VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Små sprickor i vår glasfiberpool  (läst 3674 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Älskarvårpool

  • Gäst
Älskarvårpool
Små sprickor i vår glasfiberpool
« skrivet: juni 07, 2018, 09:03:05:05 »
Hej

Vi har installerat och fått igång vår pool och njuter för fullt! Men när vi tappade upp och även nu efter så upptäcker vi lite små märken och sprickor i poolen. De flesta känns helt ofarliga och inte mer än just ett litet märke, men nu har vi även hittat vad som känns som en liten spricka. Hur vet man när man ska oroa sig?! Som det är nu så känner man efter hela tiden och vid minsta lilla ojämnhet så blir man orolig!
Hur ser era glasfiberpooler ut? Är dom helt jämna och släta över hela poolen eller har även ni små märken?
Vad gör man åt ev sprickor och märken? Laga direkt eller vågar man vänta till hösten?

Tacksam för alla erfarenhet och info ni har!!

Poolgiganten

Utloggad 62ragtop

SV: Små sprickor i vår glasfiberpool
« Svar #1 skrivet: juni 28, 2018, 10:32:27:27 »
Ser att det är många som läst, men inga som svarat eller kommenterat...

Vi har (också) en glasfiberpool. Så jag dristar mig till ett svar, som dock kanske kommer att göra dig oroad (kanske i onödan!?).

Vår pool är "jämn och slät". Det finns inga "märken" och inga "sprickor". Här kommer en motfråga direkt; hur ser dessa märken ut? och sprickor? har du möjlighet att  bidra med bilder?

Sprickor! Det är väl just det man oroar sig för om/när man bestämt sig för att gå på spåret mot en "glasfiberpool", till skillnad mot en "liner-pool". Ytan är ju hård, till skillnad mot en "liner" (där man möjligen kan oroas för "revor", eller "tryck-märken").

Sen är ju detta med glasfiberpooler som så mycket annat - det finns olika tillverkare, det finns glasfiberpooler som kostar XX pengar och glasfiberpooler som kostar YYY pengar.

Men mitt svar på dina frågor. Vår pool är jämn och slät, vi har inga märken, och vi har definitivt inga sprickor, vare sig synliga eller som man känner med händerna eller fötterna när man befinner sig i poolen.

Mitt standardsvar; vad säger er ÅF? Har ni några garantier om det visar sig att något är galet?

mvh

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Små sprickor i vår glasfiberpool
« Svar #2 skrivet: juni 28, 2018, 17:15:55:55 »
Sprickor i en glasfiberpool tenderar innebära böldpest rätt snart, sök på det i forumet.
Dock, så beror det på om det är en dyr eller billig pool (Polyester), de dyra kan vara tillverkade med en annan plast (Vinylester)som inte tar åt sig vatten på samma sätt som billigare plaster.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Små sprickor i vår glasfiberpool
« Svar #3 skrivet: juni 28, 2018, 19:35:57:57 »
Det ska inte vara några sprickor i vare sig gelcoat på ytan eller djupare i plasten.

Risken är betydande att ÅF kommer att hävda att poolen inte är korrekt installerad. Finns det en tydlig monteringsanvisning och har den följts vid installationen?

Saknas det monteringsanvisning eller den har brister så är det att betrakta som ett fel på produkten. Jag har läst detta flera gånger i olika sammanhang men jag är inte jurist och har ingen riktig koll på den saken. Hör t ex med konsumentvägledare.

Sprickor behöver inte nödvändigtvis leda till böldpest men när fukt tränger in i materialet och fryser vintertid så kommer gelcoat på ytan och möjligen även djupare lager av plast att frostsprängas.

Ett starkt argument mot att köpa glasfiberpooler är att det är omöjligt att bedöma kvalitén på plasten. Vinylester och polyester kostar väsentligt olika. Det är många lager och det är krav på temperatur och väl utblandning av härdare i plasten för att det ska härda överallt i materialet. Dålig härdning är en möjlig orsak till böldpest samt styrkan blir då inte som tänkt.

Att plasta är inget behagligt arbete och det är troligen inte alltid den mest motiverade arbetskraften som utför sådana arbeten.

Vår pool är handbyggd på plats och har lite nya småsprickor som jag lagar efter varje vinter. Orsaken till våra problem är helt annorlunda än motsvarande problem i en fabriksbyggd pool. Jag har tillräcklig kunskap om plastning för att inse att det inte är någon bra idé att själv laga en färdigköpt pool som man inte vet vad den är byggd av för typ av plast. Polyester på epoxi fungerar t ex inte. Vilka kombinationer som fungerar eller inte finns begränsad kunskap om. Vid handpåläggning av gelcoat och topcoat med roller som jag gör så får man inte samma perfekta yta som vid plastning mot en plugg (form).
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan