwhalp »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag